X
تبلیغات
کالج کارآفرینی تیوان

پولادین

باشگاه فرهنگی ورزشی شیراز جوان

جستجو
تقویم
تیر 1397
شیدسچپج
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
نظرسنجی
به نظر شما چگونه باید از محیط زیست و منابع طبیعی حفاظت نمود؟
نویسندگان
پیوندها
آمار
تعداد بازدیدکنندگان : 33736


وستانی که علاقمند به اطلاعات بیشتری در مورد قنات هستند به کتاب"قنات سازی و قنات داری" نوشته دکتر عبدالکریم بهنیا مراجعه نمایند که قبلا به عنوان کتاب سال کشور انتخاب شده است.



CD9F5F0C-DB76-4A07-848A-F060BC84AD68.jpg


1C06EEA3-F680-47B0-9E62-AA350A82CECE.jpg



0336EC2E-5262-41A2-BFFD-0827C591994D.jpg

Amazon.jpg


5E03C578-E6C5-4189-A9C3-494A72EF19DE.jpg

نوشیدنی های ورزشی  در واقع حاوی شکر و کافئین هستند  و کسی که بخاطر کاهش وزن ورزش میکند مناسب نیست.شما برای بازیافتن انرژی  پس از ورزش نیازبه نوشیدنی  های ورزشی ندارید. فقط کربوهیدارتها میتوانند جایگزین انرژی از دست رفته بدن شوند  و این با آب ساده تامین می شود.

      محققان با انجام آزمایش هایی دریافتند نوشیدن شیر پس از ورزش علاوه بر فواید بسیاری که در حفظ سلامت عمومی بدن دارد، سبب سوزاندن چربی در افراد دارای اضافه وزن و رسیدن به تناسب اندام می‌شود.

      محققان دانشگاه مک مستر در همیلتون ایالت اونتاریو، ۵۶ مرد ۱۸ تا ۳۰ ساله را طی یک دوره ۱۲ هفته‌ای بررسی کردند. برای این افراد برنامه ورزشی بلند کردن وزنه، طی پنج روز در هفته ارایه شد. شرکت کنندگان در این مطالعه به سه گروه تقسیم شدند: گروه اول) پس از ورزش، دو لیوان شیر کم چربی مصرف کردند. گروه دوم) پس از ورزش، نوشیدنی سویا (با‌‌ همان میزان پروتئین و انرژی موجود در شیر) مصرف کردند. گروه سوم) پس از ورزش، نوشیدنی کربوهیدراتی مصرف کردند.

      بعد از ۱۲ هفته معلوم شد گروهی که شیر نوشیده بودند، حدود یک کیلوگرم چربی و گروهی که کربوهیدرات مصرف کرده بودند، نیم کیلوگرم چربی از دست داده بودند، اما آنهایی که نوشیدنی سویا خورده بودند، چربی از دست نداده بودند. در عین حال گروهی که شیر نوشیده بودند، در مقایسه با آنهایی که سویا مصرف کرده بودند ۴۰ درصد یا ۱۱۳۵ گرم به حجم ماهیچه‌ای خود افزوده بودند. علاوه بر این گروهی که شیر مصرف کرده بودند، ۳۶ درصد یا ۱۵۰۰ گرم حجم ماهیچه‌ای بیشتر نسبت به گروه مصرف کننده نوشیدنی کربوهیدرات پیدا کرده بودند.

متخصصین تغذیه کدام نوشیدنی را توصیه میکنند

     شربت های خانگی مانند شربت سکنجبین، شربت خاکشیر، شربت به لیمو و آب لیمو که با شهد و یا شکر کم تهیه شده باشند نیز از دسته نوشیدنی های خنک هستند که افراد می توانند این نوشیدنی ها را همراه با غذا و یا به عنوان یک نوشیدنی در بین روز استفاده کنند.»
یک کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، با بیان اینکه:« مصرف انواع آب میوه های تازه خصوصا اگر به صورت مخلوط میوه باشد مثل آب لیمو و آب پرتقال، جزء پیشنهادات متخصصین تغذیه است.» توصیه کرد:« برای جذب بیشتر ویتامین های محلول در چربی هویج، مثل ویتامین A این نوشیدنی باید همراه با غذا و یا با کمی بستنی مصرف شود.»
سعیده معانی درباره نوشیدنی های سالم جایگزین نوشابه های گازدار گفت:« نوشیدنی ها به نوشیدنی های سالم، سنتی و ایرانی تقسیم می شوند که می توانند جایگزین خوبی برای نوشابه های گازدار و حتی نوشابه های رژیمی و آب میوه های صنعتی باشند.»
وی ادامه داد:« نوشیدنی های سالم به دو دسته نوشیدنی های سرد و نوشیدنی های گرم تقسیم می شوند که نوشیدنی های خنک انواع دوغ های کم نمک خصوصا دوغ کفیر را توصیه می کنیم.
معانی افزود:« مصرف آب سبزیجات مثل آب کرفس، آب هویج و یا مخلوط آنها مثل آب هویج و آب سیب و یا آب کرفس و آب سیب با توجه به ذائقه هر فردی می تواند به عنوان یک نوشیدنی خنک سالم مصرف شود.»
این کارشناس تغذیه تاکید کرد:« لازم است بدانید در نوشیدنی هایی که هویج جزئی از آن است بهتر است برای جذب بیشتر ویتامین های محلول در چربی هویج، مثل ویتامین A این نوشیدنی همراه با غذا و یا با کمی بستنی مصرف شود.»
وی درباره نوشیدنی های گرم سالم گفت:« انواع چای از دسته نوشیدنی های گرم سالم است که خصوصا در فصل زمستان مصرف آن حائز اهمیت است که چای گیلان و چای ایرانی نمونه بسیار خوبی از چای است که بدون هیچگونه اسانسی است.»
معانی افزود:« البته چای زعفران، چای زنجبیل، چای هل، چای بهارنارنج، چای با برگ اکالیپتوس و چای با لیمو هم جزء نوشیدنی های گرمی است که خصوصا در فصل سرما به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدانی مصرف آن بسیار مفید است.»
وی تاکید کرد:« مصرف چای زنجبیل در پایین آوردن قند خون و یا حتی ثابت نگه داشتن قندخون و چربی خون اهمیت بسیاری دارد. همچنین چای با برگ اکالیپتوس در فصل سرما می تواند نوشیدنی بسیار خوبی باشد.»
این کارشناس تغذیه گفت:« مخلوط چای سیاه با عسل و لیمو ترش تازه تاثیر بسیاری در بهبود سرماخوردگی و سرفه دارد.»
وی در ادامه در خصوص نوشیدنی های سنتی گفت:« ما نوشیدنی های دیگری در فرهنگمان داریم که در حال حاضر طب سنتی بر روی آنها نظر بسیار مثبتی دارد این نوشیدنی ها از نظر ارزش غذایی تایید شده است که شامل چای هایی است که با گل گاوزبان، سنبل الطیب ومقداری کمی نبات و لیموعمانی تهیه می شود که خاصیت درمانی دارد و به شکل روتین هم می تواند به عنوان آرام بخش استفاده شود.»
سعیده معانی تاکید کرد:«تمام نوشیدنی هایی که به آنها اشاره شد به دلیل اینکه به شکل طبیعی و از گیاهان طبیعی و تازه تهیه می شوند می توان گفت مصرف آنها به صورت روزی دو فنجان در روز هیچ ممنوعیت مصرفی برای افراد ندارد به شرط اینکه به صورت کم شیرین استفاده شود.»
وی خاطرنشان کرد:« نکته حائز اهمیت این است که چای باید به صورت تازه دم مصرف شود و افراد باید از سرد و گرم کردن چند باره چای خودداری کنند به دلیل اینکه برخی از چای ها حاوی اسانس هستند که گرم کردن مجدد آن می تواند مضر باشد و یا برخی از چای ها در اثر مجاورت با هوا ممکن است خاصیت های مضری پیدا کند بنابراین توصیه متخصصین مصرف چای به صورت تازه دم است.»
این کارشناس تغذیه گفت:« توصیه اکید متخصصین تغذیه مصرف آب سالم و بهداشتی به مقدار کافی در طول روز است و اگر توصیه به مصرف ۸ لیوان در روز می شود افراد بالغ می توانند بخشی از این میزان را از نوشیدنی های گرم و سرد و بخشی از آن را به آب اختصاص دهند.»

وی در پایان گفت:«آنچه اهمیت دارد این است که سعی شود چای را به صورت غلیظ مصرف نکنید و بیش از ۲ تا ۳ فنجان چای در طول روز مصرف نکنید.»

کفش مناسب دویدن

برای دانستن اینکه چه نوع کفش مخصوص دویدنی می توانید بخرید و برای پای شما مناسب است، ابتدا باید بفهمید نوع پای شما چیست. یک فروشنده ی آگاه فروشگاه های ورزشی می تواند به شما در خرید کفش دویدن برای پای شما کمک کند، اما ابتدا شما هم باید بدانید پایتان چه نوعی است. یک روش برای تشخیص نوع پایتان این است که کف پای خود را ببینید. یا اینکه پای خود را در آب بگذارید و سپس روی یک مقوای قهوه ای که رد پایتان مشخص باشد قرار دهید. و بدین ترتیب از روی رد پایتان نوع آن را تشخیص دهید.

سه نوع پا وجود دارد:  

 پای صاف

اگر شما به کف پایتان نگاه کنید خواهید دید که کف پایتان صاف است و هیچ قوسی نمیبینید. و کف پایتان از انگشتان تا پاشنه صاف است. اگر کف پایتان صاف است شما overpronator (درون گردان)هستید یعنی هنگام دویدن شما پایتان را بیش از اندازه به داخل می گردانید. شما به کفشی احتیاج دارید که پای شما را ثابت نگهدارد. به دنبال واژه های motion control(کنترل حرکت) وstability (پایداری/ثبات) روی جعبه ی کفشتان باشید. این کفش ها کفی سفت و با قوس بیشتری دارند. و معمولا برای تمایز در قسمت میانی داخل کفش از رنگ دیگری استفاده شده است.

پاهایی با قوس زیاد

اگر در کف پای شما قوس زیادی دیده می شود به طوریکه در رد پایتان، قسمت میانی پایتان خیلی باریک است پایتان قوسی است. اگر کف پایتان قوسی است حتما شما underpronator(بیرون گردان) هستید یعنی هنگام دویدن پای خود را به بیرون می گردانید. این افراد بهتر است به طور دوره ای کف پایشان را اندازه بگیرند چون ممکن است به تدریج قوس کف پایشان بخوابد و پایشان درازتر شود. شما به کفش های منعطف با کفی نرم نیاز دارید که شوک وارد شده به پا را بگیرد. به دنبال واژه ی flexible(قابل انعطاف) یا cushioned(ضربه گیر) باشید. کف این کفش ها از مواد نرم تر و سبکتری ساخته می شوند.

پاهای طبیعی

اگرکف پای شما قوس زیاد نداشته باشد یا صاف نباشد پس نرمال است. در این صورت شما انتخاب گسترده ای در خرید کفش دارید، از کفش هایی که برای کسانی که پای طبیعی دارند تا کفش مخصوص کسانی که صافی کف پایشان یا قوس آن کم است. و کفش هایی که پایداری زیاد یا کنترل حرکت زیادی دارند انتخاب نکنید.

(منظور از کفش در تمامی جملات کفش ورزشی یا همان کتونی است اشتباه نگیرید)

 منبع : سایت about.com