اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

آتش در جنگل‌های فارس

در آخرین روزهای فصل بهار و در آستانه آغاز فصل گرما، آتش به جان جنگل‌های شهرستان داراب در شرق استان فارس افتاد و در نبود امکانات مهار و اطفا حریق، تا جایی که توانست، سوزاند و پیش رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس از داراب، با شروع فصل گرما و خشک شدن مراتع به‌ویژه در مناطق کوهستانی شهرستان داراب که سال زراعی گذشته را شاهد بارش‌های نسبتاً خوبی بوده است، آتش برجان درختان کهن افتاد و این درختان که جزیی از ذخایر ژنتیکی و گیاهی منطقه بشمار می‌روند را در خود سوزاند.

روند آتش‌سوزی‌ها به شدت نگران کننده است و اگر مسئولان شهرستان و استان در این خصوص چاره‌اندیشی مناسبی نداشته باشند، بی‌تردید شاهد افزایش دامنه‌های آتش‌سوزی همراه با ورود به فصل تابستان خواهیم بود.

این در حالی است که اداره منابع طبیعی داراب با تعداد اندک پرسنل و با امکانات محدودی که در اختیار دارد از یک سو و وسعت فراوان منطقه و صعب‌العبور بودن بسیاری از مراتع و جنگل‌ها، قادر نیست به تنهایی از عهده مهار آتش برآمده و حریق را در زمان کوتاه مهار کند.

سرپرست اداره منابع طبیعی داراب در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، ضمن اظهار تأسف شدید از افزایش تعداد موارد آتش‌سوزی در جنگل‌های این شهرستان، گفت: وسعت داراب حدود 650 هزار هکتار است و بیشتر نقاط از این منطقه وسیع را کوهستان و نقاط صعب‌العبور تشکیل می‌دهد، به همین دلیل دسترسی به این مناطق بسیار دشوار است.

افسرده خاطرنشان کرد: چندین فقره آتش سوزی را طی هفته‌های اخیر داشتیم که با ورود به موقع همکاران و اطلاعاتی که مردم به ما دادند و با هماهنگی که در سطح شهرستان انجام شد توانستیم آنها را مهار و آتش را خاموش کنیم و اجازه گسترش دامنه آن را ندادیم اما واقعیت آن است که با آغاز هر آتش‌سوزی تا پرسنل این اداره خود را به منطقه برسانند، آتش و چوب و بوته خشک!! متاسفانه بخشی از این مایملک عمومی سوخته و از بین رفته است.


او ادامه داد: ما با کمک جوامع محلی تنها می‌توانیم از گسترش دامنه‌ی آتش مهارنشدنی، آنهم با کمک کوهنوردان باغیرت و تعصب منطقه، جلوگیری کنیم.

سرپرست اداره منابع طبیعی داراب با اشاره به اینکه طی 2 هفته گذشته دست کم 3 فقره آتش سوزی بزرگ در این شهرستان واقع شده است، افزود: در این آتش سوزی‌ها که بیشتر در مناطق کوهستانی مروارید و لایزنگان داراب اتفاق افتاده است بیش از 400 هکتار از جنگل های منطقه با پوشش جنگلی متراکم و کم یاب از درختان کهنسال شامل اُرس(سرو کوهی)، بنه، بنجوک، بادام وحشی، کیکم و دیگر درختان ارزشمند در شعله‌های سرکش آتش سوختند، حال آنکه ما از حداقل امکانات نیز برای جلوگیری و محدود کردن دامنه آتش و تداوم روند آتش‌سوزی‌ها برخوردار نیستیم و هر لحظه احتمال می دهیم در گوشه گوشه مناطق کوهستانی داراب آتشی شعله ور شده و جنگلی را در اندک زمانی به خاکستر مبدل کند.

افسرده سپس به اقدامات انجام شده در شهرستان اشاره و اضافه کرد: با توجه به اینکه در سال زراعی گذشته بارندگی‌های نسبتاً خوبی داشتیم، پوشش گیاهی خصوصا علفی منطقه رشد زیادی داشته و احتمال می‌دادیم که با آغاز فصل گرما و خشک شدن این بوته‌های علفی، شاهد آتش‌سوزی‌های بیشتری باشیم و به‌همین دلیل مکاتباتی با فرمانداری داشتیم و درخواست تشکیل جلسه دادیم تا با حضور همه نهادها و اداراتی که بتوانند در این امر ما را یاری کنند، شورایی تشکیل شود و در این امر مهم ما را یاری دهند.

وی گفت: درخواست اول به این صورت بود که جلسه به صورت همایش باشد تا همه کسانی که می‌توانند در اطفای حریق به ما کمک کنند، در این کار مشارکت داشته باشند، اما گفتند که همه اداره‌ها می‌توانند کمک کنند و ما به همین بسنده کردیم. چند جلسه توجیهی هم با دامداران مناطق داشتیم.

افسرده در خصوص کمک‌های ستاد بحران شهرستان داراب گفت: توقع ما از ستاد بحران فرمانداری داراب بیشتر بود هر چند کمک‌های خوبی کردند، اما این ستاد باید همکاری بیشتری داشته باشد، زیرا در صورت فراهم شدن امکانات سایر اداره‌ها از جمله نیروی انسانی، خودرو و امکانات اطفای حریق می‌توان با حضور به موقع در محل از گسترش آتش جلوگیری کرد، این در حالی است که به استثناء چند اداره محدود مانند راه و شهر سازی که واقعاً کمک کردند، مابقی اداره‌ها اقدام در خور توجهی انجام نداده‌اند.

این مقام مسئول در خصوص نبود بالگرد نیز گفت: در واقع نقش بالگرد به‌دلیل صعب العبور بودن مناطق کوهستانی برای رساندن نیروی انسانی به منطقه بسیار مؤثر است، در آتش سوزی اول که در تاریخ 13 خرداد ماه حادث شد و بیش از 157 هکتار از عرصه‌های جنگلی در آتش سوخت تقاضای بالگرد کردیم، اما گفتند که بالگرد پس از پرواز با نقص فنی مواجه شده و بازگشته است! در صورتی که اگر بالگرد در دسترس ما بود زودتر می‌توانستیم در منطقه حاضر شده و حریق را مهار کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که در روزهای آتی مسئولان برای تامین امکانات مورد نیاز چاره عاجلی بیندیشند و زمینه را برای آمادگی همیشگی بالگرد اطفای حریق فراهم کنند و گفت: اگر مامورین و مردم بموقع به محل برسند، هم دامنه آتش سوزی کنترل می‌شود و هم می‌توانند تعداد بیشتری از درختان را نجات بدهند.

افسرده در خصوص ارزش زیست محیطی گیاهانی که در آتش سوخته‌اند نیز گفت: بسیاری از این گیاهان کهنسال بوده و شاید صدها سال سن داشتند و از دست دادن آنها فاجعه زیست محیطی جبران ناپذیری است زیرا گیاهی مانند ارس شاید در شرایط اقلیمی امروزه براحتی در طبیعت رشد نکند به همین دلیل باید برای جلوگیری از نابودی آنها همه دستگاه‌های اجرایی و حتی مردم دست بکار شده و برای مهار آتش و عدم تکرار آن بیش از پیش همکاری کنند و همه باید متوجه اثرات این گیاهان در طبیعت باشیم و اگر روزی طبیعت ما خالی از این درختان شود، شاید زندگی ما هم دچار مشکلات عدیده‌ای شود که جبران ناپذیر باشد.

سرپرست منابع‌طبیعی شهرستان داراب با قدردانی از همکاری فرمانداری، راه و شهرسازی داراب، معاون فرماندار این شهرستان و بخشداری رستاق، از گروه‌های مردمی و کوهنوردان و اعضای انجمن حامیان داراب و جوامع محلی سپاسگزاری کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد