اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی و دوچرخه سواری

10نکته برای پیاده روی در تابستان

همیشه لباس هایی به تن داشته باشید که شما را خنک و سرحال نگه می دارد. استفاده از لباس های ورزشی نخی بهترین راه حل برای شما خواهد بود. همچنین به یاد داشته باشید بدترین لباس ها برای ورزش در تابستان، لباس های شعمی و پلاستیکی است.ورزش های زیادی برای تناسب اندام تا به حال پیشنهاد شده است، اما همیشه پیاده روی به عنوان بهترین ورزش شناخته شده و بیشترین نتیجه را در بردارد.

با توجه به اینکه تابستان رسیده است و زمان برای پیاده روی فراهم است باید ده نکته اساسی برای انجام این ورزش در تابستان و البته ماه رمضان را بلد باشید.

1- هیچگاه در تابستان به دنبال آن نباشید که حتما صبح زود ورزش کنید، زیرا در این زمان دمای هوا بسیار بالاست و بیشتر تحت فشار قرار خواهید گرفت. در این فصل بهتر است شب ها به پیاده روی بپردازید.

از ورزش کردن در زمانی که آفتاب درست وسط آسمان است، یعنی بین ساعت 12 تا 4 بعدازظهر خودداری کنید.

همچنین در ماه رمضان می توانید پس از افطار حداقل 30 دقیقه در خیابان و یا پشت بام خانه پیاده روی کنید.

2- همیشه لباس هایی به تن داشته باشید که شما را خنک و سرحال نگه می دارند. استفاده از لباس های ورزشی نخی بهترین راه حل برای شما خواهد بود. همچنین به یاد داشته باشید بدترین لباس ها برای ورزش در تابستان، لباس های شعمی و پلاستیکی است.

3- میزان آب مصرفی را افزایش دهید تا هم لاغرتر شده و هم دچار مشکل کم آبی بدن و در پی آن بیماری های مختلف نشوید.

قبل، حین و بعد از ورزش آب بنوشید. منتظر نمانید تا تشنه شوید. قبل از تشنگی، در دفعات متعدد و هر دفعه چند جرعه کوچک آب بنوشید.

بهترین دمای آب نوشیدنی، نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است. از نوشیدن نوشیدنی های خیلی شیرین، الکلی و کافئین دار خودداری کنید.

در ماه رمضان برای آنکه بتوانید این نکته را رعایت کنید استفاده از غذاهای آبکی و البته میزان خوردن آب بین افطار تا سحر را افزایش دهید.

4- مراقب پوست خود هنگام پباده روی باشید، زیرا تحقیقات نشان می دهد افرادی که در اثر پیاده روی دچار مشکلات پوستی می شوند خیلی زود از آن زده شده و دیگر سراغ این ورزش نمی روند.

برای محافظت از پوست باید از کرم های ضدآفتاب و کلاه لبه دار یا سایه بان استفاده کنید.

5- به جای آنکه به دنبال قدم زدن ساده باشید، کمی در طی پیاده روی جنب و جوش داشته باشید تا به راحتی وزن شما کاهش یابد. البته برای این کار بهتر است هنگام پیاده روی، دست های خود را 90 درجه خم کرده و تکان دهید.

6- ورزش را به تدریج شروع کنید. حتی اگر هوا گرم است، باز هم باید ورزش را به آهستگی و با گرم کردن بدن تان شروع کنید.

7- برای ورزش کردن در تابستان، محل مناسبی انتخاب کنید. لذا مکان های سایه دار که در معرض مستقیم نور آفتاب نیستند را برای ورزش کردن انتخاب کنید.

 

8- برای جلوگیری از آسیب‌‌های چشمی ‌ناشی از نور آفتاب حتما از عینک آفتابی استاندارد استفاده کنید. اشعه فرابنفش می‌تواند موجب سوختگی قرنیه و سرطان پلک شود و احتمال بروز بیماری‌‌های دیگری مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا (تحلیل رفتن صفحه بینایی در شبکیه چشم) را در فرد افزایش دهد.

9- کفش‌‌های راحت، اندازه و بنددار بپوشید که پا را در خود نگه دارد و مانع وارد آمدن ضربه به پا شود. همچنین جوراب‌‌های نخی بپوشید که عرق پا را جذب کند.

10- کسی که در تابستان ورزش می‌کند باید علائم هشدار دهنده را به خوبی بشناسد. علائم هشدار دهنده برای ورزش های تابستانی عبارتند از:

استفراغ، سردرد، گرفتگی عضلات، مشکلات یا رفتارهایی مانند حرکات ناشیانه و شک بر انگیز و تند شدن ریتم تنفس.

اینها نشانه هایی هستند که احتمال سنکوب، کم آب شدن بدن و حتی گرمازدگی را به ذهن متبادر می‌کنند.

در صورت مشاهده این علائم، اگر برایتان ممکن است به سایه بروید و در معرض هوای خنک قرار بگیرید، دراز بکشید و پاهای تان را بالا بیاورید و در نهایت چند جرعه آب بنوشید.

 

منابع:

باشگاه خبرنگاران

سیمرغ

هفته نامه سلامت

آشنایی با تست ورزش

تست ورزش یکی از مهم‌ ترین روش‌ های بررسی بیماری رگ‌ های کرونری قلب است. زمانی که بیمار شروع به ورزش می ‌کند، عضلات نیاز بیشتری به خون رسانی دارند و بنابراین قلب مجبور است تندتر و قوی تر ضربان بزند.به این ترتیب حین ورزش، خود قلب از همه اعضای بدن فعال تر بوده و نیاز به خون‌ رسانی بیشتری دارد.

 

در یک قلب سالم رگ‌ های کرونری می ‌توانند جوابگوی این نیاز افزایش یافته باشند، اما زمانی که رگ‌ های کرونری دچار تنگی هستند از عهده ی این کار بر نمی ‌آیند و قلب دچار کمبود خون‌ رسانی و کمبود اکسیژن شده و متعاقب آن دچار درد می‌ شود. در این شرایط تغییراتی در نوار قلبی، فشار خون و ضربان قلبی ایجاد می ‌شود که بیماری را آشکار می‌ سازد. این موضوع اساس به‌ وجود آمدن تست ورزش است.

از تست ورزش علاوه بر تشخیص تنگی کرونر، در بیماران تشخیص داده شده نیز برای تعیین سطح فعالیت قابل تحمل بیمار استفاده می شود و همچنین بعد از آنفارکتوس قلبی برای سنجش میزان تحمل قلب به کار می رود.


 

تست ورزش چگونه انجام می ‌شود؟

بیمار در حالی که به طور مداوم نوار قلب، فشار خون و ضربان قلبش ثبت می ‌شود روی یک دستگاه تردمیل راه می ‌رود.

به تدریج سرعت دستگاه اضافه می ‌شود، اگر بیمار بتواند تا حد نهایی ضربان مجاز قلبی خود فعالیت کرده و دچار مشکل نشود تست قطع می ‌شود و این به مفهوم منفی بودن تست و سلامت فرد است اما در صورتی که تغییراتی خاص در نوار قلب یا فشار خون در حین تست ورزش ایجاد شود تشخیص تنگی رگ‌ های کرونری داده می‌ شود.

حد نهایی ضربان مجاز قلب مساوی با (سن ـ 220) ضرب در 0/85به عبارتی در یک فرد 40 ساله این عدد برابر با 153 است: 153= 85/0 × (40 ـ 220) و به همین ترتیب حد نهایی ضربان مجاز قلب برای فرد 60 ساله برابر 136 خواهد شد.

از این فرمول در بررسی فشار وارد شده به قلب در حین ورزش نیز می ‌توان استفاده کرد. به عنوان مثال اگر حین کوهنوردی، ضربان قلب یک کوهنورد 40 ساله بیش از 153 بود به معنای فشار زیاد به قلب بوده و او باید حرکتش را آرام‌ تر کند.

در صورتی که به هر دلیل بیمار قادر به ورزش نباشد برای ایجاد فشار به قلب می‌ توان از داروها کمک گرفت.

بعد از تزریق برخی از داروها در صورتی که رگ ‌های کرونری دچار تنگی باشند، تغییراتی در قلب ایجاد می‌ شود که با استفاده از اکوکاردیوگرافی یا اسکن هسته ‌ای قابل تشخیص است.

 

 

دکتر رضا کریمی - متخصص بیماری های داخلی

جام جم

یادی از کوه بانو لیلا اسفندیاری

 

  گوش کن از دل سخن  می گویمت

من تو را هر جا که باشی جویمت

تو اگر خوابیده ای در خواب ناز

در کنار عشق خود بس سرفراز

دوستانت جملگی بی اختیار

از تو میگویند سخن با افتخار

در پی لیلا همه آواره اند

دوستان از رفتنت دیوانه اند

کوهها دارند سخن از عشق تو

عشق تو ضرب المثل شد بعد تو

نانگاپاربات با همه صبری که داشت

سر فرود آورد و بر زانو گذاشت

" مرگ " لیلا را بدیدش کوه پیر

گریه را سر داد چون طفل صغیر

عشق لیلا را ببین نیرو از اوست

" دردمندم خسته ام درمان از اوست

کوه پیر اینگونه از او کرد یاد

دیده ام من مردمانی بس زیاد

کس ندیدم هرچه دارد بگذرد

جان و مالش را سر عشقش دهد

گویدش من از همه کوهها سرم

چونکه لیلا خانه دارد در برم

من بسی از کوهنوردان دیده ام

فن و تکنیک همه سنجیده ام

شیر زن , لیلا منش کم دیده ام

من ز مرگ قهرمان لرزیده ام

زندگانی ای سعید آسان نیست

عمر کردن در قفس اصرار نیست


منظور از کوه پیر " گاشربروم 2 "است

شعر از :سعید زکی

 

کاهش درد با کیسه یخ یا گرما؟

با یک بالشتک گرم یا یک کیسه یخ نمی توان مچ پای رگ به رگ شده یا تاندون پاره شده را درمان کرد، اما گرم کردن و سرد کردن به موقع باعث می شود که این نوع از آسیب های جزئی سریع تر بهبود پیدا کرده و درد موضعی شما کمتر شود.برای تسکین درد، گاهی سرما و گاهی هم گرما موثر است؛

مثلا وقتی مچ پای تان پیچ می خورد، ممکن است بلافاصله سراغ فریزر بروید و یک قالب یخ را بردارید و روی مچ پای تان بگذارید تا درد آن کم شود، یا به توصیه پزشک با گذاشتن یک بالشتک گرم روی شانه خود، درد ناشی از گرفتگی عضله آن را کم کنید.

اما وقتی ساق پای شما بعد از یک پیاده روی طولانی درد گرفت چه باید کرد؟

یا وقتی با برداشتن چیزی سنگین از روی زمین عضلات تان کش می آید و درد می گیرد، چه روشی بهتر است؟

 

به شیوه روانشناسی دردتان را کم کنید

با یک بالشتک (پد) گرم یا یک کیسه یخ نمی توان مچ پای رگ به رگ شده یا تاندون پاره شده را درمان کرد، اما گرم کردن و سرد کردن به موقع باعث می شود که این نوع از آسیب های جزئی سریع تر بهبود پیدا کرده و درد موضعی شما کمتر شود.

این کار بسیار اهمیت دارد چون وقتی درد شما کم شود و حال تان بهتر باشد، بهبود عضو آسیب دیده هم سریع تر اتفاق می افتد. این مسئله ممکن است دلیل روانشناسی داشته باشد که البته بدون شک عوامل فیزیولوژیکی هم در آن دخالت دارند، چراکه وقتی درد کمتر شود می توانید حرکت کنید و خون بیشتری به سمت محل آسیب دیده جریان پیدا می کند.

پس باید بدانید چه موقع کیسه یخ را روی محل آسیب دیده بگذارید و چه موقع از بالشتک گرم استفاده کنید.

 

وقتی باید یخ از فریزر بیرون بیاورید

یخ به سرعت رگ های خونی موجود در پوست و بافت های زیرین آن را تنگ کرده و جریان خون را آهسته می کند که باعث کم شدن سرعت عکس العمل هایی مثل ایجاد ورم و التهاب در آن قسمت می شود.

برای اینکه کیسه یخ آسیبی به پوست نرساند، آن را هر یک تا دو ساعت به مدت 20 دقیقه روی قسمت آسیب دیده بگذارید و بردارید.

همچنین بهتر است برای جلوگیری از سرمازدگی، یک دستمال پارچه ای را بین یخ و پوست خود قرار دهید.
گرم کردن محل آسیب دیده با تغییر پیام هایی که گیرنده های عصبی به مغز می فرستند، باعث کاهش درد می شود

 

در این شرایط از سرما استفاده کنید

1- بلافاصله بعد از یک ورزش سنگین : استفاده از کیسه یخ بلافاصله بعد از یک ورزش سنگین که احساس می کنید فشار زیادی به عضلات شما وارد کرده است، می تواند مانع گرفتگی و درد عضلات شود.

2- زمانی که محل آسیب دیده بسیار گرم است : گرمای شدید ناحیه آسیب دیده به دلیل ایجاد عفونت یا التهاب است که با سرد کردن آن می توانید جلوی گسترش عفونت یا ورم را تا حدود زیادی بگیرید.

3- گرم بودن بیش از حد شکم در زمان حاملگی : بهتر است بدانید که گرمای زیاد ناحیه شکم در دوران حاملگی می تواند به جنین آسیب برساند و حتی ممکن است باعث نقص جنین شود. پس بهتر است بعد از مشورت با پزشک، شکم خود را خنک کنید.

4- ساعات اولیه بعد از آسیب دیدگی: چه قوزک پای شما رگ به رگ شده باشد و چه عضلات تان کش آمده باشد، استفاده از یخ در 24 تا 48 ساعت اول بعد از آسیب دیدگی، از التهاب و ورم موضعی جلوگیری می کند. اگر در ساعات اولیه توسط کیسه یخ جلوی التهاب را نگیرید، درد و ورم شدید باعث ضعیف شدن شما شده و حرکت را برایتان مشکل خواهد کرد.

 

چه موقع سراغ گرما برویم؟

گرما دقیقا برعکس سرما عمل می کند، یعنی با باز کردن رگ های خونی جریان خون را افزایش داده و باعث انتقال سریع تر مواد ترمیم کننده و مغذی به ناحیه آسیب دیده می شود که می توانند یک ماهیچه منقبض و دردناک را به حالت عادی دربیاورند.

همچنین گرم کردن محل آسیب دیده با تغییر پیام هایی که گیرنده های عصبی به مغز می فرستند، باعث کاهش درد می شود.

شما می توانید از یک بالشتک گرم نمدار که مدتی در آب گرم قرار داده اید یا یک بالشتک برقی یا کیسه آب گرم استفاده کنید.

یادتان باشد که برای جلوگیری از سوختگی، در ابتدا پوست خود را با یک حوله یا پارچه بپوشانید.

گرم کردن موضعی را بیش از 20 دقیقه ادامه ندهید و بگذارید پوست شما بعد از این زمان کاملا خنک شود.

هیچ وقت زمانی که در خواب هستید، از بالشتک گرم استفاده نکنید.

 

در این شرایط از گرما استفاده کنید

1- یک تا دو روز بعد از یک ورزش سنگین: البته در این زمان می توانید به جای گرم کردن، پیاده روی کنید تا تمام عضلات شما به طور طبیعی گرم شوند.

2- برای دردهای مزمن مثل کمردرد : وان یا دوش آب گرم به خصوص برای رفع گرفتگی عضلاتی که به مدت طولانی منقبض بوده اند، بسیار مفید است.

3- چند روز بعد از آسیب دیدگی : بعد از گذشت چند روز ورم موضعی کم می شود و گرم کردن جریان خون را افزایش داده و باعث رساندن مواد ترمیم کننده و مغذی به ناحیه آسیب دیده می شود که نتیجه آن بهبود سریع تر آسیب دیدگی است.

البته زمان مشخصی برای شروع گرم کردن وجود ندارد. اگر همچنان سرد کردن درد شما را کم می کند به این کار ادامه دهید، اما اگر سرد کردن دیگر اثری روی موضع دردناک ندارد، گرم کردن را شروع کنید.

 

منبع: مجله سیب سبز

خاصیت چای داغ در روز های گرم


پزشکان می‌گویند در روزهای گرم تابستان بهترین راه‌حل برای پایین آوردن دمای بدن، نوشیدن یک فنجان چای داغ به جای یک لیوان آب سرد است.

متخصصان تاکید دارند که چای داغ تعریق را بالا می‌برد و دمای بدن را زودتر پایین می‌آورد.

 

احتمالا شما هم وقتی از شدت گرمای هوا خیس عرق بوده‌اید از مسن‌ترهای خانواده این توصیه را شنیده‌اید که به جای یک لیوان آب یخ، یک لیوان چای داغ بنوشید. حتما شما هم با تعجب از کنار این توصیه رد شده و با خود فکر کرده‌اید که چرا وقتی خیس عرق‌ هستید باید به دست خودتان تعرق بدن‌تان را بالا ببرید.

اما اکنون متخصصان هم این باور سنتی را تایید کرده و معتقدند که برای مقابله با تعریق بالای بدن در روزهای گرم تابستان به جای نوشیدنی خنک، یک لیوان چای داغ بنوشید.

«پیتر مک‌ناگتون»، عصب‌شناس دانشگاه کمبریج در‌این‌باره می‌گوید: نوشیدن یک فنجان چای داغ دمای مرکزی بدن را بالا می‌برد و این وضعیت کمک می‌کند که بدن با سرعت بیشتری عرق کند و پوست زودتر خنک شود.

به گفته‌ این متخصص اعصاب، دهان و قسمت فوقانی سیستم گوارشی بدن انسان به میزان دمای نوشیدنی‌ها واکنش نشان می‌دهد و به مغز پیام می‌رساند که چه میزان عرق تولید کند. عرق از روی بدن به سرعت تبخیر می‌شود و هنگامی که تبخیر صورت گیرد، دمای بدن کاهش یافته و خنک‌تر می‌شود. نوشیدنی گرم سرعت تعریق و در نتیجه تبخیر را بالاتر می‌برد و در نهایت بدن سریعتر خنک می‌شود.

«کریستوفر گوردن»، متخصص تحلیل دمای بدن انسان در دانشگاه سیدنی نیز تاکید دارد: وقتی دمای بدن بالا باشد، تعرق افزایش می‌یابد. فرد برای چند لحظه احساس گرمای بیشتری می‌کند اما همین تعریق بالا باعث می‌شود که دمای بدن‌ و پوست زودتر پایین آید.

پیتر مک‌ناگتون نیز بر اهمیت فرآیند تعریق برای بدن انسان تاکید کرده و می‌گوید: اگر بدن به میزان لازم تعریق نداشته باشد، دمای مرکزی بدن بالا می‌رود و تنها چند دقیقه کافی است تا حمله مغزی صورت گرفته و انسان جان خود را از دست بدهد.

پزشکان همچنین می‌گویند: بهتر است در روزهای گرم و دمای شرجی تابستان به جای غذاهای سرد مثل سالاد، غذاهای تند و پرادویه مثل غذاهای هندی بخورید.

کریستوفر گوردن می‌گوید: این که ساکنان مناطق گرم جهان مثل هند یا خاورمیانه به رغم گرمای هوا از غذاهای پرادویه و تند استفاده می‌کنند، نشان از واقعیتی دارد که ساکنان این منطقه به تدریج تجربه کرده‌ و به آن پی برده‌اند.

وی می‌افزاید: غذاهای تند و پرادویه دمای سیستم اعصاب مرکزی را بالا می‌برند. این امر باعث افزایش دمای دهان می‌شود و در نتیجه دمای پوست را هم بالا می‌برد و باعث تاخیر گردش خون در شاهرگ می‌شود. در نتیجه با این فرآیند دمای بالا از داخل بدن به پوست منتقل و از روی پوست به سرعت تبخیر می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه‌وله، متخصصان همچنین تاکید می‌کنند که مصرف نوشیدنی و غذای خنک و سرد، بدن را تنها برای دقایقی کوتاه خنک می‌کند و در کاهش موثر دمای بدن تاثیری ندارند.


منبع: ایسنا

مراقب تشنگی باشید!

هر فرد باید سعی کند در طول روز، حس تشنگی خود را به کم‌آبی بدن حساس نگه دارد. به عبارت ساده‌تر حتی کمترین حالت دهیدراتاسیون (کم‌آبی) در بدن اتفاق نیفتد.اولین نشانه کم‌آبی، خشکی دهان است بنابراین اگر به خشکی دهان توجه کافی داشته باشید و با نوشیدن آب حتی در حد یکی، دو جرعه تشنگی‌تان را رفع کنید، دیگر برای رفع آن به نوشیدن حجم زیادی آب نیاز نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ اینکه گفته می‌شود باید 30 دقیقه قبل از غذا و 2 ساعت بعد از غذا آب نوشید، براساس این باور است که مصرف آب هنگام غذا خوردن باعث رقیق شدن اسید معده و در نتیجه ابتلا به سوءهاضمه و مشکلات هضم و جذب غذا می‌شود اما واقعیت این است که نتایج مطالعه‌های فراوان نشان می‌دهد غلظت اسید معده زیاد و pH اسیدی آن حدود 8/0 است بنابراین نوشیدن آب روی رقیق شدن اسید معده و ایجاد سوءهاضمه تأثیر زیادی ندارد مگر در مواردی که فرد بی‌رویه و بیش از یک لیوان آب بخورد. بنابراین با پاسخ به حس تشنگی و توجه به میزان مصرف آب هنگام غذا خوردن، رابطه‌ای بین نوشیدن آب، سوءهاضمه و مشکلات بعد از آن نخواهد بود و دیگر نوشیدن آب نیم ساعت قبل و 2 ساعت بعد از غذا توصیه نخواهد شد. البته اگر کسی در طول روز به اندازه کافی آب ننوشد و در معرض تعریق زیاد هم باشد و بخواهد هنگام غذا خوردن، تشنگی خود را برطرف کند، قطعاً دچار سوءهاضمه می‌شود. پس توصیه می‌شود در تمام طول روز به حس تشنگی‌تان توجه کنید،‌ حتی با نوشیدن یکی، دو جرعه آب. در ضمن، همیشه بطری آب همراه داشته باشید تا به درستی به نیاز بدنتان پاسخ دهید.

تمایل به نوشیدن آب سرد
عطش افراد ملاک مصرف میزان آب است. در فصل‌های گرم سال به دلیل تعریق، نیاز به مصرف آب بیشتر است و در فصل سرد سال این نیاز کمتر می‌شود و همان طور که قبلاً هم گفته شد بنا به شرایط مزاج فرد میزان مصرف آن متفاوت است. در فصل سرد سال نیز وقتی از مصرف کم آب سخن می‌گوییم، باز هم نمی‌توانیم برای همه افراد یک توصیه و سفارش را داشته باشیم. دکتر سید سعید اسماعیلی می‌گوید: نیاز افراد به مصرف آب بنا به مزاج و شرایط آب و هوایی زندگی متفاوت است اما به طور کلی همه افراد در فصل سرد سال نیاز کمتری به مصرف آب دارند. وی در پاسخ به این سوال که چرا بعضی از افراد در فصل سرد سال احساس نیاز به مصرف بیشتر آب، آن هم آب سرد دارند، می‌افزاید: این موضوع ممکن است به دو دلیل باشد؛ اول این که این افراد از غذاهای بسیار گرم استفاده می‌کنند بنابراین حرارت کبد بالا می‌رود و فرد احساس عطش بیشتری می‌کند. اگر چنین باشد و فرد تمایل به مصرف آب سرد داشته باشد، وقتی آب سرد مصرف می‌کند احساس عطش کمتری دارد، به این افراد توصیه می‌شود که حرارت کبد را با مصرف عرق کاسنی کاهش دهند. اما گاهی به دلیل تولید نوعی بلغم در معده که تحت عنوان «بلغم مالح» یا «بلغم شور» نامیده می‌شود، فرد احساس عطش می‌کند که با نوشیدن آب سرد برطرف نمی‌شود. به عنوان مثال وقتی فرد غذای چرب مانند ماهی، آبگوشت و... مصرف می‌کند مکرر آب می‌خورد اما عطش رفع نمی‌شود. در واقع باید گفت این عطش کاذب است و راه حل برطرف کردن آن نوشیدن آب ولرم است تا بلغم شور از معده پاکسازی شود اما با نوشیدن آب سرد وضعیت بدتر می‌شود.

چرا برخی احساس تشنگی نمی‌کنند؟
یک متخصص گوارش و کبد با بیان اینکه هیچ نوشیدنی جای آب را نمی‌گیرد تاکید کرد: «اشکال در بلع یکی از مشکلاتی است که نوشیدن مایعات را برای افراد مشکل می‌کند.»دکتر امیرحسین فقیهی گفت: «بسیاری از افراد تمایلی به نوشیدن آب ندارند به همین دلیل به نوشیدنی‌های دیگر روی می‌آورند اما باید گفت هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزینی برای آب باشد و افراد بزرگسال بایستی روزانه بین 7 تا 8 لیوان آب بنوشند.»وی ادامه داد: «کسانی که تمایلی به نوشیدن آب ندارند بایستی سعی کنند آب را در برنامه روزانه خود قرار دهند و در صورتی که طعم آب را دوست ندارند می‌توانند آب را طعم دار کنند به عنوان مثال چند قطره آب لیمو اضافه کنند و یا از آب میوه‌های طبیعی استفاده کنند و توجه داشته باشند به هیچ وجه از آب میوه‌های غیرطبیعی موجود در بازار که حاوی شکر هستند و چاقی و دیابت می‌کنند، استفاده نکنند.»

احساس تشنگی مفرط
نوشیدن مقدار کافی آب مهم است، اما احساس تشنگی در اغلب اوقات ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری باشد. علل احتمالی تشنگی مفرط این‌ها هستند: ابتلا به دیابت. خوردن غذایی که بیش از حد ادویه دار یا شور است. خون‌ریزی در حدی که باعث از دست رفتن قابل‌توجه خون شود. مصرف برخی از داروها. ابتلا به یک عفونت یا سوختگی جدی. ابتلا به نارسایی کلیه، کبد یا قلب.

منبع: سلامت نیوز

تصاویر/ 86 ساچمه تفنگ شکاری در بدن محیط بان خوزستانی

خوزنیوز: احمد رضا لاهیجان زاده مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان به همراه جمعی از پرسنل اداره کل از هادی جلالی محیط بان مصدوم شده آبادان عیادت کرد.

به گزارش خوزنیوز، در جریان این عیادت وی ضمن کسب اطلاع از وضعیت جسمانی این محیط بان در جریان از اقدامات درمانی که برای او صورت گرفته قرار گرفت .ایشان ضمن تقدیر از رشادت این محیط بان در حفاظت از محیط زیست وجود چنین محیط بانانی را مایع سر بلندی برای محیط زیست دانست .

وی ضمن آرزوی  بهبود هرچه زود تر برای این محیط بان گفت تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا باکمک نیروی انتظامی این متخلفین دستگیر به مراجعه قضایی تحویل گردند.  در جریان این عیادت هادی جلالی گزارش از حادثه را برای مدیرکل ، همراهان تعریف چگونگی مصومیت خود را شرح داد.

لازم بذکر است هادی جلالی محیط بان شهرستان آبادان می باشد که دارای 32سال سن ودو فرزند بوده که در تاریخ 23تیرماه در تالاب بین المللی شادگان در هنگام انجام وظیفه مورد اصابت سه گلوله تفنگ شکاری متخلفین شکاروصید قرار گرفته که تعداد86 ساچمه به  بدن وی وارد شده است.








از ورزش بیش از حد در هوای گرم پرهیز کنید

محققان به ورزشکاران جوان هشدار دادند تا از ورزش کردن بیش از حد در هوای گرم پرهیز کنند.بسیاری از افراد از ورزش‌های تابستان در فضای باز لذت می برند اما متخصصان طب ورزش هشدار می دهند که لازم است تا آنها اقدامات پیشگیرانه‌ای جهت جلوگیری از مشکلات سلامتی، انجام دهند.

دکتر لایتس جازاروی استادیار در بخش جراحی ارتوپدی در مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک و رئیس پزشکی ورزشی در مرکز مراقبت‌های اسکلتی عضلانی، گفت: آب و هوای گرم در تابستان افراد را به خارج از منزل می‌کشد و ورزشکاران جوان اغلب در مسابقات ورزشی رقابتی شرکت می‌کنند.

به گزارش ایسنا ؛ دکتر جازاروی اشاره کرد همه این فعالیت‌ها برای قلب، ریه و عضلات مهم هستند اما مردم باید به یاد داشته باشند تا با استفاده از برخی نکات احتیاطی از خطرات مرتبط با گرما و همچنین صدمات ناشی از ورزش بیش از حد جلوگیری کنند.اگر شما قصد دارید تا به ورزش‌های رقابتی بپردازید و یا یک برنامه ورزشی را در فصل تابستان شروع کنید این مطلب را با دکتر خود هماهنگ کنید، به خصوص اگر نگرانی‌هایی در رابطه با وضعیت سلامتی داشته باشید.

به یاد داشته باشید که بر شرایط آب و هوا نظارت داشته باشید و قبل، در طی و بعد از ورزش یا بازی‌های ورزشی مایعات بنوشید. اگر صبر کنید تا تشنه شوید، ممکن است برای آبرسانی به بدن خیلی دیر شده باشد.دکتر جازاروی گفت: حتی در تابستان مهم است که عضلات و تاندون‌های خود را قبل از انجام فعالیت‌های ورزشی به آرامی گرم کنید و پس از آن که از نظر جسمی در خارج از منزل گرم و فعال شدید، باید به بدن خود وقت دهید تا عضلات سرد شوند، قبل از آن که وارد محیطی که به طور قابل توجهی متفاوت از محیط قبلی است نظیر ساختمانی با هوای خنک و مطبوع، شوید.

صدمات ناشی از ورزش بیش از حد در میان ورزشکاران جوان و تیم های مسافرتی تابستان و مسابقات که می تواند به ورزشکاران جوان برای تمرین سخت تر فشار بیاورد معمول است. خطر آسیب‌های ناشی از ورزش بیش از حد را می‌توان با آموزش متقابل و تناوب ورزش از یک فصل به فصل دیگری و استراحت برای چند هفته کاهش داد.علاوه بر این، پدر و مادران و ورزشکاران جوان باید علایم تکان و صدمه مغزی را بشناسند و از سیاست‌های برنامه‌های ورزشی سازمان یافته آگاه باشند تا بتوانند با آن مقابله کند.دکتر جازاروی گفت: هر کسی که تصور می‌کند دچار صدمه و تکان مغز منجر به بیهوشی شده است باید فورا از بازی حذف شود.


منبع: ایسنا

برنامه هفته ی هجدهم باشگاه شیراز جوان

درود بر همنوردان و مخاطبان عزیز و گرامی.

برنامه های کوهنوردی این باشگاه در شاخه های مختلف، مربوط به این هفته به شرح زیر است :

امیدواریم که بتوانید در برنامه مورد علاقه تان حضور یابید و با دقت و تلاش از هر یک از برنامه ها به تناسب آن بهره مند شوید .

امید که برنامه های این هفته مورد توجه شما عزیزان قرارگیرد .

برنامه هفته ای هفدهم باشگاه شیراز جوان

درود بر همنوردان و مخاطبان عزیز و گرامی.

برنامه های کوهنوردی این باشگاه در شاخه های مختلف، مربوط به این هفته به شرح زیر است :

امیدواریم که بتوانید در برنامه مورد علاقه تان حضور یابید و با دقت و تلاش از هر یک از برنامه ها به تناسب آن بهره مند شوید .

امید که برنامه های این هفته مورد توجه شما عزیزان قرارگیرد .