اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی و دوچرخه سواری

کـشف یـک غار عجیب بـا خصوصیات یـک جهان کـامل

در استان چونگ کیونگ چین، گروهی از غارنوردان حرفه ای غار گسترده ای را کشف کرده اند که دارای ویژگی های آب وهوایی است که غارهای دیگر دنیا آنرا ندارند.

این غار که آنرا استروژن وانگ دونگ می نامند با داشتن وسعتی برابر ۵۱۰۰۰ متر مربع، از سیستم آب و هوایی شگفت انگیزی بهره می برد بطوریکه ابر و مه قادر به تشکیل در آن هستند. تماشای صحنه های دیدنی این غار زیبا را از دست ندهید.

کـشف یـک غار عجیب بـا خصوصیات یـک جهان کـامل! کـشف یـک غار عجیب بـا خصوصیات یـک جهان کـامل! کـشف یـک غار عجیب بـا خصوصیات یـک جهان کـامل! کـشف یـک غار عجیب بـا خصوصیات یـک جهان کـامل! کـشف یـک غار عجیب بـا خصوصیات یـک جهان کـامل! کـشف یـک غار عجیب بـا خصوصیات یـک جهان کـامل! کـشف یـک غار عجیب بـا خصوصیات یـک جهان کـامل! کـشف یـک غار عجیب بـا خصوصیات یـک جهان کـامل! کـشف یـک غار عجیب بـا خصوصیات یـک جهان کـامل! کـشف یـک غار عجیب بـا خصوصیات یـک جهان کـامل! کـشف یـک غار عجیب بـا خصوصیات یـک جهان کـامل! کـشف یـک غار عجیب بـا خصوصیات یـک جهان کـامل! کـشف یـک غار عجیب بـا خصوصیات یـک جهان کـامل! کـشف یـک غار عجیب بـا خصوصیات یـک جهان کـامل! کـشف یـک غار عجیب بـا خصوصیات یـک جهان کـامل! کـشف یـک غار عجیب بـا خصوصیات یـک جهان کـامل! کـشف یـک غار عجیب بـا خصوصیات یـک جهان کـامل! کـشف یـک غار عجیب بـا خصوصیات یـک جهان کـامل! کـشف یـک غار عجیب بـا خصوصیات یـک جهان کـامل! کـشف یـک غار عجیب بـا خصوصیات یـک جهان کـامل!

ورزش و سرما خوردگی

آیا ورزشکاران به هنگام ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا باید به تمرین خود ادامه دهند؟


بیماری های عفونی 

عفونتهای مجاری تنفسی فوقانی مانند سرما خوردگی ،سرفه ، عفونتهای گلو و گوش میانی از دلایل اصلی مراجعان به پزشکان عمومی در سطح جهان است. از آنجا که افراد بالغ به طور متوسط 2 تا 5 بار در سال دچار سرماخوردگی می شوند، تعجب آور نیست که پیامدهای اقتصادی و اجتماعی این بیماریها از نظر شمار روزهای کاری از دست رفته و هزینه های مشاوره و مراقبت های پزشکی و داروهایی که بدون تجویز پزشک  مصرف می شود، بسیار قابل توجه باشد.  
سرما خوردگی و آنفلوانزا با انتقال ویروس ها از فردی به فرد دیگر ایجاد می شود. در فصل زمستان این بیماری شیوع بیشتری دارد. نشانه های سرماخوردگی شامل عطسه،آبریزش بینی ،سردرد و گلودرد است که چند روز طول می کشد. آب ریزش بینی ناشی از افزایش ترشح مخاط از مجاری ملتهب بینی است، وسردرد به دلیل بسته شدن سینوس ها رخ می دهد که موجب فشار سینوسی و درد در بالا و پایین چشمها می شود.

سرماخوردگی و آنفلوآنزا

سرماخوردگی شدید ممکن است موجب تب شود که با لرز، خستگی و درد همراه است. افزایش دمای بدن تا 2درجه سانتی گراد در نتیجه باز نشانی دستگاه تنظیم گرمایی هیپوتالاموس در حضور سطوح بالای IL-6 ایجاد می شود.هدف اصلی تب کاهش تکثیر باکتری های مهاجم می باشد. مدت آنفلوانزا بلندتر از سرما خوردگی است . آنفلوانزا با احساس ضعف و خستگی همراه است. 

درمان آنفلوآنزاو سرماخوردگی

• داروهای ضد التهاب:آسپرین، پاراستامول ،ایپوبروفن، کدئین

• داروهای ضد احتقان: فنیل افرین، اکسی متازولین و متانول

• آنتی بیوتیک ها: پنی سیلین، اریترومایسین، تتراسایکلین و سایپروفلاکسین

اما ورزشکاران باید بر اساس توصیه های پزشک خود دارو مصرف کنند که بر خلاف قوانین ضد دوپینگ ورزش مورد نظر نباشد. 

آیا ورزشکاران باید به هنگام عفونت تمرین کنند؟ 

زمانی که ورزشکاران از عفونت رنج می برند کاهش اجرای ورزشی قابل پیش بینی می باشد. به هنگام  انفلوآنزای با یک ضد احتقان در روز و یک آنتی هیستامین در شب نیازی به کاهش بار تمرین نیست.

سرماخوردگی

در زمان مسابقه اگر فرد دارای بیماری ویروسی پیشرونده است(با تورم غدد، درد مفاصل، تهوع، استفراغ، خستگی و سرفه سینه ای) باید برای چند روز تمرین را قطع کرد.در دوره عفونت نباید مکمل آهن استفاده کرد.

 در هر صورت استراحت ، یک بخش مهم از رژیم درمانی بیماران عفونی است. در واقع، مشاهدات طب قدیم نشان می‌دهد که فعالیتهای جسمی می‌تواند عفونتهای خاصی را وخیم تر سازند. با وجود اینکه استراحت ، پیشنهاد عاقلانه‌ای برای اکثر عفونت های حاد و شدید است ، اما استراحت طولانی و بیش از اندازه می‌تواند موقعیت نامطلوبی ایجاد کند و نتیجه فیزیولوژیکی و عملی زیان آوری  را برای ورزشکار درپی داشته باشد.

به علاوه افرادی که عادت به ورزش دارند ، به اخطارهایی مبنی بر ورزش نکردن بی‌میل هستند. بنابراین ، باید سعی کنیم توصیه‌های خود را به شکل ویژه‌ای ارائه دهیم، یعنی استراحت را در صورت لزوم و ورزش را در صورت امکان تجویز کنیم .  

آیا ورزش تاثیری بر عدم ابتلا به آنفلونرا دارد؟

فعالیت‌های ورزشی ، تحرک در قسمت‌های مختلف دستگاه ایمنی بدن را افزایش می دهد که این امر حملات ویروسی را محدود می‌کند.

براساس گزارش رویترز، در این مطالعه در زمانی که محققان یک گروه از موش‌ها را به مدت ‌5/3 ماه روی تردمیل به طور مرتب به دویدن در آوردند، این حیوانات نشانه‌های تب شدید کمتری را در هنگام ابتلا به ویروس آنفلوانزا از خود نشان دادند.همچنین مشخص شد، موش‌هایی که تحت برنامه فعالیت‌های ورزشی قرار گرفتند قبل از ابتلا به آنفلوانزا مقاومت‌های محافظتی بیشتری در برابر بیماری از خود نشان دادند.


نتایج حاصل از مطالعه جدید نشان می دهد: تمرین‌های ورزشی مرتب با تقویت دستگاه ایمنی از بدن در برابر آنفلوانزا محافظت می‌کند .به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - واحد علوم پزشکی ایران، نتایج این مطالعات می‌افزاید: افرادی که به طور متوسط تمرین می‌کنند به سرماخوردگی‌های شدید و عفونت‌های آنفلوانزایی کمتری نسبت به سایرین مبتلا می شوند و این در حالی است که خستگی حاصل از کار روزمره ممکن است آسیب پذیری بدن به این عفونت ها را افزایش دهد.در زمان مسابقه اگر فرد دارای بیماری ویروسی پیشرونده است(با تورم غدد، درد مفاصل، تهوع، استفراغ، خستگی و سرفه سینه ای) باید برای چند روز تمرین را قطع کرد.در دوره عفونت نباید مکمل آهن استفاده کرد
• داروهای مورد استفاده برای این بیماری عبارتند از:

150 پرش بانجی در 24 ساعت

به گزارش  باشگاه خبرنگاران، زیاده روی در هر کاری می تواند برای بدن مضر باشد اما گاهی اوقات برای رکورد زنی نیز از آن استفاده می شود. چندی پیش یک جوان استرالیایی تصمیم گرفت تا رکورد پرش بانجی جامپینگ را بشکند و از این رو دست به کاری بسیار عجیب زد.
"جی فونیکس" توانست رکورد بیشترین پرش بانجی جامپینگ را در طول یک روز به ثبت برساند. این جوان در طول 24 ساعت 150 بار به طریق مختلف پرش انجام داد و نامش را وارد کتاب رکوردهای گینس کرد.


این جوان پس از 21 ساعت پرش به خبرنگارها گفته بود که زانوهایش به طور کلی نابود شده اند و درد تمام پای او را فرار گرفته است. همچنین آدرنالین خون او به قدری بالا رفته بود که چند تیم پزشکی در محل حاضر شدند و از او مراقبت می کردند.
او به قدری در تلاش بود تا رکورد را جا به جا کند که حتی ناهارش را در میانه راه و در حال پرش خورد. البته تمام این مشکلات پس از شکسته شدن رکورد گینس برای او بسیار شیرین شده است. رکورد قبلی این رشته 106 پرش در یک روز بود.

نجات یافتگان باورنکردنی در طبیعت

72 روز در کوه


در اخرین روز از ماه اکتبر سال 1972 پروازی از سمت اروگوئه به سمت شیلی در حرکت بود که بر اثر مشکلات به وجود آمده در هواپیما وشرایط سخت جوی سقوط کرد. در این سقوط 12 نفر همان ابتدا جانشان را از دست دادند و باقی که نجات پیدا کرده بودند توانایی ادامه زندگی را نداشتند زیرا آب و غذا به مقدار کافی در آن نقطه وجود نداشت. زندگی در سرمای30 درجه پایین صفر کوه های آندس باعث شد تا بازماندگان نیز به مرور جانشان را از دست بدهند. زندگی برای این افراد به حدی سخت بود که آن ها مجبور به خوردن دوستان خود شدند. پس از 72 روز کاوش بالاخره گروه های امدادی توانستند این گروه را پیدا کنند و به خانه شان بازگردانند.  

 

 گیر افتادن در کوه


در سال 2003 "آرون رالستون" که یک صخره نورد حرفه ای بود برای گذراندن آخر هفته به منطقه "بلوجان" رفت. او در حین صخره نوردی درون دره ای باریک سقوط کرد و دستش میان صخره و یک سنگ بزرگ گیر افتاد. او 5 روز تلاش کرد تا دستش را از میان سنگ آزاد کند اما هیچ نتیجه ای نداشت. آرون که دیگر به مرگش راضی شده بود اسم و تاریخ تولد و مرگش را روی سنگی یادداشت کرد ولی در انتها تصمیم گرفت تا دست خود را قطع کند. او دست خود را از مچ قطع کرد و توانست از منطقه فرار کرد. البته فیلم 127 نیز از روی داستان این حادثه ساخته و پخش شده است

9 روز گم شدن در صحرا


"پروس پری" در سال 1994 در ماراتن شنی مراکش که به مسافت 233 کیلومتر در دل صحرا برگزار می شد شرکت کرد. این دونده در طول مسابقه مسیر اصلی را گم کرد و به طور کلی در صحرا تنها ماند. او پس از 36 ساعت غذا و آبش تمام شد و سپس شروع به خوردن مار یا خفاش هایی کرد که در مسیر خود پیدا می کرد. او 9 روز در صحرا به همین صورت زنده ماند تا اینکه یک گروه بیابانگرد او را پیدا کرده و به اولین پایگاه ارتشی مراکش رساندند. او در خاطراتش آورده است که در میان راه یکبار خودکشی هم کرده است اما به دلیل کم آبی این خودکشی ناموفق بود.

مرگ غم‌انگیز سومین دریاچه ایران

مرگ تدریجی دریاچه ها و تالاب‌ها هم اکنون به یک موضوع جدی کشور تبدیل شده است.مرگ تدریجی دریاچه ها و تالاب‌ها هم اکنون به یک موضوع جدی کشور تبدیل شده و محو شدن دریاچه های هامون، کافتر، بختگان، مهارلو، طشک و برخی دیگر از تالابها از نقشه ایران و همچنین قرار گرفتن دریاچه ارومیه در آستانه نابودی کامل، پای مجلس را نیز به بحران خشکی دریاچه ها باز کرد. مسئولان می گویند آثار مخرب زیست محیطی و وقوع طوفان‌های نمکی و گرد و غبار و از بین رفتن کشاورزی از مهم ترین آثار زیان‌بار خشک شدن دریاچه های کشور است.

دریاچه هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه است. این دریاچه از 3 دریاچه کوچک تشکیل شده که در زمان وفور آب به هم متصل می‌شوند و دریاچه هامون را به عنوان بزرگترین پهنه آب های شیرین سیستان را تشکیل می‌دهند.

وجود این دریاچه نقش اساسی در زندگی مردم منطقه سیستان و بلوچستان داشته و علاوه بر اثرات مثبت طبیعی، اقتصادی و اجتماعی آن، در دین زرتشت نیز تقدس خاصی دارد. در دشت سیستان یک سری فرورفتگی ها و چاله‌های طبیعی وجود دارد که در ماه‌ های مختلف به دریاچه، باتلاق و نیزار تبدیل می‌شود و به 3 قسمت سابوری، پوزک و هامون تقسیم می‌شود.

وسعت کل هامون‌ها در زمان پرآبی 5660 کیلومتر مربع است که از این مقدار 3820 کیلومتر مربع متعلق به ایران است. با این اوصاف، دریاچه هامون وابسته به رودخانه هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن مشکلاتی را برای کل سیستم به وجود آورد./




راهنمای انتخاب و خرید دوچرخه کوهستان

مفهوم دوچرخه ی هیبریدی INgSOC

امروز ما می خواهیم به شما مفهوم دوچرخه ی هیبریدی INgSOC را که توسط ادوارد کیم و بنی سیمولی طراحی شده، نشان دهیم.

قاب این دوچرخه از پلیمر فیبر کربن تقویت شده (CFRP) برای استحکام بالا نسبت به وزن ساخته شده است. باتری به کار رفته در این دوچرخه که قدرت موتور آن را تامین می کند، می تواند برای شارژ دستگاه های ارتباطی، سرگرمی و یا جهت یابی هم مورد استفاده قرار گیرد.

دوچرخه ی INgSOC

برای انتخاب دوچرخه می بایست ابتدا رشته مورد علاقه خود را پیدا کنید. در اینجا ما به دوچرخه های مرتبط با دوچرخه سواری کوهستان خواهیم پرداخت. توضیحات بیشتر در باره هر سبک را می توانید در شاخه دوچرخه کوهستان وب سایت مورد مطالعه قرار دهید.

دوچرخه ی INgSOC


بسیاری از مردم دوچرخه های کوهستان را به سبب استحکام بیشتر نسبت به سایر دوچرخه ها انتخاب می کنند و در مسیرهای غیر کوهستانی مورد استفاده قرار می دهند. این کار سبب صرف انرژی زیاد و بیهوده می گردد و کارایی و لذت استفاده از دوچرخه را در فرد کم می کند. برای نمونه اگر فردی قصد استفاده از دوچرخه در مسیرهای آسفالت را دارد باید از دوچرخه جاده یا کورسی بهره گیرد. شاید استحکام پایین چرخ های کورسی در مواجهه با چاله ها و شکاف های موجود در آسفالت خیابان ها او را از این چرخ ها گریزان کند، از این رو مد ل هایی از دوچرخه، مشهور به هایبیرید جهت استفاده چند منظوره دوچرخه سوار طراحی گشته که لاستیک آن ها چیزی بین کورسی و کوهستان بوده و می توان از آن در جاده های خاکی (البته جادهای خاکی صاف و آسفالت) استفاده کرد و یا مدل های توریستی که دارای کیف در جلو وعقب چرخ می باشد.

دوچرخه ی INgSOC

زیاد بودن کمک فنر در قسمت های مختلف یک دوچرخه نشان از راحتی آن ندارد و بسته به رشته خاص اش باید انتخاب گردد. سازندگان و عرضه کنندگان دوچرخه های متفرقه به منظور جلب توجه مشتریان نا آگاه از انواع کمک فنر در قسمت های مختلف دوچرخه اعم از زیر زین یا زیر کرپی یا کمک فنر در جلو و عقب چرخ استفاده می کنند، زیاد بودن کمک فنر در رشته دانهیل خوب است که قصد حرکت در سراشیبی را دارد البته برای دوچرخه با استاندار بالا و نه برای دوچرخه های متفرقه.. اینکه این دوچرخه ها با این کمک فنرهای مختلف در سربالایی ها و حتی استفاده شهری سبب اتلاف انرژی فرد شده و موجبات نا رضایتی و دل سردی اش را فراهم می کند.

دوچرخه ی INgSOC

دوچرخه کوهستان تنها وسیله نقلیه ایست که با آن می توان بدون هیچ آلودگی زیست محیطی به عمق مناطق بکر طبیعی نفوذ کرد و از مناظر آن لذت برد. پس در انتخاب خود دقت کنید و این را بدانید که هرچه پول بیشتری برای خرید دوچرخه مناسب کنار بگذارید در درجه اول لذت و کارایی آن برای شما بیشتر می گردد. البته تا حد معقولی که بیش از آن نیاز نیست.

دوچرخه ی INgSOC

رشته های رایج در دوچرخه کوهستان (MTB) شامل کراس کانتری (CROSS COUNTRY) یا سربالای و دان هیل (DOWNHILL ) یا سراشیبی می باشد. دوچرخه های کراس کانتری (XC) می بایست سبک بوده و دارای کمک فنر در جلو باشند البته کمک فنر در عقب اگر قابل قفل شدن باشد و وزن چرخ را نیز زیاد نکند بهتر است. چرا که بعد از هر سربالایی؛ سرپایینی ای نیز هست. ولی با توجه به زمانی که در طی کردن سربالایی صرف می کنیم خیلی ها ترجیح می دهند دوچرخه کراس کانتری خوب داشته باشند.

دوچرخه کوهستان - کراس کانتری

دوچرخه های دان هیل(DH) به سبب اینکه کنترل اش از دست فرد در سرپایینی زود خارج نشود باید سنگین بوده، دارای استحکام زیاد در اثر برخود با موانع طبیعی باشد و ترمزهای قوی مانند دیسک هیدرولیکی را دارا باشد. با توجه به جنبه استحکام و ایمنی این گونه چرخ ها لازم است که از بهترین لوازم و تنه در آن استفاده کرده و از دوچرخه هایی که شبیه به دوچرخه های دانهیل بوده و استحکام لازمه را ندارد استفاده نکنید (مانند دوچرخه های چینی و سنگین تیر آهنی!، به سبب خطراتی که می تواند برای جان دوچرخه سوار داشته باشد). البته این رشته نیاز به ابزار و پوشاک خاص خود دارد و فرد باید در درجه بالایی از مهارت تجربی برخوردار باشد و از همه بالا تر دارای جسارت لازم در این رشته باشد، چه بسا افرادی هستند که توانایی تهیه امکانات خوب را دارند ولی جسارت کافی را ندارند. در ضمن برای آغاز پیشنهاد می گردد از دوچرخه های کراس کانتری استفاده نموده و به تدریج وارد این رشته شوید.

دوچرخه کوهستان - دانهیل

هرچند که در آموزش اصولی دوچرخه سواری کوهستان، نخستین رشته مورد آموزش، دوچرخه های BMX می باشد که شوربختانه این رشته پرهیجان و نمایشی از امکانات و فضای خوبی برای پیشرفت در ایران برخوردار نیست.

دوچرخه کوهستان - بی ام ایکس

دوچرخه های دو منظوره (freeride) برای استفاده در همه حالت ها طراحی شده ولی کارایی خاص دوچرخه های کراس کانتری و دان هیل را ندارد به طوری که در سربالایی سرعت دوچرخه کراس کانتری را نداشته و در سرپایینی نیز به راحتی و اطمینان دان هیل نیست. در مجموع مناسب تورهای چند روزه مناطق کوهستانی می باشد چرا که با همه گونه مسیر در چنین برنامه هایی مواجه ایم.

دوچرخه کوهستان - فری راید

خرید دوچرخه

اگر می خواهید نخستین تجربه دوچرخه کوهستان را داشته باشید، لازم نیست در همان ابتدا دوچرخه گران قیمت بخرید، ولی در عین حال باید به یک حد اقل در خرید تان دست یابید تا استاندارد های لازم را رعایت کرده باشید و به سبب یک انتخاب نا درست از دوچرخه سواری دلسرد نشده و بدون کمترین اتلاف انرژی بتوانید از دوچرخه سواری خود لذت ببرید.

دوچرخه ی INgSOC

آنچه که می تواند در خرید دوچرخه مهم باشد هدف و انگیزه شما از خرید دوچرخه است تا نسبت به آن برنامه ریزی کنید. در هر صورت، یا جنسی را نخرید و یا سعی در تهیه جنس خوب داشته باشید تا لذت استفاده از آن برای شما بیشتر شود. حتی اگر توانایی خرید جنس نو را ندارید، (از آنجا که دوچرخه های مرغوب در صورت استفاده و دست دوم شدن باز کارایی بالایی داشته و ارزنده می باشند،) می توانید با صلاح دید خبرگان این رشته از آن مدل ها خریداری کرده و وارد این رشته هیجان انگیز شوید. این را مطمئن باشید که در صورت آشکار شدن مزایا و کارکرد های دوچرخه کوهستان در زمان کوتاهی سعی در ارتقا دوچرخه خود خواهید کرد.

دوچرخه ی INgSOC

دوچرخه به علت اینکه مستقیمن با انرژی و توانایی شما به حرکت در می آید می بایست روان و بدون کمترین ایرادی بوده و متناسب با کمترین بخش اتلاف انرژی ساخته شده باشد و اینجا ست که بهترین متخصصین دنیا هم پا با صنایع بزرگ، تحقیقات گسترده و پیچیده را انجام می دهند و هر سال نو آوری های تازه ای در این رشته عرضه می کنند. از آنجا که نوع آوری های روز دنیا برای راحتی کاربران عرضه شده و اینکه ارتباط مستقیمی با صرف انرژی توسط فرد را دارد و به مانند یک نوع آوری در کامپیوتر یا خودرو نیست که کمتر محسوس باشد، بهره گیری از بهترین لوازم تا حد معقولی موجب دوچرخه سواری با لذت و امنیت شده و در صورت اثبات این حقیقت حاضرید هر مبلغی را در حد مقدورات تان بپردازید.

دوچرخه ی INgSOC

سایز دوچرخه: در ابتدا باید دوچرخه ای را انتخاب کرده باشید تا به اندازه شما باشد. تمامی دوچرخه ها مرغوب در هر مدل حداقل 3 تا 5 سایز دارند و هر یک به روش خاصی سایز بندی را مشخص می کنند به طوری که یک کارخانه سایز را با S, M, L, XL, XXL تفکیک می کند، که S نشانه SMALL و M نشانه MEDIUM و L نشانه LARGE و XL نشانه XLARGE بوده و هر فرد بسته به اندازه قدش باید سایز دوچرخه خود را گزینش کند. سایز بندی ممکن است براساس اینچ به 15 و 17 و 19 و 21 و یا بر اساس سانتیمتر به 41 و43 و 46 و 51 تقسیم بندی شود.

حال این سایزها از کجا بدست می آید و چگونه می شود در صورت عدم وجود سایز بر روی تنه دوچرخه آن را پیدا کنیم؟ برای این کار می توانید با یک متر فاصله توپی تنه تا بست لوله زین را حساب کنید که اگر به اینچ متر کرده باشید به یکی از اعداد 15 یا 17 یا 19 یا بیشتر می رسید و یا اگر به سانتیمتر حساب کنید، به اعداد 43 یا 46 یا 51 یا بیشتر می رسید. برای نمونه فردی با قد 170 سانتیمتر باید سایز 46 سانتیمتر یا 19 اینچ یا M, L را انتخاب کند. البته توجه به سایز گاه از مدلی به مدل دیگر فرق می کند چه بسا در یک مدل سایز L برای شما مناسب بوده و در یک مدل بالا تر سایز M برای شما مناسب باشد و شما بهتر بتوانید آنرا کنترل کنید. یکی از معیارهای انتخاب این است که فرد ایستاده و دوچرخه بین دو پایش قرار می گیرد و باید حداقل 2 تا 4 انگشت تنه با فاق شما فاصله داشته باشد. اگر به تنه چسبیده باشید و به ناچار بر روی انگشتان پای خود باستید، آن تنه بلند است و اگر فاصله تنه با فاق زیاد باشد آن تنه کوتاه است. تنه های کوتاه معمولن کنترل شان راحت تر است ولی این خاصیت در سراشیبی خوب بوده و در سر بالایی باعث خستگی شما می شود. می بایست خود را عادت دهید تنه با سایز بدن تان سوار شوید. این نکته را توجه کنید که گاه فروشندگان به دلیل اینکه سایز مناسب شما را ندارند سعی می کنند تا دوچرخه موجود در مغازه خود را به شما بفروشند ولی به هیچ عنوان اگر تنها مدل مرغوب باقی مانده در بازار هم باشد آنرا نخرید، تصور کنید شما کفش غیر سایز پا خود را تهیه می کنید و این انتخاب هم به مانند آن است که شاید در ابتدا چندان متوجه تاثیر انتخاب بد تان نشوید ولی در استفاده طولانی باعث آسیب به بدن تان می شود. آسیب به کمر، زانو و... از آن جمله خواهد بود.

برجسته ترین قسمت یک دوچرخه تنه آن می باشد که باید محکم بوده و طراحی فنی آن به صورتی باشد که انرژی دوچرخه سوار را هدر ندهد. بنابر این توصیه می شود از برخی مدل های سازندگان معتبر داخلی یا شرکت های وارد کننده معتبر با خدمات پس از فروش خرید کنید. دوچرخه های متفرقه که بیشتر آن ها چینی می باشند ظاهری فریبنده دارد ولی در عمل قابل قیاس با دیگر دوچرخه ها نیستند. شما اگر یک تنه خوب داشته باشید، بعد ها می توانید سایر لوازم دوچرخه را ارتقا دهید، ولی هیچ گاه به فکر ارتقا لوازم در یک تنه ضعیف و نامرغوب و کم ارزش نباشید، وسیله ای که پایه اصلی اش ایراد دارد ارزش هزینه ندارد، پس به خرید یک تنه خوب فکر کنید، البته تنه تمامی سازندگان معتبر دوچرخه خوب بوده ولی هر تنه با توجه به لوازم عرضه شده بر روی همان چرخ ارزنده است و سازندگان برای لوازم مرغوب، تنه ای با قابلیت ویژه آن لوازم ساخته اند تا در تلفیقی هماهنگ بهترین بازدهی را داشته باشد. هرگز برای یک تنه رده پایین یک کارخانه، لوازم رده بالا (حتی یک قطعه) استفاده نکنید.

سازندگان معتبر کالای ساخته شده خود را که به آن اطمینان دارند برای چند سال گارانتی می کنند و شما در هنگام خرید در صورت اعلام گارانتی توسط فروشنده از او به صورت کتبی با مهر سازنده طلب کنید، چون بسیاری از تنه ها دارای گارانتی معتبری نبوده و با توجه به استفاده محدود خریداران از کالای خریداری شده، و از آنجا که در مدت کوتاه به مشکلی بر نمی خورند، چندان به اهمیت وجود گارانتی توجهی نمی کنند. با توجه به اینکه در این رشته شاهد ورود نو آوری های جدید می باشیم چه بسا یک سازنده معتبر نیز طرحی را وارد بازار مصرف می کند که در استفاده و تجربه دارای ایراد فنی می گردد و حتی برای سال بعد آن مدل دیگر عرضه نمی گردد، پس از نوآوری ها و مدل های خاص تنه که تجربه نشده در سال نخست ارایه، خریداری نکنید تا بی نقص بودن آن ثابت شود و ایراد های احتمالی اش بر طرف گردد. البته تنه های تمامی سازندگان مشهور بی عیب و نقص بوده و آزمایشات متعدد بر روی آن تنه ها انجام شده تا در دنیای پر رقابت موجبات بد نامی شان فراهم نشود.

جنس تنه های گوناگون و ویژگی هر یک:

1. تیتانیوم: عمر طولانی، سبک، خشک وانعطاف پذیری کمی دارد و بسیار گران قیمت است و کم تر استفاده می شود.
2. کربن: بسیار سبک است ولی قیمت آن بوده و در برابر ضربه شکننده می باشد. در دوچرخه های کورسی و جدیدن هم در کراس کانتری بسیار استفاده می شود.
3. آلومینیوم: رایج ترین تنه که بسیار شیک و تولید آن هم ساده است و قیمت مناسب تری هم دارد. لازم به ذکر ااست که آلومینیوم نیز انواع گوناگونی دارد (...,6000 ,6016).
4. کرومل: به شرط این که در برابر عوامل زنگ زدگی قرار نگیرد، عمر نا محدودی دارد اما فرایند تولید آن سخت می باشد و تقریبا منسوخ شده.
5. ترکیب آلومینیوم و کربن: به این صورت که قسمت هایی که کمتر در معرض ضربه قرار دارد از کربن و باقی قسمت ها از آلومینیوم، تا هم از مزیت سبکی کربن استفاده شده باشد و هم از استحکام آلومینیوم و بیشتر برای کراس کانتری استفاده می شود.
6. آهن: همان دوچرخه های ارزان قیمت و سنگین و بی کیفیت است.

دوچرخه سواران حرفه ای به رنگ تنه اهمیت نمی دهند و حتی علاقه مند به تنه های بدون رنگ بوده تا در استفاده در مکان های مختلف و در اثر حمل ونقل رنگش آسیب نبیند. رنگ مرغوب معیار درستی در انتخاب و خرید یک مارک نیست و باید به معیارهای همچون شیب تنه و رکاب خور بودنش و استحکامش و لوازم به کار گرفته بر روی آن بیشتر توجه شود. در خرید های دست دوم توجه به عمر مفید تنه و سالم بودنش حایز اهمیت است.

دوچرخه های وارداتی در دیگر کشورها با ورود مدل های جدی، مدل های قدیمی حراج خورده و حتی تا %50 یا 70% زیر قیمت عرضه می شود، بنابراین برخی از وارد کنندگان با توجه به نا آگاهی مصرف کنندگان آن مدل ها را به قیمت مدل روز می فروشند. در بیشتر اوقات حتی مدل های جدید شان را در وسط فصل وارد می کنند هنگامی که در دیگر کشورها به سبب ورود مدل جدید، مدل های موجود را با تخفیف و تسهیلات می فروشند. برای آگاهی از سال تولید مدل عرضه شده می توانید از کاتالوگ های آن محصولات استفاده کنید به طوری که برای هر سال یک کاتالوگ تهیه می گردد . در صورتی که کاتولوگ در نزد همه فروشندگان موجود نبود می توانید از وب سایت کارخانه جات بازدید کنید و با سال تولید و حتی کلیه لوازم موجود بر روی دوچرخه مورد نظر بیشتر آشنا شده و اصالت دوچرخه نیز برای شما بهتر مشخص می شود. برخی از تجار با واردات تنه های تقلبی چینی که به مانند تنه اصلی می باشد سعی در سود جویی دارند که این تنه ها در ظاهر شبیه بوده ولی ایمنی و استاندارد لازم را ندارد .

اجزای دوچرخه می تواند قیمت های مختلفی داشته باشد که سازندگان با توجه به قیمت دوچرخه آن ها را کنار هم می گذارند. برای نمونه اگر خودروی چرخی از نوع مرغوب بوده باشد، باید زنجیر و طبق قامه و شانجمان نیز از همان مدل و ساخت یک سازنده و یا با توجه به توصیه سازنده امکان ترکیب با سایر مدل های دیگر سازندگان را داشته باشد. در غیر این صورت سبب استهلاک یکدیگر می شوند یا به درستی عمل نمی کنند. دوچرخه باید دارای فرمان و لوله زین محکم وسبک باشد.

هر چه رده لوازم بالا می رود سبب بیشتر شدن استحکام و کم شدن وزن و بالا رفتن کارایی آن می شود . در ضمن طوقه های دو جداره آلومینیومی مرغوب بوده و بسته به کم شدن پره و پولکی بودن آن ها قیمت اش بالا می رود. در مورد کمک فنر سازنده معتبر و سبکی و درجه بازی کمک سبب بالا رفتن قیمت می شود و در مورد لاستیک هم سازنده و سیمی یا نخی بودن و استحکام و سبکی تعیین کننده قیمت است. زین دوچرخه اگر ژله باشد در مسافت های طولانی از خسته شدن فرد جلوگیری می کند البته می توان از روکش ژله ای نیز بهره برد. آشنایی به رده های تولیدی این کارخانه جات می تواند کمک خوبی برای تشخیص رده دوچرخه و تخمین قیمت آن باشد. برخی با شنیدن نام شیمانو بر روی یک دوچرخه و بدون توجه به رده آن فکر می کنند که تمامی این لوازم و رده ها یکی هستند.

از آنجا که عمده دوچرخه های مرغوب از لوازم شیمانو استفاده می کنند دانستن رده این لوازم در تعیین قیمت دوچرخه می تواند به ما کمک کند. لوازم رده پایین این شرکت در سنگاپور یا مالزی تولید شده در نتیجه قیمت پایین و لوازم رده بالا که دارای تکنولوژی بالا بوده و در ژاپن تولید می شود دارای قیمت بالا و به مراتب کاراتر نسبت به لوازم رده پایین می باشد. در ظاهر ممکن است به نظر برسد که به یک شکل می باشند ولی در استفاده از آن ها و عمر بالای شان می توان متوجه تفاوت آن ها شد، منتها برای شروع به تدریج بالا بیایید، چه بسا افرادی با تمرین خوب و اصولی بهتر از افرادی عمل می کنند که دوچرخه گران قیمت و لوازم رده بالا دارند. قیمت دوچرخه در مقام مقایسه در مقیاس کوچک مانند یک اتومبیل می ماند که تا یک حداقل قیمت، راحتی یک سواری را ندارد (پیکان) و از آن به بعد تا یک حد قیمت می توان تمام امکانات لازمه را داشته باشد (پژو- پراید) و از آن به بعد لوکس به حساب آمده (زانتیا) و امکاناتش فرق چندانی با مدل های متوسط ندارد ولی در آن توان، راحتی و کلاس بیشتری برای مصرف کننده در نظر گرفته شده.

برای آگاهی از رده لوازم شیمانو به سایت آن شرکت WWW.SHIMANO.COM قسمت MTB مراجعه کنید. رده XTR بهترین رده موجود بوده و کاربرد مسابقه دارد. تمامی رده های DEOR XT, DEOR LX, DEOR, HONE, SAINT در رده حرفه ای قرار دارند و Alivio, Acera, Altus رده متوسط محسوب شده و بسته به استفاده از این رده ها، قیمت متفاوت می شود. بنا به توصیه شیمانو بهتر است از ست کامل استفاده شود یا با توجه به جدول شیمانو که اجازه ترکیب رده ها را می دهد عمل شده باشد.

کاربردی ترین کوله‌پشتی دنیا

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، کوله پشتی ها در چند سال اخیر پیشرفت بسیاری داشته اند و از حالت ساده و مدرسه ای خارج شده و ابزارهای مختلفی به آن ها متصل شده است اما این پیشرفت متوقف نشده و هر روز شرکت های مختلف کیف های جدیدی را وارد بازار می کنند.

شرکت "SOOT" به تازگی کوله پشتی الکترونیکی را تولید کرده است که از جهات بسیاری به عنوان کاربردی ترین کوله دنیا شناخته می شود. این کیف از سه بخش تشکیل شده است که می توان آن ها را به دلخواه در کنار یکدیگر قرار داد و کیفی جدید ساخت.


بخش های مختلف این کیف از کوچکترین قسمت که بیشتر به عنوان محل قرار گیری دوربین استفاده میشود به بخش بزرگ آن دارای حجم های 10، 15 و24 لیتری است که همه آن ها با محافظ های مختلف پوشیده شده است.

نکته مهم در مورد این کوله پشتی قرار گرفتن یک باتری خاص 10000Ah درون آن است که باعث می شود دیگر نیاز به پریز برای شارژ گوشی خود در سفر نداشته باشید زیرا این کوله پشتی می تواند بدون شارژ شدن سه روز نقش یک منبع برق را برای شما ایفا کند. این کوله پشتی های کاربردی این روزها در راه بازار هستند ولی قیمت آن ها مشخص نشده است.







نسل جدید نگاه حرفه‌ای تری به ورزش دارد


محققان دانشگاه کونکوردیا در مونترال با برگزاری جلسات بحث در گفت و گو در مدارس این شهر توانستند به ایده‌ها و نظرات جالب نوجوانان در رابطه با ورزش پی ببرند.  



 پایگاه اینترنتی Science daily در این رابطه نوشته است: به نظر می‌رسد
انگیزه اصلی نوجوانان برای ورزش داشتن اندام متناسب و ماهیچه‌ای باشد. با
این حال تحقیقاتی که در هزار دبیرستان در مونترال انجام شده است، نشان
می‌دهد که این تصور کاملا درست نیست. در مورد ورزش نوجوانان با هوش‌تر از
بزرگسالان به نظر می‌رسند. این مطالعات نشان داده است که نوجوانان از فواید
ذهنی ورزش مانند بالا رفتن اعتماد به نفس و استقلال با خبرند.


جیمز گاوین، مدیر این تحقیقات می‌گوید: ما بررسی‌های‌مان را بر روی نسلی انجام داده‌ایم که والدین آنها تنها کمی ورزش کرده‌اند، اما این نسل فواید ورزش را می دانند و آن را قسمتی از زندگی‌شان می‌دانند، نسل قبل کمتر چنین آگاهی داشتند.

گاوین و همکارانش دانش‌آموزان زیادی را در مدارس دولتی و خصوصی مونترال مود بررسی قرار دادند. آنها جلسات بحث و گفت و گو با موضوعات ورزشی بین این نوجوانان گذاشتند که در آنها بر سر موضوعات از جمله تاثیرات روحی – روانی ورزش بحث شد.

نوجوانان در این گفت و گو بیان کردند که ورزش مهارت تیمی و توانایی رهبری را بالا می‌برد، همچنین تاثیرات مثبتی بر احساسات و شخصیت افراد دارد. این واکنش‌ها به ورزش در دختران و پسران یکسان بود.

گاوین می‌گوید که از میزان آگاهی نوجوانان نسبت به ورزش بسیار متعجب شده است. میزان آگاهی نوجوانان از تاثیرات ورزش باید عامل بیداری برای تاجرانی باشد که تصو رمی کنند تنها با حفظ ظاهر می‌توانند نوجوانان را جذب کنند. این قضیه بسیار مهم است، زیرا تاجران ورزش تصور می‌کنند که مردم تنها به ظاهر اجناس توجه می‌کنند.

نکته جالب دیگر توصیه نوجوانان به مربیان ورزشی خود بود. آنها از مربیان خواستند که تنوع و انعطاف پذیری بیشتری در آموزش‌هایشان داشته باشند. آنها راه‌های جدیدی برای علاقمند شدن به ورزش درخواست کردند. درس تربیت بدنی در مدارس باید چیزی فراتر از دویدن و بازی کردن ساده باشد و باید آن تاثیری که نوجوانان به دنبال آن هستند، در بر داشته باشد.

۴۰ کار مفید برای سلامتی

نظر

گاهی به سادگی می توان از حال بد به حال خوب تغییر کنیم

باور کنید بسیار ساده

مطلب زیر را در یکی از سایت ها خواندم و جالب بود

حیفم آمد دوستان آن را نخوانند

برای من که بسیار مفید بود

امیدوارم شما هم از آ لذت ببرید و استفاده کنید

۴۰کار مفید که در کمتر از ۱۰ دقیقه می‌توانید انجام دهید

بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه میشیگان صورت گرفته یک زندگی سالم به چهار امر مهم بستگی دارد:

۱- عدم استعمال دخانیات. ________ ۲- پایین نگه داشتن وزن.

۳- تغذیه‌ی مناسب. _____________ ۴- ورزش.

جالب است بدانید از بین ۱۵۳۰۰۰ نفر مورد بررسی قرار گرفته شده فقط ۳٪ همه‌ی چهار مورد بالا را رعایت می‌کردند.

اکثر مردم وقتی وارد زندگی بزرگسالی می‌شوند به دلیل مشغله های مختلف دچار عادت های بد و ناسالم می‌شوند. همه‌ی ما بار ها و بارها مقالاتی مثل همین را خوانده‌ایم و تصمیم گرفته‌ایم آنها را عملی کنیم ولی نکرده‌ایم.

ولی اگر هرگز شروع نکنیم مطمئن باشید ضرر بزرگی خواهیم کرد و بعد ها افسوس خواهیم خورد. چون زمان و سلامتی و جوانی دیگر هرگز باز نخواهند گشت.

آیا عاقلانه تر نیست با کمی غلبه بر احساس تنبلی چندین سال زندگی شادتر و سالم‌تری برای خود بسازیم؟

در زیر ۴۰ کار مفید برای سلامتی آورده شده که انجام دادن آنها حداکثر ده دقیقه طول خواهند کشید ، فکر می‌کنم برای شروع یک زندگی سالم خوب باشد:

-۱ مسواک بزنید.

۲- 15 تا بشین پاشو بروید.

۳- صاف بنشینید.

۴- یک سیب بخورید.

۵- سرخط های مربوط به سلامتی روزنامه ها را بخوانید.

۶- بایستید و کمی به بدنتان کش و قوس بدهید.

10۷- 7 بار وزن را از طرفین روی یکی از پاهایتان بیاندازید.

۸- یک لیوان آب بنوشید.

۹- لبخند بزنید.lunge - ورزش -سلامتی - تندرستی - نرمش

۱۰- یک نقل قول خوب و روحیه بخش توییت کنید.

۱۱- یک نفس عمیق بکشید.

۱۲- ده دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید.

۱۳- کمربندتان را ببندید.

۱۴- دست هایتان را بشویید.

۱۵- به مادرتان تلفن کنید.

۱۶- یک دستور غذای خوب و سالم را به دوستانتان بدهید.

۱۷- خودکاری که نمی‌نویسد را دور بیاندازید.

۱۸- هنگام آگهی های بازرگانی تلویزیون ۱۰ تا شنا بروید.

۱۹- کمی فلفل به سالادتان اضافه کنید.

۲۰- کنترل تلویزیون را کمی دور بگذارید تا برای عوض کردن کانال بلند شوید.

۲۱- پنجره‌ای را باز کنید.A glass of water with ice - یک لیوان آب خنک + یخ

۲۲- نظری در یک وبلاگ بنویسید.

۲۳- فرزندانتان را بغل کنید.

۲۴- کمی کرم مرطوب کننده و ویتامینه به دستانتان بزنید.

۲۵- از کسی که لیاقتش را دارد تشکر کنید.

۲۶- لباس هایتان را برای فردا آماده کنید.

۲۷- یک بار به جای چای قهوه بنوشید.

۲۸- کلید هایتان را یک جای مشخص قرار دهید.

۲۹- نامه یا ایمیلی دوستانه برای یکی از دوستانتان بفرستید.

۳۰- به یک موسیقی آرامش بخش گوش دهید و ذهنتان را آزاد کنید.

10- 31 دقیقه استراحت کنید.

۳۲- میز کار و صفحه‌ی نمایشگرتان را تمیز کنید.ترک اعتیاد - سیگار خاموش - ترک سیگار - no s

۳۳- پنج دقیقه Free Rice بازی کنید.

۳۳- کمی آجیل بخورید.

۳۴- یکی از دوستان خوبتان را برای یک شام سالم دعوت کنید.

۳۵- یک خوردنی برای فقیری تهیه کنید و به او بدهید.

۳۶- چشمانتان را ببندید و فکر کنید چه چیزهای خوبی در زندگی دارید.

۳۷- این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

۳۸- دست و صورتتان را بشویید و ۳ دقیقه از پنجره به دوردست نگاه کنید. (برای چشم مفید است)

۳۹- برای پرنده ها دانه بریزید. 

۴۰- یکی از کار های بالا را همین حالا انجام دهید!  

نقل از: وبلاگ دانشجو

چک آپ سلامتی در ۶۰ ثانیه

پروسه چک آپ سلامتی، عموما پروسه زمانبری است که باید زیر نظر پزشک انجام پذیرد. اما شما هم خودتان با بررسی علائم بدنی، می توانید از شرایط عمومی بدن خود مطلع شوید. کافیست اندکی به بدن خود بیشتر توجه کنید. حالا اگر بخواهید تنها در یک دقیقه وضعیت کلی خود را چک کنید، راهنمایی های زیر برای شما مناسب هستند.


به برس موی سرتان توجه کنید

برای بررسی نحوه کارکرد تیروئید و اطلاع پیدا کردن از میزان کمبودهای بدن بهتر است به میزان ریزش موهایتان توجه کنید. کمبود آهن، روی و بیوتین عواملی برای ریزش مو هستند. دلیل دیگر ریزش مو را می توان به اختلالات تیروئیدی نسبت داد. اگر به تازگی بچه دار شده اید و یا شروع به مصرف قرص های خاصی کرده اید، ممکن است به سبب تغییرات هورمونی هم دچار ریزش مو شوید. در صورتی که تعداد موهای موجود در برس بیش از حد عادی بود، سعی کنید آنها را بشمارید. ریزش ۱۰۰ عدد تار مو در روز برای افراد بزرگسال کاملا عادی است. اما در صورتی که تعداد موهای ریخته شده از ۲۰۰ عدد در روز عبور کند و یا موها به صورت دسته ای از قسمتی از سرتان جدا شود، بهتر است هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

به سفیدی چشمانتان دقت کنید

سفیدی چشمهای شما قسمت دیگری از سلامتی شما را نشان می دهند. برای بررسی وجود حساسیت های خاص، تبخال و آلودگی می توانید از معاینه سفیدی چشم خودتان کمک بگیرید. اگر سفیدی چشمانتان ناگهان به زرد تغییر رنگ بدهند، معمولا نشان دهنده آن است که شما زمان زیادی را در زیر نور آفتاب بدون داشتن عینک آفتابی مناسب گذرانده اید و نفوذ اشعه ماورا بنفش منجر به آسیب رسانی به لایه‌ی رویی چشم شده است.یکی دیگر از مشکلات شایع چشمی، قرمز شدن آنهاست. این موضوع به سبب بزرگ و متورم شدن رگ های خونی موجود در سطح چشم رخ می دهد. در واقع قرمزی چشم می تواند ده ها دلیل متفاوت داشته باشد، که از شایع ترین آنها می توان به کم خوابی در شب قبل و یا فرو رفتن جسم خارجی همچون گرد و غبار و یا مژه، اشاره کرد. همچنین عواملی همچون ورم ملتحمه، آلودگی های باکتریایی و یا سرماخوردگی و آنفلوآنزا را می توان از این دسته برشمرد. در موراد نادر هم، ورم چشمی می تواند نشانه بیماری های شدید باشد. برای بررسی سفیدی چشم، چند روز جلوی آینه بایستید و تغییرات رنگ چشمتان را زیر نظر داشته باشید. در صورتی که چشمان کاملا سفیدی دارید، باید به شما بگوییم که از خواب کافی برخوردار هستید و بیماری ها را از خود دور نگه داشته اید.

بینی خود را همواره تمیز نگه دارید

روش صحیح و سالم برای تنفس، نفس کشیدن از راه بینی است. حتی کوچکترین انسداد در مسیر تنفس بینی برای شما مشکل ساز خواهد بود. انسدادی که می تواند بر اثر سرماخوردگی، حساسیت و یا انحراف بینی باشد. تصور کنید که مسیر تنفسی شما به میزان ۳۰ درصد مسدود باشد؛ در این صورت بدن شما در هر بار تنفس به میزان ۳۰ درصد اکسیژن کمتری را دریافت می کند و برای جبران این کاستی نیازمند آن است تا تعداد نفس ها را بیشتر از حد معمول افزایش دهد. این موضوع در دراز مدت اصلاً به نفع سلامت شما نیست. سعی کنید بینی خود را همواره تمیز نگه دارید. در صورتی که مایع خروجی آن بیرنگ است، نشان دهنده حساسیت و یا شروع یک سرما خوردگی است و در صورتی که با مایع سبز و یا زرد رنگ برخورد کردید، نشان از آلودگی عفونی است. اگر هم در حین تمیز کردن با قطعات جامد برخورد کردید، جای نگرانی نیست. این موضوع کاملا عادی است. بینی شما همانند یک سیستم فیلتر از ورود گرد و غبار به ریه شما جلوگیری می کند و این ضایعات همان گرد و غبار موجود در هواست که با مایع مخاطی بینی ترکیب شده اند.

ناخن هایتان را بررسی کنید

ناخن ها در حالت عادی باید شفاف و محکم باشند. در صورتی که ناخن های شما دارای این شرایط نیستند، احتمالا شما دور از دردسر نیستید. وضعیت غیر عادی ناخن ها می تواند بیانگر بیش از ۳۰۰ نوع مشکل داخلی در سیستم بدن شما باشد. از مهمترین آنها می توان به کمبود ویتامین ها، مواد معدنی یا پروتئین اشاره کرد. همچنین مشکلاتی از قبیل کم خونی، اختلالات غده تیروئید، عدم تعادل هورمون ها و یا پسوریازیس می توانند شکل ناخن های شما را برهم زند.البته به خاطر داشته باشید، در صورتی که ناخن های شما به صورت مداوم می شکنند، می تواند دلیل آن زیاد ظرف شستن باشد. به ناخن هایتان بیشتر توجه کنید، نقاط سفید رنگ کوچک، در صورتی که زیاد نباشند قابل اغماض هستند و نیازی به مراجعه به دکتر نیست. اما در صورتی که رگه های خطی بر روی ناخن هایتان مشاهده می کنید که از بستر ناخن تا سر آن ادامه دارد، می تواند یکی از نشانه های سرطان پوست باشد و بهتر است در چنین شرایطی برای انجام آزمایشات به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که با رنگ قهوه ای در زیر بستر ناخن مواجه شدید، به احتمال زیاد با عفونت قارچی سروکار دارید و می توانید با مصرف داروهای متناسب، این مشکل را برطرف کنید. همچنین در صورتی که ناخن هایتان از میانه راه تا پایین، به صورت مات سفید شده اند، ممکن است شما با بیماری های کلیه ای سر و کار داشته باشید. به هر حال به خاطر داشته باشید که ناخن هایتان را چک کنید و در مقابل تغییرات آنها دقت کامل را به خرج دهید.

حواستان به نخ دندان باشد

در صورتی که به حرفهای دندانپزشکتان گوش می دهید، شما هر روز برای جلوگیری از خرابی دندانهایتان از نخ دندان استفاده می کنید. خونریزی لثه ها هنگام استفاده از نخ دندان، دلیل مناسبی برای عدم استفاده از این ابزار تمیز کننده نیست. موضوع دقیقاً برعکس است. خونریزی لثه در هنگام نخ دندان کشیدن به این معنی است که شما دچار عفونت باکتریایی هستید و نخ دندان کشیدن شما را از شر آنها خلاص خواهد کرد.به یاد داشته باشید که ورم های لثه ای می تواند منشأ بروز بیماری های قلبی در شما باشد و پس به ورم ها بیشتر دقت کنید و حتما در صورت مشاهده آنها به پزشک مراجعه نمایید. البته استفاده از نخ دندان به صورت محکم و شدید باعث خونریزی لثه ها خواهد شد. سعی کنید به آرامی این کار را انجام دهید. برای انجام این کار، ۴۰ سانتیمتر نخ دندان جدا کنید و آن را به دور انگشت وسط و انگشت اشاره دستانتان بپیچید. سپس به وسیله شست خود، نخ دندان را به آرامی به میان دندان هایتان هدایت کنید و به آرامی آنرا بیرون بکشید. نخ دندان را به صورت زیگزاگی بالا و پایین کنید و از ضربه زدن توسط آن به دندان هایتان اجتناب ورزید.

مقاومت بدنتان را بسنجید

برای مدت زیادی، متخصصین سلامتی بر این اعتقاد بودند که عادت های غذایی تأثیر بسزایی در سلامت شما دارند. حالا چند وقتی است که ورزش های متدوال روزانه و تناسب اندام توجه متخصصین را به خود جلب کرده است. تمرینات مستمر روزانه فواید بسیاری دارد. به حدی که بعضی از اوقات پزشکان را هم شگفت زده می کند. اما نکته نگران کنند اینجاست که بی تحرکی می تواند آسیب های جدی به بدن شما بزند. حتی محققان بیماری های مزمن ناشی از تحرک کم را، همرده عوارض سیگار کشیدن می دانند. راه های زیادی برای تست تناسب اندام وجود دارد، اما هیچکدام کامل نیستند. ساده ترین تست تناسب اندام، بالا پریدن با دست و پای باز است. سعی کنید تا ۲۵ بار روزانه و پشت سر هم به بالا بپرید و در حین پریدن دست ها را در بالاترین حد نگه دارید و همچنین پاهایتان را تا جایی که می توانید از یکدیگر باز کنید. در صورتی که به راحتی با انجام این کار خسته می شوید، باید بیشتر از زمان فعلی به انجام تمرینات ورزشی بپردازید. می توانید تعداد پرش ها را کم کم افزایش دهید.

وزن خود را زیر نظر بگیرید

می دانیم که این توصیه هم مانند خوردن یک سیب در روز و یا انجام حرکات ورزشی روزانه، یک توصیه عمومی و همگانی است. اما افزایش وزن ناگهانی می تواند با دیابت، بیماری های قلبی، فشار خون، آرتروز و حتی افسردگی در ارتباط باشد. سعی کنید هر روز وزن خود را اندازه گیری و یادداشت کرده و به آن توجه لازم را داشته باشید. تحقیقات نشان می دهد ۶۱ درصد افرادی که وزنشان را روزانه چک می کنند، می توانند آن را بهتر از سایر افراد کنترل کنند. بهترین زمان برای اندازه گیری وزن، صبح پس از بیدار شدن از خواب است. زمانی که شما لباس زیادی بر تن ندارید و هنوز صبحانه نخورده اید. سعی کنید هر روز در ساعتی مشخص و با شرایط یکسان وزنتان را اندازه بگیرید. همچنین از ترازوی یکسان برای اینکار استفاده کنید. زیرا ترازوهای متفاوت، اندکی خطا در نشان دادن وزن دارند.

به میزان ادرار خود توجه کنید

ادرار عادی، شفاف است و کمی زرد رنگ. البته برخی از غذاها از جمله مکمل های ویتامین ب می توانند رنگ آن را تغییر دهند، اما در بیشتر مواقع این رنگ تغییری نمی کند. سعی کنید تا حواستان به تغییر رنگ ناگهانی ادرار باشد. ادرار تیره رنگ و یا ادراری که با خون مشاهده شود، می تواند نشانه کم آبی بدن و یا عفونت مجاری ادراری باشد. همچنین می تواند نشانه بیماری های کبدی باشد.ادراری که به همراه خون دفع می شود، می تواند نشانه سنگ کلیه و یا سرطان مثانه باشد. در صورتی که رنگ ادرار شما تیره است، بهتر است که در اولین فرصت ممکن برای تشخیص و درمان به دکتر مراجعه کنید. سعی کنید که رنگ ادرار خود را در دفترچه ای ثبت کنید و در صورتی که برای چند روز متوالی رنگهای صورتی، قهوه ای و یا سبز را مشاهده کردید، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه نمایید.

دور کمرتان را اندازه بگیرید

به شما گفتیم تا شما روزانه وزنتان را اندازه بگیرید. اما باید بدانید که برخی از چربیهای موضعی خطر بزرگی برای سلامتی شما محسوب می شوند. یکی از آنها چربی موجود در ناحیه شکم و کمر شماست. افرادی که چربی زیادی در ناحیه شکم، پهلو، ران و باسن خود دارند، در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع دوم هستند. با استفاده از متر، دور کمر و باسن خود را اندازه بگیرید و دور کمر را بر اندازه دور باسن تقسیم کنید. در صورتی که عدد به دست آمده از ۰٫۸ کمتر باشد، شما در وضعیت خوبی هستید و در صورتی که از این عدد بیشتر باشد، باید به فکر انجام تمرینات ورزشی و یک رژیم مناسب باشید. تحقیقات نشان می دهد که داشتن نسبت ۰٫۷ برای بانوان، آنها را جذاب و خوش هیکل نشان می دهد.

مطمئن شوید که پوستتان مرطوب است

پوست خشک معمولا حس خوبی به شما نمی دهد و معمولا بیشتر دچار خارش های موضعی می شود. به جز این، پوست خشک می تواند نشانگر کمبود مواد معدنی و یا بیماری و عفونت در بدن شما باشد. توجه کنید که پوست ترک خورده می تواند محلی برای رشد باکتری های جدید و ورود آنها به بدن باشد. سعی کنید برای انجام تست رطوبت با ناخن خود بر روی پوست آرنج بکشید و در صورتی که پوستتان خراش برداشت یا دچار خونریزی شد، بدانید که پوستتان به شدت خشک شده است. پوست بدنتان را به دقت بررسی کنید

سرطان پوست؛ دومین سرطان شایع میان بانوان است که میان سنین میان ۲۰ تا ۲۹ سال و بانوان زیر ۴۰ سال به وفور یافت می شود. طی ۳۰ سال گذشته تعداد افراد مبتلا به این سرطان سه برابر شده و محققان بر این باورند که بهتر است تا بانوان از سر تا پایشان را سالانه به صورت دقیق بررسی کنند. متأسفانه این سرطان به طور متوسط در سن ۵۹ سالگی تشخیص داده می شود و راه را برای درمان سخت می کند. مراقب بدنتان باشید و به دقت حواستان به خال ها و کک و مک هایی که ظاهر می شوند باشد. سعی کنید محل خال ها را بر روی یکی از عکسهایتان که با لباس شنا گرفته اید مشخص کنید و تاریخ را بر روی عکس ثبت کنید و در ماه های بعد این تغییرات را بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که در صورتی که خال شما بیش از اندازه بزرگ است، رنگ غیر عادی دارد، شکل یکسانی ندارد و از حالت متقارن خارج است، حتما به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که خال شما شروع به خارش و یا خون ریزی کرد، در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمایید

 

نقل از: وبلاگ رویای من