اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی و دوچرخه سواری

ورزش و افسردگی

ورزش برای سلامتی جسم و روح ضروری است. ورزش موجب تخلیه احساسات منفی مانند عصبانیت، ناامیدی و کج خلقی می شود. این کار با تحریک تولید واسطه های شیمیایی عصبی مانند نوراپی نفرین انجام می شود و به بیرون آمدن شما از افسردگی کمک می کند. فعالیت فیزیکی باید جزیی از درمان افسردگی باشد و حتی اگر به تنهایی استفاده شود نتایج شگفت انگیزی دارد.

مطالعات نشان می دهند که دویدن آهسته (جاگینگ) به مدت 30دقیقه و سه بار در هفته می تواند به اندازه ی روان درمانی برای درمان افسردگی موثر باشد. در یک مطالعه در سپتامبر سال 2000 محققان دانشگاه دوک دریافتند که ورزش به اندازه ی داروهایی که برای درمان و جلوگیری از عود افسردگی به کار می روند موثر است و به کار بردن همزمان ورزش و دارو اثرات بهتری دارد. همچنین ورزش عامل موثری در جلوگیری از بازگشت بیماری است. بیماران در این مطالعه از بیماری افسردگی اساسی (major depressive disorder) رنج می بردند. در این بررسی 156 داوطلب در یک دوره ی 4ماهه مورد بررسی قرار گرفتند. ورزشی که انجام می شد شامل پیاده روی تند، دوچرخه سواری یا دویدن آهسته (جاگینگ) به مدت 30دقیقه همراه با 10دقیقه گرم کردن و 5دقیقه نرمش برای سرد کردن بدن بود که سه بار در هفته انجام می شد.

در یک مطالعه ی معروف در دانشگاه ویسکانسین نیز مشخص شد که ورزش عامل موثری در پیشگیری از عود افسردگی است در حالیکه نیمی از بیمارانی که تنها با دارو درمان شده بودند پس از یک سال دچار عود بیماری شدند و برای درمان مجدد مراجعه کردند.

مطالعات دیگر نیز نشان می دهند که در ابتدا به نظر می رسد درمانها مشابه هستند اما پس از درمان کامل میزان عود در افرادی که از ورزش و مدیتیشن استفاده می کنند کمتر از افرادی است که با روان درمانی درمان شده اند.

احتمالاً در مورد افرادی که مدت زمان زیادی به بیماری مبتلا بوده اند ورزش به تنهایی نمی تواند کار زیادی انجام دهد. همچنین در افرادی که در دوره ی حمله حاد و افسردگی شدید به سر می برند ورزش زیاد کمک کننده نیست. به طور کلی ورزش برای افرادی که دچار افسردگی با شدت متوسط هستند کمک بیشتری می کند. از این آزمایشات این نتیجه به دست می آید که ورزش به اندازه ی درمان استاندارد دارویی در درمان افسردگی تاثیر گذار است. قبل از انجام ورزش باید از وضعیت سلامت جسمی خود آگاه باشید. اگر قبلا ورزش نمی کرده اید باید این کار را آهسته و کم کم شروع کنید. گرم کردن بدن قبل از شروع ورزش مهم است. هر نوع ورزشی مفید است ولی ورزشهای پر جنب و جوش و هوازی بهتر هستند. پیاده روی تند، دوچرخه سواری یا دویدن آهسته (جاگینگ) ورزشهای ساده و موثری هستند. به تدریج می توانید شدت و مدت فعالیت را افزایش دهید. در صورتی که احساس منگی یا درد غیر معمول ایجاد شد، ورزش را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید.

وقتی خون غلیظ میشود

افزایش تعداد گلبول های قرمز خون در واحد حجم را غلظت خون می گویند. در این حالت هموگلوبین خون بیمار بیشتر از یک فرد عادی است. به این معنی که هموگلوبین بالاتر از 18 در مردان و بیشتر از 16 در زنان به عنوان غلظت خون تشخیص داده می شود.بیماری غلظت خون به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شود که در بیماری غلظت خون اولیه، تولید گلبول های قرمز خون توسط سیستم خون ساز بدن به صورت خودکار بالاست.

در غلظت خون ثانویه، سیستم خون ساز بدن سالم است ولی بیماری هایی مانند بیماری های مزمن ریوی، کلیوی و قلبی و یا تومورها، کاهش اکسیژن رسانی بافتی، بودن در ارتفاعات، سیگار کشیدن و زندگی در هوای آلوده موجب افزایش غلظت خون می شوند.

افزایش غلظت خون از این جهت خطرناک است که موجب کند شدن حرکت خون در عروق شده و خطر سکته را افزایش می دهد.

برخی از افراد مبتلا به افزایش غلظت خون هیچ گونه علایمی ندارند و در برخی افراد اختلالاتی مانند برافروختگی پوست صورت، قرمزی چشم ها، اختلالات هوشیاری، منگی، سردرد، خواب آلودگی و گزگز دست و پا مشاهده می شود. خارش پوست به ویژه پس از استحمام، برجسته شدن وریدهای چشم، بزرگی کبد و طحال نیز از علایم شایع این مشکل هستند.

در صورت عدم کنترل و درمان غلظت خون بیماری هایی مانند زخم معده ، دردهای استخوانی و در مراحل بعد نقرس و سنگ کلیوی بروز می کنند.

در شرایطی که غلظت خون به صورت اولیه باشد، درمان از طریق خون گیری و مصرف برخی داروها است. در نوع ثانویه می بایست علت زمینه ای غلظت خون برطرف شود.

برخی پزشکان روش حجامت را نیز برای کاهش غلظت خون پیشنهاد می نمایند. در مورد مقایسه حجامت و خون دادن باید گفت که اگرچه حجامت می تواند به عنوان یک روش درمانی در بعضی بیمارهای خاص مورد استفاده قرار گیرد ولی نمی تواند در این مورد، جای خون دادن را بگیرد. زیرا حجم خونی که در حجامت از بدن خارج می شود زیاد نیست و ما در این مورد نیاز به خارج کردن مقادیری از خون بدن داریم.

زیتون میوه بیماران دیابتی

مصرف زیتون عملکرد انسولین و کنترل قند خون را بهبود می بخشد، از این جهت مصرف آن برای بیماران یابتی توصیه می شود.

به گزارش خبرنگار وب دا، دکتر فریده رحمانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب اظهار داشت: در صورت جایگزینی روغن مصرفی با روغن زیتون کلسترول خون به ویژه کلسترول بد کاهش می یابد روغن زیتون با تحریک کیسه صفرا باعث دفع صفرا می شود که از بروز کیسه های صفرا جلوگیری می کند.
وی با اشاره به روش مناسب نگهداری زیتون خاطرنشان کرد: زیتون باید به صورت شور و در مایع زیتون نگهداری شود پس از اولین مصرف زیتون باید در ظروف شیشه ای و در محیط خنک و مرطوب نگهداری شود و قبل از مصرف به علت شوری در آب قرار بگیرد.
دکتر رحمانی تصریح کرد: فواید زیتون متوجه ترکیبات آن است که از مهمترین ترکیبات زیتون، روغن آن می باشد که برای رشد و سلامتی تمامی سلول های مغز و اعصاب بسیار ضروری است.


خاصیت ضد سرطانی سیب در پوست آن نهفته است

محققان با ارزیابی محتوای شیمیایی پوست سیب گروهی از ترکیبات شیمیایی گیاهی را یافتند که ثابت شده در برابر حداقل سه نوع سلول سرطانی انسانی شامل سرطان های سینه، کولون و کبد اثر محافظتی دارد.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه مرکزی، تاکنون مطالعات زیادی این گفته قدیمی که " خوردن یک سیب در روز پزشک را دور می کند" را تایید کرده اند.

در این مطالعات نشان داه شده که رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی، دیابت و بسیاری بیماری های دیگر را کاهش می دهد؛ اما محققان می‌کوشند تا دریابند این اثر ضد سرطانی دقیقاْ به کدامیک از ترکیبات موجود در سبزی و میوه مربوط می شود.

طیف گسترده ای از مطالعات در این زمینه بر خواص ضد سرطانی گروهی از فیتوکمیکال ها به نام فنلیک ها انجام گرفته است که عمدتاْ در دانه‌ها و پوست میوه ها و سبزیجات یافت می شوند.
سیب یکی از مهمترین منابع ترکیبات فنلیک محسوب می شود. میانگین محتوای فنلیک یک سیب بین 110 تا 347 میلی گرم درهر 100 گرم سیب تازه است. این میوه همچنین سرشار از ترکیبات مفید دیگری به نام فلاونوئید هاست.
به گفته‌ی محققان بخش عمده این اثر ضد سرطانی و ضد بیماری در سیب به ترکیبات مفید موجود در پوست آن مربوط می شود و بر این اساس سیب را باید به عنوان یک منبع غنی مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها در نظر گرفت.

خواص چای لیمو..

آب لیمو ترش و اسانس آن برای بدن، ذهن و روح بسیار مفید است. اسانس لیمو به واسطه انرژی زا بودن آن مشهور است. در کشور ژاپن به واسطه اثرات شاداب کننده و فرح بخش این اسانس، آن را به هنگام کارکردن کارمندان در فضا منتشر می کنند.

همچنین می توان از چند قطره از اسانس لیمو به عنوان بخور استفاده کرد، یا مقداری ازآن را در وان حمام ریخت. این کار باعث سرحال شدن کلیه اعضا بدن می شود. البته نباید هرگر اسانس لیمو را بدون رقیق کردن برروی پوست بکار برد زیرا باعث بروز مشکلات پوستی می شود.

درخشان کننده چشمها : سعی کنید در نوشیدنی هایتان از آب لیمو استفاده کنید. فرضا" هر روز صبح یک عدد لیمو را با مقداری آب گرم میل کنید. نوشیدن این مایع به جای نوشیدن چای باعث می شود شما بدن سالم تری داشته باشید. همچنین در اثر نوشیدن مایعات حاوی آب لیمو، چشم های شما درخشان تر شده و پوستی سرحال تر از قبل خواهید داشت. در صورت تمایل برای بهتر کردن طعم آن می توانید از شکر یا عسل استفاده کنید.

تسکین دهنده گلودرد : لیمو دارای اثرات ضد عفونی کننده و قابض است و بدین جهت می توان از آن برای درمان گلودرد استفاده نمود. با توجه به مقدار بسیار زیاد ویتامین "ث" موجود در لیمو، مصرف آن باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن می شود. برای فرد مبتلا به آنفلونزا و سرماخوردگی مصرف مخلوطی از آب لیمو تازه با عسل در یک لیوان آب گرم بسیار مفید است.

نیرو بخش و تب بر : مصرف آب لیمو باعث کاهش تب در افراد بیمار می شود. به عنوان مثال اگر چند قطره از اسانس لیمو یا مقداری آب لیمورا به آب سرد اضافه کنید، سپس با استفاده از یک دستمال آن را روی پیشانی تب دار قرار دهید، این کار باعث کاهش تب وتقویت نیروی بدن خواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که قبل از قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب باید از قرار دادن اسانس لیمو به صورت مستقیم برروی پوست خودداری شودزیرا ممکن است باعث بروز حساسیتهای پوستی گردد.

تسکین دهنده درد : لیمو باعث تسکین سردردهای معمولی و سردردهای میگرنی میشود. برای این منظور میتوان 5 قطره اسانس لیمو را در25 میلی لیتر از یک روغن حامل مناسب (مانند روغن بادام) مخلوط کرد و آنرا با استفاده از یک دستمال کتانی برروی ناحیه مبتلا به درد ماساژ داد.

پاک کننده پوست : اگر پوست شما چرب است میتوانید آنرا با لیمو که یک ماده قابض است تمیز کنید. به این ترتیب که یک قاشق چای خوری آب لیمو را در دو فنجان آب مقطر بریزید و با یک پنبه تمیز صورت خود را با آن پاک کنید. این کار باعث کاهش چربی پوست میشود و از پدید آمدن جوشهای صورت جلوگیری میکند. در صورت استفاده از این لوسیون برای جلوگیری از رشد باکتریها بهتر است هرروز یک محلول تازه درست کنید. مصرف این محلول باعث خشک شدن پوست میشود و برای پوستهای چرب بسیار مفید است. اما در صورت داشتن پوست خشک از مصرف آن خودداری کنید.

ضد شوره و بر طرف کننده خارش پوست سر : آب لیمو برای پوست سر بسیار مفید است و شوره سر را کاهش میدهد. عصاره حاصل از آبگیری یک لیموی تازه را حدود 10 دقیقه برروی پوست سر مالش دهیدو سپس آن را با آب به طور کامل بشوئید. همچنین آب لیمو میتواند به عنوان یک تقویت کننده مو وضد خارش، به صورت ماساژ برروی پوست سر استفاده شود.

ضد سرماخوردگی : آب لیمو یک ضد ویروس عالی میباشد و همچنین مصرف آن برای سرماخوردگی شدید بسیار مفید است. بدین منظور یک عدد لیمو را با مقداری نمک میل کنید. در صورت تمایل میتوان عصاره گرفته شده را در آب رقیق کرد و سپس مصرف نمود.

یک حالت دهنده خوب برای موها : بعلاوه شستشوی موی چرب با استفاده از آب لیمو باعث کاهش چربی آن میشود. به این صورت که عصاره حاصل از ابگیری دو عددلیمو در یک لیتر آب مورد استفاده قرار دهید و موهایتان را با این محلول بشویید. این روش باعث درخشان و شاداب شدن انواع موها میشود. همچنین مصرف آن باعث میشود موهای طلایی رنگ روشنتر شوند.

نرم کننده مناسب برای پوست آرنج : برای نرم کردن پوست زبر ناحیه آرنج، آرنجتان را حدود 10 دقیقه برروی یک برش لیمو ترش فشار دهید.

تقویت کننده حافظه : لیمو تقویت کننده حافظه است. چند قطره از اسانس لیمو را روی یک دستمال ریخته و از طریق بینی استنشاق کنید. همچنین میتوان این کار را در مواقعی انجام داد که میخواهید چیزی رابه یاد بیاورید. مغز شما با استنشاق اسانس لیمو نیروی تازه ای بدست خواهد آورد.

آرامش دهنده روح : لیمو همواره به عنوان یک ماده تسکین دهنده روح مطرح بوده است. استشمام رایحه معطر لیمو در طی تمرینات تمرکز و تعمق روح (مدیتیشن) بسیار مفید است. برای انجام این کار کافی است که سه قطره از اسانس لیمو را به یک کاسه حاوی آب گرم افزود و آن را در هوای اتاق قرار دهید. به این ترتیب در طول استشمام رایحه معطر لیمو به یک آرامش مطلوب فکری و روحی دست خواهید یافت

برای خودت هم وقت بگذار...

برای خندیدن وقت بگذارید ... زیرا موسیقی قلب شماست

برای گریه کردن وقت بگذارید ... زیرا نشانه یک قلب بزرگ است.

برای خواندن وقت بگذارید ... زیرا منبع کسب دانش است.

برای رؤیا پردازی وقت بگذارید ... زیرا سرچشمه شادی است.

برای فکر کردن وقت بگذارید ... زیرا کلید موفقیت است.

برای بازی کردن وقت بگذارید ... زیرا یاد آور شادابی دوران کودکی است.

برای گوش کردن وقت بگذارید ... زیرا نیروی هوش است.

برای زندگی کردن وقت بگذارید ... زیرا زمان به سرعت می گذرد و هرگز باز نمی گردد.

ماموریت ما در زندگی « بدون مشکل زیستن » نیست ،

« با انگیزه زیستن » است.
تنها به شادی در بهشت نیندیشید به خود بگویید رمز و راز خلقت هر چه باشد ،

هدف امروز من درست زیستن در اینجا و اکنون است

انواع چای های گیاهی و خواص آنها

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

دلایل زیادی وجود دارد که ما از یک فنجان چای داغ لذت ببریم. ما عطر گونه های مختلف چای را دوست داریم، در دست گرفتن یک لیوان چای داغ در یک صبح سرد زمستانی و گرم شدن دست ها دلنشین است و مزه مزه کردن چای در مقابل شومینه یک راه عالی برای رسیدن به آرامش است و مهمتر اینکه پس از گذراندن یک روز پر دغدغه بهترین معجون برای رفع خستگی و تجدید قوای جسمی است ...


در بین چای ها خصوصا برای ما ایرانی ها بطورکلی می توان گفت نوشیدن چای معمولی طرفداران زیادی دارد. اما به جز چای معمولی چای های گیاهی دیگری هم هستند که جنبه دارویی دارند و خواص آنها درمان بیماری های متعددی را موجب می شوند. در ادامه گونه هایی از چای های گیاهی به همراه خواص آنها را برای شما دوستان پرشین استار بازگو می کنیم. امید که همواره شاد و سلامت باشید

چای گل گاوزبان و سنبل طیب (طبیعت گرم و تر) 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

خواص: آرام بخش اعصاب، خواب آور، ضد سردردهای عصبی، ضد سودا و صفرا، ضد قولنج و اسپاسم، ضد تشنج و صرع، تقویت کننده قوای جنسیطرز تهیّه: 4 قاشق چایخوری گل گاوزبان یا 1 قاشق سنبل طیب بعلاوه 1 عدد لیموعمانی


ادامه مطلب ...

مــاده غذایــی مهــم در تناســب انــدام

مــاده غذایــی مهــم در تناســب انــدام 

6 ماده غذایی مهم در تناسب اندام


 برای افرادی که می‌خواهد شکمی تخت داشته باشند توصیه می‌شود که روزانه ۳ عدد سیب میل کنند


یکی از دلایل اصلی اضافه وزن، ورود مواد غذایی صنعتی به برنامه‌ غذایی مردم است
مواد غذایی‌ای که در این مقاله معرفی می‌کنیم باعث کنترل قند خون شده و به شما احساس سیری طولانی مدتی می‌دهد. برای همین جلوی اشتها را گرفته و به لاغری و زیبایی اندام شما کمک می‌کند.

کلم قرمز
در طول قرن‌ها مردم و به ویژه کشاورزان از کلم به عنوان یک ماده غذایی اصلی و مفید استفاده کرده‌اند. اما امروزه سبزیجات متنوع دیگر جای کلم را گرفته‌اند. باید بدانید کلم کم کالری (هر نصف فنجان حاوی ۱۶ کالری ) و سرشار از فیبر است. برای همین یک ماده غذایی لاغر کننده‌ جادویی به شمار می‌رود. کلم و به ویژه کلم قرمز سرشار از ویتامین C است و از خطر ابتلا به بیماری دیابت پیشگیری می‌کند.
میزان مصرف
روزانه نصف فنجان کلم پخته یا یک فنجان کلم خام. ابتکار به خرج داده و غذا و سالادهای متنوع تهیه و میل کنید.

سیب
سیب سرشار از فیبرهای حلال است و می‌تواند میزان قند خونتان را ثابت نگه دارد. یک عدد سیب متوسط حاوی ۴ گرم فیبر به ویژه پکتین است که می‌تواند میزان کلسترول را کاهش دهد.
برای افرادی که می‌خواهد شکمی تخت داشته باشند توصیه می‌شود که روزانه ۳ عدد سیب میل کنند.
نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد مصرف سیب نه تنها باعث کاهش وزن در زنان می‌شود بلکه میزان گلیسمی خون آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد. توصیه می‌کنیم سیب را پوست میل کنید.
میزان مصرف
روزانه یک عدد سیب میل کنید. سیب حاوی ۸۰ کالری است و یک عصرانه‌ی ایده آل محسوب می‌شود.

دارچین
محققان به این نتیجه رسیده‌اند که دارچین باعث کاهش گلیسمی خون می‌شود. در واقع بعضی از ترکیبات طبیعی موجود در این ادویه‌ی معطر مانند انسولین عمل می‌کند و باعث می‌شود سلول‌ها گلوکز را جذب کرده و از آن به عنوان منبع انرژی استفاده کند و گلیسمی خون را کاهش دهد.
مصرف روزانه یک چهارم یا نصف یک قاشق چای‌خوری کافی است تا میزان قند خون به میزان ۱۸ تا ۲۰ درصد کاهش یابد.
میزان مصرف
روزانه نصف قاشق چای‌خوری دارچین مصرف کنید. این میزان برای بهره‌مندی از خواص آن کافی است. اما اگر شما از طرفداران این ادویه‌ی معطر هستید می‌تواند تا یک یا دو قاشق چای‌خوری در روز نیز مصرف کنید.
توجه داشته باشید که در مصرف دارچین نیز دچار افراط نشوید زیرا در صورت زیاده‌روی ترکیبات موجود در آن باعث مسمومیت می‌شود.

دندان سالم ، قلب سالم

مطالعات انجام شده در انگلیس نشان می دهند که مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور منظم، خطر حملات قلبی را کاهش می دهد. چرا که باکتری های لثه که موجب بروز پلاک های دندانی می شوند، می توانند از دهان به جریان خون منتقل شده و احتمال تشکیل لخته های خونی، خطر حمله قلبی و بیماری های قلبی را افزایش دهند.

متخصصان معتقدند که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان منجر به خونریزی لثه ها شده و شرایط انتقال باکتری ها به جریان خون را فراهم می کند، این باکتری ها موجب تشکیل لخته های خونی و در نهایت ابتلا به بیماری های قلبی می شوند.

بنابراین در پبشگیری از بیماری های قلبی- عروقی علاوه بر توجه به رژیم غذایی، ورزش، کلسترول خون و فشارخون باید بهداشت و سلامت دهان و دندان نیز مد نظر قرار گیرد.

عدم استفاده منظم از مسواک و نخ دندان موجب تجمع باکتری استرپتوکوکوس در دهان شده و تشکیل پلاک های دندانی و بیماری های لثه را موجب می شود. بیماری های لثه موجب درد و خونریزی لثه ها شده و در نتیجه باکتری ها به داخل جریان خون نفوذ می کنند.

باکتری استرپتوکوکوس پس از ورود به جریان خون، پروتئینی به نام PadA را بر روی سطح خارجی خود جذب کرده و موجب تجمع پلاکت های خون و تشکیل لخته خون می شود. این اتفاق در واقع مکانیسم دفاعی باکتری است که خود را به طور کامل در توده ای از پلاکت ها محصور می کند تا در برابر سیستم ایمنی میزبان و همچنین آنتی بیوتیک های مصرفی محافظت شود. متاسفانه تجمع پلاکت ها موجب ایجاد لخته های خونی شده و با التهاب و انسداد عروق خونی همراه است، در نتیجه خون رسانی به قلب و مغز مختل می گردد.

