اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی و دوچرخه سواری

عمیق‌ترین و طولانی‌ترین قنات ایران


وستانی که علاقمند به اطلاعات بیشتری در مورد قنات هستند به کتاب"قنات سازی و قنات داری" نوشته دکتر عبدالکریم بهنیا مراجعه نمایند که قبلا به عنوان کتاب سال کشور انتخاب شده است.



CD9F5F0C-DB76-4A07-848A-F060BC84AD68.jpg


1C06EEA3-F680-47B0-9E62-AA350A82CECE.jpg



0336EC2E-5262-41A2-BFFD-0827C591994D.jpg

نقش جنگل ها در تولید ابرها نقش جنگل ها در تولید ابرها:

Amazon.jpg

نوشیدنی ها و تأثیر آن بر ورزش

نوشیدنی های ورزشی  در واقع حاوی شکر و کافئین هستند  و کسی که بخاطر کاهش وزن ورزش میکند مناسب نیست.شما برای بازیافتن انرژی  پس از ورزش نیازبه نوشیدنی  های ورزشی ندارید. فقط کربوهیدارتها میتوانند جایگزین انرژی از دست رفته بدن شوند  و این با آب ساده تامین می شود.

      محققان با انجام آزمایش هایی دریافتند نوشیدن شیر پس از ورزش علاوه بر فواید بسیاری که در حفظ سلامت عمومی بدن دارد، سبب سوزاندن چربی در افراد دارای اضافه وزن و رسیدن به تناسب اندام می‌شود.

      محققان دانشگاه مک مستر در همیلتون ایالت اونتاریو، ۵۶ مرد ۱۸ تا ۳۰ ساله را طی یک دوره ۱۲ هفته‌ای بررسی کردند. برای این افراد برنامه ورزشی بلند کردن وزنه، طی پنج روز در هفته ارایه شد. شرکت کنندگان در این مطالعه به سه گروه تقسیم شدند: گروه اول) پس از ورزش، دو لیوان شیر کم چربی مصرف کردند. گروه دوم) پس از ورزش، نوشیدنی سویا (با‌‌ همان میزان پروتئین و انرژی موجود در شیر) مصرف کردند. گروه سوم) پس از ورزش، نوشیدنی کربوهیدراتی مصرف کردند.

      بعد از ۱۲ هفته معلوم شد گروهی که شیر نوشیده بودند، حدود یک کیلوگرم چربی و گروهی که کربوهیدرات مصرف کرده بودند، نیم کیلوگرم چربی از دست داده بودند، اما آنهایی که نوشیدنی سویا خورده بودند، چربی از دست نداده بودند. در عین حال گروهی که شیر نوشیده بودند، در مقایسه با آنهایی که سویا مصرف کرده بودند ۴۰ درصد یا ۱۱۳۵ گرم به حجم ماهیچه‌ای خود افزوده بودند. علاوه بر این گروهی که شیر مصرف کرده بودند، ۳۶ درصد یا ۱۵۰۰ گرم حجم ماهیچه‌ای بیشتر نسبت به گروه مصرف کننده نوشیدنی کربوهیدرات پیدا کرده بودند.

متخصصین تغذیه کدام نوشیدنی را توصیه میکنند

     شربت های خانگی مانند شربت سکنجبین، شربت خاکشیر، شربت به لیمو و آب لیمو که با شهد و یا شکر کم تهیه شده باشند نیز از دسته نوشیدنی های خنک هستند که افراد می توانند این نوشیدنی ها را همراه با غذا و یا به عنوان یک نوشیدنی در بین روز استفاده کنند.»
یک کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، با بیان اینکه:« مصرف انواع آب میوه های تازه خصوصا اگر به صورت مخلوط میوه باشد مثل آب لیمو و آب پرتقال، جزء پیشنهادات متخصصین تغذیه است.» توصیه کرد:« برای جذب بیشتر ویتامین های محلول در چربی هویج، مثل ویتامین A این نوشیدنی باید همراه با غذا و یا با کمی بستنی مصرف شود.»
سعیده معانی درباره نوشیدنی های سالم جایگزین نوشابه های گازدار گفت:« نوشیدنی ها به نوشیدنی های سالم، سنتی و ایرانی تقسیم می شوند که می توانند جایگزین خوبی برای نوشابه های گازدار و حتی نوشابه های رژیمی و آب میوه های صنعتی باشند.»
وی ادامه داد:« نوشیدنی های سالم به دو دسته نوشیدنی های سرد و نوشیدنی های گرم تقسیم می شوند که نوشیدنی های خنک انواع دوغ های کم نمک خصوصا دوغ کفیر را توصیه می کنیم.
معانی افزود:« مصرف آب سبزیجات مثل آب کرفس، آب هویج و یا مخلوط آنها مثل آب هویج و آب سیب و یا آب کرفس و آب سیب با توجه به ذائقه هر فردی می تواند به عنوان یک نوشیدنی خنک سالم مصرف شود.»
این کارشناس تغذیه تاکید کرد:« لازم است بدانید در نوشیدنی هایی که هویج جزئی از آن است بهتر است برای جذب بیشتر ویتامین های محلول در چربی هویج، مثل ویتامین A این نوشیدنی همراه با غذا و یا با کمی بستنی مصرف شود.»
وی درباره نوشیدنی های گرم سالم گفت:« انواع چای از دسته نوشیدنی های گرم سالم است که خصوصا در فصل زمستان مصرف آن حائز اهمیت است که چای گیلان و چای ایرانی نمونه بسیار خوبی از چای است که بدون هیچگونه اسانسی است.»
معانی افزود:« البته چای زعفران، چای زنجبیل، چای هل، چای بهارنارنج، چای با برگ اکالیپتوس و چای با لیمو هم جزء نوشیدنی های گرمی است که خصوصا در فصل سرما به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدانی مصرف آن بسیار مفید است.»
وی تاکید کرد:« مصرف چای زنجبیل در پایین آوردن قند خون و یا حتی ثابت نگه داشتن قندخون و چربی خون اهمیت بسیاری دارد. همچنین چای با برگ اکالیپتوس در فصل سرما می تواند نوشیدنی بسیار خوبی باشد.»
این کارشناس تغذیه گفت:« مخلوط چای سیاه با عسل و لیمو ترش تازه تاثیر بسیاری در بهبود سرماخوردگی و سرفه دارد.»
وی در ادامه در خصوص نوشیدنی های سنتی گفت:« ما نوشیدنی های دیگری در فرهنگمان داریم که در حال حاضر طب سنتی بر روی آنها نظر بسیار مثبتی دارد این نوشیدنی ها از نظر ارزش غذایی تایید شده است که شامل چای هایی است که با گل گاوزبان، سنبل الطیب ومقداری کمی نبات و لیموعمانی تهیه می شود که خاصیت درمانی دارد و به شکل روتین هم می تواند به عنوان آرام بخش استفاده شود.»
سعیده معانی تاکید کرد:«تمام نوشیدنی هایی که به آنها اشاره شد به دلیل اینکه به شکل طبیعی و از گیاهان طبیعی و تازه تهیه می شوند می توان گفت مصرف آنها به صورت روزی دو فنجان در روز هیچ ممنوعیت مصرفی برای افراد ندارد به شرط اینکه به صورت کم شیرین استفاده شود.»
وی خاطرنشان کرد:« نکته حائز اهمیت این است که چای باید به صورت تازه دم مصرف شود و افراد باید از سرد و گرم کردن چند باره چای خودداری کنند به دلیل اینکه برخی از چای ها حاوی اسانس هستند که گرم کردن مجدد آن می تواند مضر باشد و یا برخی از چای ها در اثر مجاورت با هوا ممکن است خاصیت های مضری پیدا کند بنابراین توصیه متخصصین مصرف چای به صورت تازه دم است.»
این کارشناس تغذیه گفت:« توصیه اکید متخصصین تغذیه مصرف آب سالم و بهداشتی به مقدار کافی در طول روز است و اگر توصیه به مصرف ۸ لیوان در روز می شود افراد بالغ می توانند بخشی از این میزان را از نوشیدنی های گرم و سرد و بخشی از آن را به آب اختصاص دهند.»

وی در پایان گفت:«آنچه اهمیت دارد این است که سعی شود چای را به صورت غلیظ مصرف نکنید و بیش از ۲ تا ۳ فنجان چای در طول روز مصرف نکنید.»

پیدا کردن کفش مناسب برای دویدن

کفش مناسب دویدن

برای دانستن اینکه چه نوع کفش مخصوص دویدنی می توانید بخرید و برای پای شما مناسب است، ابتدا باید بفهمید نوع پای شما چیست. یک فروشنده ی آگاه فروشگاه های ورزشی می تواند به شما در خرید کفش دویدن برای پای شما کمک کند، اما ابتدا شما هم باید بدانید پایتان چه نوعی است. یک روش برای تشخیص نوع پایتان این است که کف پای خود را ببینید. یا اینکه پای خود را در آب بگذارید و سپس روی یک مقوای قهوه ای که رد پایتان مشخص باشد قرار دهید. و بدین ترتیب از روی رد پایتان نوع آن را تشخیص دهید.

سه نوع پا وجود دارد:  

 پای صاف

اگر شما به کف پایتان نگاه کنید خواهید دید که کف پایتان صاف است و هیچ قوسی نمیبینید. و کف پایتان از انگشتان تا پاشنه صاف است. اگر کف پایتان صاف است شما overpronator (درون گردان)هستید یعنی هنگام دویدن شما پایتان را بیش از اندازه به داخل می گردانید. شما به کفشی احتیاج دارید که پای شما را ثابت نگهدارد. به دنبال واژه های motion control(کنترل حرکت) وstability (پایداری/ثبات) روی جعبه ی کفشتان باشید. این کفش ها کفی سفت و با قوس بیشتری دارند. و معمولا برای تمایز در قسمت میانی داخل کفش از رنگ دیگری استفاده شده است.

پاهایی با قوس زیاد

اگر در کف پای شما قوس زیادی دیده می شود به طوریکه در رد پایتان، قسمت میانی پایتان خیلی باریک است پایتان قوسی است. اگر کف پایتان قوسی است حتما شما underpronator(بیرون گردان) هستید یعنی هنگام دویدن پای خود را به بیرون می گردانید. این افراد بهتر است به طور دوره ای کف پایشان را اندازه بگیرند چون ممکن است به تدریج قوس کف پایشان بخوابد و پایشان درازتر شود. شما به کفش های منعطف با کفی نرم نیاز دارید که شوک وارد شده به پا را بگیرد. به دنبال واژه ی flexible(قابل انعطاف) یا cushioned(ضربه گیر) باشید. کف این کفش ها از مواد نرم تر و سبکتری ساخته می شوند.

پاهای طبیعی

اگرکف پای شما قوس زیاد نداشته باشد یا صاف نباشد پس نرمال است. در این صورت شما انتخاب گسترده ای در خرید کفش دارید، از کفش هایی که برای کسانی که پای طبیعی دارند تا کفش مخصوص کسانی که صافی کف پایشان یا قوس آن کم است. و کفش هایی که پایداری زیاد یا کنترل حرکت زیادی دارند انتخاب نکنید.

(منظور از کفش در تمامی جملات کفش ورزشی یا همان کتونی است اشتباه نگیرید)

 منبع : سایت about.com

 

کشف شهر زیرزمینی دوره هخامنشی در اصفهان

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدن از توابع استان اصفهان از شناسایی تعدادی دست کند یا همان شهر زیرزمینی در منطقه دامنه خبر داد.
به گزارش ایرنا؛ محمود سلیمی گفت: هسته اولیه این دست کندهای شناسایی شده مربوط به دوره هخامنشیان است. او گفت: پنج نمونه از این دست کندها تاکنون شناسایی شده که بخش های مختلف همچون محل نگهداری احشام و زندگی انسان های گذشته در آن وجود دارد.
او ادامه داد: ورودی این دست کند کهن به طول ۳۰متر با دیوارهای سنگی منظم و شیبی ملایم طراحی شده که در انتهای ورودی اصلی چاه آب و حوضچه ای برای شرب دام وجود دارد و در قسمت های بعدی علاوه بر اصطبل ، اتاق هایی برای زندگی انسان وجود دارد.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدن گفت: علت ساخت این شهر زیر زمینی در حقیقت برای در امان بودن از هجوم دشمن و مقابله با شرایط سخت آب وهوایی منطقه بوده است.
او گفت: طبق تحقیقات کارشناسان ، هر دست کند که در دامنه فریدن کنده کاری شده متعلق به هر طایفه است و نام همان طایفه ثبت می شد.
بیش از ۳۴۰ اثر تاریخی در شهرستان فریدن شناسایی و ۱۰ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شهرستان فریدن به مرکزیت داران در ۱۴۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

عکس سلفی از نوع مریخی!

کاوشگر کنجکاوی به تازگی یک عکس سلفی منحصر بفرد از خود در رخنمون ماسه‌سنگ Windjana در منطقه کیمبرلی دهانه گیل مریخ گرفته و به زمین ارسال کرده ‌است.

به گزارش ایسنا، این تصاویر با استفاده از دوربینی که بر روی بازوی این کاوشگر نصب شده، به ثبت رسیده است. در نهایت تصاویر مذکور در کنار هم چیده شده و تصویر ترکیبی نهایی را ارائه داده‌اند.
 

پس زمینه تصویر نمایی از چندین لایه ماسه‌سنگی است که به دلیل فرسایش بادی طی سالیان طولانی در مریخ شکل گرفته‌اند.

همچنین حفره‌ای با قطر 1.6 ساینتیمتر که توسط کاوشگر در لبه سنگ حفر شده، در یک سوم پایینی چپ تصویر قابل مشاهده است که با برش‌های مایل به خاکستری احاطه شده است. دوربین Mastcam نیز بر روی این حفره نشانه رفته است.

نمونه‌های بدست آمده از درون سنگ سپس توسط آزمایشگاه آنبرد کنجکاوی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته تا ترکیبات شیمیایی آن مشخص شود.

در این تصویر، بازوی کنجکاوی که عکس گرفته مشخص نیست. بیشتر تصاویر این منظره موزائیکی در ششصد و سیزدهمین روز مریخی حضور و کار کنجکاوی در مریخ (27 آوریل 2014) ثبت شده است.


عسل؛ تسکین دهنده گلودرد

یک متخصص تغذیه با بیان این مطلب که بعضی از باکتری‌ها در برابر درمان و آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند، گفت: مصرف عسل در برخی عفونت‌ها مانند گلودرد و باکتری‌هایی که در سینوزیت وجود دارد، منجر به مختل شدن رشد باکتری‌ها می‌شود.

دکتر کوروش جعفریان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه عسل به عنوان یکی از داروهایی است که در قرآن از آن یاد شده است، گفت: از لحاظ فرهنگی و سنتی نیز از عسل به عنوان دارو در طب سنتی چه در ایران و چه خارج از کشور استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: به طور طبیعی عسل ماده پیچیده‌ای نیست و دارای قند از جمله گلوکز و املاح مانند منیزیم، آهن، کلسیم، پتاسیم و کلسیم است که هر چند منبع سرشار از این مواد نیست، اما از نظر علمی می‌تواند درمان کننده باشد.

جعفریان با اشاره به اینکه در گذشته از عسل به عنوان پانسمان استفاده می‌کردند، گفت: در حال حاضر نیز در برخی از مکان‌هایی که حجامت انجام می‌شود، از عسل به جای پانسمان استفاده می‌شود.

این متخصص تغذیه در خصوص خواص عسل در درمان بیماری‌ها تصریح کرد: ترکیب عسل با لیمو و آب به عنوان کاهش دهنده و تسکین دهنده درد گلو مناسب است، زیرا نقش آنتی بیوتیکی دارد. عسل به دلیل داشتن آنتی اکسیدان می‌تواند در بیماری‌هایی که مقدار اکسیدان بدن را بالا می‌برد نیز کمک کننده باشد.

وی با اشاره به اینکه از عسل به دلیل دارا بودن قند به عنوان منبع انرژی استفاده می‌شود و خستگی را از بین می‌برد، توصیه کرد: باید دقت کنیم که به کودکان زیر یک سال تحت هیچ شرایطی عسل ندهیم، زیرا ممکن است عسل به اسید بوتولینم آلوده شده باشد که در این صورت سیستم گوارش کودک توان مقابله با این باکتری و سم را ندارد.


نکاتی برای ورزش در فصل سرما

برای سوزاندن کالری در فصل‌های سرد و انجام ورزش‌هایی که به بدن آسیب نزنند باید ورزش‌هایی که برای این فصل‌ها مناسب‌تر هستند را شناخت.

به گزارش ایسنا، ورزش کردن در فصل سرما نیازمند مراقبتهای خاصی است تا بتوانیم بدن را گرم نگه داریم و از بروز آسیب جلوگیری کنیم. توصیه‌های زیر برای ورزش در فصل سرما مناسب است:

1- ورزش‌هایی که در هوای سرد انجام می‌شوند نیازمند تمرین هستند. این ورزش‌ها می‌توانند قدرت و تعادل ماهیچه‌ها را افزایش دهند. قرار گرفتن در هوای سرد چربی‌های اضافه بدن را می‌سوزاند زیرا بدن تلاش می‌کند تا خود را گرم کند. اسکی بر روی عضلات شکمی کار می‌کند و باعث افزایش ایمنی بدن می‌شود. 6 ساعت اسکی باعث سوزاندن حدود 3 هزار کالری می‌شود. این میزان معادل سوزاندن نیم کیلو چربی خالص است. قبل از انجام این ورزش‌ها حتما تمرین کنید و بدن را آماده کنید.

2- انجام سه کار ساده به شما بسیار کمک می‌کند. منظم ورزش کنید. وزنه بزنید و بدوید. دویدن توانایی قلبی – عروقی را افزایش می‌دهد و کالری‌سوز است. می‌توانید به هنگام دویدن زمان بگیرید.

3- بپرید. ورزش‌های شدید همچون طناب زدن باعث سوزاندن کالری در زمان کوتاه می‌شوند. طناب زدن در هر دقیقه باعث سوزاندن 11 کالری می‌شود. اگر با شدت و سرعت بیشتری طناب بزنید تا 200 کالری در دقیقه خواهید سوزاند. یک قهرمان ماراتن درباره طناب زدن می‌گوید این ورزش برای بچه‌ها نیست و می‌توان میزان فعالیت آن را با بسکتبال و دو و دوچرخه‌سواری مقایسه کرد. اگر در هر جلسه ورزش قدرتی خود 3 بار و هر بار 10 دقیقه طناب بزنید 600 کالری بیشتر می‌سوزانید. طناب زدن ورزش آسان و کم‌هزینه است. این ورزش را می‌توان حتی در سفر نیز انجام داد.

