اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی و دوچرخه سواری

پیام تسلیت

پیام تسلیت

در کمال حیرت و ناباوری با خبر شدیم که (جمعه 24 آبان ماه)پرویز ستوده شایق کوهنورد و مربی با اخلاق و نویسنده وبلاگ نشاط کوهستان در اثر حمله قلبی  درارتفاعات شمال تهران از میان ما رخت بر بست ،این ضایعه درد ناک را به خانواده  محترم زنده یاد پرویز ستوده شایق و جامعه کوهنوردی بویژه کلیه وبلاگ نویسان در عرصه ورزش کوهنوردی تسلیت عرض مینمائیم.


غـار حیـرت انگیز کریـستال ها در صحـرای مکزیـک


گروهی از دانشمندان و زمین شناسان مکزیکی به صورت کاملا تصادفی هنگامی که در حال اکتشاف در بیابان‌های "جی هوآهوآن" مکزیک بودند، به دروازه یک غار برخوردند و پس از ورود به آن متوجه شدند که بزرگ‌ترین غار کریستالی جهان را کشف کرده‌اند. براساس تخمین اولیه، طول این غار 10متر و عرض آن 16متر است. ارتفاع سنگ های نیمه شفاف واقع در این غار که به شکل کریستال دیده می شوند، 11 متر است. خود غار نیز درارتفاع   290 متری از سطح زمین قرار دارد. به گزارش ایران ناز در حوالی آن معادن روی، مس، نقره و طلا در عمق 760 متری از زمین وجود دارد.

شکل این غار در کوه های نایکا در مکزیک همانند نعل اسب می ماند. گفته می شود فعالیت آتشفشانی در این منطقه در حدود 26 میلیون سال پیش، کوه نایکا را به جای گذاشته که در آن سنگ های گچی در دمای بسیار بالا شکل می گیرند و پس از آن با افت دما و سرد شدن منطقه به شکل نیمه شفاف کریستالی باقی می مانند. کارشناسان این غار راه "غار کریستالی" نامیدند. در داخل این غار دما حدود 58 درجه سانتی گراد بالای صفر است و تمامی کریستال‌ها و قندیل‌ها از مواد معدنی ساخته شده و در کف و سقف غار مشهود هستند.

گروه اینترنتی ایران ناز ، www.irannaz.info

گروه اینترنتی ایران ناز ، www.irannaz.info

گروه اینترنتی ایران ناز ، www.irannaz.info

گروه اینترنتی ایران ناز ، www.irannaz.info

گروه اینترنتی ایران ناز ، www.irannaz.info

گروه اینترنتی ایران ناز ، www.irannaz.info

در ضمن انسان تنها می‌تواند 15دقیقه ماندن در این غار را تحمل کند، در غیر اینصورت و بدون استفاده از لباس های مخصوص به علت دمای بالا، کباب می‌شود. گفتنی است تاکنون چنین غاری به این وسعت با چنین دمایی در جهان کشف نشده بود. دمای غار حداکثر به 58 درجه ی سانتیگراد همراه با 90 تا 100 درصد رطوبت می رسد! غار کریستالها روی یک گسل واقع شده که با تشکیل آب سیال گرم شده توسط مواد مذاب حفره های زیر گسل به ایجاد محیط لازم برای رشد بیشتر کمک می کند.
گروه اینترنتی ایران ناز ، www.irannaz.info

گروه اینترنتی ایران ناز ، www.irannaz.info

گروه اینترنتی ایران ناز ، www.irannaz.info

در مورد شکل گیری کریستال های این غار این فرضیه وجود دارد که غار مملو از آب دارای سنگ گچ بوده است. این آب نقش اساسی در پرورش و رشد کریستالهای حیرت انگیز داشته بطوریکه دمای محیط را در محدوده ای حدود 58 درجه سانتیگراد نگه می داشته است. این رویداد، دمای ایده آل برای سنگ گچ به منظور حل شدن را فراهم می کند و سرانجام باعث رشد کریستالها می گردد. لازم به ذکر است، این کریستالهای عظیم برای باقی ماندن در همین شکل نیاز به رطوبت بسیار زیاد و دمایی معادل 50 درجه سانتیگراد دارند.
گروه اینترنتی ایران ناز ، www.irannaz.info

گروه اینترنتی ایران ناز ، www.irannaz.info

گروه اینترنتی ایران ناز ، www.irannaz.info

گروه اینترنتی ایران ناز ، www.irannaz.info

"جوئان مانوئل گارسیا رویز"، که تحقیقات علمی و اکتشافی گسترده ای در غار انجام داده است، اعلام نموده که این کریستالها در یک بازه زمانی پانصد هزار ساله در محیط طبیعی پایدار و بشدت کمیاب این غار پر از آب رشد نموده اند. چیزی که اتفاق می افتد، این است که مواد معدنی غنی سیال به سمت بالا و به داخل حفره های بستر سنگ رانده می شوند. پس از آن، آب درون غارها تبخیر می شود و این کریستالهای غول پیکر که علم را به مبارزه می طلبند، شکل می گیرند.


آشنایی با صدمات ورزش شنا


فواید ورزش شنا از دیرباز شناخته شده است . شنا از معدود ورزش های هوازی است که تأکید آن بر قسمت های فوقانی بدن است و ورزش های هوازی کمتری برای آسیب به مفاصل ، عضلات و تاندون ها وجود دارد . مدت زیادی است که از آب درمانی برای کمک به تعدیل اختلالات روماتولوژی ، روماتولوژی و اسکلتی استفاده می شود . ورزش شنا نیاز به قدرت در محدوده وسیعی از حرکات مفصلی به ویژه در شانه دارد.این ورزش ترکیبی از انعطاف پذیری ، کشش و تکنیک است .

فواید ورزش شنا از دیرباز شناخته شده است . شنا از معدود ورزش های هوازی است که تأکید آن بر قسمت های فوقانی بدن است و انعطاف پذیری کمتری برای آسیب به مفاصل ، عضلات و تاندون ها وجود دارد . مدت زیادی است که از آب درمانی برای کمک به تعدیل اختلالات روماتولوژی ، نورولوژی و اسکلتی استفاده می شود . ورزش شنا نیاز به قدرت در محدوده وسیعی از حرکات مفصلی به ویژه در شانه دارد.این ورزش ترکیبی از انعطاف پذیری ، کشش و تکنیک است . اگر یکی از این سه عامل مختل گردد فرد مستعد اسیب می شود . بکارگیری تکنیک خوب و حفظ آن در جلوگیری از ایجاد آسیب مهم است . یک مربی آگاه می تواند از بروز مسائل و آسیب های مزمن بکاهد . ارتباط نزدیک و مؤثر با پزشک می تواند امکان بهترین درمان همراه با کمترین وقفه را در تمرینات شناگر فراهم سازد . شانه ، زانو ، ساق پا ، آرنج و پشت به ترتیب محل های بروز آسیب در شناگران هستند که با برخی از این صدمات و نحوه برخورد با آنها آشنا می شویم . درد شانه در یک شناگر علل متعددی می تواند داشته باشد که در جدول زیر ذکر شده است . 


علل درد کمربند شانه ای در شناگران,گردن,شانه,ترقوه,ناهنجاری مادرزادی,بیماری دیسک,تومور ریه,تحت فشار بودن عصب,تومورهای استخوانی در آن ناحیه,آسیب نخاع

التهابی :التهاب بورس - التهاب تاندون - التهاب سینوویوم

مکانیکی :نیمه در رفتگی - در رفتگی - عدم تعادل ماهیچه ای - چسبندگی کپسولی

ساختمانی :پارگی عضلات - تومورهای استخوانی -التهاب مفصل ترقوه - کتف-التهاب مفصل ترقوه - جناغ

سه مکانیسم مهم درد ، کشش ، نااستواری و آرتریت است . شانه شناگر اغلب به درد در جلوی شانه اطلاق می شود که همراه با کشش است . در این حنالت بافت های مجاور نیز دچار التهاب می شوند .برای درک مکانیسم آسیب ساختمان های شانه آشنایی با نحوه تغذیه خونی تاندون های گرد و پهن و تفاوت آنها مفید است . برخلاف تاندون های گرد که عروق خونی مجاور تاندون در فواصلی آن را سوراخ کرده و به آن خون می رسانند در تاندون های پهن این عروق در داخل خود تاندون عبور می کنند . این تفاوت موجب آسیب و التهاب در موارد تحت فشار واقع شدن تاندون های پهن می گردد . به عنوان مثال در حرکت نزدیک کردن بازو به محور بدن ، این عروق در سر استخوان بازو تحت فشار قرار می گیرند . فشار ابتدا در مرکز تاندون اعمال می شود . کاهش خونرسانی به نواحی مرکزی تاندون ، مرگ سلولی و متعاقب آن واکنش التهابی را به دنبال خواهد داشت .
 
* مراحل ایجاد آسیب در مفصل شانه متعاقب کشش به سه مرحله تقسیم شده است :

مرحله اول : ورم و خونریزی درون عضلات گسترش می یابد . درد مبهم ابتدا پس از فعالیت وجود دارد . ممکن است به سوی احساس درد حین ورزش پیشرفت نماید . این مرحله برگشت پذیر است وعموماً در ورزشکاران زیر ۲۵ سال دیده می شود .

مرحله دوم : تداوم التهاب و تحریک که منتهی به ضخیم شدن بورس مفصلی می شود . درد در تمام اوقات وجود دارد ولی شب ها شدت می یابد . بین ۲۵ تا ۴۰ سالگی دیده می شود .

مرحله سوم : پارگی عضلات رخ می دهد . درد مداوم که ممکن است شب فرد را از خواب بیدار کند وجود دارد . درد می تواند در خارج بازو به سمت آرنج انتشار یابد . ممکن است ضعف نیز وجود داشته باشد . در سنین بالای ۴۱ دیده می شود .

نکته ۱ : درد پشت خصوصاً اطراف استخوان کتف اغلب ناشی از خستگی است .

نکته ۲ : بیماری های تب دار ، مثل آنفلوانزا یا سایر عفونت های ویروسی می تواند موجب درد اطراف شانه شود که ۶-۳ هفته تا بهبودی کامل طول می کشد .

« تصویربرداری »

در شناگران حرفه ای زیر ۲ سال و سالم ، بررسی های رادیولوژیک معمول ، ارزش اندکی در علت یابی درد شانه دارند . با این وجود در صورت شک به آسیب استخوانی یا در صورت سابقه ضربه حاد اخیر انجام این بررسی ها مفید است . با توجه به محل احتمال آسیب از تکنیک های مختلف تصویربرداری نظیر سونوگرافی ، آرتروگرافی آرتروسکوپی ، CT اسکن و MRI استفاده می شود . در یک ورزشکار با درد شانه بدون علامت و شکایت دیگر اغلب بررسی های اولیه رادیولوژیک ضروری نیستند و پزشک معالج با شرح حال و معاینه دقیق می تواند در تشخیص و درمان موفق باشد . در شرایط خاصی بررسی های رادیولوژیک لازم می شود.
 
« توان بخشی »

صدمات شانه در شناگران معمولاً حاصل ضربه های مکرر است . بنابراین در دوره حاد آسیب توجه و رسیدگی به آن در پیشگیری از آسیب های مزمن مؤثر است . تقسیم بندی مورد استفاده در زانوی پرشگران ( Jumper, s knee ) برای شانه شناگران نیز کاربرد دارد :

مرحله اول : بروز درد تنها پس از شنا

مرحله دوم : درد همزمان و پس از شنا بدون ماهیت ناتوان کننده

مرحله سوم : درد همزمان و پس از شنا ، با شدت ناتوان کننده

مرحله چهارم : درد به حد کافی شدید که با شناکردن مغایرت داشته باشد . ( یا دردی که در فعالیت روزانه نیز وجود دارد ) اصول درمان در مراحل اول و دوم ،‌ استراحت ، تغییر برنامه تمرینی ، اصلاح تکنیک و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی است . در مراحل سوم و چهارم ، استراحت مطلق شانه باید در نظر گرفته شود .

صدمات ورزش شنا

* استراحت

در شناگران زیر ۱۲ سال توصیه شده تا فروکش کردن کلیه علایم از شناکردن بپرهیزند . انجام این کار در شناگران حرفه ای سنین بالاتر مشکل است .

* برنامه تمرینات

برنامه تمرین می تواند برای مراعات شانه آسیب دیده تغییر یابد . در این رابطه همکاری مربی بسیار ارزشمند است . مسافت کل باید کاهش یابد . پرهیز از حرکات برانگیزاننده درد و محدود کردن مسافت در صورت درد ، اجازه بهبود آسیب را بدون این که موقعیت شناگر به خطر افتد می دهد . قبل از شنا وقت کافی برای پرداختن به تمرینات کششی باید لحاظ گردد . تکنیک غلط و کشش بیش از حد در نقطه درد علایم را تشدید میکند . گرم کردن ۳۰-۲۰ دقیقه ای در آب با حرکات مختلف و متنوع پیش از پرداختن به تمرینات سخت پیشنهاد می شود .
 
* تکنیک حرکت

هر چه انعطاف پذیری بیشتر باشد چرخش بدن در مواردی مثل شنای کرال سینه یا پشت کمتر است . میزان طبیعی گردش پهلو به پهلو ۱۰۰-۷۰ درجه است . گردش بدن امکان حرکت آسان تر بازو را ضمن این که از آب بیرون می آید و وضعیت بهتر بازوی مقابل را ضمن این که به داخل آب می رود ، فراهم می سازد .با گردش کمتر بدن ، حرکت دور شدن بیشتری در شانه رخ می دهد که احتمال آسیب را افزایش می دهد چنان که در شنای پروانه که بدن گردشی پیدا نمی کند شیوع درد شانه بیشتر است .

* تدابیر درمانی

کاهش موقت فعالیت ، یک دوره کوتاهی داروی ضد التهاب غیراستروئیدی و استفاده از یخ ، یک شناگر علامت دار را در مدت کوتاهی قادر به بازگشت به تمرینات می سازد . ماساژ با یخ در ناحیه دردناک باید محدود به ۱۰ دقیقه گردد . از طرفی کمپرس یخ تا ۲۰ دقیقه می تواند ادامه یابد . این کار پس از تمرین و چند بار در روز انجام می گیرد . بلافاصله پس از استفاده از یخ حرکات کامل شانه باید انجام گیرد . بانداژ اندام فوقانی نظیر آنچه در آرنج تنیس بازان استفاده می شود مفید است . استفاده از اولتراسوند و در موارد مقاوم ، تحریک الکتریکی اعصاب سطحی می تواند در التیام درد مؤثر باشد . استفاده از استروئیدها مورد بحث است . خواص ضد التهاب آنها از درد و تورم بافت آسیب دیده می کاهد . اما عوارض جانبی ناخواسته آنها و ضعف عضلات ، بسیاری از پزشکان را در استفاده از آنها محتاط می سازد .

* تمرینات درمانی

دیده شده پس از یک برنامه تمرینات کششی ساده درصد قابل توجهی از شناگران نوجوان ، بدون علامت شدند . این تمرینات در بزرگسالان موفقیت کمتری داشته است که احتمالاً ناشی از تغییرات وسیع دژانرتیو مفاصل است . هدف از تمرینات کششی ، انعطاف پذیری متعادل عضلات شانه است . برای هر یک از عضلات درگیر در شنا و مفصل شانه تمرینات به خصوصی وجود دارد . در صورت وجود بی ثباتی در شانه ، از انجام تمرینات کششی باید پرهیز شود .

« زانو »

زانو درد ، علل متعددی در شناگران دارد . به دلیل میزان قابل توجه خم شدن زانو در برخی از مانورها ،‌ تحریک بیشتری به این مفصل وارد می شود . در معاینه ممکن است حساسیت موضعی روی زانو وجود داشته باشد ، فشار روی کشکک ها باعث درد می شود و کرپیتاسیون ممکن است وجود داشته باشد .

* توان بخشی

همانند شانه درمان مشکلات زانو نیز مشتمل بر تحمیل و اصلاح تکنیک ، تعدیل تمرینات و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است . کاهش مسافت شنا توصیه می گردد . پیش از پرداختن به تمرین اصلی باید بدن را گرم کرد . برخی حداقل ۲ ماه استراحت در سال را برای شناگران کرال سینه حرفه ای توصیه کرده اند . توجه به اصلاح حرکت گردش به داخل ران نیز مهم است . یک دوره کوتاه داروی ضد التهاب غیراستروئیدی همراه با استفاده از یخ ، مفید است . استفاده از یخ پس از فعالیت به مدت ۱۰ دقیقه توصیه می شود . درمان با دوره های اولتراسوند هر یکی دو ماه می تواند صورت گیرد . تزریق استروئید تنها در موارد خاصی توصیه شده است . برای موارد مقاوم درمان جراحی صورت می گیرد .

« ساق و پا »

ساق و پا سومین ناحیه آسیب در شناگران است . معمولاً تاندون های بازکننده پا درگیر می شوند . ماهیت تکرار شونده حرکات پا این تاندون ها را مستعد التهاب در زیر غلاف خود می سازد . درد همراه با کرپیتاسیون در یخ مشخصه آسیب تاندون های بازکننده است . کاهش موقت شدت لگدها می تواند به بهبود آن کمک کند . یخ ، اولتراسوند ، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی برای درمان علامتی مفید است . بانداژ مچ پا در وضعیت طبیعی در شب روند بهبود را تسریع می بخشد . تزریق استروئید در این مورد بیش از آسیب های شانه یا زانو موجه است . شنا به عنوان یک ورزش رقابتی موجب رشد اجتماعی فرد می شود . برای افراد در هر موقعیت سنی فواید و برتری هایی نسبت به سایر ورزش ها دارد . برای رقابت ،‌ مدت زیاد و مسافت های طولانی تمرین در آب لازم است . برنامه های تمرینی گاه ۱۰ ماه در سال را شامل می شوند .

بنابراین بیشتر آسیب های شنا اختلالات بیش مصرفی ثانویه به ضربه های مکرر مزمن است .پیشگیری و تشخیص اولیه و به موقع آسیب ها اساس درمان است . هدف ، پیشگیری از تداوم یک مشکل مزمن است . افزایش تدریجی شدت تمرینات ، حفظ انعطاف پذیری و کشش مناسب و توجه به تکنیک صحیح در پیشگیری از آسیب اهمیت دارد . شناخت زودرس علایم وکاستن از اثرات آن بر تمرینات شانس عود آسیب را کاهش می دهد . یک مربی آگاه اولین خط دفاعی در مقابل آسیب است . ارتباط تزدیک و مؤثر پزشک ، مربی و والدین در تشخیص و درمان سریع آسیب ها کمک کننده است .

شک ، مربی و والدین در تشخیص و درمان سریع آسیب ها کمک کننده است .

منبع: tebyan.net

خواص سویا

سویا و سرطان

سرطان هایی از قبیل سرطان سینه، تخمدان و پروستات با کمک سویا از بین رفته است. پس بهتر است این ماده مغذی را بهتر بشناسیم و در زندگی خود از مزایای وافر آن بهرمند شویم.
در آینده ممکن است از سویا به عنوان هورمون درمانی و به طور کلی به جای داروهای مصنوعی استفاده شود.


سویا و تغذیه

غلات (دانه های کامل) شامل: سویا، برنج، گندم، جو، ذرت و..... می باشد. همانطور که می دانید غلات در تغذیه انسان حائز اهمیت فراوانی است.
سویا یکی از بهترین مواد غذایی است که دارای منافع بیشماری می باشد و می تواند پایه رژیم غذایی را تشکیل دهد.
بطور کلی غلات منبع مهم کربوهیدرات، پروتئین و مقدار کمی چربی هستند.


مصرف سویا باعث:

* کمک به هضم غذا
* پایین آوردن کلسترول خون
* سلامت روده و معده
* جلوگیری از بیماری پوکی استخوان
* کاهش عوارض یائسگی
* کاهش عوارض بیماری دیابت
* جلوگیری از بیماری های قلبی
* جلوگیری از بیماری پروستات

* جلوگیری از سرطان به خصوص سرطان های راست روده، سینه، تخمدان و روده بزرگ.
FDA (اداره ی غذا و دارو آمریکا) برای حفظ سلامت قلب، خوردن سویا را پیشنهاد می کند.

غذاهایی که با سویا درست می شوند، چربی و کلسترول خون را کم می کنند.
شما اگر سویا را با دیگر پروتئین ها از قبیل شیر و گوشت مصرف کنید، در کاهش کلسترول خونتان اثر زیادی دارد.
شما می توانید به سالاد، سوپ و خورش خود سویا بیفزایید و با این کار موجب بالا بردن ارزش غذایی تان و خوش طعم کردن آنها شوید.
البته این نکته را نباید فراموش کنیم که اگر سبوس غلات را جدا کنیم، اثرات مفید آنها را از بین برده ایم. پس بیایم از امروز غلات سبوس دار و کمتر فراوری شده را استفاده کنیم.


از گرم‌تر شدن زمین جلوگیری کنیم

به نظر می‌رسد آنچه معضل اصلی زمین، در این سال‌ها محسوب می‌شود، گرم شدن آن است. گرم‌شدن زمین موجب تغییر الگوی بارش، افزایش سطح آب دریاهای آزاد، کاهش سطح آب دریاچه‌ها و تاثیرات وسیع بر گیاهان، حیات وحش و انسان‌ها می‌‌شود؛ پس باید به فکر راهکارهایی برای جلوگیری از آن بود. بخصوص این که آلودگی جوی از دیدگاه رسانه‌ها و افکار عمومی همچنان یکی از خطرناک‌ترین موضوعات هم برای محیط زیست و هم برای سلامت انسان به شمار می‌رود. موضوعی که با افزایش گازهای گلخانه‌ای زمین را گرم‌تر و گرم‌تر می‌کند. در این راستا، آژانس فضایی اروپا (اسا) روی ماهواره Envisat یک حسگر کنترل شاخص گازهای آلاینده به نام Sciamachy را نصب کرد. اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این حسگر نشان می‌دهد بین سال‌های 2003 تا 2009 سطح دی‌اکسیدکربن در اتمسفر حدود دو قسمت در میلیون (ppm) افزایش داشته است. محققان دانشگاه برمن آلمان با استفاده از این اطلاعات موفق شدند نقشه‌ای از جزییات آلودگی جوی زمین و توزیع گازهای گلخانه‌ای را در سطح جهانی ارائه کنند. هر چند فرضیه گرم شدن کره زمین هنوز به طور کامل اثبات نشده است، اما افزایش میزان دی‌اکسیدکربن و اثر گلخانه‌ای، غیرقابل انکار است. برخی دانشمندان معتقدند با افزایش کارخانه‌ها و فعالیت‌های صنعتی و استفاده بیش از حد از سوخت‌های فسیلی، افزایش استفاده از وسایل نقلیه، از بین رفتن جنگل‌ها و مراتع، میزان گاز‌های گلخانه‌ای چون دی‌اکسیدکربن افزایش یافته است که این مساله می‌تواند موجب گرم شدن زمین شود. به بهانه روز و هفته زمین پاک هر یک از ما می‌توانیم قدم‌های هرچند کوچکی برای کاهش روند گرم‌شدن زمین برداریم. مثلا یکی از کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم این است که در این هفته لامپ‌های الکتریکی منزل یا محل کارمان را تا آنجا که ممکن است خاموش نگه داریم یا این که در این هفته تا جایی که امکان دارد خودروی شخصی‌تان را در منزل نگه دارید. استفاده از دوچرخه، پیاده‌روی در هوای آزاد، استفاده از اتوبوس‌ها، هر چند کمی دشوار باشد، اما کمک بزرگی به جلوگیری از گرم شدن بیشتر زمین می‌کند. از طرف دیگر اگر به سفر رفتن فکر می‌کنید حتما سفر با قطار را در اولویت قرار دهید، چراکه تحقیقات نشان می‌دهد، دی‌اکسیدکربنی که قطارها برای زمین تولید می‌کنند، 4 تا 15 درصد کمتر از هواپیماهاست. 

 

شگفتی‌های یک کوه آتشفشانی

مخزن ماگمایی، مجرای آتشفشان و مخروط آتشفشان مهم‌ترین بخش‌های یک آتشفشان هستند. مخزن ماگمایی محل تجمع مواد مذاب است که زیر مخروط یا کوه آتشفشان قرار دارد. مواد مذاب موجود در این مخزن بر اثر افزایش فشار از طریق مجرای آتشفشانی به سمت بالا حرکت می‌کنند. هنگامی که پس از سال‌ها یک آتشفشان دوباره فعالیت کند به دلیل بسته بودن دهانه آتشفشان و مجرای آتشفشان، اولین فعالیت همراه با انفجار شدیدی اتفاق می‌افتد و مواد آتشفشانی (قطعات سنگ در اندازه‌های درشت تا ریز ) تا ارتفاع زیادی به هوا پرتاب می‌شوند. این مواد در برخی فعالیت‌های آتشفشانی تا ارتفاع چند ده کیلومتری از سطح زمین پرتاب می‌شوند. قطعات درشت در فاصله نزدیک مجرا و قطعات ریزتر در فاصله‌های دورتر سقوط نموده و به همین دلیل مخروط آتشفشانی شکل می‌گیرد. پس از باز شدن دهانه آتشفشان مواد مذاب به صورت گدازه از دهانه آتشفشان خارج و روی مخروط آتشفشانی جاری می‌شوند. افزون بر آنها گازفشان‌ها و چشمه‌های آبگرم در اطراف دهانه اصلی و پیرامون کوه آتشفشانی پدیده‌های زیبای مرتبط با آتشفشان‌ها هستند. گازفشان‌های چکاد (قله) دماوند از فاصله چند کیلومتری، بویژه روستای آب اسک نمایان است.




در چکاد آتشفشانی بزمان در استان سیستان و بلوچستان نیز چند گازفشان دائمی وجود دارد. همان طور که می‌دانید چشمه‌های آبگرم آتشفشان سبلان شهرت جهانی دارند. چشمه‌های آبگرم مشابهی در اطراف دماوند و روستای آبگرم با ارزش درمانی و گردشگری وجود دارد. هرچند یخچال‌های طبیعی از اجزای زایشی یک آتشفشان به شمار نمی‌آید اما بیشتر آتشفشان‌ها به دلیل ارتفاع بلند دارای یخچال‌های همیشگی هستند. یخچال‌های زیبای دره یخار در دامنه‌های شرقی و چشمه یخی در دامنه جنوبی دماوند، زیبایی بی‌نظیری دارند که برخی گردشگران برای دیدن آنها از فواصل بسیار دور به ایران سفر می‌کنند. 

 

 

زندگی سالم در سایه زمین پاک

انقلاب صنعتی، رشد شهر‌ها و استفاده روز افزون از وسایل نقلیه موتوری از دلایل عمده آلودگی محیط‌زیست هستند. امروزه آلودگی محیط‌زیست به یک مشکل جهانی تبدیل شده است، زیرا آلودگی محیط‌زیست نه‌تنها گیاهان و حیوانات را تهدید می‌کند، بلکه بر چرخه‌های غذایی، چرخه نیتروژن، اکسیژن و چرخه کربن هم اثر می‌گذارد. این فکر را که روزی به نام «روز زمین پاک» نامگذاری کنند، احترام به سیاره زمین و همه چیزهای زنده‌ای که در آن ساکن هستند، است. این ایده اواخر دهه 1960 میلادی مطرح شد و سال 1970، اولین روز آن جشن گرفته شد. امروزه خیلی از شهرها و کشورهای دنیا روز زمین پاک را به مدت یک هفته تمدید کرده‌اند تا آگاهی مردم از هر آن چه مربوط به پاکسازی محیط زیست می‌شود را افزایش دهند. روز جهانی زمین پاک هر ساله 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا برگزار می‌شود و برنامه‌های مختلفی که به این مناسبت در اقصی نقاط جهان برگزار می‌شود به همه مردم یادآوری می‌کند که نباید سیاره خود زمین را فراموش کنند.




در ایران نیز همزمان با دیگر کشورهای جهان هفته زمین پاک از 2 اردیبهشت به مدت یک هفته در سراسر کشور برپا می‌شود و نخستین روز این هفته (2 اردیبهشت) به نام روز زمین پاک نامگذاری شده است. به هر حال طرفداران و دوستداران زمین، هر روز را روز زمین می‌دانند و معتقد به حفظ یا احیای هماهنگی و توازن میان زمین و انسان هستند، اما به هر حال حداقل در روزی که به نام روز زمین پاک نامگذاری شده، هر فرد و گروهی می‌تواند با برگزار کردن یک مراسم کوچک یا بزرگ، با پراکندن واژه‌های محیط‌زیست و بازیافت و صرفه‌جویی و مانند اینها در جامعه، با ترویج شیوه‌های زیست ساده‌تر، جلوگیری از ریخت و پاش غیرضروری، عضویت در گروه‌های زیست محیطی، مراقبت از درختان و... به طور کلی با کسب آگاهی از وضع زمین و احساس مسوولیت نسبت به آن، روز زمین را گرامی بدارد. 


 

 

ورزش اسکی: فواید و نکاتی قابل توجه


اسکی یکی از محبوب ترین ورزش ها در کشورهایی است که دارای آب و هوای سـرد می بـاشنـد. در مـقایسه با دو وشنا که جزء ورزشهای مناسب برای سیستم قلبی عروقیبدن محسوب می شوند، شکی وجود ندارد که تعداد زیادی از افراد ترجیح میدهند اسکی کنند تا هم تناسب اندامشان را حفظ کنند و هم خود را گرم نگه دارند.

سه نوع ورزشی که در بالا به آنها اشاره کردیم، مـی توانندعـملکرد بـدن را در حد مطـلوب نـگه داشتـه و کـارشـناسـان
معتقدند که تفاوت زیادی میان این ورزش و سایر ورزشـهای  هوازی (ایروبیک) وجود دارد. در هنگام انجام این ورزش افراد
نیاز به صرف انرژی زیادی داشته و می بایست اکسیژن بالایی مصرف کنند تا بتوانند به حرکت کردن ادامه دهند.

فواید اسکی کردن تفاوت چندانی با سایر ورزش ها ندارد. این ورزش را می توانید 3 مرتبه در هفته، هر بار به مدت 20 دقیقه انجام دهید تا بدنتان تناسب خود را حفظ کند.

یکی از مزایای شایان ذکر این ورزش بهبود و ارتقای سیستم قلبی-عروقی بدن است. همچنین انجام این ورزش میزان هشیاری فرد را نیز افزایش می بخشد و ورزشکار قادر می شود تا عکس العمل سریعی را نسبت به هر محرک خارجی از خود نشان دهد. از این گذشته فرد قادر می شود تا به راحتی و بدون احساس هیچگونه استرسی به فعالیت های روزانه خود بپردازد.

ورزش های هوازی نظیر اسکی، گردش خون را تنظیم کرده و سبب می شود که کلیه ی بافت های بدن در بهترین حالت خود قرار بگیرند. این امر سبب می شود که فرد به ندرت دچار بیماری هایی نظیر فشار خون و یا سکته ی قلبی شود.

یکی دیگر از فواید اسکی افزایش HDL و یا همان کلسترول خوب خون است. این امر به بدن کمک می کند تا کلسترول بد و یا LDL را حذف کند، چرا که فردی که اسکی میکند چربی بسیار زیادی را سوزانده و وزنش کاهش پیدا می کند.

شاید تعرق در آب و هوای سرد قدری عجیب به نظر برسد، اما کسی که اسکی میکند، به شدت عرق می کند. این امر با مشاهده ی معروف ترین اسکی بازهای دنیا کاملاً قابل درک است.

افرادی که بدن آنها از سلامتی بالایی برخوردار باشد، قادرند تا علائم کهولت سن نظیر: کم شدن قدرت جسمانی، کاهش توده ی ماهیچه ای، انعطاف پذیری، و متابولیسم کند را به تعویق بیندازد.

در آخر می توان به این نکته اشاره کرد که فواید اسکی به قدری بالاهستند که به راحتی می توانند اعتماد به نفس و قدرت رادر فرد افزایش دهند. این افراد به راحتی می توانند با دیگران ارتباط برقرار کرده و قاطعانه با چالش های زندگی برخورد کنند.

البته به این نکته نیز باید توجه داشت که شاید این ورزش برای همه ی افراد مناسب نباشد. تحقیقات نشان می دهند که از هر 4 نفر 1 نفر دچار اضافه وزن است بنابراین پیش از شروع به این ورزش می بایست وزن خود را کاهش دهید؛ اما کسانی که احساس می کنند از نظر فیزیکی توانایی انجام این ورزش را دارند، می توانند در کلاس ثبت نام کرده و آموزش های عملی را به طور فیزیکی آموزش ببینند.

برخی تصور می کنند تنها کاری که یک اسکی باز انجام دهد پایین آمدن از کوهها است؛ اما هر پایین آمدنی بالارفتنی را نیز در بر دارد و زمانی که از کوه بالا می روید، ضربان قلب افزایش یافته، و این امر باعث ارتقای سلامت فرد می شود.

8 نکته قابل توجه در مورد اسکی کردن

1- تناسب اندام

انجمن ملی اسکی جهان به افراد پیشنهاد می کند که: پیش از رفتن به اسکی در کلاس های یوگا نام نویسی کنید. یوگا بر روی تمام نقاط بدن کار می کند، عضلات را تقویت می کند، و رعایت تعادل را در شما افزایش می دهد. شما که دلتان نمی خواهد پس از اولین روزی که اسکی کردید، تمام بدنتان سفت شود و نتوانید آنرا تکان دهید.

2- اتومبیل

مطمئن شوید که وسیله نقلیه ی مورد نظر به لاستیک های مخصوص حرکت در برف مجهز باشد. به هیچ وجه از زنجیر چرخ استفاده نکنید، هیچ چیز وحشتناک تری از زنجیر چرخ وجود ندارد.

3- عادت کردن به آب و هوا

روز اول بیش از اندازه اسکی نکنید. بدن شما خشک است و احتمال بروز جراحت در شما افزایش پیدا خواهد کرد. به جای آن می توانید قدم بزنید و یا قدری بدوید. این کار به شما کمک می کند تا خودتان را با شرایط جوی و آب و هوای سرد وفق دهید.

4- انتخاب چوب اسکی

به یکی از مغازه های ورزشی نزدیک پیست اسکی مراجعه کنید و برای خود وسایل مورد نیازتان را رزور کنید. آنها اغلب بهترین وسایل را در اختیار شما قرار می دهند و هزینه ی بالایی نیز از شما دریافت نخواهند کرد.

5- جوراب

جوراب های اسکی خیلی بهتر از جوراب های نخی معمولی هستند. آنها اجازه میدهند تا خون راحت تر در پا جریان پیدا کند. این نوع جوراب ها گرم تر هستند و فضای زیادی را نیز اشغال نمی کنند. پیش از اینکه آنها را بپوشید پای خود را به اسپری ضد تعرق آغشته کنید. این کار پای شما را خشک تر و گرم تر نگه خواهد داشت.

6- کلاه محافظ

برای کسانی که اسکی آلپاین انجام می دهند، استفاده از این نوع کلاه ها کاملا ضروری است و کمتر اتفاق می افتد که کسی را ببینید که از چنین کلاهی استفاده نمی کند.

7- پیست اسکی را بررسی کنید

برخی از پیست های اسکی در ابتدای روز توری برگزار می کنند و کل منظقه را به ورزشکاران نشان می دهند. می توانید با یکی از تورها به مشاهده ی فضای اطراف بپردازید. این کار به شما اجازه می دهد مناطقی را انتخاب کنید که از آن بیشترین لذت را ببرید. همچنین در این تورها می توانید با افراد زیادی نیز آشنا شوید.

8- رعایت مسائل ایمنی

تا آخرین زمان در پیست باقی نمانید. شرایط با گذشت زمان تغییر پیدا می کنند. بعد از ظهر هوا به تدریج تاریک می شود، درجه حرارات پایین می آید، و همه افراد خسته میشوند. آمار و ارقام حاکی از این مطلب هستند که درصد عظیمی از حوادث غیر مترقبه در یک چنین زمان هایی به وقوع پیوسته اند.  

 

نقل از سایت مردمان

پدیده‌هایی که در مناطق آتشفشانی شاهد هستیم

قبل یا هنگام فعالیت آتشفشانی، به دلیل صعود مواد مذاب در مخزن ماگمایی و مجرای ماگمایی دمای زمین در مخروط آتشفشان افزایش می‌یابد که این پدیده موجب ذوب سریع یخچال‌های مناطق مرتفع آتشفشانی می‌شود. ذوب یخچال‌ها دراطراف دهانه آتشفشان موجب جاری شدن سیلاب و جریان‌های گلی یا واریزه‌ای پیرامون مخروط آتشفشان می‌شود. این پدیده گاه خسارت قابل توجهی به مناطق اطراف آتشفشانی وارد می‌کند. برای مثال فعالیت سال 2009 آتشفشان ایفالاف‌جوکای ایسلند موجب جاری شدن سیلاب و جریان‌های گلی در اطراف آتشفشان و بسته شدن چند روزه آزادراه حلقوی دور جزیره شد. افزایش دمای چشمه‌های آبگرم و گازهای خروجی از دهانه اصلی و جانبی آتشفشان‌ها و تغییر ترکیب شیمیایی آنها و زمین‌لرزه، پدیده‌های دیگری است که قبل یا هنگام رخداد فوران آتشفشانی دیده می‌شوند. همان طور که اشاره شد اولین فوران آتشفشان‌های خفته همراه با انفجارهای شدیدی است که گاه موجب کنده شدن بخشی از مخروط آتشفشان می‌شود. این اتفاق در سال 1981 برای آتشفشان سنت‌هلن در ایالات متحده رخ داد. پس از انفجار خروج خاکستر و مواد مذاب پدیده‌های اصلی یک فوران آتشفشانی هستند. 

 

زباله‌هایی که چهره زمین را آلوده می‌کنند

 از دیگر معضلات کنونی زمین، زباله است که به نظر می‌رسد اگر فکر جدی به حال آن نشود، زمین را در خود غرق خواهد کرد. همان‌طور که می‌دانید، دفع غلط زباله یکی از اصلی‌ترین عوامل انتشار بیماری‌هاست. در این مورد، 2 عامل اصلی دخیل هستند؛ یکی خود زباله چه زباله‌های خانگی و چه زباله‌های صنعتی و بیمارستانی و دیگری زمان و نحوه انتقال زباله است. زباله به مقدار زیاد تولید می‌شود و کره زمین دیگر نمی‌تواند این زباله‌ها را در خود جای دهد. بازیافت شیشه، کاغذ و دیگر مواد ریختنی، باعث کاهش آشغال‌ها می‌شود. خطر زباله‌های رادیواکتیو که در نیروگاه‌های هسته‌ای تولید می‌شود هم مزید بر علت است که سال‌ها باقی می‌ماند. در این زمینه هم ما می‌توانیم کارهای زیادی انجام دهیم؛ از آموزش به کودکانمان گرفته تا جداسازی و دفع مناسب زباله‌ها و هر آنچه می‌تواند به حفظ پاکیزگی زمین کمک کند.