اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی و دوچرخه سواری

آماده سازی غار آبی تاریخی سهولان مهاباد حهت بازدید مهمانان نوروزی

به گفته  باباخان اسکندری  این آماده سازی که با هزینه ای افزون بر چهار میلیارد ریال انجام شده است شامل تجهیز و پاکسازی غار است در دو بخش داخلی و محوطه بیرونی غار و با استفاده از درآمدهای گردشگری غار صورت گرفته است.



سرپرست بخشداری بخش مرکزی مهاباد اضافه کرد: بخش داخلی غار و قسمت های عمیق دریاچه آن به کمک غواصان و افراد بومی پاکسازی شده و لامپ های غار که روشنایی غار را تامین می کنند از نوع معمولی به نوع ال ای دی که زیان کمتری برای غار دارد،تعویض شده اند.



اسکندری افزود: چهار قایق جدید برای خدمات رسانی بیشتر به مسافران تهیه شده و تمامی قایق های گردشگری درون غار به سیستم بی سیم و ارتباطی مناسب مجهز شده تا در صورت بروز هرگونه مشکل اقدامات سریع و موثر انجام شود.



وی گفت: در بخش بیرونی غار ضمن پاکسازی محوطه خارجی، 21 فقره آلاچیق با داشتن آب آشامیدنی و قابل شرب برای رفاه حال گردشگران ساخته شده و جاده منتهی به غار نیز خط کشی و جدول کاری شده است. اسکندری افزود: با استفاده از درآمدهای گردشگری غار چندین طرح عمرانی نیز در داخل روستای سهولان شامل نوسازی سیستم فاضلاب روستا، تهیه تجهیزات برای مدرسه روستا و تعمیرات مسجد روستا انجام شده است.



وی اظهار کرد: امسال قرار است در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوا نمایشگاه صنایع دستی نیز در ایام تعطیلات نوروز با همکاری هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی شهرستان در محوطه غار برپا شود.



اسکندری یادآور شد: غار سهولان مهاباد دومین غار آبی کشور پس از غار علی صدر می باشد.

منبع خبر:

http://www.ziryan.ir/NewsDetail.aspx?itemid=6848

با خاطرات پولادمردِ 90 ساله‌ی ایران

بازمانده المپیک 1948 لندن، هم تیمی سلماسی و نامجو، قهرمان دیروز و پیشکسوت امروز که از حضور 10 ساله‌اش در پولاد سرد تنها دو مدال برنز و طلا و آلبومی از روزگاران قدیم برایش به یادگار مانده است. مردی از دیار اردبیل که وزنه برداری خود را مدیون نامجو می داند.
در یکی از روزهای بهمن ماه مهمان پیشکسوتی از خانوداه وزنه برداری شدیم. پیرمرد 90 ساله ای که باعث آشتی پنج وزنه بردار المپیکی و رضازاده شد. پیدا کردن منزل آخرین بازمانده المپیک 1948 لندن و هم تیمی سلماسی و نامجو کار چندان سختی نبود به ویژه این که خیابانی به اسم او در شمال تهران وجود دارد و بر روی در سبز رنگ منزلش نیز با خطی درشت و طلایی رنگ نام او حک شده بود. (م - ر- رئیسی)


میر رسول رئیسی با لبخند اما به تنهایی از ما استقبال کرد وقتی علت تنها بودن او را جویا شدیم گفت: خانم ها به مجلس زنانه ای رفته اند اما خانمم همه چیز را برای پذیرایی آماده کرده و به من هم سفارش کرده حتما از مهمانانم پذیرایی کنم!
خانه دوبلکس رئیسی با آن معماری فوق العاده اش نظرها را جلب می کرد. زمانی که به او گفتم خانه بسیار زیبایی دارید، با پاسخی که به من داد متوجه شدم میزبان من علاوه بر قهرمان وزنه برداری، یک مهندس چیره دست هم به حساب می آید.
رئیسی پس از انجام پذیرایی، ضبط صوتی را آورد تا گفتگوهایمان را داشته باشد و با صحبتهایش ما را به اردبیل جایی که در آن بزرگ شده بود، ببرد.

مشکلات حل شد!!! دسترسی به اینترنت در هر کجا که بخواهید حتی در کوه ها و بیابان ها

از این به بعد در هر جای کره زمین که باشید می‌توانید با Iridium GO محصول شرکت Iridium به اینترنت دسترسی داشته باشید.




حتما با مشکل دسترسی به اینترنت در جاهایی که حتی پوشش شبکه GPRS نیز ندارند در هنگام مسافرت مواجه شده‌اید. حالا با وجود Iridium GO دیگر لازم نیست نگران دسترسی خود به اینترنت باشید زیرا با استفاده از این ابزار شگفت انگیز شما می‌توانید حتی در وسط اقیانوس آرام یا صحرای کالاهاری دسترسی خود را به اینترنت میسر کنید. Iridium GO که تنها کمی بزرگ‌تر از اندازه کف دست شماست با بهره گیری از ارتباط ماهواره ای دو طرفه به اینترنت متصل شده و از این جا به بعد به عنوان یک Access Point شبکه Wifi عمل می‌کند که می‌تواند میزبان حداکثر پنج دستگاه استفاده کننده از این شبکه باشد. پشتیبانی از سیستم عامل‌های اندروید و iOS به خوبی صورت گرفته و در کنار ظاهر مقاوم و وزن سبک، ترکیب مناسبی را برای استفاده در سفرهای ماجراجویانه فراهم آورده است. Iridium قصد دارد این محصول را در نیمه اول امسال با قیمت تقریبی 800 دلار عرضه کند.


اگه قرار باشه از این استفاده کنیم هم از دست شرکت های ارائه دهنده بی وجدان اینترنتیون راحت میشیم

و هم سرعتمون خیلی بالا میرهو هم دیگه فیل و شتر نداریم


منبع : Digikala

قله‌های همیالیا اجاره داده می‌شود!

نپال به منظور تسهیل صعود از اورست و کمک به رشد اقتصادی این کشور، طرح اجاره قلل هیمالیا به شرکتهای گردشگری خصوصی را مدنظر قرار داده است.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این پیشنهاد مشتمل بر اجاره تعدادی از 326 قلل هیمالیا به منظور جذب کوهنوردان است.
هدف از این اقدامات از جمله کاهش هزینه های صعود ، جذب تعداد کوهنوردان بیشتری به این کشور فقیر است که گردشگری یک منبع مهم درآمد آن محسوب می شود. 
موهان کریشنا ساپکوتا سخنگوی وزارت گردشگری نپال گفت: مذاکرات در مورد اجاره قلل ناپیموده به بخش خصوصی را آغاز کرده ایم.
وی گفت: ما از شرکتهای خصوصی نپالی و خارجی استقبال می کنیم و مطمئن هستیم که اگر این برنامه اجرا شود، برای نپال ایجاد درآمد می کند.
این پیشنهاد باید به تصویب کابینه برسد و ماهها طول می کشد تا اجرا شود.
اتحادیه کوهنوردی نپال با استقبال از این پیشنهاد اعلام کرد این اقدام گام بسیار خوبی است.
آنگ تشرینگ شرپا رییس این اتحادیه گفت: بخش خصوصی می تواند بهتر از بخش دولتی کالاهای گردشگری را عرضه کند.
بخش خصوصی شبکه های خوبی در سراسر جهان دارد و می تواند کوهنوردان و گردشگران را به نپال بیاورد.
در هفته های اخیر نپال مجموعه اقداماتی را برای بهبود گردشگری ارایه کرده است.
مسئولان نپالی هزینه صعود را برای تعداتدی از قلل کاهش داده اند و هر صعودکننده از اورست را ملزم با پایین آوردن هشت کیلو زباله برای پاکسازی بام جهان کرده اند.عصر ایران

روز درختکاری، روز هدیه ی سرسبزی به زمینِ

من درختی سبز هستم
با شهامت
با سری افراشته بر سوی گردون
آنکه رمز رستنست
رمز همت
رمز پاک پایداری
ریشه اندر خاک دارم
میو ی افلاک دارم …
درخت یکی از زیباترین مظاهر خلقت و جلوه ای از تجلیات آفریدگار عالم است. درخت نماد آبادانی و شاخص سبزی و خرمی و مظهر زندگی و باعث تلطیف هوا و موجب آسایش و رفاه شهروندان و صفا و پاکی طبیعت می باشد، درختان همواره در زندگی بشر موثر بوده اند. قرنهاست که آدمی در سایه شاخسارشان از شدت گرما و تابش خورشید در امان مانده و از میوه های الوان و شیرینشان بهره مند گشته است. آوای پرندگان که در لابلای شاخسارشان مأوا گزیده اند، روح و جانش را صفا بخشیده و قلب وی را مملو از خوشی و شادابی نموده است. در دل زمستان سرد نیز بار دیگر به مدد هیمه ای که از تنه درختان فراهم آورده و آتشی که از آن افروخته سرما و یخبندان را تاب آورده و با آنها دست و پنجه نرم کرده است و بار دیگر این شکوفه های زیبای درختانند که به او نوید فرا رسیدن بهاری دل انگیز را می دهند.

به این ترتیب بهره مندی هایی که از درختان عاید بشر می گردد بیشمار است و اگر درختان را نعمات الهی بدانیم، سخنی به گزاف نگفته ایم. شاید به همین دلیل است که انسانهایی فرهیخته نظیر شعرا و بزرگان و اساتید در زمینه ادبیات و نیز پیشوایان و بزرگان دینی همواره آنرا مد نظر قرار داده و بدان توجه نموده اند. درخت مظهر زیبایی و حیات و یکی از زیباترین و پرثمرترین نعمتهای بیکران خداوند است که بخش مهمی از نیازهای انسان را برآورده می‌سازد. در ایران، روز 15 تا 22 اسفند ماه به عنوان "هفته منابع طبیعی" نامگذاری شده است که نخستین روز این هفته یعنی 15 اسفند "روز ‌درختکاری‌" نام دارد.

امروزه با صنعتی شدن جوامع بشری درختان نقش مهم تری در زندگی بشر ایفا می کنند، از سویی مقدمات پیشرفت بیشتر صنعت و فناوری را موجب می شوند و منابع تامین کننده محصولاتی نظیر وسایل چوبی، مبلمان، لوازم التحریر (کاغذ، انواع مدادهای مختلف) ‌الوار و هزاران محصول دیگر محسوب می شوند و از سوی دیگر به منزله ریه های یک شهر تلقی شده و نقش مهمی در تامین سلامت اعضای جامعه را ایفا می کنند.

این مورد اخیر از مورد قبل مهمتر مینماید. چراکه به دلیل فعالیت کارخانجات صنعتی و نیز ازدیاد وسایط نقلیه عمومی و فعالیت روزانه آنها در سطح شهرهای بزرگ از جمله تهران آلاینده ها و گازهای مهلک و خطرناکی نظیر دی اکسید کربن در هوای شهرها فزونی یافته و سلامت افراد را تهدید می کند و افزایش هر چه بیشتر این مواد آلاینده کاهش میزان اکسیژن در هوا را سبب می شود و این وضع نامساعد گروههای آسیب پذیر نظیر بیماران ریوی و قلبی، سالخوردگان و کودکان را بیشتر تهدید می کند.
در چنین شرایطی مسئله درخت و درختکاری راه حلی مناسب برای مبارزه با آلودگیهای مذکور به شمار می آید. ایجاد جنگلهای مصنوعی و فضای سبز در اطراف شهرهای بزرگ به تاسیس کارخانجات تولید اکسیژن می ماند. در همین راستا در کشور عزیزمان ایران 15 اسفند هر سال به درخت و درختکاری اختصاص یافته و آن را روز درختکاری نام نهاده اند. به این ترتیب همه ساله در روز 15 اسفند ماه که آخرین ماه فصل زمستان است در حالیکه همه ایرانیان خود را برای استقبال از روزهای پر طراوت بهاری آماده می کنند. نهالهای جوان به دست خاک مهربان و صبور ایران سپرده می شود تا به درختانی نیرومند و سرسبز بدل گردند و به این ترتیب گامی در آبادانی کشور عزیزمان برداشته می شود.

با کاشت درختان سازگار با وضعیت جوی ایران و با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی خشک و کم باران اغلب مناطق کشور، می توان محیط زیست را لطیف و با طراوت کرد. طبیعت و فضای سبز وسیله ای برای بقای بشری و حفظ زیبایی شهر است و به عنوان میراثی ارزشمند به همه انسانها تعلق دارد. درختکاری در ایران دارای پشتوانه‌ای از علایق ملی و سنت تاریخی است، تاریخ نشان می‌دهد که ایرانیان باستان، جشنهای خاصی داشتند و در این جشنها به درختکاری پرداخته و به خاک و زراعت احترام می‌گذاشتند علاوه بر این درختکاری با اعتقادات مذهبی مردم نیز پیوند دارد، تا حدی که کاشت درخت نوعی عبادت محسوب می شود.

مطالب یاد شده به روشنی، وظیفه تک تک ما را در حفظ و حراست از منابع طبیعی ِ موجود، خصوصاً جنگلها و مراتع و همچنین توسعه پایدار و گسترش این نعمت الهی، به عنوان یک وظیفه دینی و ملی، مشخص می کند. بطور خلاصه روز درختکاری بهانه‌ای است برای اینکه ما به محیط زیست احترام گذشته و آنرا احیاء کنیم و یا حداقل آن را با دقت بیشتری نگهداری کنیم. امید است که با تلاش در این جهت، حتی با کاشتن یک نهال کوچک، کشوری زیبا و آباد را برای خویش مهیا کنیم که یقیناً کاری پسندیده است.
من و تو با دست‏هایمان نهال کوچک را به خاک سرد اسفند می‏سپاریم و آفتاب، گرمای خویش را هدیه راه طولانی‏اش می‏کند و آب، با پاکی‏اش بدرقه شکفتن‏اش می‏شود. زمینِ سبز، دوست داشتنی و خیال‏انگیز است. چشم را نوازش می‏دهد و زبان را به تسبیح وا می‏دارد. ما با هم در روز درختکاری قراری سبز می‏گذاریم و همدیگر را به کاشت و حفظ این موجود زیبای خداوندی سفارش می‏کنیم. این قامت بلند و باشکوه، طلای سبزی است که زیستن، شکوفایی، حرکت و پویایی را به ما می‏فهماند. خداوند این موجود سبز و بابرکت را مایه عبرت، حکمت و قدرت خویش قرار داده است و ما نیز در جهت باروری این حکمت بی نظیر و ارزشمند تلاش خواهیم کرد.

درخت، در تهاجم پاییز هرچه را که از دست بدهد،

روح زندگی را برای خودش نگه می دارد.


پس درخت بکارید و با دیدنش در هر پاییز و بهار،

پاسداشت طراوت و زیبایی را تمرین کنید ...



به دست خود درختی می نشانم
به پایش جوی آبی می کشانم

کمی تخم چمن بر روی خاکش
برای یادگاری می فشانم

درختم کم کم آرد بر گ و باری
بسازد بر سر خود شاخساری

چمن روید در آنجا سبز و خرم
شود زیر درختم سبزه زاری

به تابستان که گرما رو نماید
درختم چتر خود را می گشاید

خنک می سازد آنجا را ز سایه
دل هر رهگذر را می رباید

به پایش خسته ای بی حال و بی تاب
میان روز گرمی می رود خواب

شود بیدار و گوید : ای که اینجا
درختی کاشتی روح تو شاداب




کتاب غارهای استان فارس انتشار یافت


جدیدترین اثر استاد و پیشکسوت کوهنوردی و غارنوردی استان فارس جناب آقای شاهین عارف نیا به(غارهای فارس) هم اکنون به بازار کتاب روانهاین یادداشت گران بهاء شامل اطلاعات فراوانی از غارهای استان فارس و همچنین نقشه های هوایی مسیر غارهایی میباشد که توسط خود استاد کشف و به ثبت رسیده.