محققان در حال بررسی چگونگی عمل پروتئین PadA در تجمع پلاکت ها هستند تا بتوانند با مهار کردن آن، بیماری های قلبی- عروقی را که بزرگترین عامل مرگ و میر در دنیا هستند، درمان نمایند.

2 بار مسواک روزانه با خمیر دندان های حاوی فلوراید، کاهش مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی شیرین و مراجعه منظم به دندانپزشک نه تنها به سلامت دهان و دندان کمک می کند، بلکه قادر است از ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی نیز پیشگیری نماید.

ارزش غذایی میوه ها

در دنیای خاکی شاید هیچ خوردنی لذیذتر و مفیدتر از میوه تازه موجود نباشد. در این مقاله نگاهی به ارزش غذایی بعضی از میوه های متداول پرداخته ایم. اطلاعات درج شده از سایت معتبر netdoctor.co.uk ذکر شده اند.

1. بهترین منابع ویتامین C

ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت آن در برابر ویروسها و باکتری ها بسیار مفید است. ویتامین C موجب کاهش کلسترول بدن، افزایش طول عمر سلولها و کاهش شوره زدن می شود.

بهترین منبع ویتامین C میوه کیوی است که مصرف تنها یک عدد آن می تواند نیاز غذایی روزانه به این ویتامین را برطرف کند لیکن مصرف دو عدد در روز ترجیح داده می شود. انواع توتها و پرتقال در مکان بعد از نظر میزان ویتامین C قرار دارند.

2. بهترین منابع ویتامین A

ویتامین A در افزایش قدرت دید، اشتها و ذائقه (حس طعم غذاها) تاثیر بسیار دارد. هویج، سبزیهای سیز برگ و میوه های زرد رنگ منبع خوب این ویتامین هستند.

3. ویتامین B1 (تیامین)

این ویتامین برای سیستم عصبی، دستگاه گوارش، عضلات و قلب مفید است. متاسفانه میوه ها فاقد مقادیر فابل توجه از این ویتامین هستند و منبع غذایی خوب آنها جگر، مخمر، زرده تخم مرغ، حبوبات، گوشت فرمز، دانه های خوراکی و جوانه گندم محسوب می شود.

قهوه و الکل موجب تخریب این ویتامین در بدن می شود.

4. ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

این ویتامین برای رشد، پوست، مو، لبها و زبان حساس مفید است. هم چنین در هضم چربی و ئیدرات کربن کمک می کند. در افزای بینایی نیز اثر مهمی دارد.

این ویتامین در شیر، جگر، مخمر، پنیر، سبزی های سبز برگ و ماهی وجود دارد.

5. ویتامین B6 (پیریدوکسین)

این ویتامین در ممانعت از آسیب های پوستی و مشکلات عصبی، کمک به جذب پروتئین و کربوئیدرات در بدن بسیار مفید است.

منبع خوب این ویتامین موز است. ولی ماهی و لوبیای خشک نیز منابع غنی از این ویتامین هستند.

6. ویتامین B12 (کوبالامین)

این ویتامین در خون سازی و تشکیل سلولهای عصبی تاثیر مستقیم دارد. میوه ها فاقد این ویتامین هستند لیکن در تخم مرغ، گوشت، جگر و پنیر مقادیر کافی از آن یافت می شود.

7. ویتامین D

داشتن استخوانها و دندانهای محکم و مقاوم به مصرف مقادیر کافی از این ویتامین وابسته است. متاسفانه این ویتامین در میوه ها وجود ندارد و برای تامین نیاز بدن به آن باید علاوه بر مصرف شیر و لبنیات یا روغن کبد ماهی، از نور خورشید نیز بهره برد.

8. ویتامین E

این ویتامین در مبارزه با سمومی که بطور طبیعی وارد بدن می شوند بسیار مفید است. کمبود آن باعث ضعف عضلانی و مشکلاتی در باروری می شود.

منبع متداول آن دانه ای غذایی، روغن گیاهی، تخم مرغ و براکلی است.