اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی و دوچرخه سواری

آبشار شیرز- Waterfall shirz


آبشار شیرز

آبشار شیرز در موقعیت جغرافیایی E4729 N3349 در استان لرستان واقع است. شهرستان کوهدشت از نقاط بسیار زیبا و بکر استان لرستان است که در 120 کیلومتری غرب خرم آباد واقع است. این شهرستان از طوایف و عشایر بسیاری تشکیل شده که اکثر آن ها به کشاورزی و دامپروری مشغولند. از مکان های دیدنی آن می توان از آبشار شیرز واقع در تنگه شیرز و کوه کاکیزه نام برد که در اطراف اولاد قباد در بیست کیلومتری شمال غرب کوهدشت واقع است. مسیری که از اولاد قباد تا دارابی امتداد دارد از میان کوه کاریزه گذشته و به واقع بکر و دیدنی است. این مسیر از درختان زیبای بلوط پوشیده شده و زیبایی های طبیعت این منطقه جای تحقیق فراوان دارد. همچنین مجسمه ها و آثار تاریخی فراوانی که از این منطقه بدست آمده منحصربفرد بوده و نشان از تاریخ کهن این دیار دارد.

این منطقه سرسبز و دیدنی در50 کیلومتری شهر کوهدشت و در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان در کنار رود خروشان سیمره واقع شده است. این جاذبه طبیعی در بخش زردلان و در منطقه ای به نام اولادقباد قرار دارد و دارای طبیعتی زیبا و چشمه های جاری با آب فراوان، صخره های تند و تیز و میوه های وحشی فراوان است.محیط توپوگرافیک این ناحیه از کوه های مرتفع و دره های نسبتا عمیق با وضعیت اقلیمی سرد و کوهستانی در فصل پاییز و زمستان و معتدل در فصل تابستان برخوردار است.پوشش گیاهی و جنگلی خوبی در این منطقه وجود دارد و طبیعتا از پوشش خوب جانوری نیز برخوردار است، تنگه شیرز را می توان از حیث سورفولوژی و ریخت شناسی از بدایع اقلیم کوهدشت به شمار آورد.

 شکل خاص، آب زلال و پوشش گیاهی و جنگلی و گیاهی بکر، طبیعت بسیار زیبا و دل انگیز و در عین حال اعجاب آوری به این دره تنگ و صخره ای داده است. فرسایش سنگها و کوهها چهره خاصی به این دره داده که در مجموع آن را به محیطی شگفت انگیز و جذاب تبدیل کرده و توجه همه را به این منطقه معطوف کرده است. طول این تنگه چند کیلومتر است و رود کوچکی از میان آن عبور می کند. رودی با سراب ها و چشمه های زلال که در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده می رود تا در دهانه ورودی شیرز به رودخانه خروشان سیمره ملحق شود.

 ارزش بسیار بالای منطقه و وجود سایت های غنی دوره های سنگ (عصر حجر) و دوره برتر در این دره موجب شده که سازمان میراث فرهنگی در طرح جامع گردشگری استان لرستان توجه ویژه ای به این منطقه در شهرستان کوهدشت داشته باشد. وجود درختان وحشی مو، انجیر و گلابی وحشی در این تنگه مناظر بدیعی را بوجود آورده است. کوهها، صخره های منحصر بفرد، آبشارهای متعدد که از دل این تنگه بیرون می آید ویژگی ارزشمندی برای جذب مسافران و گردشگران مناطق کوهستانی محسوب می شود.

  زیبایی های این تنگه باستانی و زیبا متاسفانه علی رغم شهرت در سطح استان کمتر در سطح ملی و بین المللی مجال معرفی یافته است که در این راستا همت متولیان امر راهگشا خواهد بود. در این راستا برخی مستندسازان برای معرفی این جاذبه طبیعی دست به کار شده اند که بهمن ابراهیمی یکی از آنهاست که مستند "شیرز" را برای پخش در شبکه های ملی تولید کرده است.

Abrahim E4729 N3349 waterfall located in the province is located.Kouhdasht city beautiful and pristine parts of the province , which is located 120 km West of Khorramabad .The city is composed of many tribes and tribes , most of which are engaged in agriculture and animal husbandry .It is a spectacular location in the valley of waterfalls shirz shirz and Kakyz·h mountain range around twenty kilometers north of West Kouhdasht G. child is located.G. path of descent to the mountain Karyz·h Darabi stretches past and the pristine and picturesque .The route of the beautiful oak trees and the natural beauty of the area covered by this great place .The many historical monuments and works of this area is unique and the results show the history of this country .This lush and scenic area of 50 km from the city and at the point where Kouhdasht Kermanshah, Lorestan and Ilam located beside the roaring Seymare .The natural attractions of the region called Zrdlan Avladqbad is current and has a beautiful nature and abundance of water springs , sharp cliffs and wild fruits are abundant.Topographic environment in the area of high mountains and deep valleys with relatively cool climate and mountain in autumn and winter and in summer it is mild .And forest vegetation in this area is good and the animals are naturally good coverage , Straits shirz can be as Svrfvlvzhy and morphology of climate Bday Kouhdasht considered .In particular , clear water and pristine vegetation and forest vegetation , nature is very aesthetically pleasing , yet incredibly narrow and rocky valley to the data.Erosion of rocks and mountains to the valley of certain figures that it's totally amazing and attractive environment has becomeAnd attention has been paid to this area .A few kilometers along the gorge is a small river passes through it .Mirage and clear springs along the river with its beautiful waterfalls created goes up to the entrance to the roaring river Seymare shirz join .The high value of the ore -rich region are the sites ( Stone Age ) and the top of the valley leading to the cultural heritage Tourism Master Plan pays special attention to this area of ​​the province is the city Kouhdasht .Hair wild trees , fig and pear in the Strait of rhetorical landscape is created.Mountains, unique rock formations , numerous waterfalls that comes out of the Strait of valuable features to attract travelers and tourists are mountainous areas .The beauty of this ancient and beautiful gorge Unfortunately, despite national and international reputation in the field below the provincial level has been introduced Efforts in this direction will be the custodians of the decoder .

آبشار شیرز

غار بت خانه-Bat Cave House

بتخانه‎ای در کوهدشت +عکس

این غار در ۱۸ کیلو متری جنوب شرقی شهر کوهدشت ، در کوه (دمچهر )قرار دارد . قسمتی از دهانه غار به علل عوامل طبیعی بسته شده است ، ولی قسمتی از آن باقی است که باید ب شکل خزیده از آن گذشت و به غار وارد شد. طول دهانه غار ، ۱۸ متر و ارتفاع سقف آن نزدیک به ۲۰ متر است . سراسر سقف و دیوارۀ آن به علت نفوذ آب از لایه های آهکی ، سفید شده است . غار ، شامل دو قسمت جنوبی و شمالی است که قسمت شمالی آن وسیع تر است . وجود سنگ چخماق و سفالهای شکسته سیاه و منقوش ، مؤید زندگی غار نشینی در این ناحیه است . آثار دوره های مختلف تمدنهای گذشته در این غار یافت شده است و به نظر می رسد که در آن آثار پالئولتیک نیز وجود داشته است . طول غار نزدیک به ۲۰۰ متر وپهنای آن به طور متوسط ۲۰ متر است . اشکال زیبای استالاگمیت ها متعدد این غار که ارتفاع برخی از آنها به ۵۰ متر می رسد ، موجب شده است که این غار را (بت خانه) بنامند .

