اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی و دوچرخه سواری

تاریخچه المپیک

تاریخچه المپیک

تاریخچه المپیک

المپیک چیست؟ ، المپیک در کجا شکل گرفته و چگونه تکامل یافته تا به شکل امروزی در آمده است ؟ پاسخ به تمامی این سوالات را در مقاله زیر بخوانید .

بازی های المپیک به جشنواره های ورزشی گفته می شود که به عقیده تاریخ نویسان اولین بار در یونان باستان انجام می شد و در اواخر قرن 19 میلادی مجدداً احیا شد.

در دوره باستان بیشتر جشنها در ابتدا جنبه مذهبی داشتند و برای ادای احترام به زئوس (پادشاه خدایان یونان) در صحن معبدوی به نام المپیا برگزار می شد.

المپیا دشتی است واقع در کشور یونان در اروپا که به ثبت میراث جهانی یونسکو نیز رسیده است. شرکت کنندگان مسابقات المپیک تنها مردانی بودند که وقت و ثروت کافی به منظور پرداختن به ورزش را داشتند. این جشنها اغلب پس از پیروزی در جنگ یا در بزرگداشت روزهای تولد و مرگ پادشاهان و بزرگان هر 4 سال یک بار برگزار می شد.

تاریخچه المپیک

(تصویر متعلق به مجسمه زءوس است که مسابقات المپیک برای ادای احترام به او در صحن مقدس او در المپیا برگذار می شد.)


در ابتدا تنها ورزشکاران غیر حرفه ای حق شرکت در این مسابقات را داشتند اما کم کم پای حرفه ای ها نیز به این عرصه باز شد.

بازی های المپیک باستان از سال 776 بیش از میلاد آغاز و تا سال 394 بعد از میلاد ادامه داشت ،در بررسی علل افول بازی های المپیک در دوره باستان می توان گفت که با غلبه رومیان بر یونانیان بازی های المپیک شکوه و جلال گذشته خود را از دست داد و صحنه رقابت های انسانی به کارزارهای خونین و نبرد گلادیاتورها با هم و نبرد انسان با حیوان که همان گاو بازی رایج امروزی است تبدیل شد.


تاریخچه المپیک

در دوران باستان تنها مردانی که آزاده زاده می شدند و نه برده، می توانستند در مسابقات المپیک شرکت کنند و دختران مجرد در تاریخی دیگر در ستایش همسر زئوس به مسابقه می پرداختند و بانوان متاهل نیز حق شرکت نداشته و در صورت مخالفت بهای آن را با جان خویش می پرداختند. در ابتدا مسابقات المپیک تنها شامل مسابقه دو بود ولی بعدها کشتی، بوکس و پرش نیز به آن اضافه شد.

*شکل گیری المپیک نوین:

از سال 394 بعد از میلاد که بازی های المپیک تعطیل شد تا سال 1896 میلادی این مسابقات به دست فراموشی سپرده شد و المپیا نیز در زلزله ای مهیب کاملاً از بین رفت. پس از این حادثه باستان شناسان به کاوش هائی در آن منطقه پرداختند و پس از تلاش های دولت های کشور فرانسه و یونان و پی گیری های دانشمندی به نام پی یو بارون دوکربرتن در سال 1889 در شهر پاریس کشور فرانسه همایشی تشکیل شد که اساس بازی های المپیک جدید را بنا زد.

در سال 1892 پس از آنکه دولت خواست تا وی را در اجرا و احیای بازی های المپیک بازی کند. برنامه و آئین نامه ی عظیمی را در این مورد به اتحادیه ورزش پاریس ارسال کرد و بلافاصله، خود از طرف دولت فرانسه به ریاست اتحادیه برگزیده شد و برای به دست آوردن پشتیبان به کشورهای اروپائی مسافرت کرد.

در سال 1896 کنگره المپیک تشکیل شد و کویرتن مورد حمایت کشورهای شرکت کننده قرار گرفت در این کنگره قرار شد بازی های المپیک در هر 4 سال یک بار در یکی از کشورهای بزرگ برگزار شود و کمیته ای به نام کمیته بین المللی المپیک به نظارت کامل و دقیق بر بازی ها داشته باشد، تشکیل گردد و این گونه شد که بازی های المپیک در سال 1896 دوباره در آتن از سر گرفته شد.

ورزش شنا راهی برای چربی سوزی و تناسب اندام

انواع اصلی حرکات شنا شامل شنای آزاد، کرال سینه، پروانه و کرال پشت می باشد که شنای پروانه دشوارترین این حرکات به شمار می آید.

شنای آزاد که کرال جلو یا کرال استرالیایی هم نامیده می شود، کاملاً از اسمش پیداست. در این حرکت هیچ محدودیتی برای چگونگی حرکت دست و پا وجود ندارد. شما فقط باید بتوانید نیمی از بدن را بالای آب نگاه دارید (به استثنای 15 متر اول و بعد از هر دور). این حرکت احتمالاً بهترین حرکت برای آنهاست که تازه شروع کرده اند.

شنای آزاد برای 150 تا 180 پوند مایل حدوداً 500 تا 700 کالری در ساعت می سوزاند. کرال سینه از طرف دیگر، حرکاتی کاملاً تعریف شده و مشخص دارد. شانه ها باید با آب در یک خط قرار بگیرند، و حرکات دست ها و پاها باید با هم انجام شود و یک عمل را انجام دهند. دست ها از سینه دور شده و به دور بدن می گردد و بعد دوباره به جای اولیه باز می گردد (پاها نیز دقیقاً همین عمل را انجام می دهند). اگر با این حرکت یک ساعت شنا کنید، حدود 750 کالری خواهید سوزاند.


در طی حرکت پروانه دو دست از عقب به سمت هم حرکت می کنند، از بالای آب رد شده و به جلوی سر رسیده و بعد دوباره به زیر آب می روند. در این حرکت پاها حرکت دلفینی انجام می دهند. در این حرکت ماهیچه های شانه کاملاً درگیر می شوند و حرکتی کاملاً دشوار است. به همین دلیل پیشنهاد می شود کسانی که در شنا تجربه دارند ســراغ یــادگیری این حرکت بروند و از آنجا که دشوارترین حرکت شنا به حساب می آید، بیشترین انرژی را می گیرد و شما حدوداً 800 کالری در ساعت خواهید سوزاند.

در آخر حرکت کرال پشت در حالتی انجام می شود که پشت شما روی آب قرار دارد. دست ها و پاها را می توان به همان شیوه شنای آزاد حرکت داد و حداقل 500 کالری در ساعت خواهید سوزاند. در این حرکت باید کاملاً از موقعیت بدنتان داخل استخر مطلع شوید چون وقتی از پشت خوابیده اید نمی توانید جلوی خود را ببینید.

فرض کنید که قادر به انجام کلیه این حرکات هستید، در این حالت حرکت پروانه بهترین حرکت برای شما خواهد بود اگر قصد کاهش وزن داشته باشید، این حرکت عضله سازی نیز می کند. به این دلیل که شما بیشترین حجم کالری را در یک ساعت خواهید سوزاند و این کمک می کند که وزن بدن کاهش یابد.

اما اگر هدف شما از شنا کردن عضله سازی است، باید این ورزش را تا آخرین درجه شدت انجام دهید، اما در زمانی کوتاه تر. در این حالت شما کالری های زیادی نخواهید سوزاند، اما به ساختن ماهیچه کمک خواهید کرد.

نکات مهم:
از آنجا که این ورزش در آب انجام می شود، نکات و توجهاتی را باید مد نظر قرار دهید. یکی از مهمترین جنبه های شنا کردن این است که بتوانید تنفستان را منظم کنید. چون سرتان فقط زمانهایی مشخص به روی آب می آید، باید تنفستان را با هر حرکت تنظیم کنید. حتی برای بعضی افراد الزامی است که این کار را قبل از شروع ورزش کمی تمرین کنند. اگر نتوانید ریتم تنفستان را تنظیم کنید، بسیار برایتان ایجاد مشکل خواهد شد و دیگر نمی توانید فواید چندانی از این ورزش ببرید، چون در این ورزش تنفس و ماهیچه ها با هم کار می کنند.
همچنین بهتر است قبل از انجام این حرکات برای یک دور کامل، خوب به آن حرکت مسلط شوید. اگر این حرکات را درست انجام ندهید، خیلی زود خسته خواهید شد. اگر حرکات بدنتان با یک نظم هماهنگ انجام شوند، شما قادر خواهید بود که خود را روی ضربان قلبتان متمرکز کرده و بنابراین شدت ورزش را بالاتر ببرید.

تکچرخه سواری در کوهستان

دوچرخه سواری در کوهستان به تنهایی خطرناک نیست اما به تازگی یک ورزشی در حال رشد است که نام آن "تکچرخه سواری در کوهستان" است و خطر بسیاری برای ورزشکاران دارد و می توان آن را خطرناک ترین ورزش دنیا نام نهاد.

باشگاه خبرنگاران، ورزش یکی از کارهایی است که همه پزشکان و محققان به انجام آن اصرار می ورزند و می تواند سلامت بدن شما را در همه حال تضمین کند.

دوچرخه سواری نیز یکی از همین ورزش های بسیار خوب برای سلامتی است و البته این ورزش انواع مختلف و شرایط خاصی نیز دارد. یکی از این انواع دوچرخه سواری در کوهستان است.

دوچرخه سواری در کوهستان به تنهایی خطرناک نیست اما به تازگی یک ورزشی در حال رشد است که نام آن "تکچرخه سواری در کوهستان" است و خطر بسیاری برای ورزشکاران دارد. با "تک چرخه ها" حتما آشنا هستید که غالبا دلقک های سیرک برای اجرای نمایش استفاده می کنند.

این ورزش اینگونه تعریف می شود که با استفاده از تک چرخه ها باید از کوه های مختلف صعود کرد و سپس به کمک همان وسایل بار دیگر به پایین کوه بازگشت. البته از آنجایی که هیچ اطمینانی به این تک چرخه ها نیست این ورزش به تازگی به عنوان خطرناک ترین ورزش دنیا شناخته می شود.

زادگاه اصلی این ورزش خطرناک امریکا است و از دهه 1990 تا به امروز طرفداران مختلفی را به خود جذب کرده است و هر کدام از ورزشکاران این رشته دارای قدرت بدنی بالا و البته دل و جرات زیادی هستند.

حرفه ای های این رشته می گویند مهمترین قسمت هایی از بدن که در این رشته قدرت پیدا می کنند شکم، بازوها و پا است. این ورزش به سرعت در حال رشد است و البته باید نکات ایمنی آن نیز در این میان رشد داشته باشد.

البته ما به شما این ورزش را توصیه نمی کنیم چون احتمالا به جای قدرت پیدا کردن شکم، بازوها و پاها مطمئنا جان خود را از دست می دهید. امتحان مجانیست...




میخک و خواص مفید آن

میخک گیاهی بسیار کوچک اما با خواص درمانی فراوان است که در عین حال به عنوان یک ادویه شفابخش و خوش عطر در تهیه غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.




میخک معمولاً به عنوان یک ادویه آشپزخانه و در ترکیب با فلفل، دارچین و زردچو
به و سایر ادویه‌ها برای تهیه پودر ادویه کاری، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از روغن میخک نیز در تولید عطرها، صابون‌ها و یا به عنوان ماده طعم دهنده در لوازم پزشکی و دندان‌پزشکی استفاده می‌شود.

این گیاه به علت زیبایی خاصی که دارد امروز در بیشتر نقاط دنیا به عنوان گیاه زینتی پرورش داده می‌شود البته در مناطق سردسیر این گیاه در گلخانه و گرمخانه نگه داری می‌شود.

در قدیم میخک ادویه ای گران قیمت بود که تنها پادشاهان و ثروتمندان می‌توانستند از آن استفاده کنند.


فواید میخک

1-‌ تحریک دستگاه گوارش و کمک به هضم غذا و متابولیسم: در طب سنتی چین از این چاشنی برای درمان حالت تهوع و مشکلات گوارشی استفاده می‌شود. میخک جریان آنزیمی را افزایش داده و در نتیجه فعالیت گوارشی را تقویت می‌کند. به علاوه میخک تأثیر بی‌حسی موضعی دارد و به همین دلیل برای درمان معده درد و حالت تهوع مفید است.


2- کاهش درد دندان: استفاده از میخک برای کاهش دندان درد موثر است و همچنین به کاهش عفونت‌های دهانی کمک می‌کند. آغشته کردن محل پوسیدگی دندان به روغن میخک در تسکین درد دندان موثر است.

میخک تقویت کننده مغز است و کسانی که حافظه ضعیف دارند باید از دم کرده

میخک استفاده کنند

اوژنول همانند بی‌حس‌کننده‌های موضعی موجب مهار هدایت پیام‌ها از گیرنده‌های حس درد به طور محیطی می‌شود و با مهار التهاب و تاثیر بر مسیر درد به صورت مرکزی موجب تسکین درد مزمن نیز می گردد. میخک در حدود 20 برابر قدرتمندتر از اوژنول و دیگر ترکیبات ضد درد می باشد.


3- درمان سرفه: جویدن میخک به همراه یک تکه کوچک از نمک معمولی به تولید بیشتر آب دهان کمک کرده و در نتیجه تحریک پذیری در گلو را کاهش می‌دهد.


4- کاهش استرس و آرام کردن تنش‌های روانی: اگر احساس می‌کنید استرس دارید مقداری آب را به همراه کمی برگ ریحان، برگ نعنا و میخک بجوشانید سپس از این جوشانده برای تهیه چای سیاه استفاده کنید. این نوشیدنی را همراه با کمی عسل مصرف کنید. معجون گیاهی به دست آمده، تنش‌های شما را تسکین می‌دهد.


5- میخک درمان کننده‌ی سرطان است و حتی از ابتلا به سرطان نیز جلوگیری می‌کند.


ترکیبات شیمیایی

غنچه‌های گیاه میخک پس از باز شدن یعنی قبل از این که رنگ خاکستری و ارغوانی آن تبدیل به قرمز شود، باید چیده و خشک شوند، میخک که به عنوان ادویه و دارو به کار می‌رود، پودر این غنچه‌ها است.

غنچه میخک دارای 16 درصد و ساقه‌های درخت در حدود 5 درصد و برگ‌های آن دارای 2 درصد اسانس روغنی است که از تقطیر این قسمت‌ها به دست می‌آید.

اسانس میخک دارای بویی قوی و طعمی سوزاننده است و این اسانس سفید رنگ است و اگر در مجاورت هوا قرار گیرد رنگ آن تیره و غلیظ می‌شود.

اسانس میخک دارای اوژنول، اربوفیلین، الکل بنزیلیک، بنزوات دو متیل، فورفوول و اتیلن است.

اوژنول که ماده اصلی میخک است آرام کننده و ضد عفونی کننده است و از آن در دندان‌پزشکی برای آرام کردن درد دندان استفاده می‌شود.


میخک در طب سنتی

* میخک از نظر طب قدیم ایران خیلی گرم و خشک است و دارای خواص بسیاری است.

* برای رفع دندان درد و گوش درد یک قطره از اسانس میخک و یا روغن آن را روی دندان بمالید و یا در گوش بچکانید.

* میخک تقویت کننده مغز است و کسانی که حافظه ضعیف دارند باید از دم کرده میخک استفاده کنند.

* این گیاه برای رفع سردرد مفید است، ضعف اعصاب را درمان می‌کند و برای رفع تنگی نفس موثر است.

* کسانی که مبتلا به بیماری وسواس هستند برای درمان آن باید میخک بخورند.

میخک جریان آنزیمی را افزایش داده و در نتیجه فعالیت گوارشی را تقویت می‌کند.

به علاوه میخک تأثیر بی‌حسی موضعی دارد و به همین دلیل برای درمان معده درد

و حالت تهوع مفید است

* مقوی معده و جهاز هاضمه است، کبد و کلیه را تقویت می‌کند، سکسکه را برطرف می‌کند.

* کسانی که قطره قطره ادرار می‌کنند برای درمان آن باید چای میخک بنوشند.

* میخک اشتها آور است و بدن را تقویت می‌کند.

* برای ترمیم قرنیه چشم و برطرف کردن لکه در چشم، می‌توان چند قطره از محلول آبی میخک در چشم چکاند.

* میخک تب بر و برای گردش خون و قلب مفید است.

* برای درمان کمردرد، چای میخک و یا دو قطره اسانس میخک را با آب گرم و یا چایی مخلوط کنید و بنوشید.

* نوشیدن یک فنجان چای میخک بعد از غذا، گاز و درد معده را از بین می‌برد.

* استفاده از میخک، گرفتگی عضله را از بین می‌برد.


طرز استفاده

برای تهیه‌ی چای یا دم‌کرده‌ی میخک، مقدار 10 گرم میخک را با یک لیتر آب جوش مخلوط و به مدت 5 دقیقه دم کنید.


مضرات

همان طور که گفته شد، میخک بسیار گرم است و بنابراین برای گرم مزاجان مناسب نیست و ممکن است باعث ناراحتی کلیه و روده‌ها شود. این گونه افراد باید میخک را با صمغ عربی مخلوط کنند و سپس بخورند.

خواص چای ترش

چای قرمز یا چای ترش از گیاه رز چینی تهیه می شود.که از گلبرگ ودانه های آن می توانبه عنوان نوشیدنی مورد استفاده قرار داد.
 این چای دارای رنگ قرمز و طعم ترش می باشد . در عهد باستان از آن برای شادابی و رفع عوارض بیماری های قلبی از آن استفاده می کردند.این محصول در برخی فرهنگ ها مثل چین ، مکزیک و حتی اروپا و جود دارد. 
در سودان و مصر نیزبه عنوان یک نوشیدنی تشریفاتی از آن استفاده می کنند.این چای به علت رنگ و طعم و خاصیتی که دارای جایگاه خاصی در میان گیاهانی است که نام چای را به خود اختصاص داده اند.در ضمن می توان این نوشیدنی را به صورت دم کرده با عسل و به صورت شربت استفاده کرد و یا با آب سیب و شیرینی سیب که به خوبی با هم سازگارند 
خورد. 

خواص چای ترش

دم کرده این گیاه ، کاهش دهنده فشار خون ، خنک کننده بدن و رقیق و تصفیه کننده خون وکنترل کننده کلسترول و اختلالات کبدی و صفراوی و آرام بخش است و بر عکس چای که باعث دفع آهن می شود . چای ترش خود یکی از منابع غنی آهن به شمار می آید . یکی از مهمترین خواص آن ، شباهت ترکیبات آن با انسولین است . محققان اعلام کرده اند ، چای قرمز حاوی موادی است که از بروز دیابت جلوگیری می کند. در واقع تاثیر مصرف چای قرمز در بدن ، مانند وارد کردن انسولین مصنوعی و ماده ای شبیه انسولین می باشد. بنا براین از افزایش قند خون جلوگیری می کند. تحقیقات قبلی نشان داده بود که مصرف چای قرمز می تواند از بروز بیماری هایی نظیر بیماری های مزمن قلبی و سرطان جلوگیری می کند. اما در تحقیقات اخیر ثابت شده است تاثیرات مفیدو قابل ملاحظه ای برمتابولیسم و تنظیم قند خون دارد.همچنین به دلیل کاهش تحرک وافزایش وزن در بین بیماران دیابتی در سراسر جهان که بالغ بر ۳۵۰ میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ بر آورد شده اند، آگاهی از تاثیر چای قرمز برای همگان مفید است .
 در هند نیز ، از دانه های این گیاه به عنوان یک دارو برا ی درمان سستی و سوء هاضمه استفاده می شود.دانه های چای قرمز غنی از پروتئین و دم کرده این گیاه ، منبع خوبی از مس است .

کار برد چای ترش در صنایع غذایی

چای ترش از گذشته تا کنون در صنایع غذایی کار برد فراوان داشتهاست . در بسیاری از کشور ها از پودر آسیاب شده کاسبرگ این گیاه به عنوان طعم دهنده در کیک و شکلات و بستنی استفاده می شود . چرا که این طعم دهنده علاوه بر آنکه خوشمزه است مضرات طعم دهنده های مصنوعی را هم ندارد.

طریقه مصرف چای قرمز

همه افرادبخصوص آنهایی که دارای قند ، چربی و فشار خون بالا هستند، می توانند یک تا دو نوبت از چای روزانه خود را به چای قرمز اختصاص دهند . برای هر بار مصرف ۵ گرم از گلبرگ های چای قرمز را داخل یک فنجان ریخته و روی آن آب جوش بریزید. سرپوشی بر روی آن گذاشته ، ده دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و سپس آن را صاف کرده و میل کنید

گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی

گاوزبان (Borago officinalis)


گیاهی علفی و یک ساله، به ارتفاع 15 تا 70 سانتیمتر، دارای ساقه منشعب و پوشیده از تارهای خشن، برگ‌های این گیاه نسبتا بزرگ و چین خورده به رنگ سبز تیره، تخم مرغی شکل و نوک تیزند که به طور متناوب برروی ساقه گیاه قرار دارند. تمام سطح گیاه پوشیده از کرک‌های سفید و منشعب است. گل‌های این گیاه در انتهای ساقه قرار دارد و به رنگ روشن و ستاره شکل و میوه آن به شکل چهار فندق کوچک است. این گیاه بومی کشورهای اروپایی است،
اما در برخی نقاط ایران نیز در سطح محدود کاشته می‌شود. این گیاه در فرانسه شکوفه آبی تندرستی نامیده می‌شود، زیرا گل‌های ان به رنگ آبی است و داروی خوبی است برای دهقانان که معمولا نیاز به تنفس بیشتر در هنگام کارکردن دارند. اندام دارویی گاوزبان گل و برگ آن است که محرک غده فوق کلیه، ضد اضطراب و افسردگی و آرام بخش می‌باشد. هم چنین عصاره گل گاوزبان دارویی موثر و بی‌خطر برای درمان بیماران مبتلا به اختلال وسواسی اجباری است. استفاده طولانی مدت از این گیاه باعث آسیب کبدی می‌شود. آنچه در بازر گیاهان دارویی به نام گل گاوزبان عرضه می‌شود، گیاهان دیگری به جز گاوزبان فوق است که از جمله می‌توان به Echium amoenum اشاره کرد. بررسی محققان نشان داده است بر خلاف گاوزبان واقعی این گیاه فاقد اثرات قابل توجهی برروی اعصاب و روان بوده و بیش‌تر در درمان سرماخوردگی کاربرد دارد. 


 
جو دو سر (یولاف) (Avena sative) 


 
گیاهی دارای گل‌های بسیار ریز و نامشخص است. این گیاه‌ها در دستجانی که اصطلاحا سنبله نامیده می‌شوند، قرار گرفته‌اند و هر سنبله توسط دو برگچه کوچک که پوش یا گلوم دارای زواید دراز نخی شکلی به نام ریشک هستند محصور شده است. یولاف در بیشتر نقاط کشور رویش دارد و دانه‌های آن خاصیت دارویی فراوانی دارند. گیاه یولاف در درمان افسردگی بسیار مفید است و برای تقویت اعصاب به کار می‌رود.

مریم گلی (Salvia officinalis)

گیاهی است بوته‌ای با ساقه منشعب و پوشیده از برگ‌های باریک در انتهای ساقه‌های خوشه‌ای از گل‌های آبی رنگ می‌روید. ساقه‌ها عطری خوشایند و طعم تلخ دارد. مسکن و برطرف کننده درد است. و اسانس رقیق آن را برای کاهش سردرد به شقیقه‌ها می‌مالند. اسانس آرام بخش و نشاط آور در عطریات و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی به کار برده می‌شود. به علاوه مریم گلی یک تقویت کننده حافظه بسیار قدرتمند محسوب می‌شود. این گیاه، هزاران سال است که در درمان بیماری‌های مغزی و عروقی مورد استفاده قرار می‌گیرد ترکیبات استخراج شده از ریشه‌ی گیاه مریم گلی از آنزیم‌های بازدارنده آنزیم استیل کولین استراز می‌باشند. ضعف حافظه ناشی از بیماری آلزایمر با افزایش فعالیت آنزیم استیل کولین استراز در ارتباط می‌باشد. افزایش فعالیت آنزیم استیل کولین استراز، منجر به کاهش میزان استیل کولین در نورون‌های کولینرژیک و نیز غیر کولینرژیک مغز می‌گردد. در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر، پلاک‌هایی به نام پلاک‌های امیلوییدی تشکیل می‌گردند. پروتئین آمیلوئید-بتا، جزء اصلی ساختار تشکیل دهنده‌ی این پلاک‌های آمیلوئیدی می‌باشد. این پروتئین عمر کرد آنزیم استیل کولین استراز را در اطراف پلاک‌های آمیلوئیدی افزایش می‌دهد. استفاده از گیاه مریم گلی، از افزایش فعالیت آنزیم استیل کولین استراز در اطراف پلاک های امیلوئیدی جلوگیری نموده و بدین واسطه نیز مریم گلیمی‌تواند به عنوان یک مهار کننده آنزیم استیل کولین استراز برای کمک به درمان بیماری آلزایمر مورد استفاده قرار بگیرد.

جینکو (ژینکو، درخت چهل سکه) (Ginko Biloba)

درختی است دو پایه نر و ماده و یکی از قدیمترین درختانی که در دنیا وجود دارد. این گیاه از قدرت سازگاری فوق العاده‌ای، برخوردار است به طوری که حتی در عصر یخبندان و بمب اتمی هیروشیما، بقای خود را حفظ کرد. یک درخت واحد ژینکو می‌تواند تا 100 سال عمر کند و ارتفاع آن به 120 پا برسد. این یگاه دارای شاخه‌های کوتاه با برگ های بادبزنی شکل است و میوه غیر خوراکی آن بوی تندی تولید می‌کند. میوه این گیاه حاوی تخم داخلی خوردنی است. هرچند که طب گیاهی چین در طول قرن‌ها متمادی هم از برگ جنیکو و هم از تخم آن استفاده کرده است، لیکن تحقیقات کنونی روی عصاره جنیکوی استاندارد معطوف شده است که از برگ آن حاصل می‌شود. عصاره جنیکوی استاندارد معطوف شده است که از برگ آن حاصل می‌شود. عصاره مذکور فوق العاده غلیظ و به مراتب موثرتر از سایر فرآورده‌های حاصل از سایر برگ‌ها است. برگ جنیکو بخش اعظم آسیب‌های ناشی از پیری به ویژه صدمات وارده بر سیستم‌های جریان خون و عصبی را ترمیم می‌کند. عصاره مزبور هم چنین سبب تقویت رگ‌های خونی می‌شود. در نتیجه غالبا برای افراد مسن‌تر که از علایم زوال عقل نظیر اختلال هوشیاری، از دست رفتن حافظه انواع سردرد، افسردگی و وزوز گوش رنج می‌برند، توصیه می‌شود در اثر مصرف عصاره جنیکو سیستم جریان خون و سیستم عصبی تقویت و از آن‌ها مراقبت می‌شود و در پیشگیری از بیماری و سکته قلبی و شروع زوال عقل نیز موثر واقع می‌شود. بروز نتایج اولیه چهار تا شش هفته طول می‌کشد، اما باید فراتر از این زمان جمع آور نتایج حاصل تداوم یابد در طول شش ماه اول نباید انتظار تغییرات زیادی داشت. همچنین این گیاه ضد اضطراب می‌باشد. خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و می‌تواند از آسیب رسیدن به رگ‌های خونی در معز جلوگیری کند. همچنین می‌تواند جریان خون در مغز را نیز بالا ببرد و با حفظ قابلیت ارتجاعی رگ‌ها، اکسیژن و مواد مغذی را به سلول‌ها برساند. برگ‌ جینکو گیاهی بی‌خطر بوده و عوارض جانبی آن نادر است. در موارد معدوی عوارضی نظیر ناراحتی مجرای معده‌ای-روده‌ای، انواع سردرد و سرگیجه گزارش شده است. میوه جینکو را با دست جابجا نکنید یا آنرا قورت ندهید اگر باردار هستید باید در مصرف جینکو احتیاط کنید، چون ما اطلاعات موید اثرات عصاره جینکو در دوره بارداری دسترسی نداریم. از تجویز عصاره جینکو به نوزادان و کودکان پرهیز کنید.

اسطوخودوس (لاواند)‌(Lavandula spp)

اسطوخودوس کلمه یونانی است، یعنی حافظ الروح، در زبان فارسی دری به آن شاه سپرم و در عربی انس الروح می‌گویند. اسطوخدوس گیاهی است چند ساله به شکل بوته کوچک به بلندی نیم‌متر خیلی پرشاخه، ساقه‌های آن 4 گوشه، برگ‌های آن دراز ، متقابل پوشیده از کرک سفید پنبه‌ای، برگ‌های آن که در بهار ظاهر می‌شود به رنگ بنفش تیره به صورت سنبله، اسطوخودس دارای برگ‌ها و کرک‌های معطر بوده و از کلیه قسمت‌های این گیاه مخصوصا شاخه‌های برگ‌دار آن بوی قوی ولی مطبوع استشمام می‌گردد و به همین دلیل در عطر سازی مصرف می‌شود، ولی طعم آن تلخ است. این گیاه بومی ایران نیست، ولی گونه‌های مختلف آن در مناطق متعددی از کشور بسته می‌شود قسمت مورد استفاده این گیاه سرشاخه‌های برگ دار و گل‌دار آن است که اسطوخودوس برطرف کننده خستگی و آرامش زا می‌باشد و برای معالجه ضعف اعصاب مفید است. بوعلی سینا راجع به اسطوخودس در کتاب خود چنین نوشته است: عطر این گیاه خاصیت قوی خواب آور داشته، مخدر است، حساسیت را کم و درد تسکین می‌دهد، کم کننده غم و اندوه است و در مجموع این گیاه را می‌توان آرام بخش، تسکین دهنده و بالاتر از همه متعادل کننده در نظر گرفت زمان شروع خواب را کوتاه و طول دوره خواب را طولانی می‌کند.

سنبل الطیب (علف کربه) (Valeriana officinalis)

گیاهی است علفی دارای ریزوم و ساقه‌های خزنده گل‌های کوچک صورتی در گل آذین‌های چتری مستقرند. این گیاه یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی است که در ایران و جهان از آن برای مصارف گوناگون دارویی، غذایی و بهداشتی استفاده می‌شود. این گیاه به صورت وحشی در جنگل‌های کم درخت در حاشیه جویبار و گودال‌ها می‌روید. قسمت مورد استفاده این گیاه، ریشه و ریزوم آن است و معمولا از ریشه گیاهی که بیش از 3 سال عمر دارد، استفاده می‌شود. سنبل الطیب پس از خشک شدن به رنگ قهوه‌ای در می‌آید و طعم آن تلخ ولی خوشبو و معطر است و عطر آن پس از خشک شدن، بیش‌تر می‌شود. تاثیر دارویی ریشه تازه این گیاه، به مراتب بیشتر از خشک شده آن است. سنبل الطیب باید در حرارت کم خشک شود زیرا حرارت بالا تمام اثر دارویی ان را از بین می‌برد. یکی از مهمترین خواص دارویی این گیاه خاصیت آرام بخش بودن آن است. سنبل الطیب با داشتن خاصیت دارویی این گیاه خاصیت آرام بخش بودن آن است. سنبل الطیب با داشتن خاصیت ضد تشنج در رفع ناراحتی‌های عصبی و کاهش صرع نیز مفید است. دلهره، تشویش و نگرانی را تا حد زیادی از بین می‌برد و جایگزین خوبی برای قرص‌ها و داروهای آرام بخش است. این گیاه جهت تسکین ناراحتی‌های عصبی، بی‌خوابی، سرگیجه‌ وکاهش خستگی ناشی از کار فکری بیش از حد به کار می‌رود. مصرف فرآورده‌های این گیاه در حاملگی و شیردهی مورد مطالعه قرار نگرفته و نباید در حاملگی و شیردهی مصرف شود.

بادام (Amygdalus communis.var.dulis)

از دانه‌های آجیلی معروف که در مقایسه با بادام هندی و بادام زمینی دارای ارزش تغذیه‌ای و درمانی بالاتری می‌باشد. مغز بادام از جمله خوراکی‌های آرامش بخش و ضد مشکلات عصبی بوده و کمک بسیار زیادی به کاهش استرس می‌کند. این گیاه حاوی ویتامین ب 2، ویتامین ای، روی و منیزیم است

ما برای بوسیدن خاک سر قله ها چه خطرها کرده ایم ،

درود بر همه پهلوانان و ورزشکاران ایران زمین این وبلاگ از این پس با نوشتارهای فرهنگی ورزشی بویژه ورزشهای مرتبط با طبیعت در خدمت شما دوستداران می باشد. نخستین نوشتار آن را با یک شعر پر از خاطره و معنا تقدیم حضور شما می گردد . با امید به خداوند هستی بخش در تلاش هستیم تا نوشتارهای انتشار یافته همه کارآمد و تازه باشد.


ترانه و طرح آهنگ : زنده یاد نادر ابراهیمی

خواننده : زنده یاد محمد نوری               

تنظیم برای ارکستر سمفونیک : فریدون شهبازیان

***

 ما برای پرسیدن نام گلی ناشناس

 چه سفرها کرده ایم ، چه سفر ها کرده ایم

 ما برای بوسیدن خاک سر قله ها

 چه خطرها کرده ایم ، چه خطر ها کرده ایم

ما برای آنکه ایران گوهری تابناک شود

 خون دلها خورده ایم ، خون دلها خورده ایم

ما برای آنکه ایران خانه ی خوبان شود

 رنج دوران برده ایم ،رنج دوران برده ایم

ما برای بوییدن گل نسترن

 چه سفر ها کرده ایم ، چه سفر ها کرده ایم

 ما برای نوشیدن شورابه های کویر

 چه خطر ها کرده ایم ، چه خطر ها کرده ایم

ما برای خواندن این قصه ی عشق به خاک

 خون دلها خورده ایم ، خون دلها خورده ایم

ما برای جاودانه ماندن این عشق پاک

 رنج دوران برده ایم ، رنج دوران برده ایم.......