اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

به مناسبت روز جهانی زمین پاک


حال زمین خوب نیست؛ کیمیای یک روز پاک، فراوانی روزهای آلوده!
خبرگزاری ایمنا: زمین نفس نفس می‌زند از این همه آلودگی. حالش چندان خوب نیست؛ آنقدر که درمان‌ها هم اثر نکرده و روز به روز بدتر از قبل هم می‌شود. اگر زبان داشت، فریاد می‌زد: هوای من را داشته باشید، نه فقط در روز زمین پاک و به صورت نمادین! که همه روز و همه جا...
چند ده سال پیش در سال ۱۹۷۰ چندین و چند حادثه رخ داد تا جهان و جهانیان تکانی بخورند و به یاد این زمین از یاد رفته بیفتند. در آن سال ۲۲ آوریل (۳ اردیبهشت) نخستین باری بود که برای پاک بودن زمین، جشن گرفتند وایده آن را "جان مک مونل" فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقمند به عرصه دین، علم و صلح در سال ۱۹۶۹، در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح کرد و در همان سال پرچم زمین پاک را طراحی نمود. "یوتانت" دبیر کل آن زمان سازمان ملل (۱۹۶۲- ۱۹۷۱) از ایده مک کونل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم‌های سراسر دنیا تبدیل شد اما اصل ماجرا به سال‌ها قبل‌تر از آن باز می‌گشت.
پس از جنگ جهانی، صنایع در امریکا چنان رشد سریعی یافت که اثراتی منفی همچون آلودگی آب و هوا را به همراه آورد. کارسون در سال ۱۹۶۲ کتابی به نام "بهار خاموش" منتشر کرد و در آن صراحتا از پخش آفت‌کش‌های شیمایی نظیر د.د.ت در طبیعت انتقاد کرد. در دهه ۱۹۶۰ آلودگی هوا در شهرهایی همچون لس‌آنجلس و نیویورک به سطحی شدیدا بحرانی رسید و در نهایت در سال ۱۹۶۹ به‌ دلیل تخلیه زباله‌های شیمیایی و خطرناک در رودخانه کویاهوگا در اوهایو آتش‌سوزی ایجاد شد و فاجعه‌ای بزرگ آفرید و همین امر سبب شد تا اعلام روز زمین پاک در ۲۲ آوریل سال ۱۹۷۰ با استقبال بیشتر از ۲۰ میلیون نفر از حامیان محیط ‌زیست همراه شود. نزدیک به ۲۰ سال بعد، در سال۱۹۹۰ جامعه جهانی رسما این روز را به ‌نام روز زمین پاک نامگذاری کرد.
در سراسر جهان در این چنین روزی به همه زمینیان یادآور می‌شوند زمینی هم هست و کمی هوای آن را داشته باشید و در هر کشوری با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین، مراسمی خاص برگزار می‌شود.
در هر حال طرفداران محیط زیست، بارها و بارها گفته‌اند تنها به یک روز بسنده نکنید و هر روز و همه جا به یاد زمین باشید و در حفظ پاکیزگی آن شده حتی قدمی کوچک بردارید. هر فرد و گروهی می‌تواند با برگزار کردن یک مراسم کوچک یا بزرگ، با پراکندن واژه‌های محیط زیست و بازیافت و صرفه جویی و مانند این‌ها در جامعه، با ترویج شیوه‌های زیست ساده‌تر، با جلوگیری از ریخت و پاش غیرضروری، با عضویت در گروه‌های زیست محیطی، با مراقبت از درختان و ... به طور کلی با کسب آگاهی از وضع زمین و احساس مسوولیت نسبت به آن، هر روز را برای خود روز زمین پاک کند و آن را جشن بگیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد