اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی و دوچرخه سواری

چوگان، ورزش ایرانیان باستان

ز چوگان او گوی شد ناپدید                       تو گفتی سپهرش همی برکشید.

«فردوسی»


بازی چوگان از کهن ترین و زیباترین ورزش های ایران باستان است. چوگان ورزشی است شادی بخش و شورانگیز، آمورنده، که جسم و جان را نیرومند می سازد. و دارای این خاصیت بوده که به عنوان نخستین ورزش دسته جمعی (تیم به تیم) شناخته شده است. ورزشی که در آن برعکس ورزش های زمان پیدایش آن ها در عهد کهن، نبرد انسان ها علیه یکدیگر نبوده بلکه نبرد بر سر «توپ» یا «گوی» صورت گرفته است.

چوگان یک سنت فرهنگی ایرانی و بخشی از سنن و میراث و هنر ایرانی است که قدمت آن به بیش از 2500 تا 3000 سال قبل در این سرزمین می رسد، آغاز و سرمنشأ پیدایش این ورزش به عهد باستان تعلق دارد و نام چوگان نیز از آن دوران به یادگار مانده است. زمینه پیشرفت و ترقی این ورزش از زمان حکومت هخامنشیان در ایران شروع شده است. در زمان ساسانیان نیز همانند هخامنشیان ورزش با گوی و چوگان به منظور کسب آمادگی نظامی و سرگرمی معمول و متداول بوده است، حتی در آن زمان میدان هایی نیز برای تماشا و برگزاری مسابقات چوگان ساخته بودند که بیشتر مسابقات جنبه اشراف زادگی داشت و خسرو پرویز برای تماشای مسابقات می رفت. در پایان مسابقات نیز جوایزی اهدا می کردند . با حمله مغول ها به ایران این ورزش توسط آنان فراگرفته شد و گسترش یافت با گذشت زمان این ورزش توسط مغول ها به شبه قاره هند و از آن جا به کره و ژاپن رفت. بازی چوگان احتمالاً از ایران و از طریق راه ترکستان و تبت در سالهای میان 660 و 700 به چین راه یافته است . در زمانی که انگلیسی ها به هندوستان رفتند و آن جا را به تصرف خود درآوردند، پس از آشنایی با ورزش چوگان و جذابیت آن موجب معرفی این ورزش به اروپاییها و آمریکای شمالی شدند و در واقع پایه گذار قوانین چوگان انگلیسی ها می باشند که بعدها انجمن چوگان آمریکا و انجمن چوگان آرژانتین برای آن قوانینی وضع کردند که همگی آنها در مبنا و اصول اولیه مشترک می باشند و فرق چندانی با همدیگر ندارند.

 

رد پای چوگان را می توان در جای جای تاریخ کهن ایران زمین دید و گواه این ادعا در نزد شاعران و آثار تاریخی ایران زمین است. چوگان بازی از قرن دهم تا دوازدهم احتیاجی به ذکر ادبیات شعرای این قرون ندارد و آثار تاریخی ای که بر این ادعا مهر تأیید می گذارد «تنگ چوگان» نزدیکی شهرستان کازرون است که از قدیمی ترین میادین چوگان ایران به شمار می رود ولی قدیمی ترین آن میدان چوگان «نقش جهان» در شهر اصفهان است که دروازه های سنگی آن در شمال و جنوب میدان نقش جهان خود نمایی می کنند و ابعاد آن سرمشق همه محوطه های چوگان در سراسر جهان شده است و به عنوان بزرگترین میدان چوگان ایران در زمان صفویه دارای شهرت جهانی است که قدمت آن به 900 سال می رسد . قدیمی ترین اثر از چوگان را می توان در کتاب «کارنامه اردشیر بابکان» که به زبان پهلوی و در قرن دوم و سوم میلادی نوشته شده است، یافت. چوگان بازی از دوره ساسانی تا اکنون در متون فارسی مطرح بوده است، اما در میان منابع فارسی، قابوس نامه عنصرالمعالی (قرن 5 هجری) و آداب الحرب و الشجاعه اثر فخر مدبر (قرن 7 هجری) بیشتر از همه در خور توجه هستند. قابوس نامه 44 باب دارد که «عنصرالمعالی» باب نوزدهم قابوس نامه را باب «چوگان زدن» نام نهاده است. «فخر مدبر» مستقیماً به بازی چوگان اشاره نکرده است اما برای اسب چوگان مسیری ترسیم کرده است متشکل از مثلث های بدون قاعده به هم پیوسته. اسب باید به تاخت این مسیر را طی کند و بر فراز ساق مثلث، چون به زاویه می رسد روی دو پا بچرخد و از ساق دیگر مثلث فرود آید. در حالی که در حدود هزار سال ادبیات فارسی از توصیف بازی چوگان خودداری کرده است و تمام منابع فارسی تکنیک ها و شیوه انجام بازی و وسایل و لباس و شرایط بازیکنان را به روشنی بازگو نکرده اند برای نمونه در شاهنامه شمار بازیکنان چوگان چهارده تن گفته شده در حالی که قابوس نامه شمار بازیکنان را هشت تن عنوان کرده است، در قرن دهم و یازدهم هجری «شاردن» و نقاشان ایرانی شکل گوی و چوگان و لباس سواران و اندازه میدان را مشخص کردند.

نظامی در «شرف نامه» داستانی را به نظم کشیده است که درآن زمانی که اسکندر آهنگ یورش به ایران را می کند، داریوش سوم گوی و چوگانی برای او می فرستد و به خوارداشت او می پردازد. در تاریخ بلعمی نیز به گونه ای به این پُرسمان پرداخته شده است و پیغام داریوش سوم به اسکندر چنین آمده:

«تو کودکی, اینک چوگان و گوی فرستادم, بازی کن و ز ملک دست بازدار...» (تاریخ بلعمی, ص 695) 

 

«هرودوت» نویسنده یونانی در مورد تعلیم و تربیت ایرانیان دوه باستان به این نکته اشاره می کند که در رأس برنامه های آموزشی ایرانیان به فرزندان خود اسب سواری، تیراندازی و راستگویی قرار داشته است و بازی چوگان مانند شکار کردن جزو تعلیمات فنی جنگی برای کسب آمادگی جسمانی و تقویت بنیه نظامی جنگجویان به کار گرفته می شد، در ضمن شروع بازی های رسمی با تشریفات خاص و ساز مخصوص به خود بوده است . «گزنفون» در مطالعات خود به ورزش های متداول در ایران باستان همچون چوگان بازی، کشتی گیری، اسب سواری، پیاده روی، دو، تیراندازی پیاده و سواره، زوبین افکنی، شمشیر بازی، پرش و شنا اشاره می کند و در مورد اسب و اسب سواری خاطر نشان می سازد که فراگرفتن فنون اسب سواری جزئی از قوانین کشوری و لازمه بوده است.

این ورزش نشاط انگیز و پر جاذبه در طول تاریخ خود چنان در ایران متداول و مرسوم بوده است و مردم به بازی و تماشایش علاقمندی داشته اند که تأثیر تماشای آن از اشعار رودکی گرفته تا اشعار دوران صفویه و زندیه مشهود و نمایان است، در شاهنامه فردوسی به طور مکرر از گوی و چوگان از دوران کیانیان تا ساسانیان سخن به میان آمده است که در هیچ یک از تمدن های جهان چنین آثاری یافت نمی شود. خسرو پرویز شاهنشاه هخامنشی روزهای هر ماه را به چهار بخش قسم نموده بود تا هم به کارهای لشکری و کشوری و هم به اوقات فراغت و تفریح و سرگرمی بپردازد. وی نخستین بخش از روزهای هر ماه را به چوگان بازی و تیراندازی اختصاص داده بود حتی برای این کار نیز از متخصصان و استادان نامدار بهره می جست.

نسل آینده دوچرخه های کورسی

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی تمامی وسیله ها پیشرفت کرده و نسل های جدید از آن ها وارد بازار می شود که امکانات خاص و جدیدی به همراه دارند.

دوچرخه ها نیز از پیشرفت تکنولوژی مصون نیستند و هر ساله مدل های جدیدی از آن ها وارد بازار می شود. به تازگی نیز طراحان نمونه هایی از نسل آینده دوچرخه های مسابقه یا کورسی را رونمایی کرده اند.


این دوچرخه دارای یک حالت آیرودینامیکی بسیار بالا است که باعث می شود دوچرخه سوار در مواجهه با باد هوا را کنار زده و با سرعت به راه خودش ادامه دهد همچنین برخلاف ظاهرش سوار شدن روی آن بسیار آسان و لذت بخش خواهد بود.

سیستم نیرومحرکه این دوچرخه به صورت تک دنده است و تمام اتکای سرعتی و قدرتی آن بر روی بدنه و حالت خاص طراحی آن قرار دارد.


نکته جالب در مورد این دوچرخه نوع بدنه آن است که به راحتی قابلیت تعویض دارد و شما می توانید در هر زمان بدنه آن را تعویض کنید و رنگ و طرح دلخواه تان را روی آن قرار دهید.

Madella Simone طراح ایتالیایی این دوچرخه می گوید نسل آینده مسابقات با دوچرخه او انجام خواهد شد و همچنین بسیاری از رکوردهای سرعت نیز جابجا می شوند.





شب‌ها در پارک ورزش نکنید

ساعات شب را برای ورزش انتخاب نکنید زیرا در این ساعات اکسیژن جذب شده توسط درختان در روز به‌صورت دی‌اکسید‌کربن از برگ درختان به محیط خارج انتشار می‌یابد.
بسیاری از افراد به‌ویژه در فصل گرما و تابستان ساعات اولیه شب را برای ورزش در پارک‌ها انتخاب می‌کنند که این گزینه به‌دلیل انتشار دی‌اکسید‌کربن در ساعات شب مطلوب نیست و محققان توصیه می‌کنند افراد علاقه‌مند به ورزش نخستین ساعات روز به‌ویژه ساعت ۵:۳۰ تا ۷:۳۰ صبح را که هنوز تجمع خودروها در خیابان‌ها زیاد نشده و هوا از نظر آلودگی همچنان در شرایط مطلوب قرار دارد، برای ورزش برگزینند.

ورزش در ساعات پایانی شب به‌دلیل پدیده بازدم دی اکسید کربن برای ریه بسیار خطرناک و مضر است و بنابر نظر کارشناسان در این ساعات پیاده‌روی در معابر عمومی شهر بهتر از پیاده‌روی در سطح پارک‌هاست.حتی توصیه می‌شود افراد در ساعات شب بر نیمکت‌هایی که در محیط‌های پر درخت پارک‌ها قرار دارند ننشینند زیرا خطر بروز خفگی به‌دلیل انتشار دی‌اکسید‌کربن زیاد از برگ درختان وجود دارد.

انسان و بیشتر موجودات زنده، اکسیژن هوا را جذب کرده و صرف سوخت و سازهای داخلی می‌کنند و در عوض دی‌اکسید‌کربن به هوا برمی‌گرداند. این فرایند تولید دی‌اکسید‌کربن، تنفس نام دارد. تنفس در زندگی انسان و موجودات دیگری که مصرف‌کننده اکسیژن هستند، نقشی اساسی ایفا می‌کند به‌گونه‌ای که اگر برای چند لحظه مانع تنفس شویم، موجود زنده از هستی ساقط می‌شود.

تنفس فرایندی است در جهت گردش عقربه‌های ساعت. در جنگل، می‌توان تغییرات مشخص غلظت دی‌اکسیدکربن را اندازه‌‌گیری کرد. توزیع متوسط دی اکسید کربن در جو، در حدود۳۲۰ قسمت در میلیون است. با طلوع خورشید، عمل فتوسنتز آغاز می‌شود و دی اکسید کربن موجود را درختان مصرف و به ترکیبات آلی تبدیل می‌کنند و مقدار آن شدیدا کاهش می‌یابد. در اواسط روز، شدت تنفس بالا می‌رود و مصرف دی‌ اکسید کربن‌ کاهش می‌یابد و به ۱۰ تا ۱۵‌قسمت در میلیون، کمتر از متوسط روزانه اندازه‌گیری شده در ناحیه تاج درخت، می‌رسد. با غروب خورشید، عمل فتوسنتز هم متوقف می‌شود اما تنفس ادامه می‌یابد و مقدار دی اکسید کربن‌ در نزدیکی سطح زمین ممکن است به ۴۰۰‌قسمت در میلیون هم برسد.

فعالیت طبیعی شش‌ها بدین طریق است که اکسیژن دریافتی از هوای سالم را از طریق دم جذب کرده و پس از آن دی اکسید کربن را به‌صورت بازدم از بدن خارج می‌کنند، بنابراین هنگامی که افراد شب و در محیطی پر درخت ورزش می‌کنند نه تنها بر اثر این فعالیت اکسیژن بیشتری وارد بدن آنها نمی‌شود که باعث وارد شدن دی‌اکسید‌کربن به ریه‌ها و دم و باز دم مکرر دی‌اکسید‌کربن و کاهش میزان اکسیژن مورد نیاز برای بدن می‌شود.

بنابراین بهترین گزینه آن است که افراد ساعات شب را به پیاده‌روی و نه ورزش سنگین در محیط‌های پر درخت اختصاص دهند زیرا در نتیجه ورزش سنگین میزان دم و بازدم در هر دقیقه بسیار بالا می‌رود و افرادی که در ساعات شب در پارک‌ها می‌دوند در خطر جذب دی‌اکسید‌کربن بیشتر قرار می‌گیرند و این مسئله در دراز‌مدت عوارضی را در ریه آنها پدید می‌آورد.

طاقت فرساترین ماراتن‌های دنیا

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ورزش های طاقت فرسا در دنیا به عنوان ماراتن شناخته می شوند و افرادی نیز هستند که علاقه عجیبی به این مسابقات دارند و سعی می کنند در آن ها شرکت کنند. این مسابقات نیازمند قدرت بدنی بالا هستند و معمولا در مسیرهای طولانی با شرایط اب و هوایی سختی نیز همراه می شوند.


** ماراتن دیوار چین


سخت ترین و طاقت فرسا ترین مسابقه دنیا هر ساله در چین برگزار می شود و نزدیک به دو دهه قدمت دارد. در این مسابقه،‌شرکت کننده ها باید بیش از 5 هزار پله با هر سرعتی که می توانند بالارفته و البته یک مسیر 9 کیلومتری را نیز طی کنند. همیشه نزدیک به 1000 نفر این مسابقه را شروع می کنند اما افرادی که می توانند از خط پایان عبور کنند بیشتر از 200 نفر نخواهند بود زیرا آماده ترین افراد هم درمیانه راه دچار مشکلات مختلف میشوند. این مسابقه به طور متوسط نزدیک به 6 ساعت طول می کشد.

** ماراتن دریایی مرده


در یکی از سخت ترین مسابقات دنیا شرکت کننده ها باید در پایین ترین نقطه از سطح زمین به رقابت بردازند. ماراتن دریای مرده هر ساله در ماه اوریل برگزار می شود و درآمدهای حاصل از آن صرف بیماران خاص خواهد شد. در این مسابقه ورزشکاران یک تغییر جوی متفاوت را احساس می کنند چرا که باید از 900 متر بالاتر از سطح دریا به 400 متر پایین تر از آن حرکت کنند. این مسابقه از سال 1993 آغاز شده است و با توجه به شرایط جوی اش هر کسی نمی تواند ان را سالم به پایان برساند.

** ماراتن قطب


همانطور که از نام این مسابقه مشخص است شرکت کننده ها باید در یک هوای بسیار سرد به رقابت بپردازند. این مسابقات در قطب شمال برگزار می شود و دمای محیط تقریبا 10- درجه است. در این مسابقه شرکت کننده ها می توانند مسابقه نصفه یا کامل را انتخاب کنند که به ترتیب در مدت 4 و 7 ساعت به پایان میرسد اما مهمترین نکته، سختی شرایط به همراه زمین پر از برف و گاهی یخ زده است. دویدن و مسابقه دادن در برف یکی از سخت ترین و مشکل ترین مسابقات دنیا است که هر ساله مصدومین زیادی هم می دهد.

** ماراتن کبیر تبت

این ماراتن هرساله در شمال هند و نزدیک مرکز تبت برگزار می شود و دارای شرایط ویژه ای است. این مسابقات در شرایط سخت و در ارتفاع 3500 متری از سطح زمین برگزار می شود این بدین معناست که دونده ها باید شرایط خاصی را تجربه کنند و با کمبود اکسیژن نیز کنار آیند. در این محدوده همچنین به خاطر کوهستانی بودن، شرکت کننده ها نیاز به هوا دارند و همه این مشکلات در کنار هم یکی از سخت ترین مسابقات دنیا را رقم می زند که هر ساله کمتر از 50 نفر از خط پایان آن عبور می کنند.

** ماراتن صحرای سابلس


این ماراتن برخلاف انچه در قطب برگزار می شود است و هدف در این مسابقات گذشتن از یک صحرایی داغ است. این مسابقه در صحرای "دیس سابلس" در مراکش برگزار می شود و کمترین دمای ان نزدیک به 50 است و این دما گاهی تا 60 نیز می رسد. این ماراتن از سال 1986 برگزار می شود و تا به حال غیر از مصدومین بیشمار 2 نفر نیز در حین آن جان خود را از دست داده اند. اصل مسابقه در 6 دوره و طی 6 روز برگزار می شود به این صورت که در انتها دوندگان مسیری 200 کیلومتری را پیموده اند. البته یک از شروط این مسابقه آن است که شرکت کننده ها باید وسایل خود را تا انتهای ماراتن به همراه داشته باشند.

** ماراتن اورست


اورست که بلندترین کوه دنیاست هر ساله میزبان بلندترین ماراتن دنیا نیز هست. این مسابقات تنها برای شرکت کننده های حرفه ای است چرا که افراد باید در ارتفاعات نزدیک به 5 هزار متر با هم به رقابت بپردازند و در این حالت دمای هوا بسیار پایین و شرایط جوی به گونه ای است که اکسیژن به درستی وارد بدن نمی شود. این مسابقات برای اولین بار در سال 1987 برگزار شد و معمولا کمتر از 10 نفر به خط پایان می رسند.

Footbrawl

خبرگزاری فارس:

به نظر شما از ترکیب چهار ورزش : فوتبال ، راگبی، تکواندو و هاکی چه چیز حاصل می شود؟ استرالیایی ها از دهه 80 میلادی به این سو با ترکیب کردن این 4 رشته " Footbrawl " را ابداع کردند.

به نقل از باشگاه خبرنگاران، هدف از این ورزش رساندن توپ و فرستادن آن به دروازه حریف است. اما هرگز فکر نکنید که این حرکت آسان است. بازیکنان در این رشته ورزشی لباس ورزش رزمی را به تن کرده و کلاه و هگو به تن می کنند. در این میان شخصی که باید توپ را به دروازه حریف برساند علاوه بر تحرک داشتن و پشت سرگذاشتن حریفان باید به مبارزه پرداخته و با وارد کردن ضربات دست و پا راه خود را باز کرده و به دروازه حریف برسند.

تاریخچه این رشته ورزشی به دهه 80 میلادی و به ایالت کوینزلند استرالیا برمی گردد ." گلن پارملی" به عنوان یک مربی رزمی در این ایالت از این ورزش ترکیبی که اختراع او بود برای افزایش توانایی هنرجویان خود بهره می برد. در ابتدا این افراد بدون هیچ گونه پوشش محافظی مبارزه می کردند و در ادامه به منظور حفاظت بیشتر از پوشش های حفاظتی استفاده شد.

این بازی بین دو تیم 5 نفره برگزار می شود و در طول بازی می توانید تا حریف خود را به زمین زده و یا به او لگد بزنید. البته باید بدانید که این ضربات بایستی به مانند ورزش تکواندو باشد و توپ را نیز می توان با دست و یا با پا به سمت دروازه پرتاب کرد.

مغز هرگز دوچرخه سواری را فراموش نمی کند

تیمی متشکل از پژوهشگران بین المللی کشف کردند که چرا مغز هرگز تواناییهای حرکتی چون مهارت دوچرخه سواری را فراموش نمی کند. به گزارش خبرگزاری مهر، برای تمام افراد روی زمین کافی است که یک بار برای همیشه دوچرخه سواری را یاد یگیرند.

مهم نیست که در چه سنی چرخهای کمکی دوچرخه را باز می کنند و از چه سنی برای همیشه دوچرخه را در گاراژ خانه نگه می دارند. به طوری که در هر زمان حتی پس از گذشت دهها سال مغز همچنان قادر خواهد بود هدایت دوچرخه را به یاد آورد و تعادل فرد را در پدال زدن و نشستن روی زین حفظ کند.
اکنون گروهی از نورولوژیستهای دانشگاههای آبردین، رتردام، لندن، تورین و نیویورک با مطالعه بر روی اتصالات میان سلولهای عصبی در مخچه راز این توانایی مغزی را کشف کردند. در مخچه بخشی به نام لایه مولکولی بین نورونی وجود دارد که اطلاعات مربوط به کنترل حرکات را ذخیره می کند.

براساس گزارش نیچر نوروساینس، این راز در یک سلول عصبی نهفته است که مکانیزمهای خاطرات حرکتی را تنظیم می کند.
عملکرد اصلی مخچه ایجاد همکاری میان خروجیهای حرکتی مثل حرکات چشم، حفظ تعادل و حرکات نمایشی است. این لایه مولکولی سیگنالهای الکتریکی را که از مخچه می رسند کنترل می کنند و آنها را به خاطرات بلند مدتی تبدیل می کنند که در تمام بخشهای مغز درک می شوند.
هدف اصلی این دانشمندان در انجام این تحقیقات درک روشی است که به کمک آن خاطرات طبقه بندی می شوند.
این نورولوژیستها در این خصوص اظهار داشتند: “ما متوجه شدیم که سلولی وجود دارد که سیگنالهایی را که از مخچه می آیند به رمز ویژه ای ترجمه کرده و این رمز را به یک خاطره تبدیل می کند. این مکانیزم هر بار که ما یک مهارت حرکتی جدید را یاد می گیریم اتفاق می افتد.”
به این ترتیب این حرکات در پایگاه داده های حافظه ذخیره می شوند. نتایج این تحقیقات نه تنها صفحات جدیدی از نوروساینس را به روی دانشمندان می گشاید بلکه دری نیز به روی تواناییهای یادگیری در تقلید عملکردهای مغزی باز می کند.

در حقیقت کسانی که از اختلالات مغزی مثل سکته و یا “ام اس” رنج می برند می توانند با کمک نتایج این تحقیقات و با کمک پروتزهایی که این مکانیزمهای عصبی را بازسازی می کنند زندگی عادی خود را از سر گیرند.
نتایح این یافته ها نشان می دهد که مغز انسان پس از مدتی می تواند خاطرات ذهنی مثل اشعار حفظ شده را فراموش کند اما هرگز خاطرات حرکتی مثل دوچرخه سواری را از یاد نمی برد.

ورزش متناسب با ماه تولد

نگاه نو به تناسب اندام، توجه به نشانه “برج ها” و وارد کردن آن ها در تمرینات ورزشی است.
بیشتر افراد برای مسائل عشقی و کاری به طالع بینی روی می آورند، اما در مورد ورزش چطور؟! حتی اگر شما با این عقیده موافق باشید که اجرام آسمانی می توانند تصمیمات و اتفاقات زمینی را از قبل خبر دهند، شاید تأثیر آن ها روی تناسب اندام کمی غیر معقول به نظر می رسد. اما استفاده از طالع بینی دید تازه و جدیدی را به تمرینات ورزشی می بخشد و می توانید با توجه به نشان مخصوص ماه خود، ورزش مخصوص تان را انجام دهید.


وقتی شما خواستنی ها و نخواستنی ها و توانایی های طبیعی و ذاتی تان را بدانید، می توانید یک رژیم غذایی و ورزش را انتخاب کنید و انجام دهید. چون مناسب شماست و صرفاً به خاطر اینکه مربی بدنسازی شما اینطور می خواهد و می گوید این ورزش برای سلامتی و لاغر کردن تان مفید است. طبق نظریه ستاره شناسی، هر نشانه، قدرت و تمایلات خاص خودش را دارد؛ و تک تک نشانه ها با اعضای بدن در ارتباطند. در واقع، دانستن طالع ورزش و تناسب اندام به عادت های ورزشی قدیمی تان جان تازه ای می بخشد مخصوصاً اگر از انجام دادن حرکات تکراری خسته شده اید. وقتی حرکت ورزشی مناسب انجام می دهید، به جای اینکه فکر کنید ورزش کرده اید بیشتر برایتان جنبه بازی و تفریح خواهد داشت. آن وقت است که از حرکات ورزشی لذت می برید و در عین حال بدنی سالم خواهید داشت. 

برج فروردین (حمل)

نشان ویژه: بلند همتی و جاه طلبی
عضو تأثیرپذیر: سر
حرکت ورزشی ایده آل: حرکات بدنسازی با دستگاه به صورت کاملاً فشرده و حرکات کششی.

فروردینی های پر انرژی و هدفمند می توانند در رقابت ها پیروز شوند و نتیجه بگیرند. مثلاً کیک بوکسینگ ورزش محبوب برج حمل است چون از رقابت و به کارگیری استراتژی در آن لذت می برند.

برج اردیبهشت (ثور)

نشان ویژه: استواری و استحکام
عضو تأثیرپذیر: گردن
حرکت ورزشی ایده آل: بدنسازی با دستگاه، حرکات قدرتی ساده و حرکات کششی.

متولدین برج حمل راحت طلب هستند و به همین دلیل از روابط پیچیده یا وسایل خیلی مجلل پرهیز می کنند و به جای آن ترجیح می دهند ساده رفتار کنند و سرشان در کار خودشان باشد. دو سرعت، دراز- نشست و برخی حرکات ایستاده کششی این افراد را سرحال می آورد. معمولاً نخستین جایی که با انجام این حرکات منقبض می شود و به آن فشار می آید گردن است پس مراقب باشید منطقه حساس را فشار ندهید.

برج خرداد (جوزا)

نشان ویژه: کنجکاوی
عضو تأثیرپذیر: شش ها
حرکت ورزشی ایده آل: مدیتیشن و حرکات ورزشی که بدن را با روح مرتبط کند.

با ذهنی پراکنده و فعال، متولدین جوزا نیاز بسیار زیادی به انگیزه و محرک دارند. پیاده روی و گپ زدن با دوستان، طبیعت اجتماعی این افراد را ارضا می کنند (و باعث عملکرد بهتر شش ها می شود) یا راه رفتن روی تریدمیل در حال گوش کردن به موسیقی مورد علاقه، تا مغز شلوغ شما را کمی آرام کند. البته حواستان باشد حرکات آرام آخر ورزش را فراموش نکنید، آرام شدن برای شما ضروری است.

برج تیر (سرطان)

نشان ویژه: حساسیت
عضو تأثیرپذیر: شکم
حرکت ورزشی ایده آل: حرکات سبک، بدنسازی با دستگاه به طور منظم.

سرطان نشانی حساس و سخت گیر است که حرکات ورزشی نرم و سبک را ترجیح می دهد. می توانید بین شنا و دوچرخه ثابت در محیطی آرام یکی را انتخاب کنید. سرطان به شکم حکمرانی می کند، پس حرکات کششی و قدرتی مربوط به آن را زیاد انجام دهید تا احساس خوبی داشته باشید.

برج مرداد (اسد)

نشان ویژه: شکوه و جلال
عضو تأثیرپذیر: قلب
حرکت ورزشی ایده آل: یوگا قدرتی و هماهنگ کردن آن با هدف کوچک کردن شکم، ران و باسن اسد درخشان، عاشق تحسین شدن است.

افراد متولد برج اسد ژیمناستیک و بدنسازی دوست دارند، هر چه تعداد آینه ها بیشتر باشد، بهتر است. اما آنها محیط تمیز و سالم را می پسندند پس آنها را در سالن ورزشی یا اتاق بدنسازی را بدبو نمی توانید پیدا کنید. یوگای قدرتی دقیقاً با علاقه وافر این برج به حرارت، جور در می آید و این هماهنگی بدن شما را در بهترین حالت ممکن قرار می دهد.

برج شهریور (سنبله)

نشان ویژه: هوش و فراست
عضو تأثیرپذیر: دستگاه گوارش
حرکت ورزشی ایده آل: پیاده روی قدرتی و حرکات ناحیه شکم

سنبله سخت گیر بسیار وسواسی و مشکل پسند است. متولدین سنبله از سالن های ورزشی کثیف متنفرند و بیشتر، ورزش هایی را ترجیح می دهند که در هوای آزاد باشد. پیاده روی های سریع و طولانی مدت، سوخت و ساز بدنتان را بالا می برد و قدرت تفکرتان را تقویت می کند. حرکات ورزشی ناحیه شکم و برخی حرکات یوگا باعث می شود سم ها از بدن خارج شوند و دستگاه گوارش تقویت شود.

برج مهر (میزان)
نشان ویژه: سازگار
عضو تأثیرپذیر: کمر
حرکت ورزشی ایده آل: طناب زدن

معمولاً متولدین مهرماه نیازی به کاهش وزن ندارند و بیشتر، وزن شان را متعادل نگاه می دارند. انجام حرکات ورزشی ناموزون آرامشتان را تهدید می کند.. مثل کلاس های بدنسازی که همیشه شما موقع اجرای حرکات، قدم هایتان را گم می کنید و گیج می شوید. حرکت هایی نظیر شکل روبه رو برای کمرتان مفید است و مناسب حالتان می باشد. حرکات موزون هم با طبیعت و ذات شما سازگار است.

برج آبان (عقرب)

نشان ویژه: قوی و مشتاق
عضو تأثیرپذیر: اندام های تولیدمثل
حرکت ورزشی ایده آل: مجموعه ای از حرکات ورزشی قدرتی

عقرب ها طالب شور و اشتیاق بسیار زیادی هستند یعنی هیچ ورزشی را تا عرق شان درنیاید، کامل نمی دانند. تمرینات ورزشی مثل کوهنوردی، یوگا قدرتی و تمرینات دسته جمعی، میزان اندورمین را همان طور که دوست دارید بالا می برد.

برج آذر (قوس)

نشان ویژه: ماجراجویی
عضو تأثیرپذیر: ران
حرکت ورزشی ایده آل: تمرینات روباز، کوهنوردی.

متولدین “قوس” یک ذخیره بسیار بزرگ انرژی دارند و عاشق ورزش های روباز هستند. پیاده روی، صخره نوردی، اسکی روی آب و روی برف تماماً ورزش هایی هستند که نیازها و احساساتتان را پاسخ می دهند و باعث ترقی و افزایش حس ورزشکاری تان می شود (البته ران هایتان را هم قوی و کشیده می کند). اگر شرایط برای ورزش های خارج از سالن فراهم نبود می توانید به سراغ کوهنوردی بروید.

برج دی (جدی)

نشان ویژه: ورزیده و ماهر
عضو تأثیرپذیر: زانوها
حرکت ورزشی ایده آل: بالا رفتن از پله، یوگا

متولدین برج جدی دریافته اند که اصرار و ممارست، نتیجه بخش خواهد بود. دوست دارید در همه زمینه ها فعالیت کنید، پس بدنسازی با دستگاه مثل دستگاه پله برایتان بسیار مناسب است. یوگا هم برای افزایش دقت تان بسیار مفید است. این ورزش ها باعث تقویت ماهیچه ها و عضلات دور زانو می شود.

برج بهمن (دلو)

نشان ویژه: خیال پردازی
عضو تأثیرپذیر: ساق پا
حرکت ورزشی ایده آل: هر نوع ورزشی خارج از قاعده و تکرار

از دستور دادن به دلوی ها بپرهیزید چرا که از دستور شنیدن متنفرند. بهتر است همه چیز را به صورت انتخابی به آنها بگویید. متولدین دلو عجیب و غریب هستند. مثلاً ممکن است به عنوان ورزش، لی لی بروند و واقعاً هم این کار را می کنند تا اینکه پرش را الگوی دیگران کنند. پس از آن سراغ کار دیگری می روند. البته از کلاس های ورزشی شلوغ هم به شدت دوری می کنند. بهتر است قبل از انجام حرکات مربوط به ساق پا، حتماً مچ پا و قسمت های دیگر آن را کاملاً گرم کنید و بیشتر از حد توان تان هم وزنه نزنید.

برج اسفند (حوت)
نشان ویژه: ایده آلیسم
عضو تأثیرپذیر: پا
حرکت ورزشی ایده آل: تنفس یک در میان با سوراخ های بینی، شنا و یوگای سبک و ملایم

قبل از هر چیز متولدین برج حوت نیاز به محیط ورزشی آرام و ساکت دارند، بدون ساعت، مربی پر سر و صدا و هرگونه تجهیزات دست و پاگیر و مزاحم. نشان ماهی، عاشق آب است پس بهترین پیشنهاد برای اسفندی ها انواع و اقسام ورزش های آبی است. تنفس یک در میان و متناوب سوراخ های بینی باعث آرام شدن ذهنتان می شود، در حالی که حرکات نشسته یوگا، نرمش و انعطاف پذیری بدنتان را حفظ می کند و پاها را استراحت می دهد.

طب سوزنی به تحمل ورزش کمک می کند

بیماران قلبی که طب سوزنی می شوند در مقایسه با کسانی که تحت این درمان قرار نمی گیرند در پیاده روی مسافت بیشتری را می توانند طی کنند.

علاوه بر این محققان در بیمارستان دانشگاهی “هیدلبرگ” در آلمان دریافتند: بیمارانی که طب سوزنی می شدند سریعتر بهبود می یافتند و کمتر احساس خستگی و فرسودگی می کردند.

با این وجود محققان گزارش دادند که طب سوزنی تاثیری در توانایی کاریی قابل اندازه گیری قلب نداشت.

در این مطالعه آزمایشی بالینی که در مجله “قلب” ( Heart) منتشر شده است بیماران مبتلا به نارسایی قلب که داروهای متعارف مصرف می کردند و در شرایط ثابت تحت طب سوزنی قرار می گرفتند با گروه کنترل که به آنها سوزن های دارونمایی زده می شد که وارد پوست نمی شدند ، مقایسه شد.

بر اساس طب سنتی چین طب سوزنی موجب افزایش قدرت عمومی بدن می شود.

دکتر “آرنت کریستن” همکار نویسنده این مطالعه در بیانیه ای اعلام کرد، سطح خون یک پیام رسان خاص — تومور نکروز فاکتور آلفا — معمولا پس از درمان با طب سوزنی واقعی افت می کند.

وی افزود: از آنجاییکه تومور نکروز فاکتور آلفا از جمله عواملی است کهبه کاهش حجم عضلانی و قدرت عضلانی منجر می شود می تواند این اثر مثبت بر عملکرد عضله اسکلتی را توضیح دهد.

آشنایی با موثرترین روش های حفاظت از مفاصل در برابر انواع آسیب ها

همه ما می دانیم که منظور از مفاصل محل اتصال دو استخوان است و ساختار ویژه آن به ما این امکان را می دهد که زانو، مچ دست و…را خم و راست کنیم.برای اطرفیان خود دست تکان دهیم، سر خود را به اطراف حرکت دهیم . این عملکردهای قابل توجه محصول فعالیت این بخش حساس بدن است و سلامت آن مسلما حائز اهمیت می باشد.بافت نرم مفاصل از جمله غضروف و مایع مخصوص سینویوم در این محل تشکیل لایه ای را می دهند که از سائیده شدن سر استخوان ها در این محل ممانعت به عمل آید. به مرور افزایش سن آسیب پذیری مفاصل بیشتر می شوند و حتی بد نشستن و یا برداشتن بار بیش از اندازه باعث آسیب آن می شود و به این ترتیب التهاب و سایر مشکلات مفاصل بروز می کند.
بهترین روش برای مراقبت از مفاصل حفظ قدرت و سلامت ماهیچه ها، استخوان و رباط ها می باشد و بهترین روش برای رسیدن به این هدف عبارتند از:

۱- مراقبت از وزن مناسب: وزن خود را کنترل کنید . این بهترین کمک برای حفظ سلامت مفاصل شماست. از جمله مهمترین مفاصلی که وزن شما را تحمل می کنند عبارتند از:زانوها، استخوان لگن و کمر. شاید به همین خاطر است که اغلب مشکلات مفصلی نیز در همین نواحی بروز می کند. به موازات افزایش وزن و به مرور زمان فرسودگی مفاصل دو چندان می شود. در حالی که کاهش وزن ، فشار وارد به این نواحی را در حد قابل توجهی کاهش می دهد.
۲- تحرک و ورزش را فراموش نکنید: ورزش موجب کاهش وزن می شود. تحقیقات نشان می دهد که تمرینات ایروبیک باعث کاهش التهاب مفاصل می شود. از طرفی عدم تحرک ، اعتیاد به کامپیوتر و تلویزیون باعث بروز درد مفاصل می شود. عدم تحرک به معنای سفت و سختی مفاصل است. پس تحرک را فراموش نکنید.
۳- تقویت ساختمان ماهیچه ای: ماهیچه های قوی محافظ مفاصل هستند،اگر ماهیچه کافی ندارید و به اندازه کافی قوی نیستند ، به مفاصل ضربه و فشار وارد می کنید ، به خصوص زانوها که باید تمام وزن بدن را تحمل کنند. ورزش های ویژه قدرتی به ساختمان سازی ماهیچه ای کمک به سزایی می کند.
۴- ماهیچه های شکمی و بخش مرکزی بدن را تقویت کنید: اختصاص ورزش های ویژه برای تقویت این بخش لازم است . تقویت ماهیچه های شکمی نیز باعث حفظ تعادل می شود و از آسیب به مفاصل جلوگیری می کند.
۵- محدودیت ها و ناتوانی های خود را بشناسید:بعضی از فعالیت ها و ورزش ها برای بعضی از مفاصل سخت و آسیب رسان است و بنابر این ممکن است بعد از آنجام آن احساس درد کنید. به طور کلی گفته می شود که چنانچه بعد از انجام تمرینات بیش از ۴۵ دقیقه درد در نواحی فعال احساس کردید باید در دفعات بعدی به طور سبک تر و ملایم تر اجرا کنید.این دردها به این معنا است که مفاصل شما بیش از اندازه در هنگام ورزش تحت فشار بوده است و این هدف ما نیست.
۶- مراقب وضع و یا فرم بدن خود باشید.خمیدگی و عدم استواری برای مفاصل خوب نیست. سعی کنید چه در حالت نشسته و چه در حالت ایستاده ، استواری و راست قامتی خود را حفظ کنید.این حالت استوار موجب حفاظت از مفاصل گردن تا زانو می شود. حتی در هنگام حمل اشیا نیز استواری خود را حفظ کنید. مثلا اگر کوله پشتی به دوش دارید روی دو شانه خود وزن آن را توزیع کنید.
۷- از یخ استفاده کنید: یخ نقش به سزایی در کاهش درد مفاصل دارد.از تورم و درد مفاصل می کاهد . اگر در بخش مفاصل دچار زخم و جراحت شدید، از کیسه یخ به مدت کمتر از ۲۰ دقیقه استفاده کنید.البته توجه داشته باشید پارچه یا کیسه قرار داده و روی مفاصل بگذلرید.
۸- تغذیه مناسب: تغذیه مناسب و سالم به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند. در رژیم غذایی روزانه خود به قدر کافی از غذای کلیسم دار تناول کنید. به عنوان مثال ماست، کلم بروکلی و ساده و انجیر سرشار از کلیسم است. بعلاوه ویتامین c در کاهش احتمال پوکی ا ستخوان نقش موثری دارد ، پس از خوردن پرتقال غافل نشوید.

کوهستان های ایران محل دفن زباله !!!

۲۳‌سال پیش، فدراسیون جهانی کوهنوردی برای نخستین بار ۲۶‌سپتامبر را به‌عنوان روز پاکسازی کوهستان اعلام کرد؛ با این رویکرد که وظیفه کوهنوردان را در قبال کوه‌ها با هدف پاکسازی مسیرهای کوهستانی یادآوری کند.

همان سال با پیگیری‌های زنده یاد عباس جعفری- فعال محیط‌زیست و عکاس طبیعت- که در فدراسیون کوهنوردی ایران فعالیت می‌کرد، این فدراسیون ۴مهرماه را روز پاکسازی کوهستان اعلام کرد تا طی آن، محیط‌های کوهستانی از زباله پاک شود. اما با آنکه فدراسیون کوهنوردی ایران این روز را چندان جدی نگرفت، انجمن‌ها و تشکل‌های زیست‌محیطی و غیردولتی هر‌ساله با مراجعه به طبیعت و پاکسازی مسیرهای کوهستانی آن را گرامی داشتند. با وجود این و به‌رغم گذشت ۲۳سال، مدیر گروه دیده‌بان کوهستان معتقد است: این فعالیت‌ها در قبال انبوه زباله‌هایی که در کوه‌ها و دره‌ها رها می‌شود بسیار ناچیز است و روزبه‌روز بر حجم زباله‌های رها شده در محیط‌های کوهستانی افزوده می‌شود.

آماری نداده‌اند

عباس محمدی با اشاره به اینکه زباله، یکی از بزرگ‌ترین معضلات محیط‌زیست کشور است به همشهری گفت: متأسفانه محیط‌های کوهستانی هم از زباله در امان نمانده و سال‌هاست که در اغلب شهرهای کشور، زباله‌ها را به مناطق کوهستانی حمل و در این محیط‌ها دفن می‌کنند؛ در واقع فضاهای کوهستانی و دره‌ها، قابل دسترس‌ترین محیط برای دفن زباله شهرها شده است.

وی تصریح کرد: با آنکه مسئولان، هرگز آماری از حجم زباله‌های رها شده در طبیعت و محیط‌های کوهستانی اعلام نکرده‌اند اما مشاهدات عینی حاکی از رها‌شدن هزاران تن زباله در محیط‌های کوهستانی کشور است. بخشی از زباله‌های رها شده در طبیعت مربوط به بی‌توجهی طبیعت‌گردان است اما بخش عمده زباله‌ها را زباله‌های شهری تشکیل می‌دهد. به‌ویژه در مناطق شمالی کشور، مناطق کوهستانی رسما به محل تخلیه زباله تبدیل شده‌اند، به‌طوری که حجم این زباله‌ها چندین برابر زباله‌هایی است که طبیعت‌گردان در طبیعت رها می‌کنند. برای نمونه در کلاردشت، کل زباله‌های شهری را به دره عباس‌آباد که یک منطقه کوهستانی است حمل و تخلیه می‌کنند.

پناهگاه‌ها در محاصره زباله

این فعال محیط‌زیست گفت: مشکل زباله در کوه‌ها ابعاد مختلفی دارد از جمله فدراسیون کوهنوردی با هزینه‌های سنگین پناهگاه‌هایی در کوه‌ها ساخته؛ برای نمونه چند پناهگاه در دماوند و علم‌کوه احداث کرده اما متأسفانه به‌دلیل آنکه فرهنگ‌سازی نشده در پناهگاه جنوبی دماوند و پناهگاه «سرچال »در علم کوه در مکان‌هایی که برای زباله در نظرگرفته شده همواره انبوهی از زباله به چشم می‌خورد و منظره‌ای زشت را به نمایش می‌گذارد.

 دماوند، انباشته از زباله

مدیر گروه دیده‌بان کوهستان در ادامه گفت: کمتر کوه مشرف به شهری را پیدا می‌کنید که در آنجا بوی تعفن ناشی از سوزاندن زباله‌ها احساس نشود حتی چنین وضعیت اسفباری را می‌توان در حوالی دماوند در جاده رینه به پلور و مناطق اطراف آن مشاهده کرد؛ وقتی ما با دماوند که اثر ملی محسوب می‌شود چنین می‌کنیم مشخص است که سایر مناطق کوهستانی کشور چه وضعیتی دارند.وی به تلاش تشکل‌های زیست‌محیطی و کوهنوردان علاقه‌مند به محیط‌زیست اشاره کرد و گفت: ما در روز پاکسازی کوهستان با برگزاری مراسم متعدد در سراسر کشور می‌کوشیم وظایف کوهنوردان و طبیعت گردان را در قبال طبیعت یادآور شویم اما با وجود این تلاش‌ها سال به سال به حجم زباله‌های رها شده افزوده می‌شود به‌طوری که دره و مسیری در کوهستان نمی‌یابید که از بطری‌ها و ظروف یکبار مصرف انباشته نباشد.

جالب اینجاست که برای برداشت آب از تمام چشمه‌های معدنی کشور مجوز صادر کرده‌اند اما شرکت‌های سرمایه‌گذار در قبال بازیافت بطری‌ها که روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود هیچگونه مسئولیتی ندارند زیرا وزارت صنایع و نهادهای دست‌اندرکار صدور مجوز، هیچ تمهیدی برای بازیافت این زباله‌های تجزیه نشدنی نیندیشیده‌اند. این در حالی است که در سراسر جهان، شرکت‌های تولید‌کننده آب معدنی و نوشابه، موظف به جمع‌آوری این ظروف هستند.

محمدی خاطر نشان کرد: وقتی دولت به فکر بازیافت ظروف یکبار مصرف و کیسه‌های نایلونی نیست نتیجه آن می‌شود که این زباله‌ها در سراسر طبیعت کشور پراکنده می‌شود حتی سطح تمامی رودخانه‌ها و تالاب‌ها و جنگل‌های کشور را می‌پوشاند تا آنجا که اکنون دریاچه سدها حتی سد کرج و لتیان با هزاران هزار بطری خالی پوشیده شده است. همچنان‌که رودخانه جاجرود از رودبار قصران تا لواسان و بندعلی خان که یک تالاب بااهمیت است، پر از بطری‌های رها شده گردشگران است. در حالی که دولت و سایر نهادهای دست اندر کار می‌توانند با راهکارهای تجربه شده، مانع هجوم زباله به طبیعت شوند.