اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

نحوه صحیح نشستن روی دوچرخه را بیاموزید!

نحوه صحیح نشستن روی دوچرخه یکی از نکات مهم در هنگام دوچرخه سواری است که رعایت نکردن آن عواقب بدی برای بدن دارد. امروزه دوچرخه سواری جزو محبوب‌ترین و کم‌خرج‌ترین ورزش‌ها محسوب می‌شود. همچنین یک نوع وسیله نقلیه بی ضرر و کم هزینه است که بسیاری از مردم برای رفت و آمدهای خود از آن استفاده می‌کنند؛ بنابراین آگاهی داشتن از فرم بدن روی دوچرخه و همچنین رعایت اصول دوچرخه سواری امری ضروری است. اگر شما جزو کسانی هستید که از این نکات آگاهی ندارید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با نحوه صحیح نشستن روی دوچرخه آشنا شوید.

نحوه نشستن روی دوچرخه
نحوه نشستن روی دوچرخه


استاندارد بودن دوچرخه

قبل از هر چیز از استاندارد بودن دوچرخه خود اطمینان حاصل کنید زیرا اگر همه اصول و نکات ایمنی در نحوه صحیح نشستن روی دوچرخه را رعایت کنید اما دوچرخه‌ای که دارید استاندارد نباشد هیچ فایده‌ای ندارد.

طراحی دوچرخه اگر استاندارد و ارگونومیک باشد، بدن روی آن به نسبت بسیار زیادی به شکل صحیح و اصولی قرار می‌گیرد و در نهایت نیروی شما کمتر اتلاف می‌شود و فشار و خستگی کمتری را احساس می‌کنید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که از دوچرخه مناسب با سایز خودتان استفاده کنید زیرا اگر دوچرخه کوچک یا بزرگ باشد رعایت نحوه صحیح نشستن روی دوچرخه امکان‌پذیر نیست.

تنظیم ارتفاع صندلی دوچرخه و نحوه صحیح نشستن روی آن

بعد از انتخاب دوچرخه استاندارد و مناسب سایز خود، گام بعدی تنظیم ارتفاع صندلی و زین دوچرخه است. برای تنظیم صندلی دوچرخه می‌توانید از مراحل زیر پیروی کنید:

  1. ابتدا از شخصی بخواهید تا دوچرخه را نگه دارد.
  2. یکی از پدال‌ها را در بالا و دیگری را در پایین قرار دهید.
  3. سپس هنگامی که سوار دوچرخه شدید یک پایتان را روی پدالی که پایین‌تر است قرار دهید و ارتفاع صندلی را طوری تنظیم کنید که پایی که رو پدال قرار داده‌اید بدون کشیدگی و فشار روی پدال قرار بگیرد و کمی زانو خم باشد.
  4. آن‌قدر ارتفاع زین را تغییر دهید تا حالت بالا برایتان ایجاد شود.

نحوه صحیح گرفتن فرمان در دوچرخه سواری

طرز گرفتن فرمان دوچرخه نیز یکی از نکات مهم در نحوه صحیح نشستن روی دوچرخه است. برای نشستن صحیح روی دوچرخه باید فرمان خود را طوری تنظیم کنید که به ترمزها و دنده به خوبی دسترسی داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید که هنگام گرفتن فرمان، آرنج نباید کاملاً صاف باشد و می‌بایست مقدار کمی به سمت بیرون خم شود تا به مفصل آرنج آسیب وارد نشود.

بعد از تنظیم درست فرمان، هنگامی که سوار دوچرخه می‌شوید بدن باید به حالت مثلث شکل به خود بگیرد و این حالت نحوه صحیح نشستن روی دوچرخه است زیرا باعث دفع فشار و انتقال صحیح نیرو به چرخ است.

در تنظیم ارتفاع فرمان دوچرخه کوهستان به این نکته توجه داشته باشید که به وسیله واشرهای کرپی می‌توانید ارتفاع فرمان دوچرخه را کم یا زیاد کنید. در دوچرخه‌های کوهستانی معمولاً فرمان پایین‌تر از زین قرار می‌گیرد.

در تنظیم ارتفاع فرمان در دوچرخه سواران جاده، بهترین حالت زاویه نود درجه بین بالا تنه و بازو است. برای داشتن راحتی بیشتر آرنج‌ها کمی خم می‌شود اما زمانی که می‌خواهید دوچرخه سواری سرعتی داشته باشید این خمیدگی می‌تواند بیشتر شود تا بتوانید شتاب بیشتری به دوچرخه بدهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد