اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

12 نکته درمان سرماخوردگی روش طبیعی


۱- بدانید که چه زمانی نباید علائم را درمان کنید :

 ۲- بینی خود را مکرراً تخلیه کنید :

 ۳ - برای آبریزش از بینی از آب نمک گرم استفاده کنید :

۴ - خود را گرم نگه داشته و استراحت کنید :

۵ - غرغره کنید :

 ۶ - مایعات گرم بنوشید :

 ۷ - آب داغ دوش بگیرید :

 ۸ - برای بینی خود از کرم استفاده کنید :

 ۹ - اطراف سینوسهای دارای احتقان از کمپرس گرم یا سرد استفاده کنید :

۱۰- با یک بالش اضافه در زیر سرتان بخوابید :

۱۱ - تا ضروری نیست پرواز نکنید :

۱۲ - غذاهای کاهش دهنده عفونت مصرف کنید:

درمانهای فعلی در بهترین حالت باعث بهبودی علائم یا کوتاه شدن مدت این علائم می شود . شما می توانید یکی از داروهائی را که باعث بهبودی علائم شما می شود استفاده کرده و یا می توانید از روش طبیعی سود ببرید . در اینجا بعضی از روش های خانگی که بهبودی شما را تسریع نموده و در طول مدت بیماری به شما احساس بهتری می دهد توضیح داده می شود .

۱- بدانید که چه زمانی نباید علائم را درمان کنید :

چه باور کنید و چه باور نکنید . این علائم آزار دهنده که شما را ناراحت می کند قسمتی از روند طبیعی بهبودی و علائمی از مبارزه سیستم ایمنی بر علیه بیماری هستند . برای نمونه تب روشی است که بدن شما سعی می کند با افزایش درجه حرارت ویروسها را نابود کند . همچنین تب و افزایش درجه حرارت باعث می شود پروتئینهای کشنده میکروبها در خون شما سریعتر و مؤثرتر گردش پیدا کند . بنابراین اگر شما تب متوسط را برای یکی دو روز تحمل کنید در حقیقت سریعتر بهبود می یابید . سرفه علامت دیگری است که مجاری تنفسی شما را از ترشحات غلیظی که ممکن است میکروبها را به ریه و سایر قسمت های بدن ببرند پاک می کنند . حتی آبریزش بینی بهتر است به میزان کم درمان شود و یا اصلاً درمان نشود . داروهای ضداحتقان جریان خون عروق بینی و گلو را کم می کند ، ولی اغلب افزایش جریان خون بهتر است ، چون ناحیه مبتلا را گرم کرده و به تخلیه ترشحات و میکروبها به بیرون از بدن کمک می کند .

۲- بینی خود را مکرراً تخلیه کنید :

در هنگام سرماخوردگی بجای اینکه ترشحات را بداخل سینوس ها بالا بکشید بهتر این است که مرتباً بینی خود را تخلیه کنید . اما زمانی که بینی خود را به شدت تخلیه کنید ،‌فشار ممکن است میکروبها را بداخل مجاری گوش رانده و باعث گوش درد شود . بهترین روش برای تخلیه بینی این است که زمانی که به آرامی در حال تخلیه یک بینی هستید ،‌ انگشت خود را روی مجرای بینی دیگر فشار دهید .

۳ - برای آبریزش از بینی از آب نمک گرم استفاده کنید :

‌شستشو با آب نمک باعث کاهش احتقان بینی و همچنین خروج ویروس ها و باکتریها از بینی شما می شود یک روش مناسب به شرح زیر است .یک قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب گرم حل کنید . با استفاده از یک سرنگ بدون سوزن آب را وارد بینی خود کنید . زمانی که آب نمک را از یک سوراخ بینی بالا می کشید ، سوراخ دیگر بینی را توسط فشار ملایم انگشت ببندید ، اجازه دهید آب بیرون آمده و این کار را دو تا سه بار تکرار کنید . سپس این کار را با سوراخ دیگر بینی انجام دهید .

۴ - خود را گرم نگه داشته و استراحت کنید :

گرم نگه داشتن بدن و استراحت در زمان ابتلا به سرماخوردگی به بدن شما کمک می کند که انرژی خود را برای مبارزه سیستم ایمنی مصرف نماید . بنابراین با استراحت در زیر پتو به این سیستم کمک کنید .

۵ - غرغره کنید :

غرغره باعث مرطوب کردن گلوی خشک و بهبودی موقتی می شود . این کار را با استفاده از یک قاشق چایخوری نمک حل شده در آب گرم چهار بار در روز انجام دهید . برای کاهش خارش گلو از مواد قابض مثل چای که حاوی تانین است استفاده کنید تا مخاطات محکم شود . یا اینکه از یک ماده غلیظ همراه با عسل استفاده کنید که در طب سنتی مرسوم است . بدین منظور یک قاشق غذاخوری برگ تمشک یا عصاره لیمو را در دو فنجان آب داغ بریزید ، سپس با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید . این مخلوط را بگذارید سرد شده و سپس غرغره کنید .

۶ - مایعات گرم بنوشید :

 مایعات داغ باعث بهبودی احتقان بینی ،‌ پیشگیری از کاهش آب و نرمی مخاطات ملتهبی می شوند که بینی و گلوی شما را می پوشانند .

۷ - آب داغ دوش بگیرید :

بخار آب هنگام دوش گرفتن مجاری بینی را مرطوب کرده و باعث راحتی شما می شود . شما همچنین می توانید از سونای داغ و مرطوب استفاده کنید .

۸ - برای بینی خود از کرم استفاده کنید :

 میزان کمی از کرم دارای منتول در زیر بینی باعث باز شدن مجاری تنفسی و بهبودی پوست ملتهب قاعده بینی می شود . مفتول ،‌ اوکالیپتوس و کافور همگی دارای مواد بی حس کننده ملایمی هستند که می توانند به کاهش درد زخم بینی کمک کنند .

۹ - اطراف سینوسهای دارای احتقان از کمپرس گرم یا سرد استفاده کنید :

هر دو حالت مؤثر است . شما می توانید کمپرس گرم یا سرد چند بار مصرف را از داروخانه خریده و یا خودتان آماده کنید . حوله مرطوبی را برای یک دقیقه در ماکروویو گذاشته ( قبل از استفاده درجه حرارت را چک کنید ) و یا از کیسه کوچکی از نخود یخ زده بعنوان کمپرس سرد استفاده کنید .

۱۰- با یک بالش اضافه در زیر سرتان بخوابید :

رعایت این نکته باعث بهبودی احتقان مجاری بینی می شود ، اگر زاویه گردن و تنه بیش از حد تند شود با تغییر مکان بالش این زاویه را تنظیم کنید .

۱۱ - تا ضروری نیست پرواز نکنید :

در زمان سرماخوردگی سیستم تنفسی فوقانی دارای استرس بوده و تغییر فشار هوا این استرس را افزایش می دهد پرواز در هنگام سرماخوردگی و وجود احتقان باعث صدمه موقتی پرده گوش بعلت تغییرات فشار در هنگام نشستن و برخاستن می شود . اگر مجبور به پرواز هستید از داروهای ضداحتقان استفاده کرده و یک اسپری بینی با خود داشته باشید تا دقیقاً ‌قبل از نشستن و برخاستن از آن استفاده کنید . جویدن آدامس و بلع مکرر نیز می تواند به کاهش فشار کمک کند .

۱۲ - غذاهای کاهش دهنده عفونت مصرف کنید:

موز : باعث بهبودی ناراحتی معده می شود . فلفل دلمه ای : دارای مقادیر زیادی ویتامین C است . هویج : دارای بتاکاروتن زیادی می باشد . فلفل تند : باعث باز شدن سینوسها و رقیق شدن ترشحات ریه ها می شود . خردل : باعث رقیق شدن ترشحات مجاری هوائی می شود . پیاز : دارای مواد شیمیائی است که برای بهبود برونشیت و سایر عفونت ها مفید است . برنج : باعث بهبودی اسهال می شود . چای سبز و سیاه دارای کاتچین است که آنتی بیوتیک طبیعی و اثرات ضداسهال دارد . به یاد داشته باشید که بعضی از بیماریهای جدی مانند عفونت سینوس ،‌ برونشیت ، مننژیت ، گلودرد چرکی و آسم ممکن است به شکل سرماخوردگی تظاهر کنند . اگر علائم شدیدی دارید و یا هر روز که می گذرد علائم شدیدتر می شود به پزشک مراجعه نمائید .

ورزش و تقویت حافظه

دیگر به دنبال مکملها، قرصها و نسخه های جادویی که همگی بهتر شدن حافظه را تبلیغ می کنند نباشید. مطالعات نشان می دهند که یکی از بهترین راهها برای بهتر شدن حافظه فعالیت فیزیکی است. اگر برای بلند شدن از روی کاناپه و ورزش کردن دلیل بیشتری می خواهید باید بدانید که محققان نشان داده اند ورزش قدرت درک مغز را افزایش می دهد و کمک می کند تا از تاثیر افزایش سن در کاهش حافظه کاسته شود و حتی ممکن است از دمانس و آلزایمر پیشگیری کند.

ورزش با بدن چه کار می کند و چگونه موجب بهبود حافظه می شود؟

مدتهاست که فواید ورزش برای قلب و عروق شناخته شده است. اما امروزه مشخص شده که ورزش برای همه بدن و حتی مغز سودمند است. ورزش جریان خون را در کل بدن افزایش می دهد و بالطبع جریان خون در مغز نیز افزایش می یابد. به نظر می رسد افزایش جریان خون در مغز فرایند از دست رفتن بافت سلولی مغز را که در حدود 40 سالگی شروع می شود کند می کند.

با افزایش سن فرایندی در مغز رخ می دهد که می تواند منجر به بروز مشکل در به خاطر آوردن برخی اتفاقات شود. همچنین با افزایش سن به صورت طبیعی انجام عملکردهای چندگانه کمی مشکل می شود. برای مثال ممکن است بین انجام چند کار مجبور باشید کمی صبر کنید تا به یاد بیاورید که باید چکار کنید. مطالعات نشان می دهند که ورزش می تواند این فرایند را به تاخیر بیاندازد و حتی از برخی از این تغییرات وابسته به سن در مغز پیشگیری کرده و در مواردی باعث بهبود حافظه شود.

برای تقویت حافظه به چه میزان ورزش نیاز دارید؟

محققان هنوز مطمئن نیستند که میزان مورد نیاز ورزش برای بهتر شدن حافظه چقدر است، اما چیزی که می دانیم این است که حتی مقدار بسیار کمی ورزش و فعالیت فیزیکی می تواند به بهتر شدن حافظه شما کمک کند و این تاثیر وقتی بیشتر می شود که مرتبا و حداقل سه بار در هفته ورزش کنید.هدف نهایی شما باید ورزش به مدت 30 دقیقه در روز و در بیشتر روزهای هفته باشد که بهترین حالت برای قلب است. مطالعات متعدد نشان داده اند که جلسات ورزشی 30 دقیقه ای برای مغز نیز بسیار مفید هستند.

اگر به تازگی شروع به ورزش کرده اید در مورد مدت زمان ورزش نگران نباشید. در یک مطالعه نشان داده شده که تنها چند جلسه ورزشی 15 دقیقه ای در هفته خطر ایجاد دمانس در افراد مسنتر را کاهش می دهد. این تغییرات حتی در مورد افرادی که قبلا ورزش نمی کرده اند نیز مفید است.پس اگر به ورزش بی علاقه هستید به خاطر داشته باشید که برای به دست آوردن این همه منافع با ارزش به اندکی تعهد و مدت زمان کمی ورزش نیاز دارید. اگر باز هم وقت نمی کنید ورزش کنید مدت زمان 30 دقیقه ای را به سه بخش 10 دقیقه ای در طول روز تقسیم کنید.

به مرور زمان که پیشرفت کردید می توانید زمان ورزش را بیشتر کنید و از منافع بیشتری بهره مند شوید و سلامت خود را ارتقاء دهید.

چه نوع ورزشی برای تقویت حافظه مناسبتر است؟

مطالعات مختلف نوع ورزش خاصی را مشخص نکرده اند اما محققان می گویند که برای بهره مند شدن از منافع ورزش نیازی نیست که خود را خسته و فرسوده کنید. برخی مطالعات نشان می دهند که حتی پیاده روی مرتب هم به کارکرد بهتر مغز کمک می کند. دانشمندان ارتباطی بین قلب سالم و مغز سالم یافته اند که نشان می دهد ورزش نه تنها برای قلب بلکه برای تمام بدن مفید است.

ورزشهای ایروبیک مانند پیاده روی، جاگینگ، دوچرخه سواری یا شنا ورزشهای مناسبی برای بهبود کارکرد قلب هستند. با سرعتی ورزش کنید که به شما امکان صحبت کردن حین ورزش را بدهد.

برخی شواهد نشان می دهند که تمرینات قدرتی همراه با ورزش ایروبیک منافع بیشتری دارند. این تمرینات می توانند عضلات را ساخته و تقویت کنند. تمریناتی مانند حرکت شنا از این دسته است.

این ورزشها کی نتیجه می دهند؟

تغییرات مغزی وابسته به سن بسیار آهسته رخ می دهند. نباید پس از چند هفته ورزش کردن انتظار یک تغییر باورنکردنی را داشته باشید. اما به تدریج باید منتظر نتایج باشید. یک مطالعه نشان می دهد که در افرادی که شروع به پیاده روی کرده بودند پس از 6 ماه توانایی انجام عملکردهای چندگانه بهبود پیدا کرد. کلید به دست آوردن این گنج این است که پشتکار داشته باشید و به ورزش کردن ادامه دهید.

برای اینکه فعال باقی بمانید این نکات کمک کننده هستند:

*در ابتدا برای خود اهداف کوچکی تعیین کنید که به راحتی بتوانید به آنها دست پیدا کنید. برای مثال چند روز در هفته به مدت 10 دقیقه پیاده روی کنید. وقتی به این کار عادت کردید هر چند هفته چند دقیقه به زمان ورزش خود اضافه کنید. اهداف خود را بنویسید و در محلی که هر روز بتوانید ببینید نصب کنید (مثلا روی یخچال!) چون با این کار هر روز به یاد می آورید که چه هدفی دارید و این کار موجب پیشرفت شما می شود.

*به یک گروه بپیوندید یا به تنهایی آغاز کنید. اگر گروهی ورزش کنید می بینید که دوستان ورزشی می توانند شما را فعال نگه دارند. به گروه های پیاده روی همسایگان خود یا همکاران خود ملحق شوید و یا اینکه خودتان به تنهایی شروع کنید.

*یک مکان قابل اعتماد پیدا کنید. اگر در هوای آزاد ورزش می کنید مکان مناسبی را نیز در نظر بگیرید تا اگر به علت نامساعد بودن هوا نتوانستید بیرون بروید در فضای بسته بتوانید برنامه ی ورزشی خود را انجام دهید. باشگاهها و سالنهای ورزشی هم هستند که البته ممکن است کمی هزینه بر باشند. برای پیاده روی از تجهیزات مناسب برای مواجهه با آفتاب، باران و سرما استفاده کنید.

*فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید. اگر پیاده روی برای شما کسالت آور است شنا یا دوچرخه سواری را امتحان کنید.

اگر تا کنون هیچگونه فعالیت فیزیکی نداشته اید قبل از شروع برنامه ی ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می تواند نوعی از ورزش صحیح که برای شما بی خطر باشد را توصیه کند.

دلم تنگه

دلم تنگه برای تمامی آنهایی که می شناسمشان و دیگر نمی بینمشان.
برای آنهایی که همیشه در اوج می مانند.
برای   ؟   پاک و مهربانم که سفرش آغازی زیبا بود برای جاودانه ماندن.
دلم تنگه برای خاطراتی که تکرار نمی شود. خدایا خاطراتم را به من برگردان.
دلم تنگه برای خودم.
دلم تنگه برای آنانی که روزی دوستشان می داشتم
دلم تنگه برای آنانی که روزی دوستم داشتند.
روزها و شبها میآیند و هر روز در طلب رویایی گمشده هر روز به دنبال چیزی که یافتنش به اندازه دنیا می ارزد.
دلم تنگه برای کسانی که دیگر دغدغه من نیستند.
احساس می کنم دوباره به ۱۸ سالگیم بازگشتم
چرا هر چه افکارم تغییر می کند احساساتم تغییر نمی کند؟
چرا دوباره همون ضربه ها را می خورم؟
دلم تنگه برای درگیر شدن با آنهایی که عاشق فکرشان هستم
کلی آدمها تو این دنیا هستند که ندیدمشان ولی می شناسمشان.
دلم تنگه برای آنهایی که روزی در کنارم بودند و رفتند و .
دلم برای تمامی آنانی که روزی در کنارک خواهند بود تنگه ....
به قول شاملو: " دوستت می دارم بی آنکه بخواهم ات
بی آنکه در میان باشد خواهشی حتی ؟!
نهایت عاشقی است این! آن وعده دیدار در فراسوی پیکرها؟

فشار خون چیست؟

در واقع همه افراد فشار خون دارند! خون برای گردش موثر در عروق بدن از نیرو و فشاری برخوردار است که آن را به نقاط مختلف بدن می رساند.این افزایش فشار خون است که بیماری تلقی می شود. افزایش فشار خون می تواند اعضای مختلفی از جمله قلب،عروق خونی، کلیه ها و مغز را تحت تاثیر قرار دهد.میزانی از فشار خون که بالا در نظر گرفته می شود در منابع مختلف متفاوت است ولی معمولاً به فشار خون بیشتراز٩٠/١٤٠میلیمتر جیوه افزایش فشار خون اطلاق می شود.

به فشار خون افزایش یافته گاهی قاتل خاموش گفته میشود چون اگرچه معمولاً بی علامت است ولی می تواند منجربه حمله قلبی و سکته مغزی شود.

فشار خون بالا در چه کسانی دیده می شود؟

فشار خون بالا خصوصاً در افراد مسن بسیار شایع است.تقریباً در حدود یک نفر از هر چهار نفر از فشار خونبالا رنج می برند. در بیماران جوانتر در مردان شایعتراست ولی در سنین بالاتر در زنان بیشتر از مردان دیدهمی شود. به طور کلی با افزایش سن خطر ابتلا افزایش می یابد.

علت ایجاد فشار خون بالا چیست؟

علل بروز این بیماری هنوز به طور کامل شناخته نشده است . در بیشتر موارد افزایش مقاومت محیطی عروق مسئول افزایش فشار خون است که خود علل متفاوتی دارد.

عوامل مستعد کننده چیستند؟

بیشتر مردم (نزدیک به نود و پنج درصد آنها) از نوعی افزایش فشار خون رنج می برند که علت مشخصی برای آن یافت نشده است. به این فرم، افزایش فشار خون اولیه گفته می شود.

عوامل زیر در بروز این نوع افزایش فشار خون موثر هستند:

سن : در مطالعات مختلف نشان داده شده است که سیر پیشرونده افزایش فشار خون با افزایش سن ارتباط دارد. ژنتیک : به خوبی اثبات شده است که عوامل ژنتیکی که به ارث می رسند با افزایش فشار خون ارتباط دارند.

نژاد : سفید پوستان ونژاد هندواروپایی بیشتر دچار افزایش فشار خون می شوند.

عوامل محیطی : مانند چاقی، الکل، نمک زیاد و استرس نیز موثر هستند.

پنج درصد باقی مانده مبتلایان به فشار خون افزایش یافته علت مشخصی برای بیماری خود دارند. به این نوع، افزایش فشار خون ثانویه گفته می شود.

عوامل زیر در بروز این نوع افزایش فشار خون موثر هستند:

بیماری کلیوی : به دلیل احتباس آب و نمک در بدن موجب بالا رفتن فشار خون می شود. این افزایش، خود می تواند باعث ایجاد بیماری کلیوی شود و یا آن را بدتر کند.بیماریهای غدد درون ریز : (مانند سندرم کوشینگ، هایپرپلازی آدرنال و فئوکرومو سایتوما).

داروها و سموم : افزایش فشار خون می تواند عارضه جانبی استروئیدها، الکل، کوکائین، سیکلوسپورین و اریتروپوئیتین باشد. مصرف مواد حاوی تیروزین مانند برخی از پنیرها در افرادی که از داروهای ضد افسردگی خاصی استفاده می کنند ممکن است منجر به حمله افزایش فشار خون در این افراد شود. خطر افزایش فشار خون در زنانی که از قرصهای ضد بارداری استفاده می کنند، بیشتر است.

اشکال در سیستم عصبی خودکار و یا سیستم هورمونی کلیه ( رنین آنژیوتانسین ).

مقاومت به انسولینفشار بالا در اوایل بارداری ممکن است نشان دهنده افزایش فشار خون اولیه باشد. فشار خون بالا در نیمه دوم حاملگی پره اکلامپسی نامیده می شود که معمولاً اگر کنترل شود، پس از زایمان از بین می رود و مشکل جدی ایجاد نمی کند.

چرا باید فشار خون بالا را کنترل کرد؟

فشار خون بالا یک عامل خطر مهم در ایجاد نارسایی قلبی است. همچنین می تواند موجب نارسایی کلیه، مشکلات عروق محیطی، تخریب عروق شبکیه چشم، سکته مغزی و حمله قلبی شود به همین دلیل پیشگیری و درمان آن بسیار مهم است. اگر میزان فشار خون به سرعت بالا رفته و به حدود ١٣/٢٠٠ برسد به آن فشار خون بدخیم گفته می شود که آسیب زیادی ایجاد می کند و موجب مرگ و میر می شود.

فشار خون بالا چگونه تشخیص داده می شود؟

میزان فشار خون : فشار خون در چند نوبت و در شرایط استاندارد اندازه گیری می شود.

عکس قفسه سینه : ممکن است علائم نارسایی قلبی و بزرگ شدن قلب را نشان دهد.نوار قلب : ممکن است بزرگی بطن چپ یا کم خونی موضعی (ایسکمی) را نشان دهد.

آزمایش خون : اوره و الکترولیتها برای بررسی عملکرد کلیه و همچنین چربی و قند خون.

آزمایش ادرار : برای یافتن بیماری کلیوی.

فشار خون بالا چگونه درمان می شود؟هدف از درمان رساندن فشار خون به کمتر از٩٠/١٤٠ در افراد معمولی و کمتر از٨٥/١٣٠ در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی یا دیابت است.با این هدف که در دراز مدت خطر عوارض وخیمی که گفته شد کاهش پیدا کند.

برای کمک به کاهش عوارض بهتر است:

*سیگار ترک شود تا آسیب عروقی کمتر گردد.

*کاهش وزن با رژیم غذایی و یا ورزش.

*کاهش مصرف نمک و اجتناب از مصرف غذاهایی که شور تهیه می شوند.*افزایش فعالیت بدنی و ورزش منظم.*کاستن از استرس.

برای کنترل فشار خون پزشک ممکن است داروهای مختلفی تجویز کند که مکانیسمهای متفاوتی دارند. معمولاً یک نوع دارو همراه تغییر شیوه زندگی به صورتی که گفته شد به کار می رود. اگر به اندازه کافی موثر نباشد داروهای دیگری اضافه می شوند. انتخاب دارو به عوامل متعددی از جمله شرایط جسمانی فرد بستگی دارد.

یوگا چه فوایدی دارد؟

برخی تصور می کنند که یوگا شبیه ژیمناستیک است و چون آنها مسن و دارای اندام نامتناسب و یا عضلات خشک هستند، نمی توانند تمرینات یوگا را انجام دهند. اما حقیقت این است که شما هرگز برای بهبود انعطاف پذیری بدن پیر نیستید.برخی تمرینات یوگا با کشش مناسب عضله همراه هستند. این تمرینات موجب آزاد شدن اسید لاکتیک تولید شده در عضلات می شوند و سبب خشکی، فشار، درد و خستگی می گردند.

