اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

علت سوزش در ماهیچه‌ها پس از ورزش چیست؟

سوزش ماهیچه‌ها با تاخیر، اتفاقی است که یک یا دو روز پس از انجام ورزش می‌افتد. سوزش ماهیچه ها معمولا هنگامی روی می‌دهد که شروع به انجام ورزش جدیدی می‌کنیم یا عادت‌های ورزشی خود را تغییر می‌دهیم یا شدت ورزش خود را افزایش می‌دهیم.


سوزش ماهیچه‌ها با تاخیر واکنشی عادی به اعمال قدرت زیاد است و پروسه‌ای است که با بهبودی به استقامت و قدرت ماهیچه‌ها می‌انجامد. پایگاه اینترنتی پزشکی ورزشی در این باره نوشته است:

این نوع درد ماهیچه‌ای با دردهایی که به هنگام ورزش ایجاد می‌شوند، متفاوتند. همچنین سوزش با تاخیر ماهیچه‌ها شبیه به دردهای مزمن مانند پیچ خوردگی و کبودی و ورم نیز نیست، این نوع سوزش ها معمولا دو روز پس از انجام تمرین اتفاق می‌افتد.

چه چیز باعث این سوزش‌ها می‌شود؟

این سوزش‌ها نتیجه‌ پارگی‌های میکروسکوپیک فیبرهای ماهیچه‌ای است. میزان این پارگی‌ها و سوزش‌ها به شدت و زمان ورزش انجام شده بستگی دارد. هر حرکت ورزشی که به انجام آن عادت ندارید، می‌تواند منجر به سوزش شود، اما انقباض غیر عادی ماهیچه‌ها باعث بیشترین سوزش می‌شود.

نمونه‌هایی از حرکات که باعث انقباض غیر عادی ماهیچه‌ها می‌شوند عبارتند از: پایین رفتن سریع از پله‌ها، دویدن در زمین شیب دار، پایین بردن وسایل سنگین و شنای سوئدی و .... ممکن است همراه با این سوز‌ها، ورم نیز صورت بگیرد.

بهترین راه درمان سوزش‌ ماهیچه‌ای چیست؟

درباره درمان این سوزش‌ها تحقیقات زیادی صورت گرفته است. در گذشته، حرکات کششی برای کاهش سوزش‌ ماهیچه‌ها توصیه شده بود، اما تحقیقات محققان استرالیایی نشان داده است که حرکات کششی چندان مفید نیستند.

چندین کار برای کاهش این سوزش‌ها توصیه شده‌اند که ممکن است، 100 درصد مفید نباشند. یکی از آنها استفاده از بالش‌های غلتان است. استفاده از این بالش‌ها باید مداوم باشد. انجام حرکات هوازی سبک می‌تواند جریان خون را بالا ببرد و سوزش‌ را کم کند. اگر احساس سوزش‌ ماهیچه ای داشتید سه تا هفت روز استراحت کنید. می‌توانید از ماساژ، حمام آب سرد، یوگا و گرم کردن بدن استفاده کنید. استفاده از قرص‌های مسکن می‌تواند برای کوتاه مدت مفید باشد، البته استفاده از این‌ اردوها باید بعد از احساس درد و سوزش‌ باشد و مصرف آنها قبل از شروع ورزش توصیه نشده است.

سعی کنید از این سوزش‌های ماهیچه‌ای جلوگیری کنید. برای این کار باید ورزش را به تدریج شدید کنید و یک مرتبه ورزش سریع و شدید انجام ندهید. قبل از شروع ورزش بدن را گرم کنید و بعد از انجام آن بدن را خنک کنید. از مربی ورزش استفاده کنید. برای وزنه زدن ابتدا از وزنه‌های سبک شروع کنید و به تدریج آن را سنگین‌تر کنید در نوع ورزش‌ها و زمان آنها تغییرات ناگهانی ندهید.

گاهی اوقات دردها و سوزش‌های ماهیچه‌ای می‌تواند نشانه جراحت شدید باشد. اگر سوزش‌ ماهیچه ها بیشتر از یک هفته‌ طول کشید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد