اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی و دوچرخه سواری

ماشین عروس با حمایت از یوزپلنگ ایرانی


ماشین عروس جالب و کم نظیر یک زوج خلاق قزوینی +عکس

  

وی که کارمند محیط زیست و سرمحیط بان منطقه حفاظت شده بخش الموت شرقی است، درخصوص تاثیر این ابتکار در توجه دادن مردم به حفاظت از یوزپلنگ و دیگر وحوش در خطر انقراض گفت: بی شک چنین کاری می تواند در آگاهی بخشی به مردم و کمک به حفظ وحوش از خطر انقراض موثر باشد.

این داماد خوش ذوق افزود: با این اقدام، نگاه میهمانان و مردمی که ماشین عروس را می بینند به یوزپلنگ ایرانی معطوف می شود و این هشداری است برای همگان که موضوع محیط زیست و ضرورت حفظ وحوش کشورمان را جدی بگیرند.


ماشین عروس جالب و کم نظیر یک زوج خلاق قزوینی +عکس


آزاد، که به خاطر شغلش سابقه نجات یوزپلنگ در منطقه الموت را نیز دارد، گفت: این حیوان یکی از نمادهای ملی ما است و باید برای حفظ و بقای نسل آن، حساسیت بیشتری داشته باشیم.

ˈزهرا نوروزیˈ نوعروس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با این کار خواستیم توجه مردم را به محیط زیست و مساله حفظ حیوانات در خطر انقراض جلب کنیم.

وی افزود: یقین دارم با عزم همگانی و ترویج فرهنگ حفاظت از گونه های در معرض خطر، این گونه ها از جمله یوزپلنگ ایرانی از حوزه خطر انقراض خارج می شوند.

ماشین عروس جالب و کم نظیر یک زوج خلاق قزوینی +عکس

نوروزی اظهارکرد: خوشحالم که با این کار هرچند کوچک بتوانیم توجه شهروندان را به موضوع محیط زیست جلب کرده و شاید از شکار حتی یک یوزپلنگ جلوگیری کنیم.

بخش های الموت غربی، شرقی و بخش طارم سفلای استان قزوین به ویژه روستای ˈپلنگهˈ از زیستگاه های مهم یوزپلنگ ایرانی هستند.

آتش در جنگل‌های فارس

در آخرین روزهای فصل بهار و در آستانه آغاز فصل گرما، آتش به جان جنگل‌های شهرستان داراب در شرق استان فارس افتاد و در نبود امکانات مهار و اطفا حریق، تا جایی که توانست، سوزاند و پیش رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس از داراب، با شروع فصل گرما و خشک شدن مراتع به‌ویژه در مناطق کوهستانی شهرستان داراب که سال زراعی گذشته را شاهد بارش‌های نسبتاً خوبی بوده است، آتش برجان درختان کهن افتاد و این درختان که جزیی از ذخایر ژنتیکی و گیاهی منطقه بشمار می‌روند را در خود سوزاند.

روند آتش‌سوزی‌ها به شدت نگران کننده است و اگر مسئولان شهرستان و استان در این خصوص چاره‌اندیشی مناسبی نداشته باشند، بی‌تردید شاهد افزایش دامنه‌های آتش‌سوزی همراه با ورود به فصل تابستان خواهیم بود.

این در حالی است که اداره منابع طبیعی داراب با تعداد اندک پرسنل و با امکانات محدودی که در اختیار دارد از یک سو و وسعت فراوان منطقه و صعب‌العبور بودن بسیاری از مراتع و جنگل‌ها، قادر نیست به تنهایی از عهده مهار آتش برآمده و حریق را در زمان کوتاه مهار کند.

سرپرست اداره منابع طبیعی داراب در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، ضمن اظهار تأسف شدید از افزایش تعداد موارد آتش‌سوزی در جنگل‌های این شهرستان، گفت: وسعت داراب حدود 650 هزار هکتار است و بیشتر نقاط از این منطقه وسیع را کوهستان و نقاط صعب‌العبور تشکیل می‌دهد، به همین دلیل دسترسی به این مناطق بسیار دشوار است.

افسرده خاطرنشان کرد: چندین فقره آتش سوزی را طی هفته‌های اخیر داشتیم که با ورود به موقع همکاران و اطلاعاتی که مردم به ما دادند و با هماهنگی که در سطح شهرستان انجام شد توانستیم آنها را مهار و آتش را خاموش کنیم و اجازه گسترش دامنه آن را ندادیم اما واقعیت آن است که با آغاز هر آتش‌سوزی تا پرسنل این اداره خود را به منطقه برسانند، آتش و چوب و بوته خشک!! متاسفانه بخشی از این مایملک عمومی سوخته و از بین رفته است.


او ادامه داد: ما با کمک جوامع محلی تنها می‌توانیم از گسترش دامنه‌ی آتش مهارنشدنی، آنهم با کمک کوهنوردان باغیرت و تعصب منطقه، جلوگیری کنیم.

سرپرست اداره منابع طبیعی داراب با اشاره به اینکه طی 2 هفته گذشته دست کم 3 فقره آتش سوزی بزرگ در این شهرستان واقع شده است، افزود: در این آتش سوزی‌ها که بیشتر در مناطق کوهستانی مروارید و لایزنگان داراب اتفاق افتاده است بیش از 400 هکتار از جنگل های منطقه با پوشش جنگلی متراکم و کم یاب از درختان کهنسال شامل اُرس(سرو کوهی)، بنه، بنجوک، بادام وحشی، کیکم و دیگر درختان ارزشمند در شعله‌های سرکش آتش سوختند، حال آنکه ما از حداقل امکانات نیز برای جلوگیری و محدود کردن دامنه آتش و تداوم روند آتش‌سوزی‌ها برخوردار نیستیم و هر لحظه احتمال می دهیم در گوشه گوشه مناطق کوهستانی داراب آتشی شعله ور شده و جنگلی را در اندک زمانی به خاکستر مبدل کند.

افسرده سپس به اقدامات انجام شده در شهرستان اشاره و اضافه کرد: با توجه به اینکه در سال زراعی گذشته بارندگی‌های نسبتاً خوبی داشتیم، پوشش گیاهی خصوصا علفی منطقه رشد زیادی داشته و احتمال می‌دادیم که با آغاز فصل گرما و خشک شدن این بوته‌های علفی، شاهد آتش‌سوزی‌های بیشتری باشیم و به‌همین دلیل مکاتباتی با فرمانداری داشتیم و درخواست تشکیل جلسه دادیم تا با حضور همه نهادها و اداراتی که بتوانند در این امر ما را یاری کنند، شورایی تشکیل شود و در این امر مهم ما را یاری دهند.

وی گفت: درخواست اول به این صورت بود که جلسه به صورت همایش باشد تا همه کسانی که می‌توانند در اطفای حریق به ما کمک کنند، در این کار مشارکت داشته باشند، اما گفتند که همه اداره‌ها می‌توانند کمک کنند و ما به همین بسنده کردیم. چند جلسه توجیهی هم با دامداران مناطق داشتیم.

افسرده در خصوص کمک‌های ستاد بحران شهرستان داراب گفت: توقع ما از ستاد بحران فرمانداری داراب بیشتر بود هر چند کمک‌های خوبی کردند، اما این ستاد باید همکاری بیشتری داشته باشد، زیرا در صورت فراهم شدن امکانات سایر اداره‌ها از جمله نیروی انسانی، خودرو و امکانات اطفای حریق می‌توان با حضور به موقع در محل از گسترش آتش جلوگیری کرد، این در حالی است که به استثناء چند اداره محدود مانند راه و شهر سازی که واقعاً کمک کردند، مابقی اداره‌ها اقدام در خور توجهی انجام نداده‌اند.

این مقام مسئول در خصوص نبود بالگرد نیز گفت: در واقع نقش بالگرد به‌دلیل صعب العبور بودن مناطق کوهستانی برای رساندن نیروی انسانی به منطقه بسیار مؤثر است، در آتش سوزی اول که در تاریخ 13 خرداد ماه حادث شد و بیش از 157 هکتار از عرصه‌های جنگلی در آتش سوخت تقاضای بالگرد کردیم، اما گفتند که بالگرد پس از پرواز با نقص فنی مواجه شده و بازگشته است! در صورتی که اگر بالگرد در دسترس ما بود زودتر می‌توانستیم در منطقه حاضر شده و حریق را مهار کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که در روزهای آتی مسئولان برای تامین امکانات مورد نیاز چاره عاجلی بیندیشند و زمینه را برای آمادگی همیشگی بالگرد اطفای حریق فراهم کنند و گفت: اگر مامورین و مردم بموقع به محل برسند، هم دامنه آتش سوزی کنترل می‌شود و هم می‌توانند تعداد بیشتری از درختان را نجات بدهند.

افسرده در خصوص ارزش زیست محیطی گیاهانی که در آتش سوخته‌اند نیز گفت: بسیاری از این گیاهان کهنسال بوده و شاید صدها سال سن داشتند و از دست دادن آنها فاجعه زیست محیطی جبران ناپذیری است زیرا گیاهی مانند ارس شاید در شرایط اقلیمی امروزه براحتی در طبیعت رشد نکند به همین دلیل باید برای جلوگیری از نابودی آنها همه دستگاه‌های اجرایی و حتی مردم دست بکار شده و برای مهار آتش و عدم تکرار آن بیش از پیش همکاری کنند و همه باید متوجه اثرات این گیاهان در طبیعت باشیم و اگر روزی طبیعت ما خالی از این درختان شود، شاید زندگی ما هم دچار مشکلات عدیده‌ای شود که جبران ناپذیر باشد.

سرپرست منابع‌طبیعی شهرستان داراب با قدردانی از همکاری فرمانداری، راه و شهرسازی داراب، معاون فرماندار این شهرستان و بخشداری رستاق، از گروه‌های مردمی و کوهنوردان و اعضای انجمن حامیان داراب و جوامع محلی سپاسگزاری کرد.

نوشیدن مایعات یخ در تابستان ممنوع

پزشکان معتقدند، نوشیدن مایعات بسیار سرد یا به اصطلاح یخ در روزهای گرم تابستان به دستگاه گوارش آسیب می رساند و سبب بروز اسپاسم معده می شود بنابراین به افراد توصیه می کنند از مصرف مایعات با درجه دمای بسیار پایین پرهیز کنند.

دکتر نسرین امیدوار دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با ایرنا در این مورد توضیح داد: نوشیدن مایعات بسیار سرد بر عملکرد دستگاه های مختلف بدن مانند روده، معده و کبد تاثیر منفی می گذارد و آن را دچار اختلال می کند.

وی با بیان اینکه در روزهای گرم تابستان باید حداقل 6 تا 8 لیوان در روز آب نوشید، افزود: حدود 65 درصد از وزن انسان را آب تشکیل می دهد که البته این میزان در کودکان و نوجوانان متفاوت است. بنابراین کمبود آب و از دست دادن آب بدن در روزهای گرم می تواند صدمات بسیار زیادی را به بدن وارد کند.

امیدوار با یادآوری اینکه در فصول گرم سال بدن به دلیل تعرق و دفع املاح، نیاز به مایعات و آب فراوان دارد، اظهار کرد: منظور از مایعات زیاد آب آشامیدنی است چراکه سایر نوشیدنی ها و آب میوه ها نمی تواند جایگزین آب شود.

متخصص تغذیه گفت: آب منبع خوبی برای حفظ سلامتی عمومی و قدرت عملکرد بدن به شمار می رود؛ از این رو نوشیدن آب به میزان لازم به ارتقای سلامتی کمک خواهد کرد.

به گفته امیدوار، مصرف میوه و سبزی تازه نیز در روزهای گرم سال می تواند به حفظ سلامتی و تامین آب بدن کمک کند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سبزی و میوه های تازه حاوی مقدار زیادی آب است و بدن با مصرف این مواد غذایی می تواند به تدریج آب مورد نیاز خود را دریافت کند و میزان تشنگی کاهش یابد.

امیدوار تاثیر مصرف غذاهای سبک و کم حجم در حفظ آب بدن را یادآور شد و افزود: به دلیل همین در گذشته خانواده ها در فصل تابستان غذاهای کم حجم و سبک مانند آب دوغ خیار، سوپ ساده، غذاهای کم چرب، نان و ماست، آش دوغ و آش گوجه را در برنامه غذایی خود می گنجاندند و از مصرف زیاد و مداوم گوشت و غذاهای پرحجم و سرخ کردنی و کبابی پرهیز می کردند.

به گفته متخصص تغذیه، مصرف غذاهایی که ماندگاری و هضم آنها در معده دیرتر صورت می گیرد، در روزهای گرم تابستان مناسب نیست چراکه سبب تشنگی و عطش زیاد می شود.

امیدوار به انواع نوشیدنی ها و عرقیات گیاهی خنک کننده بدن در فصل تابستان اشاره کرد و گفت: انواع نوشیدنی ها مانند شربت بیدمشک بهترین و مناسب ترین انتخابی است که مصرف آنها در فصول گرم سال می تواند آرامبخش، نشاط آور، تقویت کننده قلب، معده، اعصاب و دستگاه گوارش باشد.

وی اظهار کرد: خاکشیر نیز یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی ها است که خاصیت خنکی دارد و برای ازبین بردن کهیر و التهابات پوستی مفید است. خاکشیر خاصیت ضدمیکروبی دارد و حاوی ویتامین c است و برای بیماری های روده ای و رفع اسهال مفید است.

امیدوار افزود: تخم شربت، شربت بهار نارنج، سکنجبین، شاتره، کاسنی، گلاب، آویشن و پونه نیز از دیگر نوشیدنی های مناسب فصل تابستان است که طبع خنکی دارد.

متخصص تغذیه با بیان اینکه مایعات کافئین دار مانند چای و قهوه و نوشابه های گازدار، ادرارآور است و آب بدن را دفع می کند، گفت: کافئین سبب افزایش متابولیسم و نیاز بدن به مایعات می شود بنابراین بهتر است که از خوردن بی رویه این نوشیدنی ها پرهیز کرد.

وی با بیان اینکه در طول سفر باید از خوردن غذاهای چرب، سرخ شده، شیرینی ها، شکلات و خامه اجتناب کرد گفت :هنگام سفر از آب آشامیدنی مطمئن یا آب معدنی مورد استفاده قرار گیرد و سعی شود از غذاهای پرحجم و سرخ کرده هنگام سفر استفاده نشود و غذاهای ساده و ساندویچی را در برنامه غذایی بگنجانید.

وی همچنین توصیه کرد: از مصرف سوسیس وکالباس در هنگام سفر خودداری کرد زیرا در طول سفر برای حفظ سلامتی و حفظ ایمنی غذا و پیشگیری از انواع مسمومیت ها باید غذای مورد مصرف کاملا پخته باشد.


پنج اشتباه متداول در خرید کفش ورزشی

کفش ورزشی یکی از لوازم بسیار مهم برای انجام ورزش است. معمولا اشتباهاتی در خرید یا نگه داری این کفش صورت می‌گیرد که اگر بر طرف نشوند باعث آسیب دیدگی‌ می‌شوند.

مهم‌ترین وسیله ورزشی که برای هر ورزش متفاوت است، کفش ورزشی است. برای انجام هر ورزشی چه دو و ایروبیک و چه تنیس و بسکتبال به کفش مناسب نیاز است. کفش مناسب تاثیر ورزش را بیشتر می‌کند و همین طور کفش نامناسب باعث آسیب دیدن ورزشکار می‌شود.





پنج اشتباه کلی وجود دارد که معمولا ورزشکاران در انتخاب کفش به آنها دچار می‌شوند:
1- استفاده از هر کفشی که در دسترس بود: یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌ها این است که برای رفتن به دو، پیاده روی یا یک ورزش خاص، هر کفشی که از قدیم در اختیار دارید، استفاده کنید. کفش‌های قدیمی ممکن است آن کارایی که شما می‌خواهید را نداشته باشند و برای فعالیت شما نامناسب باشند.
2- انتخاب کفش نامناسب برای ورزش انتخابی: شما باید کفشی که مناسب ورزش شماست انتخاب کنید. کفش دو خیلی متفاوت از کفش تنیس یا بسکتبال است.
جو پولئو، نویسنده " آناتومی دویدن " می‌گوید: کفش‌های دو در قسمت جانبی پایدار نیستند، زیرا به هنگام دویدن پا به صورت افقی حرکت نمی‌کند و شما به سمت جلو حرکت دارید. کفش‌های دو پایداری لازم را برای دویدن بر روی تردمیل به دوندگان می‌دهد. کفش‌های بسکتبال و تنیس باید در قسمت جانبی و پهلویی پایدار باشند، زیرا شما به طرفین حرکت می‌کنید.حتی کفش‌های پیاده روی نیز متفاوت از کفش‌های دو هستند.
کاترین چونگ، جراح پا در مرکز جراحی سان فرانسیسکو می‌گوید معمولا دوندگان بر روی قسمت جلویی پا فرود می‌آیند، اما کسانی که پیاده روی می‌کنند بیشتر به قسمت پاشنه پای‌شان فشار می‌آید.
بنابراین برای دویدن کفشی نیاز است که لژ آن در قسمت جلویی ضخیم‌تر باشد اما کفش پیاده روی در قسمت پاشنه لژ سفت تری دارد. کفش‌های مدل Cross-trainer که توسط شرکت‌های مختلف تولید می‌شوند برای انجام فعالیت‌های تفریحی مناسب هستند، اما نمی‌توان هیچ ورزشی خاصی را با آنها انجام داد، زیرا این کفش ها مقداری در قسمت جانبی پایداری دارند و ساختار کفش‌های تخصصی برای هیچ ورزشی را ندارند. برای افرادی که به طور تفریحی فعالیت می‌کنند و گاهی به باشگاه می‌روند، این مدل کفش مناسب است. کفش‌های Cross-trainer باید در قسمت پاشنه نرم باشند، محکم باشند یعنی بنابراین کفش‌ها به آسانی خم شوند و سبک باشند.
3- استفاده از کفش‌ ورزشی در همه مکان‌ها: کفش‌هایی که برای ورزش خاصی هستند نباید برای کار دیگر استفاده شوند. اگر کفش ورزشی برای خرید رفتن یا پیاده روی عادی استفاده شود، زودتر استهلاک پیدا می‌کند. برای خود یک کفش راحت خریداری کنید و کفش ورزشی را تنها برای ورزش استفاده کنید. اگر از ظاهر یک کفش خوشتان می‌آید اما کفش راحتی نیست از آن استفاده نکنید، زیرا به پاهای شما آسیب می‌زند.
4- تعویض نکردن به موقع کفش‌ها: اشتباه بزرگ دیگری که افراد مرتکب می‌شوند این است که کفش خود را دیر عوض می‌کنند. زیرا ظاهر آن را دوست دارند. هنگامی که کفش مستهلک شود، استفاده از آن باعث درد در ناحیه زانو ، لگن و کمر می‌شود. دوندگان باید بعد از 480 تا 800 کیلومتر دویدن باید کفش خود را عوض کنند. یعنی اگر هر روز با کفش خود ورزش کنید باید بعد از شش ماه آن را عوض کنید.
5- چک نکردن سایز پا: باید هر سال سایز پای خود را چک کنید. سایز پا با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. بعضی از افراد باید از کفی‌های طبی استفاده کنند.
و توصیه آخر ، تا زمانیکه کاملا در ورزش خود تخصص پیدا نکرده‌اید، به تنهایی در خرید کفش تصمیم نگیرید. بهتر است به یک فروشگاه ورزش بروید تا از کمک یک متخصص ورزش برای انتخاب کفش استفاده کنید. برای خرید کفش ورزشی فقط طول پا مهم نیست، بلکه عرض پا نیز در نظر گرفته می‌شود.

چند تمرین ورزشی برای تقویت زانو

در کوهنوردی برای داشتن زانوانی قوی و محکم ، توصیه می کنیم این ورزش ها را انجام دهید.

  

1) محکم کردن زانو : بنشینینید و پاها را مقابل خود دراز کنید . زانوی خود را هر چه محکم تر راست کنید ، آن را به زمین فشار دهید و هم زمان پا را از مچ به سمت خود بکشید .زانو را تا پنج شماره راست نگه دارید سپس آن را کاملاً شل کنید . (سه بار در روز هر بار 10مرتبه)


2) محکم کردن زانو در حالت ایستاده یا نشسته : باید این تمرین را در فعالیت های روزمره خود بگنجانید .برای مثال هنگامی که برای مدت طولانی نشسته اید به دفعات زانوی خود را راست کنید.     


 3 ) محکم کردن زانو با حمایت پاشنه : بنشینید و پاهای خود را دراز کنید .جسمی مانند حوله ای تا شده یا یک تکه چوب به ارتفاع پنج سانتی متر را زیر پاشنه خود قرار دهید . عضلات ران را سفت کنید و انگشتان را از مچ پا به سمت خود بکشید . تا ده بشمارید سپس عضلات را شل کنید و این تمرین را حداقل دو بار در روز و هر بار ده مرتبه انجام دهید ....


4) بالا بردن پا در وضعیت کشیده : بنشینید و پاها را راست کنید . درحالیکه زانو را در وضعیت کشیده قفل کرده اید پای آسیب دیده را بالا ببرید . سپس تا نزدیکی زمین پایین بیاورید . این تمرین را به صورت متوالی و سریع ده بار انجام دهید و سعی کنید به سی برسانید.


5) بالا بردن پا با وزنه : بنشینید و پاهای خود را راست کنید .وزنه ای روی مچ پا قراردهید پاها را در همان حالت راست بودن بالا ببرید سپس به آرامی پایین بیاورید . برای شروع وزنه نباید از یک کیلوگرم بیشتر باشد . وزنه را به تدریج سنگین تر کنید. مراقب باشید که زانو در وضعیت کشیده باشد . تمرین را با 5بار شروع کنید و به تدریج به 5سری ده تایی برسانید.


6) چرخش مفصل ران : بنشینید و مفصل های پاهای خود را راست کنید . در حالی که زانو را در همان وضعیت کشیده قفل کرده اید پا را بالا ببرید و دایره هایی را با پای خود در فضا رسم کنید و آن را به سری های ده تایی برسانید . این تمرین را با افزودن وزنه به مچ پا انجام دهید.


7) حرکت الفبا : بنشینید و پاهای خود را راست کنید . در حالی که زانو را صاف نگه داشته اید پا را بالا ببرید و بدون توقف حروف الفبا را در فضا بنویسید . وقتی این تمرین برایتان آسان شد آن را با افزودن وزنه به مچ پا ادامه دهید.


8) بالا بردن پا در وضعیت نشسته : بنشینید و پاها را راست کنید .در حالی که زانو را در وضعیت کشیده قفل کرده اید پا را بالا ببرید و به صورت عرضی آن را به یک سو ببرید و به آرامی به سمت مرکز برگردانید و آن گاه به نرمی پایین بیاورید . این حرکت را با هر پا 5 بار تکرار کنید و به تدریج به سه سری ده تایی برسانید . سپس این تمرین را با افزودن وزنه به مچ پا ادامه دهید.


9) دور کردن مفصل ران : به پهلو بخوابید به نحوی که پای آسیب دیده بالا قرار گیرد . زانو را راست نگه دارید و پا را از زانو بالا ببرید تا سه بشمارید و سپس به آرامی پایین بیاورید .با 5 بار شروع کنید و به تدریج تعداد تمرین را به سه سری ده تایی برسانید و سپس با افزودن وزنه به مچ پا آن را ادامه دهید.


10) بالا بردن پا در وضعیت دمر : روی شکم بخوابید . زانو را راست نگه دارید و پا را از عقب کمی بالا ببرید. این وضعیت را تا سه شماره حفظ کنید سپس به تدریج پا را پایین بیاورید . این تمرین را با هر پا 5 بار انجام دهید به تدریج آن را به سه سری ده تایی برسانید و سپس با افزودن وزنه به مچ پا ادامه دهید.


منبع: انجمن پزشکی کوهستان ایران

آرامش‌بخش‌ترین مناطق جهان

تعطیلات یعنی مجالی برای دور شدن از شلوغی و شتاب حاکم بر زندگی امروز ما و اینکه تمامی استرس‌ها را برای مدتی هر چند کوتاه، کنار بگذاریم؛ و بهترین روش برای این کار، سفر به مناطق آرامش‌بخش جهان می‌باشد. این مناطق به داشتن سواحل تمیز، جنگل‌های بکر و دست نخورده، جمعیت توریستی اندک و البته آب‌و‌هوای مناسب  برای فعالیت در هوای آزاد، به خود می‌بالند. از جزایر ویرجین گرفته تا بالی و حتی جزیره مرموز ایستر، مقصدهای توریستی مناسب برای استراحت و تمدد اعصاب به شمار می‌روند.

کوای

kauai-most-relaxing-places-in-the-world

کوای قدیمی‌ترین جزیره در میان مجموعه جزایر هاوایی بوده و در آن بر خلاف سایر جزایر، از اقامتگاه‌های مجلل و سواحل شلوغ خبری نیست. پس در واقع این جزیره چه چیزی برای عرضه دارد؟ سواحلی بکر و  طبیعتی دست نخورده. اینجا مکانی ایده‌آل برای آندسته مسافرینی است که می‌خواهند فقط استراحت کرده و از هیاهوی معمول تعطیلات به دور باشند. در این جزیره، تنها دو اتوبان وجود داشته و می‌بایست برای بازدید از بیشتر نقاط دیدنی پیاده روی کرد. در واقع این محل، پاداش کسانی است که می‌خواهند یک روز کامل در دل طبیعت، به حال خود رها شوند.

جزیره وانوآ لوو(Vanua Levu) ، فیجی

vanua-levu-island-fiji-most-relaxing-places-in-the-world

فیجی به عنوان یکی از آرامش‌بخش ترین اماکن جهان معروف شده است؛ بویژه این جزیره که دومین جزیره بزرگ فیجی است. اما مزیتی که این جزیره را برای مسافرین خسته  ایده‌آل نموده، حس آسودگی خاطر و انزوایی است که برای آنان به ارمغان می‌آورد. مسافران می‌توانند تمام روز در ساحل لم داده، از قلمروی کوهستانی دیدن کنند یا شاید هم به غواصی در میان صخره‌های مرجانی بپردازند. این اقامتگاه تفریحی، به دلیل تجربیات غواصی غیر معمول‌ش  هم به شهرت رسیده است و مردم محلی آن را "بهشت گمشده "می‌نامند.

جامائیکا

jamaica-most-relaxing-places-in-the-world


اگر در جستجوی منقطه‌ای مناسب برای استراحت و تفریح هستید، چرا سری به جامائیکا نمی‌زنید؟ برای دوست‌داران آرامش جایی بهتر از این کشور نیست. مهمانان می‌توانند در سواحل اردو زده، در مهمانی‌های شبانه که در ساحل برگزار شده و با آهنگ‌های شاد جامائیکایی همراهی می‌شوند، شرکت نموده یا به کوهستان آبی سفر کنند. از آنجایی که در این ناحیه وضعیت اقلیمی مناسبی حکفرماست، فعالیت‌هایی که در هوای آزاد انجام می‌شوند، همچون پیاده‌روی یا تجربه کردن ورزش‌های آبی برای نخستین بار، لذت بخش‌تر خواهند بود. همچنین در این ناحیه استراحت‌گاه‌های متفاوت با قیمت‌های مناسب برای هر بودجه‌ای وجود دارند. پس چه بوجه کمی داشته و چه قصد استراحت در یک هتل 5 ستاره را داشته باشید، جامائیکا با رویی باز از شما استقبال می‌کند.

تبت

tibet-most-relaxing-places-in-the-world

تکنیک استادانه زِن و تجربه ریلکسیشن عمیق را می‌توان تنها در این نقطه از جهان به دست آورد. اینجا مقصد نهایی کسانی است که مایلند "زِن" (Zen) یاد بگیرند؛ مکتب فکری خاص که طرفداران بودا از قرن هفتم پس از میلاد تا کنون از آن پیروی می‌کنند؛ از این رو می‌توان انتظار مکانی آرام و دوستانه را داشت. علاوه بر این مسافرین می‌توانند در دل کوهستان اطراق نمود یا با مردم محلی معاشرت کنند تا با فرهنگ این مردمان بهتر آشنا شوند. گردشگران زیادی به این ناحیه سفر نمی‌کنند؛ پس می‌توان به دور از هیاهو و ازدحام، از تعطیلات لذت برد.

بورا بورا(Bora Bora)

bora-bora-most-relaxing-places-in-the-world

بورا بورا جزیره‌ای است از مجموعه جزایر پولینزی متعلق به کشور فرانسه که در اقیانوس آرام و در نزدیکی استرالیا قرار گرفته است. از زمان راه‌اندازی‌اش به عنوان مقصدی توریستی تا کنون، بیشتر به دلیل ستارگان مشهوری که برای فرار از فلش دوربین خبرنگاران به آنجا فرار می‌کنند، به شهرت رسیده است. اینجا مکانی است مناسب برای افرادی که طالب تعطیلاتی توأم با آرامش و دور از شلوغی و شتاب زندگی شهری هستند. در کنار این آب‌های زلال، فعالیت‌هایی همچون اردو زدن و پیاده‌روی هم از دیگر دلایل جذابیت این جزیره به شمار می‌روند. اگرچه دراز کشیدن در ساحل برای تمام روز، خود به تنهایی تفریحی مناسب می‌باشد.

سنت وینسنت و گرنادین    (St. Vincent, the Grenadines)

st-vincent-and-the-grenadines-most-relaxing-places-in-the-world

سنت وینسنت و گرنادین جزیره‌ای است کوچک در دریای کارائیب که در جنوب سنت لوچیا و باربادوس قرار گرفته است. اینجا هم شرایط اقلیمی خوبی برای فعالیت‌های بیرون از منزل حکم‌فرماست. به علاوه از زمانی که هزینه اقامت در آن بالا رفت، تعداد گردشگران کمتری به آن رفت و آمد می‌کنند. از این جهت می‌توان از تعطیلاتی کاملا متعلق به خود لذت برد. همچنین تفریحات آبی همچون اسکی، معاشرت با مردم بومی که فوق‌العاده مؤدب هستند و غواصی در میان صخره‌های مرجانی، از دیگر تفریحات مرسوم این جزیره به شمار می‌آیند. اینجا همه چیز برای احساس آرامشی کامل، در دسترس مسافران است.

سیشل

syechelles-most-relaxing-places-in-the-world

سیشل زنجیره‌ای است متشکل از 115 جزیره که در اقیانوس هند قرار گرفته‌اند. این ناحیه به عنوان جزایر گرمسیری به شهرت چندانی دست نیافته و هنوز جای رشد و توسعه بیشتری دارد. از این مقدمه می‌توان چنین نتیجه گرفت: جزایری بکر که دست بشر هنوز اقدام به تغییر آن نکرده و سواحلی که هنوز رنگ آلودگی به خود ندیده‌ و با مجموعه ساختمان‌های تجاری به اشغال در نیامده‌اند، در انتظار گردشگران و مسافرین خسته هستند. اینجا برای کسانی که قصد گشت‌و‌گذار در جزیره‌ها را دارند، مکانی ایده‌آل می‌باشد. به عنوان یک راهنمایی توریستی می‌توان گفت سفر در این جزایر لذت‌بخش و مسیریابی در آنها بسیار ساده است.

جزیره ایستر، شیلی

easter-island-most-relaxing-places-in-the-world

جزیره مرموز ایستر در کشور شیلی، بهترین جا برای برخورداری از اوقاتی آرام است؛ علاوه بر این که تعداد توریست اندکی به این جزیره سفر کرده و در نتیجه از دیگر نقاط توریستی خلوت‌تر  می‌باشد. در این جا شما سرهای حجاری شده و سنگی بزرگی را می‌بینید که در نقاط مختلف جزیره قرار گرفته‌اند و در باور بومیان قدیم، خدایان آنها محسوب می‌شدند. فرضیه‌های گوناگونی پیرامون نحوه و دلیل ساخت این سازه‌ها وجود دارند؛ اما هنوز اطلاع ما در موردشان بسیار اندک و ناچیز است.

جزایر ویرجین، بریتانیا

British-Virgin-Islands-most-relaxing-places-in-the-world

تجربیات مربوط به جزایر کارائیب را می‌توان با تجربه جزایر ویرجین کامل‌تر کرد. مهمانان این جزایر می‌توانند از انواع گوناگونی از فعالیت‌های خلاقانه استفاده کرده و در کنار آنها از شنا و غواصی در آب‌های زلال لذت ببرند. مسافران با بازدید از آثار باستانی باقیمانده از کلیسای سنت فیلیپ که در جزیره تورتولا (Tortola) قرار گرفته، سفری آموزنده در تاریخ و فرهنگ غنی این ناحیه خواهند داشت. همچنین می‌توان با غواصی در عمق اقیانوس، از لاشه کشتی‌های غرق شده در این نواحی نیز دیدن کرده یا در جستجوی اشکال سنگی منحصر بفرد اعماق غارها را مورد کند و کاو قرار داد.

بالی، اندونزی

bali-most-relaxing-places-in-the-world

انتخاب اصلی اکثر مردم برای سپری کردن تعطیلاتی سرگرم کننده، بالی در کشور اندونزی است. بالی که در بخش آسیایی اقیانوس آرام قرار گرفته است، جایی است که افراد می‌توانند از تجربه‌ای کاملا شرقی لذت ببرند. گردشگران در طول این سفر با فرهنگ غنی، اما ساده این مردمان آشنا شده و راه و رسم زندگی آنان را بهتر درک می‌کنند. همچنین از معابد و اماکن تاریخی این کشور دیدن کرده و در سواحل و استراحت‌گاه‌ها، اوقاتی آرام را سپری می‌کنند و از چشمه‌های آب معدنی سرگرم‌کننده و ماساژ درمانی حین نوشیدن لیوانی معجون خنک، لذت می‌برند. اینجا به دلیل خانه‌های ویلایی قشنگ، به شهرت رسیده؛ جایی که شما از مناظری بدیع در روز و شب بهره‌مند می‌شوید.


درباره انواع مختلف دمنوش ها بیشتر بدانید




گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



 چند وقتی است دمنوش های گیاهی و میوه ای مورد استقبال و مصرف برخی خانواده ها قرار گرفته است. البته این استقبال دلایل مختلفی دارد؛ برخی برای نفع درمانی از این دمنوش ها استفاده می کنند. تعدادی برای تنوع بخشیدن به نوشیدنی روزانه آن را جایگزین چای کرده اند و بعضی هم به خاطر آن که به اطرافیان ثابت کنند آدم شیک و باکلاسی هستند، جعبه آن را روی میز کارشان می گذارند یا برای پذیرایی استفاده می کنند، اما پرسش اینجاست چه تفاوتی میان دمنوش با جوشانده گیاهی وجود دارد؟ آیا به دمنوش ها رنگ و طعم اضافه می شود؟ دمنوش هایی که حاوی چند گیاه مخلوط است تاثیر بهتری دارد یا آنهایی که از یک گیاه تهیه شده است؟ آیا از دمنوش ها همچون چای می توان به صورت روزانه استفاده کرد؟ مصرف دمنوش ها به شکل کیسه ای بهتر است یا فله ای؟

فرق دمنوش با جوشانده در چیست؟

اغلب گیاهان بافت سفت و خشنی دارند که بدن قادر به هضم این بافت و دسترسی به ترکیبات مفید آن نیست. در نتیجه برای آنکه ما بتوانیم از این ترکیبات سودمند نفع ببریم با خیساندن گیاه در آب، دم کردن یا جوشاندن به اثرات مهم آن دست می یابیم. البته باید بدانید دم کردن و جوشاندن گیاهان دو روش مختلف است و نوشیدنی حاصل از هر روش، خاصیت و تاثیر جداگانه ای بر بدن می گذارد.

بیشتر ادویه ها، میوه ها، برگ، ساقه یا ریشه گیاهان را می توان خشک و پودر کرد و برای تهیه دمنوش استفاده کرد. در این روش گیاه را کوبیده و در آب جوشیده شده به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در حالی که در ظرف بسته است، روی بخار ملایم قرار می دهند و بعد صاف می کنند. نوشیدنی حاصل از برگ های چای، گل گاوزبان، گل ختمی، به لیمو، سنبل الطیب یا انواع چای میوه ای نوعی دمنوش گیاهی است، اما در مقابل اگر گیاه را مستقیم با آب سرد یا گرم بجوشانند جوشانده ای به دست می آید که خاصیت و اثر آن قوی تر از دمنوش است، چراکه حین جوشاندن مواد بیشتری از گیاه خارج می شود و توصیه آن است برای مصارف روزانه از دمنوش استفاده شود. البته به این معنا نیست که جوشانده بر دمنوش برتری دارد و تصمیم بگیرید هر نوع گیاهی را در آب بجوشانید تا نفع بیشتری از آن ببرید.

بسیاری از گیاهان باید به صورت دمکرده استفاده شود و اگر بر اثر ناآگاهی یا غفلت جوشانده شود خاصیت آن تغییر می کند و گاهی موادی از گیاه آزاد می شود که دارای عوارض ناگواری خواهد بود. در نتیجه از جوشاندن گیاهانی که به صورت فله ای عرضه و توسط افراد ناآگاه و بی تجربه برای درمان دردی پیشنهاد می شود، اجتناب کنید.

به دمنوش ها رنگ و طعم می زنند؟

گاهی هنگام مصرف برخی دمنوش های گیاهی یا میوه ای طعم و بوی تندی احساس می شود و در تماس با آب جوش رنگی قوی از آن تراوش می شود که به نظر می رسد سنتزی و مصنوعی باشد. در این خصوص لازم است بدانید برخی دمنوش های گیاهی مثل دمنوش نعناع یا دارچین به طور طبیعی رنگ یا اسانس تندی دارند و بخصوص آن که اگر بخوبی ریز شده و درون کیسه های کاغذی بسته بندی شده باشد، در تماس با آب جوشیده، رنگ یا ماده معطر آنها سریع استخراج می شود.

در واقع اغلب دمنوش ها بجز چای به دلیل آن که اسانس زیادی دارد کمتر دارای رنگ و طعم مصنوعی است، اما این نشان دهنده آن نیست که همه تولیدکنندگان متعهد بوده و درون دمنوش های کیسه ای از گیاه خالص استفاده می کنند.

اما چرا برخی دمنوش ها رنگ و بو ندارد و مزه آب می دهد؟ برخی گیاهان اسانس و رنگ ضعیفی دارند و باید مدت زمان بیشتری دم بکشند تا اسانس آن خارج شود، ولی اگر این مدت زمان سپری شد و اثری از رنگ و خاصیت نبود به تقلبی بودن محصول مشکوک شوید. دمنوش های کیسه ای چون حاوی گیاه پودر شده است طی پنج تا ده دقیقه دم کشیده و رنگ و اسانس شان خارج می شود، اما گیاهانی که به صورت برگ، ساقه و ریشه کامل هستند باید بیشتر و گاهی تا ۲۰ دقیقه دم بکشند.

خوب و بد دمنوش های مخلوط

شاید این پرسش مطرح شود آیا گیاهان یا میوه هایی که برای تهیه چای گیاهی یا همان دمنوش با هم مخلوط می شود، می تواند بر هم تاثیر منفی گذاشته یا از اثرات یکدیگر بکاهد؟ با توجه به این که بر اثر مخلوط کردن چند گیاه، خاصیت درمانی، اثرات تقویت کنندگی و آرام بخشی دمنوش ها افزایش یافته و گاهی هم از میزان عوارض جانبی گیاهان کاسته می شود، اما باید بدانید در مواردی هم تداخل اثر چند گیاه با یکدیگر می تواند از خواص دمنوش کاسته یا با ایجاد سمیت موجب بروز عوارض جزئی یا شدید در مصرف کننده شود.

در نتیجه بدون آگاهی، از مخلوط کردن چندین نوع گیاه با یکدیگر بپرهیزید. دمنوش های ترکیبی که به صورت صنعتی تولید و دارای مجوز بهداشت است، اغلب تحت نظارت مسئولان مربوط کنترل شده و قابل اعتماد است.

نوشیدن روزانه دمنوش عارضه دارد؟

با توجه به این که اغلب دمنوش ها حاوی رنگدانه، آنتی اکسیدان و ترکیبات ضدسرطان، ضددیابت، ضدفشارخون و ضدبیماری های قلبی ـ عروقی هستند و برخی از آنها باعث کاهش خستگی و تمدد اعصاب شده و برخی تقویت کننده معده، روده، کلیه و کبد است اغلب به صورت روزانه استفاده شده و گاهی در مصرف آن زیاده روی می شود، اما باید بدانید دمنوش ها همچون برخی داروهای گیاهی یا شیمیایی امکان دارد همچون شمشیر دولبه عمل کرده و علاوه بر مزایای سودمند، اثراتی همچون کاهش یا افزایش قند یا فشار خون از خود نشان دهند یا سبب بروز رخوت شوند یا با غذاهای مصرفی یا داروهای شیمیایی سازگار نبوده و به نفع شما نباشد. در نتیجه دمنوش ها باید به میزان متعادل و در صورت بیماری با مشورت پزشک مصرف شود.

به گفته متخصصان مصرف روزانه دمنوش هایی مانند زیره، رازیانه و گشنیز به مقدار مناسب بدون اشکال است، اما دمنوش گل گاوزبان که می تواند سبب کاهش یا افزایش فشار خون یا دیگر فاکتورهای خونی شود محدودیت مصرف دارد و باید روی بسته بندی دمنوش ها مقدار، نوع مصرف، خواص درمانی و عوارض احتمالی آن درج شود.

دمنوش فله ای بهتر است یا کیسه ای؟

برگ های خشک شده گیاهانی همچون گل گاوزبان، آویشن، اسطوخودوس، نعناع، چای کوهی و... به صورت فله ای در بیشتر عطاری ها به فروش می رسد و بیشتر نسل قدیمی ها از طرفداران پر و پا قرص آن هستند، اما پرسش این است که مصرف دمنوش به شکل کیسه ای بهتر است یا فله ای؟

با توجه به این که گیاهان دم کردنی به دو شکل کیسه ای و فله ای در بازار موجودند و هر کدام طرفداران خاص خود را دارند، پیشنهاد می شود برخی گیاهان مثل دارچین، رازیانه و زیره را به شکل فله ای تهیه و خودتان به میزان مورد نیاز پودر کنید، زیرا پس از خرد شدن، مواد موثر گیاه به مرور از بین می رود. در مورد سایر دمنوش های فله ای نیز چون از نظر کیفیت، رنگ و بو بیشتر قابل بررسی است اگر از محل معتبری تهیه شود بهتر از انواع دمنوش های کیسه ای است، اما اگر مصرف دمنوش کیسه ای برایتان راحت تر است انواعی را که به تاریخ تولید نزدیک ترند انتخاب کنید.

دمنوش ها حاوی ترکیبات مفیدی است که بر اثر گذشت زمان با اکسیژن هوا وارد فعل و انفعالات شده و از مزیتشان کاسته می شود. دمنوش ها در محیط خشک، خنک و در سایه دو تا سه ماه قابل نگهداری بوده و بیش از این زمان اگرچه طعم آن تغییر نمی کند و فاسد نمی شود، اما به مرور از فواید آن کاسته می شود.

مصرف دمنوش سرد بجز برای برخی گیاهان خاص توصیه نمی شود، زیرا بر اثر سرد شدن، برخی مواد مؤثر دمنوش از بین می رود و اثر نوشیدنی کم می شود. بهتر است دمنوش حداکثر ظرف یک تا دو ساعت میل شود.

نوشته فاخره بهبهانی در روزنامه جام جم

روز جهانی محیط زیست.15 خرداد_5june.word environment day



مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال۱۹۷۲ با تصویب ماده‌ای، 5 ژوئن را روز جهانی محیط زیست اعلام کرد.

به مناسبت روز جهانی محیط زیست در ایران  ۱۵ تا ۲۱ خرداد به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است.


رشد روزافزون آلودگی و تخریب محیط زیست و بروز بحران‌های پی در پی زیست محیطی باعث شد دولت‌ها به طور جدی به تکاپو افتاده تا چاره‌ای بیندیشند.عزم جهانی برای حفاظت محیط زیست با تشکیل نخستین کنفرانس جهانی سازمان ملل متحد درباره انسان و محیط زیست که به کنوانسیون استکهلم معروف است، در سال 1972 (42 سال پیش) در سوئد جنبه عینی پیدا کرد. به طوری که حق برخورداری انسان از محیط زیست سالم هم تراز با حقوق بشر شناخته شد.
همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP ( برنامه محیط زیست سازمان ملل ) شد.

روز جهانی محیط زیست در ایران

 
با توجه به اینکه ایران عضو تعداد قابل توجهی از کنوانسیون‌های بین المللی است،‌ لزوم برگزاری روز جهانی محیط زیست در کشور احساس می‌شد. این مهم در سال 1386 با برگزاری اولین کنفرانس ملی روز جهانی محیط زیست و تاسیس دبیرخانه دائمی کنفرانس محقق شد.

 
محیط زیست، سرمایه مشترک نسل های امروز و فرداست

فراموش نکنید که « زمین به ما تعلق ندارد، بلکه ما به آن تعلق داریم.» (رالف ادبرگ)

 


کشتار ماده خرس قهوه‌ای به همراه توله‌ش تنها به خاطر خرافات

ادامه تراژدی غم انگیز کشتار حیات وحش؛

کشتار ماده خرس قهوه‌ای به همراه توله‌ش تنها به خاطر خرافات


مدیر منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد گفت: جستجو برای یافتن توله خرس گم شده آغاز شده است.


علیرضا رحیمی گریران، مسئول منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد گفت: به دنبال  گزارشات همیاران محیط زیست و نیز تحقیق و تفحص‌های مامورین اجرایی مبنی بر شکار غیرمجاز یک قلاده خرس قهوه‌ای ماموران  اجرایی سفید کوه خرم آباد، در محل شکار غیر مجاز خرس قهوه‌ای، حضور پیدا کرده  که متاسفانه مشاهده نمودند که یک توله خرس تقریباً 6 ماهه از باقی مانده گوشت خرس مادر ارتزاق می‌نمود که به محض مشاهده مامورین از محل گریخت. 




وی ادامه داد: شواهد و ردپاهای موجود در منطقه حاکی از آن بود، که خرس شکار شده دارای دو توله و شرایط سنی آنان نیازمند نگهداری از ناحیه مادر بوده و به تنهایی  نمی‌توانند گذران زندگی نمایند. سپس مامورین اجرایی نسبت به جمع‌آوری باقی مانده جسد اقدام کرده و مابقی جسد که قابل جابجایی نبود به شکل اصولی وعلمی در محل دفن گردید.
 

 
همچنین کامران سپه‌وند، کارشناس حقوقی در خصوص برخورد با مضنونین این حادثه اظهار داشت: که به محض وصول صورتجلسه تخلف نسبت به تهیه لایحه اقدام و با هماهنگی و حکم ورود به منزل توسط دادستان محترم شهرستان سرابدره، به منازل مضنونین اعزام شده  که در جستجو از منزل آنان اجزای خرس شکارشده، و نیز ادوات شکار از جمله سه اسلحه و تعداد زیادی فشنگ که با آن خرس بی‌دفاع را به خاطر یکسری خرافات ازجمله زبان وجگر آن که امراضی را از بین می‌برد، شکار نموده کشف و ضبط  کردند و پرونده جهت سیر قانونی  به دادسرا تحویل داده شد. 
 

سپه‌وند  ادامه داد: مامورین اجرایی سفید کوه خرم آباد تلاش و کوشش خود را جهت جستجوو  یافتن توله خرس در منطقه به شکل علمی و اصولی آغاز کردند این در حالیست که تنها کاری که می‌توان برای این خرس زبان بسته انجام داد تاکسیدرمی کله خرس است که توسط کارشناس مسئول محیط طبیعی (محسن امیری)صورت گرفت.





این کارشناس حقوقی جبران ضرروزیان وارده یک قلاده خرس را  شصت میلیون ریال خاطرنشان کرد: با استناد به ماده 10و11و13قانون شکار و صید و مادتین 679و680قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌گردد، و با متخلفین به سختی برخورد خواهد شد. و از کلیه هموطنان عزیز درخواست می‌گردد که در صورت مشاهده این گونه جرائم زیست محیطی مراتب را با همکاران ما در سراسر کشور و یا با شماره تلفن 3221774-0661 درمیان گذارند تا شاهد این گونه حوداث دلخراش نباشیم.  

به تمام ورزشکاران توصیه می شود ورزش بارفیکس انجام دهند چرا؟


1011252 673053472753101 2032776812 n به تمام ورزشکاران توصیه می شود ورزش بارفیکس انجام دهند چرا؟


برترین فعالیتی که وجود دارد در ورزش بارفیکش است چون همه عضلات در کل بدن حرکت میکنند حتی عضله ها را حجم می دهد و بر آنها نیرو وارد می شود . این ورزش در گروه ورزشهای اساسی است و کاملا هیکل را بالا می کشد. اکنون بخوانی درباره ورزش بارفیکس ببینیم کسانی که این ورزش را انجام می دهند چه فوایدی برای بدنشان دارد

 

 

بارفیکس جزء حرکات اصلی و پایه است . بهترین و مهمترین حرکت برای افزایش پهنا و حجم خارجی و بالایی عضلات زیر بغل به شمار می رود. یک برنامه اختصاصی بارفیکس نه تنها موجب پرورش و ضخیم شدن عضلات پشت و پهن‌تر شدن آن‌ها می‌گردد بلکه باعث افزایش سایز و حجم در عضلات جلو بازو نیز می‌شود.
در حرکت بارفیکس عضله سینه ، دلتوئید ، کول و ساعد نیز تحت فشار قرار میگیرند.

اگر بخواهیم تعریف ساده ای از حرکت بارفیکس داشته باشیم باید بگوییم بالا کشیدن وزن کامل بدن بر خلاف جاذبه زمین که عضلات پشت و زیر بغل را به آتش می‌کشد و البته لازم به ذکر نیست که این حرکت عضلات متعددی را تحت فشار قرار می‌دهد از عضلات تثبیت کننده شانه گرفته تا عضلات بازو و ساعد و حتی عضلات میان تنه و به دلیل تمام این خصوصیات بارفیکس می‌تواند و باید به عنوان یکی از اجزای ثابت هر برنامه تمرینی در نظر گرفته شود.

عزیزانی که توانایی انجام این حرکت را ندارند می توانند با تکرارهای کم و با کمک گرفتن کار را شروع کنند برای این منظور می‌توانید از پایه های بارفیکس که امکان قرار دادن وزنه کمکی روی آن ها وجود دارد و پایه ای جهت کمک گرفتن دارند استفاده کنید یا از یک یار کمکی که با گرفتن مچ پا شما را در اجرای حرکت یاری کند حرکت را انجام دهید.

برای کسانی که از حرکت بارفیکس برای بهبود کارایی خود در سایر رشته های ورزشی استفاده می‌کنند لازم به ذکر است که اجرای تعداد بیشتر لزوما به معنی افزایش کارایی ورزشی شما نیست تنها وقتی اجرای تکرارهای زیاد ارزشمند است که حرکت را با کنترل و فرم صحیح اجرا کنید همین برای بدنسازان هم صدق می‌کند با این تفاوت که وقتی توانستید بیش از ۱۵ تکرار بارفیکس را با وزن بدن اجرا کنید لازم است از وزنه اضافی برای اجرای حرکت استفاده کنید تا همچنان تحریک کافی جهت رشد را در عضلات خود اعمال کنید.

یک برنامه اختصاصی بارفیکس نه تنها باعث ضخیم‌تر شدن و پهن‌تر شدن عضلات پشت می‌گردد بلکه در افزایش حجم دور بازو و ساعد نیز بی‌تأثیر نیست. اگر به این موضوع شک دارید کافی است یک نگاهی به توسعه عضلات بازوی قهرمانان المپیک در ورزش ژیمناستیک بیاندازید تا متقاعد شوید. دلیل حجم بازوی ژیمناستیک کاران تمریناتشان بر روی میز لاری نیست، بلکه به خاطر اجراء زیاد بارفیکس مچ برعکس و بارفیکس مچ صاف در حرکات و دستگاه‌های متنوع ورزش ژیمناستیک می‌باشد.

بارفیکس دست باز از جلو

۱- میله بارفیکس را با دستهای باز بگیرید ( از عرض شانه ها بازتر) زانوها را بهم قلاب کنید و خم کنید. سینه را رو به جلو متمایل کنید.

۲- خود را به کمک عضلات زیر بغل و با خم کردن آرنج ها به سمت بالا بکشید ( تا جایی که چانه شما در مقابل میله قرار گیرد) سپس با مکث کوتاهی به ارامی به حالت اول بازگردید. برای کشش و فشار هر چه بیشتر به عضلات زیر بغل در پایین ترین نقطه حرکت ، تا حد ممکن پایین آمده و دستهای خود را کاملا کشیده و صاف کنید.

بارفیکس دست جمع برعکس
انجام این حرکت علاوه بر عضله زیر بغل ، فشار بیشتری به عضلات جلو بازو و ساعد وارد میکند. ۱- میله بارفیکس را طوری بگیرید که کف دستهای شما رو به صورت باشد و فاصله آنها از یکدیگر حداکثر ۱۵ سانتی متر باشد . ۲- با خم کردن آرنج ها خود را به سمت بالا بکشید و پس از مکث کوتاهی به حالت اول بازگردید.


 نقل از :htwww.hidoctor.ir