The cave is 18 km southeast of Koohdasht , in the mountains ( Dmchhr ) is located .Part of the cave was closed due to natural causes , but part of it has to crawl into the passage and entered the cave .Length of the cave is 18 meters and a height of approximately 20 meters -Srasr roof ceiling and walls due to water penetration through layers of limestone , is white .The cave consists of two parts , the northern part of the broader south and north .There flint and broken pottery and painted black , signifying the cave life in this area.Different periods of past civilizations have been found in the cave, and it seems that it works Palyvltyk existed .Cave close to the average length of 200 meters , 20 meters , is Vphnay numerous beautiful shapes stalagmite inside the cave , some of them 50 meters in height , has caused the cave ( Bat House ) call .

بتخانه‎ای در کوهدشت +عکس

بتخانه‎ای در کوهدشت +عکس

بتخانه‎ای در کوهدشت +عکس

غار کلماکره - Cave kalmakareh

غار کلماکره - Cave kalmakareh

غار کَلْماکَره یک غار با اهمیت تاریخی در استان لرستان در غرب ایران است. این غار در شهرستان پلدختر در استان لرستان واقع شده‌است. در غار کلماکره آثار زیادی از ایران باستان به دست آمد که به دلیل بی تدبیری مسئولان همگی از کشور خارج گردید. کاسه‌های ماهی بادامی این غار بسیار معروف می‌باشد. تکوک‌های بسیار نفیسی از این خزانه ایران باستان به خارج از کشور قاچاق شد. گفته می‌شود که این خزانه یکی از مهم‌ترین خزائن دولت‌های ایران باستان مانند هخامنشیان و ساسانیان بوده‌است. معنی واژه کلماکره به زبان محلی به معنی جایگاه بز (کل کوهی) و انجیر است.





نحوه کشف

غار کلماکره در شرق یکی از آخرین کوه‌های شهرستان پلدختر واقع شده است. پیشانی غار ۵۰/۱ متر جلوتر از پایین دهانه آن است و به همین دلیل این غار از دید پنهان است. کلماکره به صورت اتفاقی در سال ۱۳۶۸ توسط یک چوپان که در تعقیب یک بز گمشده از گله‌اش بود کشف شد. او در دهانه غار کلماکره که دالانی طولانی و منتهی به تالارهای اصلی است یک سکه کشف کرد که این به کنجکاوی وی و کشف کل گنجینه انجامید. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از مدتی از وجود چنین غاری مطلع شد و گروهی را برای حفاظت از آن راهی کرد اما تمام اشیاء موجود در این غار که شامل سکه و تعدادی مجسمه نقره‌ای از اشکال حیوانات و جام‌های نقره‌ای که مربوط به اوایل حکومت هخامنشیان و اواخر دوره مادها بود توسط افراد محلی و قاچاقچیان از غار خارج شده بود. این اشیاء احتمالاً در خزانه دولت هخامنشیان در شوش نگهداری می شده است. تا اینکه کوروش، بابل و بین‌النهرین را به تصرف خود در آورد و تمام خزائن را از معابد بابل به این غار انتقال داده است. در زمان حمله اسکندر به ایران این گنجینه به کوه‌های پلدختر منتقل شد و چهار نگهبان مخفیانه از این گنج محافظت می‌کردند تا اینکه بر اثر گذر زمان هر چهار بر اثر مرگ طبیعی مردند، پس از کشف غار در سال ۱۳۶۸ هنوز آثاری از چهار سرباز نگهبان وجود داشت.

یافته‌های غار

تعداد زیادی اشیا نفیس با قدمت تاریخی فراوان در کاوشهای غیر مجاز از این غار به دست آمده‌اند که در موزه‌های اروپایی مانند لوور و موزه بریتانیا و نیز موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می‌شوند. این اشیاء شامل پیکره‌ها، بشقاب‌ها و تکوک‌های نفیس هستند.

نقاب‌های یافته شده از غار کلماکره
 
نقاب‌های یافته شده از غار کلماکره-Personae of the cave Klmakrh

در سالهای اخیر، برخی از اشیای دزدیده شده توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی کشف شده و در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته‌اند. این اشیا در موزه ایران باستان در تهران و نیز در موزه قلعه فلک الافلاک در خرم‌آباد نگه داری می‌شوند.

ششمین گنجینه بزرگ جهان

بسیاری از اشیای تاریخی و ارزشمند این غار که به صورت اتفاقی در سال ۱۳۶۸ کشف شد و از آن به عنوان یکی از ۶ گنجینه بزرگ کشف شده در جهان یاد می‌کنند امروز در موزه‌های خارج از کشور است.

kalmakareh cave is a cave with historical significance in the province West Iran. The cave is located in the city Poldokhtar in the province . Klmakrh works of ancient cave was discovered that all of the country was responsible for imprudence .Fish bowls Badami cave is very popular . Tkvkhay very precious treasury of ancient Iran were smuggled out of the country . It is said that the Treasury is one of the treasures of the ancient states of the Achaemenid and Sassanid era was like . Klmakrh meaning in the local language means the place of goats ( the mountain ) and fig.Klmakrh meaning in the local language means the place of goats ( the mountain ) and fig.Klmakrh by accident in 1368 by a shepherd who was chasing a goat was discovered missing from their lead .He Klmakrh the long corridor leading to the cave 's main hall has a coin discovered that this curiosity led him to discover the treasures .Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism after he was informed of the existence of the cave and a way to protect the But all objects in the cave containing silver coins and some statues of animals and buckets of silver that forms the beginning of the Achaemenid Median duration was late by locals and out -the smugglers cave These objects may have been kept in Susa Achaemenid state treasury .Until Cyrus , Babylon and Mesopotamia to capture and all the treasures of the temples of Babylon is transferred to the cave .At the time of Alexander's invasion of the treasure was moved to the mountains Poldokhtar and four guards were protecting the secret of the treasure.So that by the time all four died of natural causes , after the discovery of the cave in 1368 still works there was a guard of four soldiers .

The findings of the cave: a large number of precious objects of great historical unauthorized excavations of the cave European museums such as the Louvre and the Musée obtained in Great Britain and the Metropolitan Museum of Art held . 

In recent years , some stolen objects seized by law enforcement and intelligence and the Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism as well.The objects in the Museum of Iran in Tehran and the Castle Museum Falak_al_aflak are kept in Khorramabad .

Treasure sixth largest in the world : many valuable historical objects and the cave which was discovered by accident in 1368 and is considered one of the great treasures discovered in the world 6 refer to today 's museums abroad .

 

 

 

گلایه دهقان فداکار از حذف داستانش

ریزعلی خواجوی، دهقان فداکار که به عنوان نماد فداکاری برای دانش آموزان دهه های ۵۰ و ۶۰ هجری خورشیدی هیچگاه از یاد و خاطره این نسل زدوده نمی شود، امروز از گلایه ها و آرزوهای خود می گوید.


 معمولاً افرادی که به قول خودشان سنی از آنها گذشته و به قولی چند قواره پیراهنی بیش از کوچکترها پاره کرده اند با دیدن یا شنیدن برخی نواها، تصاویر و موضوعات به یادآوری خاطراتی سوق داده می شوند که برخی از آنها دریغ و افسوس و بعضی دیگر حسی شیرین را نصیبشان می کند.شنیدن موسیقی مربوط به دوران کودکی، ورق زدن آلبوم زرد شده و در حال پوسیدن مادربزرگ، حیاط خلوت شلوغ و در هم ریخته منزل پدری، کوچه بن بست ساکت، زیرزمین نمور خانه خاندایی، مدرسه دوران ابتدایی، زمین فوتبال خاکی که همیشه زخم و زیلی از آن باز می گشتیم و باغ و بوستان کنار جاده که سفره غذای بین راهی را در آن پهن می کردیم و هزار و یک عامل خاطره انگیز دیگر تنها گوشه ای از این موارد است.اما در این میان، کتاب های درسی مختلفی که برخی با خوش ذوقی آنها را در صندوقچه کوچکی نگاه داشته اند، خود لذت دیگری است که می توان با ورق زدن گاه و بی گاه آنها، خاطرات شیرین مدرسه، صدای خوش آب بابای معلم، بوی نم حیاط، گرد گچ و تخته سیاه، دود بخاری نفتی و ... را در ذهن خود تداعی کرد.دهقان فداکار، درسی که به یادها مانددرس هایی به یاد ماندنی نظیر چوپان دروغگو، خوش سلیقگی های کوکب خانم و میهمانان ناخوانده اش، سهل انگاری کبری و تصمیم او برای جبران، بابایی که نان به خانه خانه می برد، حسنکی که مدام از سوی حیوانات طویله صدا می شود، آقای هاشمی که با خانواده مسیر نیشابور و کازرون را می پیمود و روباهی که با حیله گری چشم طمع به پنیر کلاغ بخت برگشته داشت نیز از جمله خاطره انگیز ترین موضوعات کودکان دیروز است.اما آنچه بیش از هر درس دیگری حس نوستالژیک متولدان اواخر دهه چهل و دهه های پنجاه و شصت را قلقلک می دهد، فداکاری چوپانی آذری است که با درآوردن پیراهن خود در کوران سرد کوهستان منطقه میانه و آتش زدن آن بر روی یک چوب دستی، جان تعداد کثیری از هموطنان سوار بر قطارش را نجات می دهد؛ ماجرایی شیرین و خواندنی که امروز دیگر ردی از آن در کتب درسی دانش آموزان امروزی نمی توان یافت.ریزعلی خواجوی همان دهقان فداکار است که تا چند سال قبل و تا پیش از پخش برنامه ای تلویزیونی از او خیلی ها نمی دانستند که داستان مذکور واقعی است و ریزعلی نیز همچنان به زندگی خود ادامه می دهد. امروز ریزعلی به بهانه برپایی یادواره شهدای دانش آموز بخش رودهن یکی از میهمانان عزیز شرق استان تهران بود که در مصاحبه ای کوتاه پای برخی دردل های او نشستیم.ریزعلی خواجوی با همان لحجه شیرین آذری خود اظهار داشت: من نمی دانم چرا درس دهقان فداکار از کتاب های درسی حذف شده است؛ به جای آنکه حمایت کنند نام و آن ماجرا را از کتب درسی برداشته اند. وی ادامه داد: پتروس(اشاره به داستان پتروس فداکار) انگشت خود را در یک سد نگه داشته و کم مانده همه آن را طلا کوب کنند، اما من و همسرم امروز در جایی زندگی می کنیم که روز و شب باید چراغ خانه روشن باشد تا فضا تاریک نماند، حیاطی هم نداریم تا کمی هوای تازه تنفس کنیم.دهقان فداکار اضافه کرد: روستایی که در آن زندگی می کردیم حتی راهی مناسب برای تردد خودرو نداشت و مجبور شدیم تا به کرج آمده و آنجا ساکن شویم.دیدار با رهبر، تنها آرزوی دهقان فداکار ریزعلی خواجوی، دیدار با رهبر معظم انقلاب را تنها آرزوی خود عنوان کرد و افزود: حال دیگر سنی از من گذشته و آرزوی چندانی ندارم، تنها آروزی من از مسئولان دیدار با رهبر است. وی در پاسخ به پرسشی که در صورت حضور در محضر رهبر چه درخواستی از ایشان خواهی کرد، گفت: «هدف فقط دیدار با آقا و زیارت ایشان است و مطالبه دیگری ندارم.» بر پایه این گزارش، ریزعلی خواجوی به عنوان یکی از نمادهای فداکاری ایران، از جمله میهمانان ویژه آیین امروز یادواره شهدای دانش آموز بخش رودهن از شهرستان دماوند بود که از سوی رضا طاهرخانی، بخشدار رودهن با تقدیم لوح سپاس، تجلیل شد.

دوچرخه سواری که 2 بار از مرگ در هواپیمای مالزی فرار کرد

مارتن د یونگ، دوچرخه سوار 29 ساله اهل هلند، در 4 ماه گذشته 2 بار از دست مرگ فرار کرده، مرگی که در خطوط هوایی مالزی سراغ مسافران آمده است.

به نقل از سایت «دیلی میل»، د یونگ برنامه ریزی کرده بود تا سوار هواپیمای MH370 شود، هواپیمایی که چند ماه پیش گم شد و هیچ اثری هم از آن به دست نیامد. او هم چنین بلیت پرواز MH17 را هم خریده بود که بر فراز اوکراین هدف موشک قرار گرفت و سقوط کرد، اما در هر دو مورد، در آخرین لحظه برنامه اش را عوض کرد. او عضو یک باشگاه دوچرخه سواری در مالزی است و در پرواز MH17 صندلی رزرو کرده بود تا بعد از شرکت در مسابقات قهرمانی هلند، با این پرواز به مالزی برگردد اما بعد تصمیم گرفت با یک پرواز ارزان تر که در فرانکفورت توقف داشت، به کوالالامپور سفر کند. چد ماه پیش هم به جای پرواز MH370 سوار یک جت دیگر شد و جان به در برد:«من دو بار شانس آورده ام... بسفر بهاورنکردنی است. برای مسافران و خانواده های شان خیلی متاسفم ولی خیلی خوشحالم که آسیبی ندیده ام.»

کلاس تئوری مربیگری درجه 3 درشیراز برگزار می گردد



در این دوره زیر نظر اداره ورزش و جوانان استان فارس و با مجوز گروه برنامه ریزی، آموزش و تحقیقات اداره کل ورزش و جوانان استان فارس برگزار می گردد ، همچنین آقایان و بانوان از رشته های مختلف می توانند حضور داشته و دروس تئوری مربوط به مربیگری درجه 3 را زیر نظر مدرسان مختلف آموزش ببینند.


در این دوره 12 درس تئوری شامل دروسی همچون آناتومی، نقش مربیان ورزشی، مبانی آمادگی جسمانی، مبانی تربیت بدنی، ایمنی در ورزش، رشد و تکامل حرکتی، روانشناسی ورزشی، فیزیولوژی ورزشی، تجزیه و تحلیل مهارتها، دوپینگ، تغذیه ورزشی و برنامه ریزی و طراحی تمرین تدریس شد.

شرکت کنندگانی که دروس را با موفقیت طی کرده و نمره قبولی را در پایان دوره دریافت کرده اند می توانند  با دریافت گواهی نامه رسمی شرکت در دوره و ریز نمرات که از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان فارس صادر می گردد در کلاسهای عملی مربیگری رشته های مربوط به خود حضور یابند.

علاقه مندان می توانند جهت نام نویسی روزهای دو شنبه و چهارشنبه به دفتر هیات گلف مراجعه فرمایند

جهت کسب اطلاعات بیشتر می تواند به شماره (1078 314 0917 آقای کرمی ) تماس داشته باشید.


معایب و مزایای درازو نشست

ورزش منظم به بدن و سیستم ایمنی شما کمک می کند و زمانی که گردش خونتان تنظیم باشد طبیعتا رضایت و آرامش بیشتری احساس می کنید. نکته مهم این است که اگر شما کارمند باشید و کارتان به اصطلاح پشت میزی باشد، با انجام این چند حرکت ساده هم سرحال تر می و هم می توانید استرس ناشی از محیط کارتان تا حد بسیار زیادی کاهش دهید.

یکی از این ورزش های ساده که از بچگی حتی در مدرسه هم انجام می دادیم، دراز نشست است. این حرکت ورزشی علاوه بر بالا بردن متابولیسم و تحریک سیستم گوارش، باعث تقویت عضلات شکم می شود. نکته ریزی که این حرکت ورزشی دارد این است که کسانی که گودی کمر دارند، باید حتما کمر خود را به زمین فشار دهند. اما اگر باز هم از این ناحیه دچار درد هستند بعد از انجام این حرکت بر روی زمین دراز بکشند و پاهای خود را درون شکم با دست بگیرند و بعد به آرامی به سمت چپ و راست مایل شوند. به این ترتیب از درد کمر خود نیز جلوگیری می کنند.

اگر در دراز و نشست به گردن شما فشار می آید نشانگر بد عمل کردن شما در این حرکت ورزشی است. یک راه راحت تر برای کوچک کردن شکمتان این است که بر روی زمین به راحتی دراز بکشید دست هایتان را در امتداد پهلو هایتان قرار دهید، در یک لحظه پاهای خود را از زمین تا حدود 3 سانت بلند کنید و در همین حین سر خود را نیز بلند کنید. تا 5 بشمارید و دوباره دراز بکشید این حرکت را چند بار با توقف انجام دهید . این حرکت فشاری به کمرتان وارد نمی کند.

اما حالا که از ناحیه ی کمر نیز صحبت کردیم یک حرکت معروف در یوگا که باعث فرم گیری کمر می شود را نیز توضیح می دهم.

همانطور که بر روی زمین خوابیده اید. پاهای خود را در کنار هم روی زمین قرار دهید و دست ها را در امتداد شانه هایتان باز کنید. سپس پای راست خود را از زمین بلند کرده و داخل شکم قرار دهید. حواستان باشد که پای چپ ثابت است و سعی کنید که خم نشود. سپس پای راست را به سمت دست چپ خود حرکت دهید و و با دست چپ خود آن را بگیرید. بعد از حدود دو تنفس بر روی کمر برگشته و پای خود را بعد از گرفتن در شکم صاف کرده و کنار پای چپ قرار دهید. همین کار را با پای چپ انجام دهید. بعد از انجام این کار به مدت یک ماه متوالی می توانید در حین انجام این کار سرتان را به سمت دستی که آزاد است بر روی زمین بچرخانید.

مضرات دارزو نشست

اعتیاد به دراز- نشست

انجام حرکاتی مانند دراز نشست بر خلاف اینکه مانع کمر درد بشود باعث بروز آن نیز خواهد شد.

اینکه یک شکم سفت و محکم تا حد زیادی قادر است از کمر محافظت نماید کاملا درست است اما دراز-نشست تاثیری روی آن دسته از ماهیچه‌هایی شکمی که باعث مستحکم شدن کمر می‌شوند نخواهد داشت.

دراز- نشست با ایجاد تغییر در شکم و برهمزدن تعادل آن باعث ایجاد کمر درد خواهد شد. در هنگام دراز- نشست شرایطی بوجود می‌آید که فشار بیش از حدی به ستون فقرات وارد آمده و باعث تغییر حالت آن ( چیزی شبیه حرف C انگلیسی) می‌شود.

تغییر عادت:

شما مجبور نیستید که دراز- نشست را به طور کامل حذف کنید بلکه می‌توانید حرکات آن را به آرامی و به شکل صحیح انجام دهید. حرکات دراز نشست را به عنوان تمرین منبسط کننده شکم که همزمان باعث تقویت ماهیچه‌ عرضی شکمتان نیز می‌شود در نظر بگیرید. ماهیچه‌ایی که برای تقویت و استحکام عضلات شکمی و محافظت از کمر نقش به سزایی دارد. با انجام روش درست در واقع با یک تیر دو نشان می‌زنید. هم چربی‌های شکم را آب کرده و تناسب اندام پیدا می‌کنید و هم از شر کمر درد خلاص می‌شوید.