اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

چگونه در کوهنوردی ایمن بمانیم

امنیت و صعود کردن تجربیات ارزشمندی هستند. از مزیت های کوهنوردی علاوه بر هیجان، دیدن منظره های جالب و منحصر به فرد است با این حال به بعد فیزیکی و سلامتی خود به هنگام کوهنوردی اهمیت دهید. اطلاعات خود را نسبت به خطرات کوهنوردی اقدامات لازم برای حفظ ایمنی افزایش دهید. در این مطلب از با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد امنیت در کوهنوردی بخوانید .

لوازم کوهنوردی مناسب را همراه خود داشته باشید

از چوب دستی های( باتوم کوهنوردی) مناسب برای پیاده روی و کوهنوردی استفاده کنید .لباس های مناسب برای حرکت کردن و مانور دادن انتخاب کنید .همچنین کفش هایی مناسب مچ پای تان انتخاب کنید. اگر هدف شما پیاده روی بر روی صخره هاست، از یک یا دو دسته ی بلند برای حفظ تعادل تان برای روی زمین های ناهموار استفاده نمایید. ایده خوبی است  که وسایل مورد نیاز متناسب با همه نوع آب و هوا باشد. هوا در ارتفاعات بالا رقیق تر است و منجر به تغییرات شدید و سریع در درجه حرارت می شود. این را هم فراموش نکنید که از لباس‌هایی با وزن سبک استفاده کنید زیرا گاهی مجبور به عوض کردن لباس می شوید. از وسایلی همچون عینک آفتابی و کلاه برای دور نگه داشتن خورشید در چشم های تان استفاده کنید. کرم ضد آفتاب را هم فراموش نکنید. اشعه خورشید به ویژه در ارتفاعات اگر برف را منعکس کند ،شدیدتر است. دفع حشرات از موارد مهم در ماه‌های گرم تر است، پس از لباس های رنگی استفاده کنید نه تنها خنک تر از بلکه جذابیتی برای آفات ندارند. در زمان کوهنوردی شما از تمدن و غذا دور هستید حتما آب و غذا همراه خود داشته باشید. تمامی تجهیزات و مواد غذایی اضافی خود را درون کوله پشتی با حداقل دو بند حمل کنید و حتما کوله پشتی تان دارای کمربند کمری محکمی باشد.

 جلوگیری از بیماریهای مرتبط با ارتفاع

علاوه بر سختی کوهنوردی خود ارتفاع باعث نگرانی های جدی سلامتی می‌شود. بیماری ارتفاع زدگی شایع ترین اختلال مربوط به ارتفاع است. نام دیگر آن ،بیماری ارتفاع است. علائم اولیه آن سردرد شدید است اما علائم دیگر عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • خستگی
  • سرگیجه
  • خواب‌آلودگی
  • بی خوابی

اختلالات مرتبط با ارتفاع عبارتند از:

  • ورم ریوی در ارتفاعات بالا
  • ورم مغزی در ارتفاعات بالا
  • ورم خارجی باعث تورم در دست ها پاها و صورت میشو
  • ورم گلو
  • برونشیت

بیماری های ناشی از ارتفاع را همیشه جدی بگیرید، زیرا ممکن است در معرض بیماری‌های ورم ریوی و مغزی قرار بگیرید. شرایط بسیار خطرناک و تهدیدآمیزی هستند. زمانی که مایع اضافی در ریه های شما جمع شود، ورم ریوی اتفاق می‌افتد و باعث تنگی نفس، دشواری تنفس و سرخ شدن بزاق دهان می شود.

زمانی که مایع در مغز شما جمع شود و مغزی همراه با سردرد شدید استفراغ اتفاق می‌افتد. همچنین باعث سردرگمی رفتارهای غیر واقعی ،خواب‌آلودگی، پیاده روی دشوار و از دست دادن آگاهی فرد می شود .چندین مرحله برای کاهش خطر بیماری‌های مرتبط با ارتفاع وجود دارد.

انعطاف پذیری

بیشتر بیماریهای ارتفاع ناشی از کمبود اکسیژن است. در ارتفاعات بالا اکسیژن هوا کمتر می‌شود با انعطاف پذیری مناسب ممکن است قادر به جلوگیری بیماری ها شوید.”

در ارتفاعات بالا سفر کنید،به جای رانندگی یا پرواز سعی کنید سفرهای تدریجی در ارتفاع را شروع کنید. یک روز به ارتفاع ۸۰۰۰ فوتی می‌رسید و بسیاری از کارشناسان بیش از ۱۰۰۰ فوت در روز توصیه نمی‌کنند. سلامتی افراد در ارتفاعات بسیار محدود می‌شود. اگر اخیراً حمله قلبی ،سکته مغزی ،لخته شدن خون یا آسم گرفتار شدید، حتماً قبل از سفر به دکتر مراجعه نمایید. الکل ننوشید .گرم بمانید. سیگار نکشید و به طور مرتب بخورید. بعضی از کوهنوردان و تور لیدرها نیز در هنگام مسافرت کپسول های اکسیژن در ارتفاع بسیار بالا همراه دارند.

درمان

داروی استازولامید درمان مناسبی برای بیماریهای ارتفاع است. استازولامید به کلیه های شما کمک می کند تا از بی کربنات ها خلاص شوید و تنفس شما را تحریک میکند. در تنفس و گرفتن اکسیژن و تغییرات فیزیولوژیک مربوط به انعطاف پذیری شما هم کمک می کند. عوارض جانبی این دارو بی حسی خفیف ،سوزن سوزن شدن ، ادرار آوری و از دست دادن آب بدن و تغییر مزه در دهان است. {برای استفاده از این دارو باید حتما با پزشک خود مشاوره بفرمایید}.

دگزامتازون نمی تواند جایگزین استازولامید باشد .خوابیدن در ارتفاعات بالا می‌تواند دشوار باشد. اکسیژن کم در زمان خوابیدن باعث خستگی در صبح می شود. استازولامید برای بهتر نفس کشیدن در طول شب کمک می کند. ” صعود کردن ،خواب کم “شعار کوهنوردان است. در طول روز کوهنوردی کنید، اما در شب سعی کنید به سمت پایین کوه نوردی کنید. تا سفر در شب برایتان سازگارتر باشد.

مکمل

اگر کمبود آهن دارید ، قبل از سفر از مکمل های آهن دار استفاده کنید. اکسیژن درون بدن شما در سلول های قرمز منتقل می‌شود. اگر کم خون هستید ، گلبولهای قرمز کمتری برای محل اکسیژن دارید. مکمل های آهن در سفرهای طولانی ۲ تا ۴ هفته ای بیشترین تاثیر در افزایش ذخایر آهن دارند.

فرود

اگر خودتان یا همراهتان علایم بیماری مربوط به ارتفاع را دارید ، سریعا به پایین کوه برگردیدو سعی کنید به هنگام برگشتن به ۳۰۰۰ فوتی یا  کمتر برسید. اگر برگشتن فورا  برایتان امکان‌پذیر نیست، اقدامات موقت برای مدیریت بیماری را  انجام دهید.

برای مثال فرد باید در یک کیسه تحت فشار ، با توجه به اکسیژن قرار بگیرد. یا داروهایی همچون دگزامتازون مصرف کند.

 ایمن بودن در کوه نوردی

با آمادگی مناسب و توجه به اقدامات ایمنی سفر های کوهنوردی و کوهستانی می‌تواند یک تجربه سرگرم‌کننده ،چالش‌برانگیز و الهام بخش باشد. همیشه وسایل لازم را داشته باشید. برای رسیدن به ارتفاعات بالاتر زبان بندی کنید.از دکتر خودتان در مورد مزایای بالقوه استفاده از استازولامید و مکمل های آهن بپرسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد