اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی و دوچرخه سواری

حقه‌های عجیب بدن انسان

می‌دانیم که درد جسمانی علامت و نشانه ایجاد مشکل و ناهنجاری در بدن است و عوامل مختلفی باعث درد و ناراحتی جسمانی می شوند. بعضی از این عوامل موقتی و برخی نیز طولانی مدت و نیازمند دارو و درمان هستند.
در اینجا ما ترفند هایی را بیان می کنیم که شما با دانستن و بکار بستن آنها، بعضی از درد ها را می‌توانید موقتا کاهش بدهید.


خارش گلو
وقتی کودک بودید، قلقلک دادن زیر بغل شما یک سرگرمی جالب بود. حالا در بزرگسالان هم می‌توان از این ترفند برای رهایی از مشکل خارش گلو استفاده کرد. وقتی که سلول های عصبی گوش تحریک بشوند، باعث اسپاسم عضلات گلو و گردن شده و در نتیجه شما را از شر خارش گلو راحت می‌کنند. پس قلقلک دادن گوش، باعث رفع خارش گلو می گردد!

صداهای فراصوت بالاتر از حد آستانه شنوایی را تجربه کنید
اگر در محلی شلوغ و پر سر و صدا هستید، بطرف راست خم شوید و سعی کنید با گوش راست بشنوید! گوش راست برای شنیدن حرفهای تند و سریع مناسب تر است. گوش چپ برای تمیز و تشخیص دادن تن های موسیقی، قوی تر است.

بر درد آمپول غلبه کنید
به راحتی با سرفه کردن در حین تزریقات، می‌توانید درد آمپول را کاهش دهید. سرفه کردن در اصل یک ترفندی است که باعث افزایش سریع و موقتی فشار در قفسه سینه شده و مسیرهای عصبی درد را مسدود می‌کند.

از شر جرم های بینی راحت شوید
فین کردن شدید را فراموش کنید. در اینجا یک ترفند بسیار سریع و آسان برای راحت شدن از جرم ها وجود دارد: بطور متناوب با زبان خود به سقف دهانتان ضربه بزنید، سپس با یک انگشت خود وسط دو ابرو را فشار دهید. این کار باعث می‌شود که تیغه بینی، عقب و جلو رفته و پس از
۲۰ ثانیه، جرم های متراکم شده و آماده تخلیه می‌شوند!

از شر رفلاکس مری راحت شوید
کسانی که دچار رفلاکس مری هستند، اگر به پهلوی چپ بخوابند، کمتر به این مشکل دچار می شوند! مری و معده تحت یک زاویه ای بهم وصل هستند، وقتی به پهلوی راست بخوابید، سطح معده بالاتر از مری قرار می‌گیرد، در نتیجه غذا و اسید به مری بر می‌گردد.

درد دندان، آخ نگو
با یک تکه یخ، قسمت
v شکل بین انگشتان اشاره و شست را بمالید، بسادگی درد دندان را کاهش می‌دهید.

نوک انگشت تان را سوزانده اید؟
اگر در اثر تماس ناگهانی با اجاق گاز یا قابلمه داغ نوک انگشت تان را سوزانده اید، به سرعت قسمت آسیب دیده را تمیز کنید و با یک تکه یخ ماساژ بدهید. اگر یخ نبود، از آب سرد نیز می‌توانید استفاده کنید.

سرتان گیج می‌رود و به دوران افتاده است
کافی است فقط یک دست تان را روی یک نقطه ثابت قرار دهید، بسرعت دوران سرتان خوب می شود. قسمتی از گوش که مسئول فقط تعادل است در داخل یک مایع شناور می‌باشد، هر گاه این مایع جابه جا بشود، تعادل شما بهم می‌خورد، بکمک یک مرجع ثابت بیرونی، مغز سریع تعادل خود را به دست می‌آورد.

درد پهلو
گاهی به هنگام دویدن، پهلوی آدم درد می‌گیرد. این بخاطر آن است که بازدم شما با وقتی که پای راست شما به زمین می‌ خورد، همزمان است. در نتیجه به دیافراگم شما فشار وارد می‌شود، برای رهایی از این درد کافی است، بازدم خود را با وقتی که پای چپ شما به زمین می‌خورد، همزمان کنید.

جلوی خونریزی را با یک انگشت بگیرید
گرفتن بینی و به عقب برگرداندن سر، راه متداول جلوگیری از خونریزی بینی است، اما شما اگر مقداری پنبه را درست زیر گردی لب بالایی، روی لثه بگذارید و با یک
انگشت آن را فشار دهید، خونریزی قطع می شود.

از تپش قلب در هنگام عصبانیت جلوگیری کنید
به انگشت شست خود، فوت کنید! عصب واگ که ضربان قلب را کنترل می‌کند، بکمک نفس کشیدن، آرام می‌گیرد.

مغز خود را گرم نگه دارید
بسیار چیز های کم اهمیتی هستند که مغز را سرد و فلج می‌سازند. در این حالت، زبان خود را به سقف دهانتان فشار دهید، بطوریکه بیشترین مقدار از سقف را بپوشاند، در این صورت سر درد بر طرف می شود! این سردرد می‌تواند ناشی از یک بستنی یخی باشد.

از نزدیک بینی پیشگیری کنید
نزدیک بینی به ندرت ریشه ژنتیکی دارد، بلکه بیشتر از خیره شدن چشم به یک نقطه در فاصله کم ناشی می‌شود. بنابراین بهتر است که هر از چندی، چشم های خود را ببندید، به بدنتان کش و قوسی بدهید، و نفس عمیقی بکشید و پس از چند ثانیه به آرامی نفس تان را رها کنید، این کار باعث استراحت عضلات غیر ارادی هم می‌شوند. در نتیجه چشم ها هم استراحت می‌کنند.

خواب رفتگی
اگر دست شما موقع رانندگی یا نشستن، در اثر یک وضعیت نادرست بخواب رفته باشد، به آرامی حرکت دادن سر به چپ و راست، در کمتر از یک دقیقه می‌تواند این مشکل را حل کند و از شر گزگز و سوزنی شدن دست راحت شوید.

زیر آب نفس بکشید
وقتی در زیر آب هستید، این نبود اکسیژن نیست که شما را بی چاره می‌کند، بلکه دی اکسید کربن است که باعث اسیدی شدن خون و استیصال می‌گردد. بنابراین کافی است ابتدا، قبل از شنا چند نفس کوتاه و سریع بکشید تا میزان اسیدی بودن خون پایین بیاید. با این ترفند مغز شما می پندارد که اکسیژن بیشتری در اختیار دارد! به این ترتیب ده ثانیه زمان می‌خرید.

خوب حفظ کنید
همیشه سعی کنید کار های خود را قبل از خواب، پیش خود مرور کنید و یا درباره مسئله ای که مورد نظر شما است، قبل از خواب فکر کنید، در این صورت وقتی بیدار می‌شوید، حافظه شما بهتر و سریعتر به شما کمک خواهد کرد. هر چیزی را که شما درست قبل از خواب مطالعه کنید، بهتر در حافظه شما ثبت و ضبط می‌شود.

 

کشف و اکتشاف یک غار عظیم در استان فارس

غارنوردان باشگاه ورزشی شیراز جوان موفق به کشف یک غار 400 متری در خرمن کوه   فسا گردیدند این غار با تشکیلات زیبای استلاگمیت و استلاگتیت ها فراوان و تالارهای عظیم   و زیبا با بلندای 40 متردر سه طبقه جدا از هم همراه به  دهلیزها وانشعاب ها و تالارهای  بزرگ و کوچک با مشارکت و همراهی آقایان حبیب صفار ، ایرج صفار، مسعود روشن ضمیر  و صمد مینویی از کوهنوردان شهر فسا طی 2 روز فعالیت اکتشاف گردید و نام رایان برای آن انتخاب گردیده است.  

 با استناد به کتاب کوهها و غارهای ایران ، تالیف پیشکسوت گرامی احمد معرفت که در نظر داشتن تمامی اطلاعات غارها را در کتاب خود ثبت کنند همت کم نگذاشته و این غار را نیز فقط  با توجه به گفته افراد محلی به شرح زیر ثبت گردیده است: 

غار میمون

این غار در خرمن کوه غرب شهرستان فسا قرار دارد و

درون آن گنجایش تقریبا 1000 نفر را دارد

در جلو غار آب گوارائی جاری است 

کتاب کوهها و غارهای ایران  به تاریخ شهریور 1352

صفحه 419 عنوان 180  

 

 

      قابل توجه می باشد نام میمون بر گرفته شده از نام روستای هم جوار بنام میمک بوده

از دهانه این غار در گذشته توسط ماموران و مسولین محیط زیست بازدید بعمل آمده اما به دلیل نبود

امکانات و تجهیزات شناسایی آن هیچ وقت انجام نگردید تا پایان اسفند 1392 .

به دلیل وجود اسکلت در این غار همواره از آن بعنوان یک غار خطرناک و وحشت انگیز یاد شده است.

( البته این اسکلت  چند سالی است که دیگر وجود ندارد). 

 

 *** 

 

 

 *** 

 

 

 *** 


غارنوردان باشگاه ورزشی شیراز جوان در این اکتشاف عبارت بودن از: 

شاهپور امرالهی – فریدون خسروی – شرکان شریفی – حسین حسینی – پیمان عزیزی  

 میثم آقایی  - مرتضی سرمست – کورش کرمی و نادر کرمی

عاملان کشتار ۵ آهو، محکوم به زندان شدند

عاملان کشتار پنج آهو در دشت قنات بردسیر به تحمل زندان و محرومیت از کشتار محکوم شدند.
به‌گزارش پایگاه دیده‌بان حیات وحش ایران، در روزهای نخستین سال جدید گروهی از شکارچیان متخلف و سابقه‌دار با قتل‌عام نیمی از آهوان دشت قنات سیر بردسیر کرمان حادثه تلخی را برای جمعیت شکننده آهو در این نقطه از کشور رقم زدند.
محمد سعادت‌نژاد کارشناس اداره حفاظت محیط‌زیست بردسیر در توضیح ماجرا گفت: به دنبال دریافت گزارشی از همیاران محلی مبنی بر حضور یک خودروی پیکاپ و اقدام به پروژکتورکشی و تیراندازی در دشت قنات   سیر بردسیر در نیمه‌های شب، بلافاصله به همراه اکیپی از محیط‌بانان راهی منطقه شدیم.
سعادت‌نژاد افزود: پس از ورود به منطقه یک پیکاپ را مشاهده کردیم که مشغول پروژکتورکشی در دشت بود، برای جلوگیری از فرار شکارچیان مسیر جاده منتهی به دشت را مسدود کرده و برای دستگیری سرنشینان خودرو وارد عمل شدیم.
محمد سعادت‌نژاد گفت: شکارچیان به محض مشاهده مأموران سعی کردند با خودرو از منطقه بگریزند اما زمانی‌که با مسیر مسدود شده مواجه شدند خودرو را رها کرده و پیاده پا به فرار گذاشتند.
دو تن از شکارچیان با استفاده از تاریکی شب موفق به فرار شده و یکی از آنها توسط محیط‌بانان تعقیب و دستگیر شد.
پس از دستگیری این شکارچی و در بازرسی از خودرویشان لاشه دو آهوی ماده همراه یک اسلحه شکاری مجاز، قطار فشنگ، پروژکتور، چراغ قوه، دو تیغه ساطور، چاقو و سایر ادوات شکار کشف شد.
کارشناس اداره حفاظت محیط زیست بردسیر ادامه داد: با توجه به تاریکی شب و استفاده شکارچیان متخلف از فشنگ چهارپاره، صبح روز بعد به بررسی این منطقه پرداخته و متوجه شدیم علاوه بر دو لاشه کشف شده سه آهوی دیگر نیز بر اثر اصابت ساچمه زخمی شده و پس از مدتی تلف شده‌اند.
مرد شکارچی در جریان بازجویی‌ها همدستان خود را نیز معرفی کرد که در هماهنگی صورت گرفته با قاضی پرونده هر دو متخلف فراری نیز دستگیر شدند.
سعادت‌نژاد گفت: لاشه آهوهای شکار شده را پشت خودروی پیکاپ متخلفان گذاشته و به محل دادسرا منتقل کردیم و قاضی پرونده از لاشه‌ها، آثار جرم و ادوات شکار بازدید کرد.
وی افزود: با حکم قاضی پرونده مجوز اسلحه شکاری این گروه لغو و اسلحه به نفع دولت ضبط شد همچنین صاحب اسلحه به مدت ۱۰ سال صلاحیت حمل و استفاده از هر نوع سلاحی را نخواهد داشت، علاوه بر آن یکی از مجرمان به ۹۱ روز و دو مجرم دیگر هر کدام به شش ماه حبس تعزیری محکوم و روانه زندان شهاب کرمان شدند.
یکی از شکارچی‌ها را حدود ۲۰ روز پیش از این حادثه همراه یک اسلحه دستگیر کردیم اما با توجه به این‌که متهم پیش از اقدام به شکار دستگیر شده بود متأسفانه دادگاه اسلحه را توقیف کرد ما نیز نتوانستیم ثابت کنیم این مرد به منظور اقدام به شکار غیرمجاز وارد منطقه شده است و دادگاه مرد متخلف را به‌خاطر اتهام شروع به شکار مجرم ندانست و وی تبرئه شد.
کارشناس اداره حفاظت محیط زیست بردسیر گفت: متأسفانه هر دو لاشه آهوی کشف شده از شکارچیان غیرمجاز ماده بوده و جنسیت سه آهوی دیگر که بر اثر اصابت ساچمه زخمی شده و پس از مدتی تلف شده بودند به دلیل تغذیه توسط سگ‌ها و روباه‌ها قابل شناسایی نبود.
سعادت‌نژاد افزود: دشت قنات سیر جزو مناطق آزاد این شهر به شمار می‌رود و در مجموع یک گله کوچک شامل تعداد ۱۰ تا ۱۲ رأس آهو در این دشت زندگی می‌کردند که با این اقدام شکارچیان حدود نیمی از این دسته کوچک نیز از بین رفتند.   تابناک

چگونه سفری بی خطر داشته باشیم ؟

در آستانه سال نو و بهار طبیعت هستیم . با توجه به اینکه مسافرت در این ایام به شدت افزایش یافته و بسیاری از افراد همگام با بهار طبیعت به سیر و سیاحت می پردازند ،داشتن یک سفر سالم پیش از هرچیز نیاز مند فراهم ساختن مقدمات سفر است.

اکنون به چند نکته که برای داشتن سفری بی خطر و ایده آل لازم است خواهیم پرداخت:

  • قبل از سفر در مورد مکان و آب و هوای محلی که قصد رفتن به آنجا را دارید تحقیق کنید تا لباس مناسب با خود ببرید.
  • فهرستی از جاذبه‌های دیدنی محل مورد نظر و اموری را که باید انجام دهید تهیه کنید  تا در مدت زمان سفر بیشتر لذت ببرید و کمتر احساس خستگی کنید.
  • حتی‌الامکان در فصول گرما به مناطق گرم سفر نکنید.
  • در مورد مکان اقامت خود ( هتل ، منزل اقوام ، چادر مسافرتی یا …) تصمیم بگیرید .
  • به تغذیه و مواد غذایی که استفاده می کنید توجه کنید .خوردن غذاهای سالم و متنوع، از مواردی است که لذت سفر را چند برابر می ‌کند .افزایش اشتها در طول سفر سبب می ‌شود تا اشتیاق مسافران برای خوردن مواد غذایی بیشتر شود.
  • در سفر به مناطق محلی و روستاها، از خوردن شیر تازه دوشیده شده از دام، یا بستنی و پنیر محلی و کلا محصولات لبنی تازه خودداری کنید و فکر نکنید که چون غذاهای روستایی، طبیعی اند، پس سالم هم هستند، زیرا ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر تب مالت قرار دهد.
  • حتماً هنگام خرید هر نوع مادة غذایی بسته‌بندی‌شده بین راهی به تاریخ مصرف آن توجه و از خرید یا مصرف مواد غذایی تاریخ‌گذشته خودداری شود.
  • داروی ضد اسهال برای موارد اسهال مسافرتی توصیه نمی‌شود. در این مورد بهتر است با پزشک خود در مورد آنتی‌بیوتیک‌هایی که عفونت‌های باکتریایی عامل اسهال مسافرتی را درمان می‌کنند، مشورت کنید.
  • اگر به نقاط آفتابی سفر می‌کنید، کرم ضد آفتاب با خود ببرید، یا برای تسکین درد ناشی از آفتاب ‌سوختگی، ژل ٱلوئه ورا(Aloe Vera) همراه داشته باشید.
  • اگر در حین سفر، مدت درازی را در محیط‌های سرباز و طبیعی می‌گذرانید، پشه‌بند و کرم‌های دافع حشرات و داروهای تسکین‌دهنده آسیب ناشی از گزنه به همراه داشته باشید.

در صورت سفر با خودروی شخصی:

  • قبل از حرکت از سالم بودن وسیله نقلیه خود به ویژه سیستم روشنایی، سیستم فرمان، وضعیت لاستیک ها ، برف پاکن و… اطمینان کامل داشته باشید.
  • مدارک شناسایی شامل: گواهی نامه رانندگی،کارت شناسایی، بیمه نامه خودرو،معاینه فنی و…را حتما به همراه داشته باشید.
  • قبل از حرکت نسبت به تهیه ی جعبه کمک های اولیه، وسایل یدکی مورد نیاز مثل: لامپ،تسمه پروانه و دیگر وسایل ضروری که میتواند در صورت بروز نقص فنی در خودرو مورد استفاده قرار گیرد، اقدام نمائید.
  • از آخرین وضعیت ترافیکی و شرایط جوی مسیر حرکت خود اطلاع کامل کسب نمائید.

پرنده‌ی ایرانی و گذراندن بالاترین دوره‌ی سطح پرواز

«مهدی حبیبی» عضو اسبق تیم منتخب تهران در صعود به قله برودپیک در سال ۱۳۸۷ که به منظور                       گذراندن دوره های آموزشی ورزشهای هوایی مدت ۴ سال در کشور کانادا به سر می برد، پس از دریافت                       سطح D پرواز که بالاترین سطح در پرش می باشد به منظور ثبت چند پرش در ایران به سرمی برد. وی                          صبح روز ۱۱ فروردین طی جلسه ای در فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی اهداف خود در این                         ورزش را بازگو نمود.

«حبیبی» تاکنون بیش از ۲۰۰ پرش بیس جامپ (پرش از سکوی ثابت)، ۶۰۰ سقوط ازاد (اسکای دایو)                          و ۴۰۰ پرش با wing suit را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.




توصیه‌های محیط زیستی برای نوروز 93

بهار فصل همراهی با طبیعت و محیط زیست است، اما اگر تجربه سال‌های گذشته از سفرهای نوروزی را به یاد بیاوریم می‌بینیم که تاکنون رفتار ما با آغاز فصل بهار نه تنها در جهت دوستی با طبیعت نبوده بلکه جلوه‌ای از رفتار خصمانه در مقابل طبیعت است.

 انبوه زباله‌ها، آب‌های آلوده، شاخه‌های شکسته و مراتع سوخته که هر سال پس از پایان تعطیلات نوروزی در سراسر کشور شاهد آن هستیم تنها نمونه کوچکی از نتیجه رفتار ما با محیط زیست است؛ در حالی که می‌توان با رعایت نکاتی کوچک ضمن حفظ میراث گران‌بهای طبیعت کشور، سفر نوروزی دلپذیرتری را تجربه کرد.

می‌توان با در نظر گرفتن چند نکته کوچک تا حد ممکن از تخریب محیط زیست جلوگیری کرد به عنوان مثال:

- اطلاعات بهداشتی و زیست محیطی مربوط به هر منطقه‌ای را که به آن وارد می‌شوید از مقامات و افراد محلی یا راهنمای تور و مدیر تفرجگاه‌ها کسب کنید.

- به درختان آسیب نرسانید و به کودکان خود بیاموزید که گیاهان را نوازش کنند و هرگز به شاخه ها و تن آن‌ها آسیب نرسانند؛ قطع درختان جهت تهیه سوخت موجب تشدید خطر فرسایش خاک و از بین رفتن زیبایی منطقه می‌شود.

- از صابون‌ها و مواد پاک کننده قابل تجزیه در محیط زیست استفاده شود و همچنین از رها کردن زباله‌ها و پسمانده مواد غذایی مورد استفاده در سفر در محیط خودداری کنید؛ به یاد داشته باشید که با حجم سفرهای نوروزی اگر هرکس تنها یک تکه آشغال در طبیعت بیندازد تا پایان نوروز چه اندازه خواهد شد.

- از آلوده کردن آب‌های سطحی خودداری و از مناطق تعیین شده برای شنا در شهرهای ساحلی استفاده کنید.

- اگر گروهی سفر می‌کنید، بخشی از کار شما می‌تواند راه انداختن جنبش‌های زیست محیطی باشد. ما می‌توانیم طبیعت را آلوده نکنیم، اما مهم تر از آن می توانیم طبیعت آلوده راپاکسازی کنیم. اگر هر کسی تنها یک کیسه از این زباله‌ها را جمع کند چشم انداز گردشگاه‌های ما دگرگون می‌شود. البته یادمان باشد، رعایت موارد بهداشتی مانند پوشیدن دستکش یا ماسک در هنگام گردآوری زباله‌های زیست محیطی الزامی است.

- هنگامی که در کنار رودها و دشت‌ها زیرانداز و سفره پهن می‌کنید، مراقب رُستنی‌های زیرپای خود باشید.

- به کودکان خود یادآوری کنید، جانوران اگر کوچک و ناتوان هستند، باید در پناه ما باشند، اگر نیرومند هستند باید از نزدیکی به آن‌ها پرهیز کرد. سنگ پرانی به پرندگان، لگدکوب کردن حشره‌هایی که روی زمین بار خود می‌برند، آسیب رساندن به آشیانه‌های طبیعی جانوران همگی جانور آزاری است و هیچ انسانی با عقل سلیم آن را توصیه نمی‌کند.

- از بلند کردن صدای بلندگوهای پخش کننده‌هایی که سبب آلودگی صوتی می‌شوند بپرهیزید. این کار ممکن است آرامش مردم بومی یا مسافران دیگران را به هم بریزد و کودکان خردسال ما را آشفته کند.

- لازم است همیشه یک کیسه هممراه خود داشته باشیم و زباله‌های تجزیه نشدنی(مواد پلاستیکی، نایلون، شیشه، قوطی) را در آن بریزیم و به محلهای جمع آوری زباله در شهر برسانیم.

- زباله‌های تجزیه شدنی را مانند پس مانده غذایی، پوست میوه‌ها اگر در مسیرهای عمومی است، دفن کنیم و اگر در مسیرهای کم رفت و آمد است دورازچشم دیگران در دسترس پرندگان و چرندگان قرار دهیم.

- سعی کنید برای گرم کردن غذا وتهیه چای از گاز کوچک سفری استفاده کنید و اگر ملزم به روشن کردن آتش شدید در مکانهای جدید و نو آتش روشن نکنید زیرا پوشش گیاهی آن قسمت از بین می‌رود.

- از بیراهه رفتن و میانبرزدن در مسیرهای عمومی خودداری کنید تا کمترین آسیب به دامنه وارد شود.

- با متجاوزان به محیط های طبیعی برخورد کنید و درنگهداری واحیای بقایای طبیعی کشور بکوشید.

- از نوشتن یادگاری روی سنگها و دیوار پناهگاه‌ها و نازیبا کردن کوهستان خودداری کنید.

- در روز طبیعت، تا حد امکان از غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشید. در صورت نیاز به آتش، حتی الامکان از ذغال آماده استفاده کنید حتماً خاکستر آتش را نیز با آب و خاک خاموش کنید.

- در صورت مواجه شدن با هر گونه حریق در جنگل نسبت به خاموش کردن آن اقدام و یا با مراکز آتش نشانی، محیط زیست و منابع طبیعی تماس گرفته و موضوع را گزارش کنند.

- شماره 1504 را به یاد داشته باشید در صورت هرگونه تخریب در عرصه‌های منابع طبیعی ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی را خبر کنید.

- به هیچ عنوان وارد مناطق حفاظت شده نشوید این مناطق از نظر تنوع زیستی آسیب پذیری بیشتری دارند.

- ماهی‌های قرمز را در آب‌های جاری رها نکنید این ماهی‌ها گونه‌های بومی کشور را از بین می‌برند.

از جایگاه‌های مخصوص اسکان مسافران که توسط شهرداری‌ها تهیه شده است، استفاده کنید.

- هر مکانی را به گونه‌ای ترک کنید که گویی هرگز به آن منطقه نرفته‌اید.

آزمایش خون برای تشخیص ضربه مغزی

اگر شما هم از دوستداران ورزش های حرفه ای هستید و حتی گاهی از صفحه تلویزیون مسابقات ورزشی را نگاه می کنید، حتما بارها در ورزش های مختلف مانند فوتبال، بسکتبال و اتومبیلرانی شاهد برخورد ناگهانی سر ورزشکاران با زمین یا اجسام سخت بوده اید. مثلا فوتبالیست ها زیاد زمین می خورند یا حتی گاهی با سر به تیر دروازه یا صفحات تبلیغاتی اطراف زمین بازی برخورد می کنند.


گاهی هم پیش می آید سر دو بازیکن بشدت به هم برخورد می کند. این ضربات ممکن است به ضربه مغزی منجر شود و اگر بموقع تشخیص داده نشود عواقب ناگواری به بار می آورد.
متاسفانه با وجود چنین تهدیدی، هیچ روش سریعی برای تشخیص زودهنگام ضربه مغزی در زمین مسابقه وجود ندارد. به همین دلیل دانشمندان در پی یافتن روش هایی هستند که در همان دقایق اولیه وارد شدن ضربه به سر یک ورزشکار، بلافاصله بتوان از بروز ضربه مغزی مطمئن شوند.
در همین خصوص به گزارش بخش سلامت مجله تایم، پژوهشگران دانشگاه روچستر طی مطالعه ای دریافتند احتمالا می توان با گرفتن یک قطره خون از ورزشکار آسیب دیده و آزمایش سریع روی آن، ظرف چند دقیقه احتمال ضربه مغزی را تشخیص داد.
مبنای کار این محققان، رفتار خاص پروتئینی مغزی موسوم به S۱۰۰B است. هنگامی که ضربه ای به سر یا حتی گاهی ضربه ای شدید به بدن فرد وارد می شود، مقادیر این پروتئین در خون افزایش می یابد. بر همین اساس این پژوهشگران به فکر افتاده اند شاید بتوان مقداری از این پروتئین را در خونانسان اندازه گیری کرد که در واقع به نوعی نخستین نشانه بروز ضربه مغزی باشد.
برای یافتن این مقدار آنها ۴۶ ورزشکار ۱۸ سال به بالا را مورد آزمایش قرار دادند. نخستین گام تعیین مقدار طبیعی این پروتئین در حالت کاملا عادی در بدن این ورزشکاران بود. به این مقدار اصطلاحا خط پایه یا خط مبنا می گویند.
به این منظور دانشمندان S۱۰۰B موجود در خون این افراد را طی دوره پیش از آغاز فصل مسابقات اندازه گیری کردند. سپس، درست بعد از بروز یک ضربه جسمانی دوباره آن را مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند مقدار S۱۰۰B در خون افرادی که ضربه ای به بدنشان وارد شده، به میزان کمی به طور میانگین حدود ۲ درصد، افزایش یافته است.
اما ۱۷ نفر از این ورزشکاران که ضربه مغزی در آنها تائید شده بود، طی سه ساعت اولیه پس از آسیب دیدگی مورد آزمایش خون قرار گرفتند و معلوم شد مقدار S۱۰۰B آنها ۸۱ درصد بالاتر از مقدار طبیعی این پروتئین در خون انسان است.
این پژوهشگران به کمک روش های آماری به تحلیل داده های خود پرداختند و سرانجام نتیجه گرفتند اگر مقدار S۱۰۰B در خون افراد به ۴۵ درصد بالاتر از میزان طبیعی یا همان خط پایه برسد، تقریبا می توان مطمئن بود فرد دچار ضربه مغزی شده است.
پژوهشگران روچستر امیدوارند این آزمایش خون در ایالات متحده مورد تائید رسمی قرار گیرد، اما معتقدند هنوز مطالعات بیشتری باید انجام شود تا نتایج اولیه کاملا به تائید برسد. برای مثال ورزشکاران بیشتری از ورزش های گوناگون باید مورد آزمایش قرار گیرند. به علاوه هنوز مشخص نیست چرا مقدار این پروتئین در میان مردان و زنان متفاوت است.
این پرسشی است که برای رسیدن به روش تشخیصی دقیق تر باید به آن پاسخ داده شود. اکنون با انتشار این یافته ها در مجله پلاس وان بسیاری امیدوار شده اند که شاید بتوان در زمین بازی و طی چند دقیقه پس از وارد شدن ضربه به سر تشخیص داد آیا ضربه مغزی رخ داده است یا نه و به این ترتیب بتوان از بروز آسیب های طولانی مدت یا دائم پیشگیری کرد.
منبع: تایم
منبع:تندرستی

یاد من باشد از فردا صبح

یاد من باشد از فردا صبح
جور دیگر باشم

بد نگویم به هوا، آب ، زمین

مهربان باشم، با مردم شهر

و فراموش کنم، هر چه گذشت

خانه دل، بتکانم ازغم

و به یک پارچه از جنس نسیم

بزدایم دیگر،من غباری ز کدورت، باشوق

مشت را باز کنم، تا که دستی گردد

و به لبخندی خوش

دست در دست زمان بگذارم

یاد من باشد فردا صبح

به سحر از سر صدق، من سلامی بکنم

من به انگشت نخی خواهم بست

تا فراموش، نگردد فردا

زندگی شیرین است، تا بگردی فرهاد

گرچه دیر است ولی

کاسه ای آب به پشت سر لبخند بریزم ،شاید

به سلامت ز سفر برگردد

بذر امید بکارم، در دل

لحظه را در یابم

من به بازار محبت بروم فردا صبح

مهربانی راباز، به همه هدیه کنم

یک بغل عشق از آنجا بخرم

یاد من باشد فردا حتما

به سلامی، دل همسایه ی خود شاد کنم

بگذرم از سر تقصیر رفیق ، بنشینم دم در

چشم بر کوچه بدوزم با عشق

تا که شاید برسد همسفری ، ببرد این دل مارا با خود

و بدانم دیگر، قهر هم چیز بدیست

یاد من باشد فردا حتما

باورم این باشد، که دگر فرصت نیست

و بدانم که اگر دیر کنم ، دگرم مهلت نیست

و بدانم که شبی خواهم رفت

و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی

یاد من باشد فردا حتما

اگرم باز به غفلت بگذشت

آخرین لحظه ای از فردا شب ،

من به خود باز بگویم
این را

مهربان باشم با مردم شهر

و فراموش کنم هر چه گذشت