4- هرچقدر سن بیشتر می‌شود بدن عضلات بیشتری را از دست می‌دهد و کالری کمتر می‌سوزاند. بهتر است فکری برای افزایش عضلات بدن بکنید. یکی از بهترین راه‌ها وزنه زدن است. با این کار فیبرهای ماهیچه‌ای تحریک می‌شوند تا خود را ترمیم کنند و ماهیچه‌های بیشتری بسازند.

5- در روزهای سرد تمایل بیشتری به نشستن در خانه و تماشای تلویزیون وجود دارد. بهتر است هنگام تماشای تلویزیون ننشینید، دمبل بزنید می‌توانید با دمبل‌های 5 کیلویی یا 10 کیلویی شروع کنید. می‌توانید حرکاتی مانند نرمش‌های پا و دست نیز به هنگام تماشای تلویزیون انجام دهید.

6 – در فصل سرما می‌توانید از کلاس‌های ورزشی که داخل سالن انجام می‌شوند استفاده کنید. معمولا ورزش‌هایی مانند یوگا برای این فصل مناسب هستند. انجام یوگا در سالن‌های گرم باعث افزایش استقامت بدن می‌شود و انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهند. یوگا تاثیر زیادی بر کاهش افسردگی دارد. یوگا باعث افزایش قدرت و آگاهی بیشتر از تنفس می‌شود.

7- دویدن ورزشی است که باعث ترشح آندروفین می‌شود. آندروفین مانند یک مسکن عمل می‌کند و آرامش و احساس سرحالی ایجاد می‌کند. دویدن ورزشی مناسب برای مقابله با افسردگی ناشی از فصل‌های سرد است. برای دویدن برنامه‌ زیر را انجام دهید. اول بدن را گرم کنید، کمی راه بروید و به مدت 3 دقیقه سریع بدوید. پس از 2 دقیقه با شدت زیاد راه بروید و بعد از آن دو دقیقه آرام بدوید. به مدت 10 دقیقه این روند را تکرار کنید و در آخر با 2 دقیقه پیاده‌روی آرام بدن را خنک کنید.


فصل سرما و علاقه‌مندان به کوهنوردی


فصل سرما و علاقه‌مندان به کوهنوردی

 

1- توصیه می شود در تمام فصول سال بخصوص در زمستان لایه اول و دوم پوشاک اضافه همراهتان باشد چرا که در طی فعالیت، بدن شما تعریق میکند که اثر آن خیس شدن لباس های زیرین است(لایه اول) و هنگامی که جائی مثل چادر یا جان پناه مستقر میشویم بدن به طور طبیعی با توجه به اختلاف دمای لباس خیس و پوست بدن ، ناخواسته میل به جابجائی یا بعبارتی خشک کردن لباس خیس دارد و یا میتوان اینگونه تعبیر کرد که لباس خیس گرمای بدن را برای خشک کردن خود با تمام قوا دریافت خواهد کرد که نتیجه آن اینست که ابتدا دمای سطح پوست و سپس دمای مرکزی بدنمان پایین می آید و آثار جانبی آن لرزی است که به یک باره بر تن ما وارد می شود که خود هشداراولیه سرمازدگی است بنابراین هیچگاه ازهمراه داشتن لباس اضافه و تعویض آن اجتناب نکنیم گرچه تعویض آن در شرایط دشوار باشد

۲- در زمستان و بخصوص شب مانی در جان پناه و پناهگاهها بهتر است بجای قمقمه ها و بطری های پلاستیکی از قمقمه های آلومینیومی یک جداره استفاده نمائیم که برای خشک کردن لباسهایمان مناسب است بدین صورت که بطری پر از آب را نیم بند می بندیم (2 سانتی متر آن خالی باشد) بر روی شعله میگذاریم پس از جوشیدن آب ، درب را محکم بسته و گتر و لباس و کلاه و دستکش و پوشاک خود را به دور آن پیچیده و خشک می نمائیم ( شاهد بخار شدن رطوبت خواهیم بود ) همچنین میتوان آنرا داخل پوش کفش گذاشت و روی آنرا پوشاند تا رطوبت ناشی از تعریق پا از پوش خشک شود

3- در صورتی که کیسه خواب ما ضعیف است میتوان از پوش کیسه خواب که از جنس شمعی یا گرتکس باشد استفاده نمود (ترجیحا گرتکس) که این استفاده دو کاربرد اساسی دارد: نخست پوش دوم همانند عایق عمل خواهد کرد ، در ثانی مانع کثیف شدن کیسه خواب می شود تا از شستشوی آن اجتناب نمائیم چرا که با هر بارشستشو از کارائی لایه های داخلی و بیرونی کیسه خواب کاسته می شود و حالت عایق در کاور کیسه و حالت چرب بودن و پف کردن پرهای کیسه خواب های پر از بین خواهد رفت

4- چنانچه پیش بینی شما از کیسه خواب همراه اشتباه از آب در آمد و با سرمای بیشتری مواجه شدید یا به یک مصدوم سرما زده مواجه شدید و او را داخل کیسه خواب خواباندید قمقمقه آب آلومینیومی خود را به شرح بند 1 پر از آب جوش درون کیسه قرار دهید، با این توضیح که آنرا به لباس یا پارچه پیچیده درون کیسه بگذارید تا به مرور هم شما و هم لباس ها و پوش کفش و دستکش که داخل کیسه خواب همراه برده اید گرم بماند.

5- با توجه به اینکه دفع ادرار درزمستان کمی سخت است و بایستی از کیسه خواب گرم جدا شد و ناچارا دل به سرما سپرد توصیه میشود با توجه به مدر(ادرارآور) بودن چایی از مصرف آن خودداری و نبات داغ (آب جوش و نبات)استفاده نمائید که هم بدن را گرم میکند و هم با توجه به طبع گرمی که نبات دارد باعث سردی طبع ما نمی شود و به تبع آن بیرون روی کمتری را خواهیم داشت (چنانچه افراد دچار بیماری خاصی نباشند).
6- بارها شاهد بوده ام که عده ای از دوستان که در برنامه های سنگین همراه با شبمانی زمستانی بوده اند به لحاظ سختی های بیرون روی جهت دستشوئی از مصرف مایعات بخصوص در شب اجتناب میکنند که این امر میتواند آسیب های جدی به بافت های درونی بدن از جمله کلیه ها وارد نماید لذا توصیه میشود دوستان به شرح بند 5 اقدام نموده تا در ادامه صعود یا فرود ، عضلاتی روان داشته باشند ، یادمان باشد بدن ما درصد زیادی از بدن ما از مایعات است که هر چقدر میزان آن کمتر باشد برای سایر اعضاء بدنمان مشکلاتی را به وجود خواهد آورد که از جمله آنها میتوان به انقباض عضلات بدن بخصوص پاها اشاره نمود.

7- در شبمانی ها بخصوص اگر در چادر باشد از یک کیسه نایلونی برای قراردادن کفشها استفاده نمود تا در معرض کولاک و سرمای مستقیم نباشد و البته پوش های آنرا باید جدا کرده و بعد از استفاده در چادر یا جان پناه نظافت کرده و داخل کیسه خواب انداخت.

8- چنانچه شخصی دچار یخ زدگی در انگشتان دست و پا شده و قصد کمک به او را دارید قبل از پوشاندن جوراب و دستکش اضافه با " بازدم کردن هوا " کردن در داخل جوراب و دستکش هوای دهان خود را درون آن بدمید تا کمی گرم شود.

9- در شب مانی ها بارها تجربه کرده ام که وجود چند برگ روزنامه باطله کم حجم و کم وزن فوق العاده کاربری دارد چه بعنوان سفره اضطراری و چه برای زیر انداز چراغ خوراک پزی و ... که هر گونه رطوبت احتمالی را به راحتی جذب میکند.

10- داشتن برنامه غذایی مناسب و پر کالری میتواند انرژی لازم برای یک برنامه پر تحرک و انرژی بر را تامین نماید فراموش نکنیم عمده غذای ما باید از کربوهیدراتها باشد که در نان و غلات و برنج و ... است و از غذاهای پر حجم و کم کالری همانند کنسروهای آماده بادمجان و ... خوددداری نمائیم.

11- از تقلای زیاد و بی مورد در صعودهای زمستانی اجتناب کنیم چرا که باعث تعریق بیشتر شده و ممکن است دمای مرکزی بدن به سمت پوست و سپس بصورت تعریق خارج از پوست دفع گردد که نهایتا این تعریق مصرف آب بالایی را می طلبد که عدم مصرف آب که عموما فراموشش میکنیم باعث عوارض دیگری خواهد شد.

12- در صعود های زمستانی از همراهانی که دچار مشکل سرمازدگی میشوند مستمر سئوال کنیم تا از وضعیت او مطلع شویم و جوابهای لرزان و متفرقه میتواند به ما در شناخت وضعیت موجود کمک نماید (ممکن است مصدوم بارها به زمین بخورد که خود نشانه ایست از ایجاد عارضه که باعث تاری دید می شود و یا مدام سئوال میکنند: پس کی میرسیم که ناشی از یک نوع اضطرار است).

13- در صعود های زمستانی حداکثر تلاشمان برای تنفس از راه بینی باشد اما با توجه به حجم اکسیژن گیری کم از راه بینی میتوان از دهان هم به صورت غیر مستقیم نفس گرفت که در این صورت نباید مستقیم دهان را باز و نفس را وارد ریه ها کرد و بایستی با بستن جلو دهان هوا را از درون شال گردن یا دستمال سر تمیز عبور داد تا باعث سرمازدگی لوزه ها و ریه نشود و اگر شال و ... نبود دستانمان را جلو دهانمان حایل کنیم ضمنا در وقت خواب نیست با پارچه صورت خود را بپوشانیم (تجربه شخصی سال 91 بنده که رکاب زدم و مستقیم از هوا تنفس مسکردم که باعث سرمازدگی ریه شد و نه تنها زمستان 91حتی یک شب هم نتوانستم شب مانی داشته باشم بلکه تا 6 ماه احساس میکردم به اندازه یک لوبیا گلوی من خشک شده و با سرفه و آب خوردن در شب و نیمه شب آنرا مرطوب نگهدارم تا سرفه نکنم).

14- در صعود های زمستانی ساعت بند فلزی و گردن بند و ... میتواند از طریق " همرفت " گرمای بدن را گرفته و به بیرون هدایت نماید که ممکنست باعث یخ زدگی موضعی شود که بهتر است اینهارا از خودمان دور نگهداریم

15- در صورتی که قصد دارید فلاسک چایی را پر نمایئد برای طولانی شدن نگهداری آب گرم ، ابتدا فلاکس را پر کرده و سپی خالی نموده و مجددا بگذارید جوش بیاید و سپس داخل فلاکس بریزید و اگر چند نفر فلاکس همراه دارید ابندا یک فلاکس را بصورت جمعی مصرف و سپس به سراغ فلاکس های دیگر بروید (خالی ماندن بخشی از فلاکس باعث ورود هوا شده و مایع بافی مانده را زود خنک خواهد کرد).

16- در شب مانی ها بارها شاهد بوده ایم که تجمع ادرار از سوئی و تنبلی در دفع نیمه شب و در سرما باعث شده که خواب خوبی نداشته باشیم لذا توصیه می شود بجای دو یا سه ساعت لولیدن داخل کیسه خواب که عوارض بدی هم دارد سرما را بجان بخریم و یا از بطری ادار مخصوص استفاده نمائیم

۱۷- از آویزان کردن وسایل به خود اجتناب کنیم که به وقت زمین خوردن باعث آسیب های جدی خواهد شد بخصوص در زمستان که تثبت شدن بر روی برف و یخ سخت است

آنچه خدمت شما همنوردان عزیز ارائه گردید ما حصل تجربه ای بود که شخصا یا به واسطه دوستانی چون شما کسب شده که تقدیم حضورتان گردید و قطعا نمی تواند مستند قلمداد گرددو یا خطایی به آن وارد نباشداما میتواند باعث روان شدن برنامه و لذت بیشتر باشد که قطعا از خصوصیات هر فرد تبعیت میکند

با توجه به حساسیت های صعود به ارتفاعات در فصل سرما و با عنایت به ناپایداری شرایط جوی در فصل سرد، توجه عموم علاقه‌مندان به ورزش کوه نوردی را به نکات ایمنی زیر جلب می نمائیم :

 

1- همراه داشتن 
کفش و پوشاک کافی و مناسب فصل

 

2- آگاهی یافتن
از وضعیت آب و هوایی، پیش از صعود به ارتفاعات

 

3- آگاه کردن
خانواده، نزدیکان یا دوستان از جزئیات زمانی و مکانی صعود و برگشت

 

4- استفاده
از مسیرهای مشخص و پاکوب شده جهت صعود و فرود

 

5- زمان بندی
مناسب برای به پایان رساندن برنامه پیش از تاریکی هوا (بهترین زمان بازگشت از صعود : ساعت ۱۴(هر جا بودیم)

 

6- به همراه داشتن
وسایل ضروری کوهستان شامل : مواد خوراکی کافی و وعده خوراکی اضافه، تجهیزات روشنـایی، سـوت، قطب نما، نقشه منطقه ای کوهستان، کمکهای اولیه، چاقو، کبریت، کارت شناسایی، گوشی همراه

 
7- اشراف داشتن
بر منطقه صعود از لحاظ مسیرها و نقاط خطرناک (پرتگاهها، مناطق بهمن خیز، مناطق با احتمال ریزش سنگ و ...)


8- خودداری
از صعود انفرادی، همراه بودن با گروه و افراد مجرب

 

9- پرهیز
از اجرای برنامه هایی که فراتر از توانایی جسمی، فنی و روحی است.


10- خودداری
از رفتن به ارتفاعات تا ۷۲ ساعت پس از بارش برف (به لحاظ احتمال ریزش بهمن)

 

11- استفاده
از لباسهایی با رنگهای واضح (قرمز، زرد و فسفری)

 

12- توجه
به علائم هشدار دهنده، تابلوهای راهنمای مسیر، هشدارهای افراد مجرب، امدادگران و افرادی که از ارتفاع برمی گردند.


13- فراگیری
آموزش های کوهنوردی در مراجع ذیصلاح (هیئت های کوهنوردی و باشگاهها)

 

14- همراه داشتن
شماره تماس ارگانهای امدادرسان منطقه (اورژانس،هلال احمر، نیروی انتظامی)


امیدواریم با توجه جدی به این موارد کمتر شاهد حوادث ناگوار در کوهستان باشیم و همه‌ی دوستداران کوه‌پیمایی و کوه‌نوردی از این رشته‌ی جذاب  نهایت بهره را ببرند.



"چک لیست ایمنی ده نکته ای برای سفرهای زمستانی به کوه"

کارشناسان کوه نوردی چک لیست 10 نکته ای را به منظور کمک به ایمنی راهپیمایان و کوه نوردان در طی ماه های زمستان منتشر کرده اند. انجمن کوه نوردی اسکاتلند گفت که روزهای کوتاه تر و شرایط آب و هوایی نامساعد مستلزم آمادگی برای مقابله با مشکلات بالقوه ای است که ممکن است در روز یا شب سپری شده در کوه ها اتفاق بیفتد.


دیوید گیبسون کارمند ارشد این انجمن گفت:" نقل قول دردناکی وجود دارد که می گوید " قضاوت خوب از تجربه بدست می آید؛ تجربه از قضاوت بد بدست می آید." با در نظر گرفتن گزیده ای از مشکلات مخصوص زمستان، انجمن کوه نوردی اسکاتلند چک لیست زمستانی را تهیه کرده است که امیدواریم کمک کند تپه نوردان و کوه نوردان توانای خودشان را برای انجام قضاوت های خوب ارتقا دهند و از روزهای لذت بخش در کوه ها سالم به خانه بازگردند."

1) چک کنید تا باتری های چراغ پیشانی و جی پی اس تان در وضعیت خوبی باشند؛ اگر شارژ شان رو به اتمام است آنها را عوض کنید و همیشه تعدادی باطری یدکی را در کوله پشتی تان داشته باشید. همیشه چک کنید با هر کسی که می روید یک چراغ پیشانی برای خودش داشته باشد.

2) هر زمان که ممکن باشد گوشی موبایل همراه خود ببرید. اما باید بدانید که همیشه در مناطق دور دست قادر به تماس نخواهید بود.

3) در زمستان همراه خود کیسه زنده مانی اضطراری یا چادر شب مانی ببرید.

4) کرامپون های تان را قبل از استفاده چک کنید تا اندازه پوتین های تان باشند. و عادت کنید قبل از رسیدن به زمین یخی آنها را بپوشید.

5) همراه خود تبر یخ ببرید و نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید.

6) کوله پشتی را در زمستان ببرید که به اندازه کافی بزرگ باشد. همراه بردن کوله ای که در تابستان استفاده می کردید هنگامی که وسایل زمستانی اضافی را با خود آورده اید نسخه ای برای روزی عذاب آور خواهد بود.

7) لایه های پوشاک اضافی مناسب را در زمستان همراه خود ببرید. با فرا رسیدن تاریکی درجه حرارت سریعا افت می کند و باید برای تاخیرهای غیرمنتظره و این احتمال که در صورت بروز حادثه ای ممکن است برای زمانی بیشتر بیرون بمانید برنامه ریزی کنید.

8)همیشه قبل از رفتن به کوه پیش بینی آب و هوای کوه را چک کنید و آماده تغییر برنامه های تان باشید.

9) همیشه مرکز خدمات اطلاعات بهمن را جهت پیش بینی بهمن چک کنید و وقتی پیش بینی از شرایط بهمن در مسیر برنامه ریزی شده شما خبر می دهد، مسیرهای تان را اصلاح کنید.

10 ) بدانید کی باید بازگردید؛ صعود به قله تنها نصف مسیر سفر شماست.

هیزر مورنینگ مشاور ایمنی انجمن کوه نوردی اسکاتلند اضافه کرد:" اکنون که ساعت ها یک ساعت به عقب کشیده شده اند وقت آن فرارسیده است که هر کس که در زمستان به کوه می رود فکر جدی در مورد آماده ساختن خود و وسایلش برای فصل پیش رو بکند. اگر در این فهرست 10 نکته ای یک یا دو نکته وجود دارد که قبلا به آن فکر نکرده بودید پس قبل از سفرزمستانی آتی تان کاری برای آن انجام دهید."


نقل از :فروشگاه لوازم کوهنوردی دونا، جناب آقای کیانوش فرهادی نژاد