  برای تهیه این کتاب به نشانی های زیر مراجعه فرمایید1- فروشگاه ساعت سعید واقع در خیابان فلسطین روبروی قنادی رضا آقای شاهینی- فروشگاه کوهنوردی رایان اسپرت- چهارراه ملاصدرا- ساختمان آناهیتا- طبقه چهارم آقای روح اله فرهادی- مؤسسه کوهنوردی پارسیان خیابان تختی- طبقه فوقانی فروشگاه لوازم کشاورزی چمن فر با آقای هاشم 4- فروشگاه پارسیان روبروی پارک آزادی آقای آذران حمیدی  . شایان ذکر است گروه های تحت پوشش هیات کوهنوردی و صعود های ورزشی استان فارس که مایل به خرید بیش از جلد کتاب می باشند(بهای هر جلد کتاب 200000ریال می باشد) شامل25%تخفیف می گردند که می بایستی با واریز مبلغ به تعداد کتابهای درخواستی به حساب شماره213869359 بانک ملت به نام هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان در یکی از روزهای زوج هفته از ساعت18 با در دست داشتن فیش واریزی به دفتر هیات کوهنوردی واقع در مجموعه ورزشی حافظیه مراجعه فرمایند.

شکارچیان بز وحشی آبستن در نایین دستگیر شدند

نایین،اصفهان- ایرنا- دو شکارچی متخلف که یک راس بز وحشی آبستن را شکار و بصورت ماهرانه ای در یک تریلی جاسازی کرده بودند، بازداشت شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نایین شامگاه یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: غروب امروز محیط بانان اداره حفاظت محیط

زیست نایین و سرمحیط بانی چوپانان در هنگام گشت و کنترل و بررسی نامحسوس زیستگاهها، در جاده اصلی چوپانان-اردکان واقع در داخل پناهگاه حیات وحش عباس آباد که از نواحی بسیار غنی حیات وحش است، متوجه حرکات مشکوک سرنشینان یک دستگاه تریلی شدند. 


حسین اکبری افزود: سرنشینان تریلی در حال انتقال یک گونی از کنار جاده به داخل خودرو بودند که محیط بانان با توجه به ترافیک جاده ای و فرا رسیدن شب جهت بررسی بیشتر ضمن یادداشت مشخصات تریلی با سرعت عمل لازم این موضوع را به نیروهای انتظامی مستقر در محدوده چوپانان اطلاع دادند.

اکبری گفت: با همکاری نیروهای انتظامی تریلی متوقف شد و در ابتدا رانندگان منکر هر گونه جرم و اقدام به شکار غیر مجاز بودند و تریلی به کلانتری چوپانان منتقل شد و مورد بازرسی قرار گرفت.

وی افزود: با بررسیهای دقیق، یک قبضه اسلحه کالیبر 12 و لاشه کامل و تازه یک راس بز وحشی که بصورت ماهرانه ای جاسازی شده بود کشف شد.

وی افزود: در ادامه مشخص شد بز آبستن بوده و دارای یک بچه در شکم است و در حالی که در کنار جاده در حال چرا بوده مورد هدف قرار گرفته است. 

اکبری گفت: در این رابطه دو نفر متخلف بازداشت و برای برخورد قاطع به مرجع محترم قضایی معرفی شدند.

65 کیلومتر از جاده چوپانان-اردکان از داخل زیستگاههای بسیار متنوع و غنی پناهگاه حیات وحش عباس آباد از جمله دهنه قطنی می گذرد که این جاده اثرات منفی زیادی بر یکپارچگی و انسجام منطقه دارد و سبب دسترسی شکارچیان غیر مجاز، استرس حیات وحش، اخلال در کریدورها و مسیرهای جابه جایی و تلفات جاده ای گونه های جانوری شده است.

پناهگاه حیات وحش عباس آباد یکی از غنی ترین مناطق حفاظت شده به لحاظ فراوانی و تنوع حیات وحش جانوری و گیاهی و تیپ های گوناگون زیستگاهی است و دسته های قوچ و میش ،کل و بز، جبیر و انواع پرندگان در آن مشاهده می شوند.

احتمال دیدن گونه های شاخص مانند یوزپلنگ آسیایی ،کاراکال، پلنگ و شاه روباه نیز در پیرامون جاده مذکور وجود دارد و جلوه های ویژه ای از طبیعت زیبای ایران قابل مشاهده است که تماشای آنها بسیار نشاط آفرین و خاطره انگیز خواهد بود.

متاسفانه برخی شکارچیان غیر مجاز به جای محافظت از سرمایه های طبیعی، بطور ناجوانمردانه زیبایی های طبیعت و نشانه های خداوندی و سرمایه های فرانسلی را هدف قرار داده و قربانی سود جویی های خود می کنند.

شعله جاودانه‌

شعله جاودانه‌ای که در پشت آبشاری واقع در غرب نیویورک قرار گرفته، یکی از زیباترین شعله‌های دائمی جهان است که تنها ویژگی مرموز بودنش می‌تواند بر زیبایی‌اش غلبه کند.

 

 

براساس گزارش لایو‌ساینس، این شعله،‌واقع در پس آبشاری در پارک چستنات ریج در نیویورک، یکی از صدها شعله جاودان جهان است که از گازهای نشت شده از زیر زمین به سطح تغذیه می‌شوند. اما این شعله به خصوص تفاوت عمده‌ای با دیگر شعله‌های موجود در جهان دارد.


به گفته محققان دانشگاه ایندیانا این شعله که احتمالا صدها سال پیش توسط بومیان آمریکایی روشن شده‌است، توسط فرایند زمین‌شناسی جدیدی تغذیه می‌شود که تا پیش از این در طبیعت به ثبت نرسیده بود. این نوع از گاز عموما از نوعی سنگ رسوبی بسیار عمیق و داغ و باستانی به نام شیل به وجود می‌آید. در شیل برای تجزیه مولکول‌های بزرگ کربنی و ایجاد مولکولهای 

کوچکتر،‌ حرارت باید به نزدیکی نقطه جوش آب و یا داغتر برسد.


شعله


درمورد این شعله،‌ شیل‌ها علاوه بر اینکه در عمق کمی قرار داشته و جوان هستند، حرارت آنها نیز بیشتر از حرارت یک فنجان چای نیست. این یافته‌ها نشان می‌دهد گازی که منجر به شکل‌گیری این شعله جاودان طبیعی شده، طی فرایندی متفاوت به وجود می‌آید، به بیانی دیگر نوعی کاتالیزور از مولکول‌های زیستی درون شیل گاز مولد شعله را ایجاد می‌کند.


براساس این مطالعه،‌محققان اعلام کردند 30 درصد از گازهای متانی که درسرتاسر جهان پراکنده می‌شوند از منابع طبیعی مانند این چشمه‌های گازی تراوش می‌کنند. در زمان نیاز،‌اتش زدن این چشمه‌ها و ایاد شعله‌های جاودانه طبیعی می‌تواند مفید باشد زیرا آتش متان را به دی‌اکسید کربن تبدیل می‌کند، گازی که در اتمسفر 20 برابر کمتر از متان حرارت را در خود نگه می‌دارد.


با این‌همه یافتن ریز‌چشمه‌های متانی برای ایجاد این نوع شعله‌ها کار چندان ساده‌ای نیست،‌زیرا در بیشتر موارد، گاز به درون خاک نشت کرده و توسط باکتری‌های متان‌خوار به دی‌اکسید‌کربن تبدیل می‌شوند؛ و یا این چشمه‌ها درجایی سر از خاک برمی‌آورند که محیط آنها برای سوختن همیشگی شعله مناسب نیست. در شعله پارک چستنات ریج، شعله به صورت طبیعی در اتاقکی طبیعی محصور شده‌ و می‌تواند برای همیشه به سوختن ادامه دهد. چشمه این‌ پارک همچنین نسبت به دیگر چشمه‌های گازی جهان از بالاترین میزان تمرکز اتان و پروپان برخوردار‌است.