همچنین یوگا حرکات مفاصل را افزایش داده و موجب افزایش لغزندگی مفاصل و بهبود حرکات بدن می شود.یوگا تنها عضلات را تقویت نمی کند بلکه موجب قوی شدن همه بافت های نرم بدن از جمله رباط ها، تاندون ها و بافت های اطراف ماهیچه می شود. صرف نظر از سطح تمرینات، فواید این ورزش در مدت کوتاهی پدیدار می شود. در یک مطالعه مشخص شد که بعد از 8 هفته از شروع تمرینات 35 درصد بهبودی در انعطاف پذیری تنه و شانه ها مشاهده می شود.

یوگا و قدرت

برخی تمرینات یوگا قدرتی بوده و به بهبود توانایی عضلات کمک می کنند. حرکات ایستاده موجب افزایش قدرت عضله پشت ران و عضلات شکم می شوند.

یوگا به بهبود حالت بدن کمک می کند

با افزایش انعطاف پذیری و قدرت، حالت بدن بهتر می شود. یکی دیگر از مزایای یوگا افزایش آگاهی بدن است. به این معنی که در صورت خمیده شدن و قوز کردن، شما سریع متوجه حالت بدن شده و آن را اصلاح می کنید.

یوگا تنفس را بهبود می بخشد

به دلیل تنفس عمیق در حین تمرینات یوگا، ظرفیت ریه و توانایی ورزش افزایش می یابد، اثرات آدرنالین (هورمون استرس) خنثی می شود و در نتیجه موجب تمدد اعصاب وریلکسیشن می گردد. اما یوگا شامل تمرینات هوازی مانند دویدن و دوچرخه سواری نیست.

یوگا یعنی کاهش استرس و افزایش آرامش

حتی پس از اولین جلسه کلاس یوگا، شما قادرید کم شدن استرس را حس کنید. برخی تمرینات یوگا شامل تکنیک های مدیتیشن است که موجب تنفس عمیق، تسلط بر ذهن و توقف صدای ذهن که معمولا به دلیل استرس ایجاد می شود، می گردد.

خصوصیت ضد استرس یوگا یک پاسخ بیوشیمیایی است. کاهش کاتکول آمین ها (هورمون هایی که در پاسخ به استرس و توسط غدد آدرنال یا فوق کلیوی تولید می شوند) و کاهش سطح واسطه های عصبی از جمله دوپامین، نور اپی نفرین و اپی نفرین در نتیجه تمرینات یوگا ، موجب احساس آرامش می شود.

در برخی تحقیقات به ارتباط بین یوگا و افزایش هورمون اکسی توسین اشاره شده است. این هورمون به نام هورمون اعتماد وارتباط مشهور است وموجب افزایش آرامش و بهبود ارتباط با دیگران می شود.

یوگا، تمرکز و خلق وخو

بهبود توانایی تمرکز و خلق وخو از مزایای یوگا به شمار می رود. افرادی که یوگا کار می کنند اغلب خوشحال به نظر می رسند و تمرکز ذهنی خوبی دارند. در تحقیقات اخیر، اثرات یوگا بر افسردگی مورد مطالعه قرار گرفته اند. این اثرات مثبت به دلیل افزایش سطح اکسیژن مغز در نتیجه تمرینات یوگا است.

فواید یوگا برای قلب

یوگا موجب کاهش فشار خون و آرام شدن ضربان قلب می شود که برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون، بیماری های قلبی- عروقی و سکته یک اثر درمانی به شمار می رود. در مطالعات بیوشیمیایی، از یوگا به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان یاد شده است که موجب کاهش کلسترول و تری گلیسرید خون و همچنین تقویت سیستم ایمنی می شود.

اثرات یوگا بر بیماری ها

اثرات درمانی یوگا به خوبی مشخص شده اند. این ورزش موجب بهبود بیماری های مزمن از جمله آسم، کمر درد، التهاب مفاصل، بی خوابی و MS می شود.

سایر مزایای یوگا

برخی مطالعات نشان می دهند که یوگا اثرات مثبتی بر یادگیری و حافظه، کند شدن روند پیری، افزایش اعتماد به نفس، بهبود روابط و ارتقای سطح انرژی دارد.