اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

۱۰ توصیه ضروری برای جنگل نوردی و طبیعت گردی

در فصل بهار و تابستان خیلی‌ها به فکر جنگل نوردی و طبیعت‌گردی می‌افتند و کلبه جنگلی اجاره می‌کنند. کلبه‌های جنگلی به قولی هم فال هستند و هم تماشا. هم طبیعت زیبا و هم آرامش و سکوت.

اگر قبلا جنگل نوردی اجاره کرده باشید حتما تجربه کرده‌اید که از هر طرف بی‌انتها مسیر برای گردش وجود دارد.

جنگل‌ها جان می‌دهند برای تعطیلات و طبیعت گردی ولی نکاتی هم هست که اگر بهشان توجه نکنید، لذت سفر ممکن است از بین برود.

قبل از هر پیاده‌روی در جنگل خیلی مهم است که مسیرها را بلد باشید تا خدای‌ناکرده یکدفعه در جنگل گم نشوید. از کارشناسان گردشگری پینورست خواستیم مهم‌ترین نکته‌های سلامتی برای یک جنگل‌گردی لذت‌بخش را برای ما لیست کنند.

قبل از هر گردش جنگلی لطفا این نکته‌ها را در نظر داشته باشید.

۱. به درخت‌ها تکیه ندهید!

وسط جنگل نوردی‌ تان اگر خسته شدید و خواستید استراحت کنید حتما باید حواس‌تان باشد که نباید به درخت‌ها تکیه داد. برای عکس گرفتن هم همینطور. کلا به درخت‌ها تکیه ندهید. خیلی از شاخه‌ها خشک و کهنه‌اند و یک‌دفعه ممکن است کار دست‌تان بدهند.

اگر تنه درخت فرسوده باشد یکدفعه می‌شکند و زیر درخت گرفتار می‌شوید. حتماً حواس‌تان باشد که به هیچ وجه به ساقه‌های سست و پوسیده تکیه ندهید. از زیر شاخه‌های خشکی که ممکن است روی سرتان بیفتند هم رد نشوید. 

۲. مراقب حیوان‌های جنگل باشید

حیوان‌های جنگل هرچقدر زیبا و باشکوه باشند ولی ممکن است خیلی با شما حال نکنند!

البته حتما این جمله را ملکه‌ی ذهن‌تان کنید: همه‌ی حیوان‌ها فقط وقتی به انسان‌ها حمله می‌کنند که احساس خطر کرده باشند.

پس سعی کنید هیچ‌وقت حیوان‌ها را تحریک نکنید. به قولی آسته برو آسته بیا که گربه شاخت نزنه.

مخصوصا اگر حیوانی از بچه‌اش مراقبت می‌کند یا حواسش به شکار تازه‌اش است، اوضاع ممکن است خطرناک شود.

می‌دانیم که شما خیلی دل‌رحم هستید ولی اگر به جنگل می‌روید هیچ‌وقت نباید به حیوان‌های زخمی نزدیک شوید. خیلی اوقات این حیوان‌ها شکار یک حیوان دیگر هستند که اصلاً از این حرکت شما خوش‌شان نخواهد آمد. تازه ممکن است خود حیوان زخمی هم از روی ترس و غریزه گازتان بگیرد که این‌طوری دوستی شما با حیوان‌های جنگل خیلی خاله‌خرسه می‌شود. 


۳. قبل از جنگل نوردی به فکر کرم و لوسین دورکننده حشرات باشید 

بگذارید راحت‌تان کنم؛ اگر کرم و لوسیون دورکننده حشرات نخریدید جاده را برگردید تا به اولین داروخانه برسید. بعید است که پشه‌ها و بقیه حشرات جنگل، خیلی با مهمان‌نوازی با شما رفتار کنند.

نیش و گزش همین حشره‌ها ممکن است هزار درد و بلا به جان نازنین شما وارد کند. در ضمن خیلی حواس‌تان باشد که موقع راه رفتن زیر پایتان خزنده‌ای را له نکنید. خزنده‌ها معمولا واکنش خوبی به این حرکت نشان نمی‌دهند.

۴. بدون آب خوردن راهی جنگل نوردی نشوید

حتی برای یک پیاده‌روی چندساعته در جنگل هم با خودتان قمقمه آب ببرید. اصلا روی آب چشمه‌ها و برکه‌های جنگل حساب باز نکنید.

اگر سخت‌تان است که آب ببرید اقلاً ظرفی برای جوشاندن آب داشته باشید.


۵. میوه‌های جنگلی ممکن است کار دست‌تان بدهند

لب به میوه‌ها و قارچ‌های جنگلی که نمی‌شناسید، نزنید. خیلی از این میوه‌ها و قارچ‌ها سمی‌‌اند.

 اصلا هم تصور نکنید خوردن میوه از روی درخت در جنگل کار درستی‌ست. احتمالش زیاد است که این میوه‌ها هم آلوده‌ی انگل‌ها باشند. پس حتی توی جنگل هم نباید میوه را نشسته خورد.

سعی کنید همراه خودتان چندخوراکی سالم بسته‌بندی‌شده و قابل حمل داشته باشید.


۶. شب حتما آتشی کوچک به راه بیندازید

اگر جنگل نوردی تان طولانی بود و شب ماندنی شدید، توصیه ما این است که: حتما آتش روشن کنید.

البته فراموش نکنید که وسط شب باید چندباری بیدار شوید یک نگاهی به آتش بیندازید تا خاموش نشده باشد.

اگر آتش روشن می‌کنید حتما آن را خاموش کنید. بیشتر آتش‌سوزی‌های جنگل حاصل همین سهل‌انگاری به ظاهر کوچک است. به خصوص در فصل‌های خشک و یا در روزهایی که باد می‌وزد آتش به سرعت فراگیر می‌شود و ممکن است حتی خود شما در آتش گرفتار شوید.


۷. شب‌ها بدون سرپناه نخوابید

اگر شب قصد خواب در جنگل را دارید یا چادر مسافرتی‌تان در فضای باز و خالی برپا کنید یا حتما برایش با شاخ و برگ درختان سرپناهی بسازید تا در صورت سقوط شاخه‌های درختان بتواند از سقوط مستقیم روی چادرتان جلوگیری کند یا لااقل شدت ضربه  به حداقل برسد.

وقتی اهل طبیعت‌گردی هستید حتما  اقامت در کلبه‌های جنگلی هم دوست دارید و شاید دنبال اجاره یکی از آن ها باشید. برای این‌کار می‌توانید به سایت پیتورست سر بزنید وکلبه مورد نظرتان را پیدا کنید و از تعرفه اجاره کلبه جنگلی  هم باخبر شوید.


۸. زیرانداز و چادرتان حتما عایق باشد

اگر برای خواب کمپ می‌کنید و چادر می‌زنید از عایق و ضد آب بودن زیرانداز خواب خود مطمئن باشید تا در صورت بارش باران زیرتان خیس نشود.

 اکثر حیوان‌ها با بوی آتش میانه‌ی خوبی ندارند. در صورت کمپینگ یک آتش کوچک جلوی چادر یا محل خواب‌تان راه بیندازید.

یک نکته‌ی مهم دیگر این است که دور چادرتان باید یک خندق کوچک بکنید تا موقع بارندگی شدید پر آب شود. این‌طور حیوان‌ها موقع باران یکدفعه سمت شما نمی‌آیند.

نکته دیگری که درمورد چادر مسافرتی مناسب اقامت در جنگل باید حواستان باشد این است که چادر را طوری انتخاب کنید که ورودی‌ش خوب بسته شود و حشرات وارد نشوند.

قبل‌تر گفتیم کنار چادرتان حتما آتش روشن کنید، پس حواستان باشد که چادری که با خود به جنکل می‌بریددر برابر آتش هم مقاومت داشته باشد.


۹. زیادی کوله‌تان را سنگین نکنید ولی …

قبل از شروع جنگل نوردی حتما وسایل ایمنی و کمک‌های اولیه را داشته باشید. در بستن کوله پشتی خودتان هم دقت کنید تا اولا بیش از اندازه سنگین نشود ثانیا وسایل را جوری بچینید که به کمر و عضله‌های شما خیلی فشار وارد نشود.

رعایت نکردن همین نکته ساده می‌تواند آسیب‌های دائمی و جبران ناپذیری به بدن شما وارد کند از طرفی می‌تواند باعث شود زمین بخورید و به شدت صدمه ببینید.

تأکید می‌کنیم حتما وسایل کمک‌های اولیه از قبیل چسب ضد حساسیت، چسب زخم، مواد ضد عفونی کننده و شست و شوی زخم، داروهای اولیه، مسکن و … به همراه ببرید.


۱۰. لباس‌های گرم را از قلم نیندازید

در سفر و کمپینگ جنگلی و طبیعت گردی حتما لباس و وسایل خواب گرم با خود داشته باشید. به خصوص موقع خواب از کلاه گرم استفاده کنید، این کار علاوه بر این که سر شما را گرم نگه می‌دارد می‌تواند از شما در برابر حشراتی که موهای شما را جای امن و راحتی برای لانه گزینی می‌دانند حفاظت کند.

 اگر برای محافظت از سرما می‌خواهید به آتش اتکا کنید باید بگوییم که به خاطر احتمال خاموش شدن آتش و حتی به خاطر احتمال انتشارش تصمیم خوبی نگرفته‌اید.


حرف آخر؛ ظرف‌ها را باید شست ولی …

برای حفظ طبیعت بهتر است از مواد شوینده شیمیایی در جنگل استفاده نکنید، برای جبران این قضیه بهترین پیشنهاد برای شستن ظرف‌ها استفاده از ترکیب نمک و خاکستر است. این ترکیب هم خاصیت چربی زدایی بالایی دارد هم ضد عفونی کننده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد