اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

600 کیلومتر پاروزنی در دریای کاسپین

 سفر دانیال توحیدی قایقران 24 ساله مشهدی در راستای حفظ محیط زیست دریایی و احیای فک های خزری با شعار صلح و دوستی از آشوراده استان گلستان شروع شد و تا آستارا ادامه دارد.



این ورزشکار پس از طی حدود 600 کیلومتر در دریا و با قایق شخصی خود و رسیدن به رامسر با استقبال مسئولان و دوستداران محیط زیست در شهرستان قرار گفت.

دانیال توحیدی جوان ورزشکار ایرانی و پیام آور صلح و دوستی در حمایت از محیط زیست در رامسر گفت: مدت 4 سال است که برای صلح جهانی پارو می زنم و بیشتر فعالیت هایم در حوزه در یای عمان و خلیج فارس صورت گرفت.

وی افزود : در سال جاری برنامه ریزی خود را بر دریای کاسپین متمرکز کردم و از 16 آبان سال جاری پارو زدن را از مرز ترکمنستان در جزیره آشوراده شروع کرده و پس از طی حدود 600 کیلو متر ابتدا به تنکابن رسیدم که با استقبال گرم مردم خوب این شهرستان روبرو شدم و پس از استراحت یک روزه در این شهرستان به دلیل مواج بودن دریا نتوانستم فاصله تنکابن تا رامسر را پارو بزنم و در نهایت چون باید در همایش بزرگ محیط زیست در لاهیجان حضور داشته باشم این مسافت را به اتفاق علیرضا فلاحتکار نایب رئیس شورای اسلامی شهر تنکابن و ابوذر طالقان غفاری قهرمان کاراته ایران دویدم.

درد فکها را احساس کردم

توحیدی اضافه کرد: من خود را فعال محیط زیست نمی دانم اما بعنوان یک ورزشکار و برای حمایت از دریا و فک های خزری به دریای کاسپین آمدم و وقتی در مسیر دریانوردی، در دام لکه های نفتی اسیر شدم و عارضه های آن در بدنم پدید آمد و یا وقتی در دام تورهای صیادان غیرمجاز گرفتار شدم ، درد فک های خزری را با تمام جان و وجودم احساس کردم.

این جوان فعال محیط زیست در ادامه گفت: من برای صلح جهانی پارو می زنم زیرا از زمانی که به دنیا آمدم جای خالی صلح احساس می شد و آن را حس نکردم و اگر صلح باشد دیگر درختی قطع نمی شود ، بچه ای کشته نمی شود و مادری عزادار نشده و حیوانی آزار نمی بیند و صلح همیشه زیباست.

برای صلح و دوستی باید دوید

توحیدی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به دویدن فاصله تنکابن تا رامسر خاطرنشان کرد: شاید گاهی هم برای صلح دوید و وقتی دریا نوردی را با این شعار شروع کردم تنها بودم اما در مسیر از رفتگر تا دوره گرد و همه اقشار مردم همراهم شدند و این مهم نشان دهنده آن است که مردم زمینه پذیرش صلح و دوستی را دارند و می خواهند دنیایی بی دغدغه و تمیز داشته باشند.

وی گفت: برای انجام این کار 10 میلیون تومان تسهیلات گرفته ام و با هزینه شخصی خودم و با پذیرفتن تمامی خطرات آن را انجام می دهم زیرا معتقدم اینگونه حرکت ها ، مدیران را به خود می آورد تا به فکر محیط زیست باشند.

توحیدی در خصوص ادامه مسیرش اظهار داشت: تندیسی نمادین با نام نماد صلح و پایداری محیط زیست دریای کاسپین از سوی معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور به من داده شد و قرار است این تندیس را در مرز باکو ( آستارا ) به دونده ای از کشور آذربایجان تحویل دهم و او نیز این تندیس را به نماینده روسیه داده و سپس تندیس صلح و پایداری محیط زیست دریای کاسپین به نماینده قزاستان تحویل داده شود و او نیز آن را به نماینده ترکمنستان رسانده و مجددا در مرز ترکمنستان بدست من برسد و از طریق سازمان محیط زیست کشور به دبیرخانه کنوانسیون در ژنو فرستاده شود تا این پیام در عرصه بین الملل به گوش همگان برسد.

وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که با این حرکت نمادین همه مردم در حفظ محیط زیست خود و همچنین محیط زیست دریایی یکصدا شوند تا فوک های دریایی و گونه های حیوانی دیگر دریای کاسپین منقرض نشوند.

مسائل محیط زیست دغدغه حاشیه نشینان خزری است

فرماندار رامسر درحاشیه مراسم استقبال از دانیال توحیدی جوان ورزشکار قایقران که پیام آور صلح با محیط زیست حوزه دریایی است، در گفتگو با مهر گفت: یکی از دغدغه های جدی مردم در حاشیه دریای خزر بحث مسائل زیست محیطی آن بوده و بر اساس مطالعات انجام شده ، آلودگی در ساحل غرب مازندران بیشتر است واین امر به عدم توجه نسبت به وضعیت فاضلاب های شهری و لحاظ نکردن مسایل بهداشتی مربوط به فاضلاب های خانگی و صنعتی در غرب مازندران است که به دریا ریخته می شود.

نگاه به خزر فقط گردشگری بوده است

رستم زرودی افزود: همواره نگاه ما به دریای خزر فقط گردشگری بوده و البته در این بخش هم بسیار ضعیف کار شده و این در حالی است که دریا نعمت ناشناخته ای است که می تواند بازدهی اقتصادی قوی را داشته باشد.

وی اضافه کرد: با وجود دریای خزر باید نفراتی مطرح در حوزه قایقرانی و ورزشهای آبی از این خطه داشته باشیم ولی نداریم و این خلاء بواسطه آلودگی دریایی وجود دارد.

وی از دانیال توحیدی بواسطه اندیشه پاک ، نیت زیبا و نگاه دقیق وی به مسائل زیست محیطی دریایی قدردانی کرد.

علیرضا فلاحتکار نائب رییس شورای اسلامی تنکابن که همراه دانیال توحیدی فاصله تنکابن تا رامسر را دوید و قصد دارد مسیر رامسر تا لاهیجان را نیز در جهت حمایت از اندیشه و حرکت این جوان ورزشکار رکاب بزند ، نیز گفت: تا زمانیکه پسماندهای شهری به دریا وصل است و تا زمانی که شیرابه زباله نادیده گرفته می شود، ما دریای خوبی نخواهیم داشت و هروز شاهد نابودی آن خواهیم بود و این امری مهم است که باید در دستور کار جدی مسئولین شهرهای حاشیه دریای خزر قرار گیرد.

وی افزود : سازمان محیط زیست کشور باید در این زمینه به کمک مدیران مازندران و حاشیه دریای خزر بیاید و دولت نیز این دغدغه هارا جدی بگیرد تا از دریایی که می تواند نعمت باشد ، نغمت ساخته نشود.

هادی حلاجیان رییس شورای اسلامی رامسر گفت: این حرکت نمادین ارزشمند است و البته باید پیام آن توسط مدیران گرفته شده و بدان عمل شود تا دریا این ثروت ارزشمند خدادای نابود نشود.

مجید درجانی عضو شورای اسلامی رامسر نیز گفت: زمانی از یک استاد که اهل دانمارک بود ، شنیدم " ماهی های پرورشی رامسر با ارزش تر از ماهی های دریایی آن است " و این گفته آن استاد برایم درد آور بود و نشان دهنده ی درصد بالای آلودگی دریای خزر.

برنامه جامع برای مهار زباله

وی افزود : در شورای چهارم رامسر سعی شده تا در مسایل زیست محیطی و زباله زیرساختی کارشود و بدنبال برنامه های جامع و مطلوبی در خصوص مهار اصولی زباله و ورود شیرابه های آن به جنگل و رودخانه ها و در نهایت دریا و همچنین ساماندهی وضعیت آب رامسر هستیم و تمامی تلاشمان را می کنیم تا در آینده نزدیک خبرهای خوشی را در این زمینه ها برای مردم رامسر داشته باشیم و البته نیازمند توجه ویژه مدیران ارشد استانی و کشوری در تخصیص اعتبارات لازم نیز هستیم.

نوار ساحلی خزر در استان مازندران 338 کیلومتر طول دارد.


نقل از: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد