اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

تمرینات پلانک چیست؟ چگونه حرکت پلانک را انجام دهیم؟

تمرینات پلانک چیست؟ چگونه حرکت پلانک را انجام دهیم؟

تمرینات پلانک یک تمرین قدرتی ایزومتریک برای کل بدن است که در آن باید یک وضعیت سخت را برای مدت زمانی حفظ کرد. پلانک به دو صورت انجام می‌شود، روش معمولی و مرسوم آن همان حالت شنای سوئدی است که هم می‌توان روی دست و هم روی آرنج انجام داد و روش سخت‌تر آن، می‌تواند پلانک طرفی باشد که روی یک دست و یک پا انجام می‌شود.

پلانک در ظاهر یک تمرین ساده و البته در انجام سخت اما با نتایج عالی است و به همین دلیل پلانک در حال محبوب شدن در میان ورزشکاران حرفه‌ایی است. با گروه‌های عضلانی که پلانک به کار می‌گیرد، بدون شک باید انتظار داشته باشید، فواید مفید پلانک را در طول یک دوره تمرینی مشاهده کنید.

فواید پلانک چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت پلانک کمک می‌کند تا عضلات داخلی بدن ساخته و به کار گرفته شوند. به دلیل تقویت عضلات پشت و کمر باعث کاهش درد پشت و کمر می‌شود. پلانک نه تنها قدرت را افزایش می‌دهد، بلکه باعث افزایش انعطاف پذیری عضلات ناحیه شانه و ستون فقرات نیز می‌شود. مانند تمامی نرمش و حرکات تمرینی دیگر، پلانک باعث افزایش روحیه و حس شادی و نشاط در شما می‌شود.

همچنین تمرینات پلانک در کشش و ریلکس کردن عضلات حرکتی منحصر به فرد است گذشته از این پلانک طرفی باعث افزایش تعادل می‌شود در مجموع با انجام درست و کامل انجام دادن تمرینات پلانک، عضلات شکم شما خوش فرم و شش تکه خواهند شد.

به طور کلی این فواید را می‌توان بر شمرد:

  • تقویت هسته بدن
  • برای بهبود ژست
  • بهبود تعادل بدن
  • کاهش آسیب ستون فقرات و نخاع
  • افزایش نرخ و سوخت و ساز بدن
  • تقویت ذهن   
  • آموزش انواع حرکات پلانک

    تمرینات پلانک چیست؟ چگونه پلانک را انجام دهید؟

  • با حرکت پلانک ساده، تمرین شکم را شروع کنید. آرنج مستقیما در موازات شانه روی زمین قرار گیرد تا با زمین زاویه ۹۰ درجه تشکیل شود، وضعیت پشت صاف را حفظ کنید و ستون فقرات در حالت خنثی قرار بگیرد، اجازه ندهید باسن خمیده شود. این وضعیت را به مدت ۳۰ ثانیه حفظ کنید و سپس تمرین دوم را بلافاصله شروع کنید.

    حرکت پلانک پهلو همراه با خم کردن زانو


  • حرکت پلانک پهلو همراه با خم کردن زانو
  • بدنتان را روی پهلوی چپ قرار داده به طوری که وزن بدن روی ساعد دست چپ و پای راست قرار گیرد به گونه‌ای که نیم‌تنه شما یک خط مستقیم را تشکیل بدهد و اجازه ندهید مرکز ثقل بهم بخورد (باسن شما خمیده شود). بدون حرکت دادن بالا تنه بدن خود را محکم نگه دارید و زانوی چپتان را به درون شکم‌تان خم کنید.

    سپس پا را به سمت عقب به حالت قبلی ببرید و این حرکت را  تا ۱۰ تکرار انجام دهید. وقتی این حرکت تمام شد برگردید و همین کار را با طرف راست ۱۰ تکرار انجام دهید. سپس تمرین سوم را بلافاصله شروع کنید.

    حرکت جک پلانک

    تمرینات پلانک چیست؟ چگونه پلانک را انجام دهید؟

  • به حالت شنا سوئدی قرار بگیرد و سعی کنید در این حالت در ناحیه باسن و یا شکم به بدن قوس ندهید، سپس بدون اینکه بدن حرکت اضافی داشته باشد و یا باسن رو به پایین حرکت کند، هر دو پا را به طرفین پرتاب کنید و سپس به موقعیت شروع بردگردید.

    حرکت پلانک همراه با بالا بردن پا


  • تمرینات پلانک چیست؟ چگونه پلانک را انجام دهید؟
  • به حالت پلانک سنتی شکم باز گردید، بدن را محکم نگه دارید، باسن را منقبض کنید و پای راست را تا حد امکان بدون خم کردن پشت بالا ببرید. ۱۰ تکرار را با پای راست کامل کنید و با پای چپ حرکت را ادامه دهید و بلافاصله تمرین شماره ۴ را شروع کنید.

    حرکت پلانک طرفین


  • تمرینات پلانک چیست؟ چگونه پلانک را انجام دهید؟
  • خودتان را به طرف پهلوی چپ برگردانید، همراه با اینکه هر دو پایتان جفت شده است دست راستتان را به گونه ای که بدنتان حالت T را ایجاد کند، در هوا قرار دهید. به مدت ۲۰ ثانیه این وضعیت را نگه دارید، سپس با طرف مقابل به مدت ۲۰ ثانیه حرکت را ادامه دهید.

    پلانک همراه با حرکت دست


  • تمرینات پلانک چیست؟ چگونه پلانک را انجام دهید؟
  • به حالت پلانک سنتی شکم برای انجام ست نهایی برگردید، با پشت صاف و بدن سفت دست راست تان را بلند کنید و تا حد امکان در جلو از بدنتان دور کنید. به مدت ۵ ثانیه در همان حالت بمانید، سپس به حالت اول برگردید و همان کار را دوباره انجام دهید و ۱۰ بار تکرار کنید، سپس ۱۰ تکرار با دست چپ نیز انجام دهید. در هر بار تمرین ۱ الی ۳ بار این برنامه تمرینی پلانک را به راحتی انجام دهید. برای چالش بیشتر می توانید هنپام بالا آوردن دست به سمت جلوی بدن، پای مخالف را از زمین بلند کنید.

    برنامه تمرینی پلانک

    تمرینات پلانک چیست؟ چگونه حرکت پلانک را انجام دهیم؟

  • چه کسانی باید هنگام انجام حرکات ورزش پلانک احتیاط کنند؟

    اگر دچار مشکلات مفصلی در نواحی لگن و ستون فقرات هستید، یا اینکه درد لگن دارید و به تازگی زایمان کرده‌اید و یا حتی اضافه وزن دارید، بهتر است نسبت به انجام ورزش پلانک احتیاط کنید.

    تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

  • منبع حرکات: leanitup
  • نقل از:علم ورزش

کوه دماوند رنجور و بیمار است

برای یادکرد و آگاهی‌یابی از جایگاه استوره‌ای و تاریخی کوه دماوند، همایشی با نام «دماوند و سلسله‌های اساتیری ایران» به‌دستیاری انجمن توانمندی‌ها و خدمات و توسعه‌ی گردشگری ایران برگزار شد. رویکرد این همایش، جاذبه‌های گردشگری شهرستان دماوند بود.
سیدحسن امین، حقوق‌دان و تاریخ‌شناس، از سخنرانان همایش بود. او در آغاز به این نکته اشاره کرد که پیشینیان میان استوره و تاریخ جدایی (:فرق) نمی‌گذاشتند و هر دو را به یک معنا می‌گرفتند. آنان سرگذشت پادشاهان پیشدادی و کیانی را تاریخ ایران قلمداد می‌کردند. او در ادامه با پرداختن به سرگذشت کاوه‌ی آهنگر و دادخواهی او گفت: «پس از کشف آهن طبقه‌ی برگزیده‌ای در جامعه پدید آمد که صنعتگر بودند و این توانایی را داشتند که از ابزاری استفاده کنند که برای دیگران غیرعادی بود. به‌سبب همین برگزیدگی آهنگران بود که ضحاک از کاوه خواست تا گواهی‌نامه‌ی او را امضا کند. این که کاوه در برابر ضحاک می‌ایستد و از خواهش او سرباز می‌زند، نشان از جایگاه اجتماعی ممتاز کاوه دارد».
امین افزود: «کاوه چنین شخصیتی بود. اما در تمدن ایرانی او را به نام کسی می‌شناسند که پایداری کرد و در برابر ستم ایستاد. این نشان می‌دهد که استوره‌های ما ایستا نیستند و معنا و مفهومی را با خود می‌آورند که با پیشرفت جامعه مفهوم و بازشناخت‌شان (:تاویل‌شان) دگرگون می‌شود. اثربخشی ویژگی استوره‌های ایرانی است».

دماوند استوره‌های ایران را به‌دوش می‌کشد
امین با اشاره به این که استوره‌های ایران با دماوند پیوند دارند، گفت: «دماوند همه‌ی اساتیر ایران را بردوش کشیده است. یک نمونه‌ی آن رفتن مادر فریدون، فرانک، به کوه دماوند است. فریدون از شیر گاو برمایه می‌نوشد و پرورش پیدا می‌کند. گاو، اشاره به پروریدن و پرستاری‌کردن است».
امین در پایان سخنانش، تاریخ انسان را به چهار دوره بخش‌بندی کرد و گفت: «نخستین بخش، استوره‌ای است. انسان‌ها در استوره‌ها قدرتی فرابشری دارند. دوره‌ی دوم، دوره‌ی ادیان است. از این دوره که بگذریم به مرحله‌ی فلسفه می‌رسیم و بخش چهارم نیز روزگار چیرگی علم است. اما در هر چهار دوره، استوره‌ها جایگاه ویژه‌ی خود را دارند».
در این همایش محمدرضا نعمتی، باستان‌شناس و کارشناس میراث فرهنگی، درباره‌ی پژوهش‌های باستان‌شناسی انجام شده در دماوند، سخن گفت. به گفته‌ی او، نخستین کاوش فراگیر در شهرستان دماوند در سال 1380 انجام شد و 159 اثر تاریخی و فرهنگی به‌دست آمد. در میان آن یافته‌ها، هیچ اثری به پیش از هزاره‌ی نخست پیش از میلاد بازنمی‌گردد. اما 7 اثر مربوط به هزاره‌ی اول، یا عصر آهن، است؛ از دوره‌ی ماد و هخامنشی اثری یافت نشده است و 9 اثر مربوط به دوره‌ی اشکانی و ساسانی، و 31 اثر نیز از سده‌های نخست اسلامی است.
نعمتی در ادامه افزود: «در سال 1384 پروژه‌ای به نام پژوهش‌های دیرین‌انسان‌شناسی در گستره‌ی یزد، آمل و دماوند انجام شد. در این پروژه یک محوطه در روستای اوچونک، در جنوب شرقی شهر دماوند و 4 محوطه در روستای مغانک، در 50 کیلومتری جنوب شرقی دماوند، کاوش شد. این محوطه‌های روبازِ 200 هزار تا 40 هزار ساله، دوره‌ی پارینه‌سنگی میانی را دربرمی‌گیرند. روباز بودن محوطه‌ها نشان می‌دهد انسان‌های نئاندرتال این گستره، در غارها زندگی نمی‌کرده‌اند».
نعمتی یافته‌های باستان‌شناسی محوطه‌ها را گوره‌هایی دانست که از دوره‌های اشکانی و ساسانی به‌جای مانده‌اند. یک گور نیز سردابه‌ای و به شکل دست‌کند است که فضای مرکزی دارد و 3 گور در پیرامون آن دیده می‌شود. هر سکو دارای استودانی است که هرگاه تدفین دوباره‌ای انجام می‌شده اسکلت‌های پیشین را گِرد می‌کردند و استخوان‌ها را درون استودان‌ها می‌ریختند.
نعمتی در پایان درباره‌ی اشیایی که در کاوش‌ها به‌دست آمده است گفت: «یافته‌های درون سردابه نشان می‌دهد که آن گور از آنِ کسی بوده است که پایگاه اجتماعی برجسته‌ای داشته است. در این گور تکوکی (:ظرف‌هایی که به شکل جانوران ساخته می‌شدند) به شکل چکمه یافت شده که مانند آن را هیچ کجای ایران نداریم. پی‌سوز سفالی، آبخوری‌ها، کوزه‌ها، پیمانه‌ها، انگشترهای نقره و آهنی و نمونه‌های دیگر، در این کاوش‌ها به‌دست آمده‌اند. گردن‌بندی شیشه‌ای نیز درمیان آن‌ها هست که در آن از یک لایه طلا استفاده شده است».

استوره‌های ایرانی سازندگان فرهنگ و تمدن هستند
گام دیگر همایش، سخنرانی امیر عبدی‌پور، از بنیاد جهانی نوروز، بود. او به نقش استوره‌ها در ساخت فکری جامعه اشاره کرد و گفت: «اساتیر یک پیام اساسی با خود دارند و آن اثرگذاری آن‌ها در جامعه است. اگر جامعه‌ای پیشینه‌ی باستانی و تاریخی دارد به این معنا نیست که دارای تمدن هم است. چرا که تمدن، ساختمان یک اندیشه است. اگر تاریخ، اندیشه را به انسان ارمغان نکند، تمدن به‌شمار نمی‌آید».
عبدی‌پور افزود: «استوره‌های امروز و دیروز با هم تفاوت دارند. استوره‌های کهن، تکان‌دهندگان  فضیلت‌ها در جان انسان‌ هستند. اما استوره‌های امروز از قدرت انسان‌‌هایی برمی‌خیزد که تولیدکنندگان نرم‌افزارند. استوره‌ها در ایران‌زمین، تمدن و فرهنگی را ساخته‌اند. پس می‌توانیم با قدرت به آن‌ها تکیه کنیم. استوره‌های ایرانی فضیلت را به ما نشان داده‌اند. رستم، عدالت‌خواهی را پدید آورد و آرش، قدرت را. پس جامعه‌ی ایران همیشه زنده خواهد ماند چرا که می‌تواند تولیدکننده‌ی استوره باشد».
سخنران پایانی همایش، عباس محمدی‌ آملی، از انجمن دوستداران کوه دماوند، بود. او در سخنان کوتاهی گفت: «امروز کوه دماوند تنی رنجور و بیمار دارد. دست‌درازی‌ها بی‌دریغ و غیرمسوولانه، حفر معادن، برداشت بی‌رویه از مرتع‌ها، کشیدن جاده و بسیاری تخریب‌های زیست‌محیطی دیگر، به این زیباترین کوه مخروطی جهان آسیب‌های فراوانی زده است. انجمن ما تلاش بسیاری کرده است تا بتواند بخش ناچیزی از این دشواری‌ها را از سر راه بردارد».

آموزه‌های باستانی ایران با دماوند پیوند دارد
کیوان سالمی‌فیه، دبیر همایش، در آغاز نشست به پیوستگی دماوند با اساتیر ایرانی پرداخت و گفت:‌ «دماوند با استوره‌های ایرانی درآمیخته است. منوچهر، آرش شواتیر و بسیاری از یلان ایرانی با این کوه پیوسته‌اند. دماوند جایگاه سیمرغ است و جایگاه نخستین مهاجران آریایی به سرزمین ایران. در اساتیر ایران و در شاهنامه آمده است که کیومرث، نخستین انسان و پادشاه، اهل دماوند بود. در یشت‌های اوستا نیز چنین آمده است که دماوند منزلگاه میترا، ایزد مهر، است. در بهمن‌یشت نیز گفته شده است که فریدون ضحاک را در دماوند دربند کرد. در بندهش نوشته شده که ضحاک باید تا پایان جهان در دماوند زندانی باشد».
سالمی‌فیه، در پایان گفت: «دماوند تسخیرناپذیر و رمزآلود، از آغاز تا پایان جهان نقش دارد. همه‌ی آموزه‌های باستانی ایران با دماوند درمی‌آمیزد».
در این همایش سودابه‌ پوراحمدی به روایتگری داستان کاوه آهنگر پرداخت و محمود کرمانی، نوازنده‌ی سه‌تار، قطعه‌هایی از موسیقی سنتی را اجرا کرد. در پایان همایش نیز از سخنرانان و کسانی که یاریگر انجمن توانمندی‌ها بوده‌اند، سپاس‌داری شد. علی‌رضا حاجی‌اشرفی، از پایه‌گذاران انجمن توانمندی‌ها، یادبودها را پیشکش کرد.
شهرزاد مفرد گردانندگی این نشست را بردوش داشت.
همایش ملی «دماوند و سلسله‌های اساتیری» در روز دوشنبه 23 دی‌ماه 1398 در تالار همایش‌های اسلامی موزه‌ی ملی ایران برگزار شد. انجمن توانمندی‌ها و خدمات توسعه‌ی گردشگری ایران و کمیته‌ی پژوهشی جامعه‌ی راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی، برگزارکننده‌ی این همایش بودند. موزه‌ی ملی ایران، سازمان میراث فرهنگی، بنیاد جهانی نوروز، انجمن کوهنوردی ایران، بنیاد فرهود، آژانس گردشگری آوای‌صبح و انتشارات زرین‌مهر، همراهان و هماهنگ‌کنندگان همایش یادشده بودند.

نقل از : تارنمای خبری زرتشتیان

http://amordadnews.com/content/9042/0/


جدول تمرین استقامتی میان هفته

جدول تمرین استقامتی میان هفته اعضای محترم باشگاه شیرازجوان.
لطفا با دقت موارد ذکر شده مطالعه شود تا از ایجاد هرگونه آسیب جلوگیری گردد.

کارهایی که نباید در سفرهای کمپینگ انجام داد

نباید های کمپینگ

راه های زیادی برای تلخ کردن و نابودی یک سفر کمپینگ خوب وجود دارد. راه هایی که می توانید توسط آن ها سفر دیگران را هم خراب کنید. مثلا می توانید زباله های خود را در گودال آتش خود بیاندازید و به خرس ها اجازه دهید تا به محل کمپ شما نزدیک شوند! با این کار تا خود صبح از ترس خواهید لرزید. در ضمن، سگ من هم دوست دارد در طول شب در محوطه کمپ آزادانه بچرخد و از زباله های ریخته شده در آتش شما بخورد. بنابراین، از سر صدای ناشی از حرکت آن در اطراف چادرتان ناراحت نشوید. در این مطلب، قصد داریم تا نبایدهای کمپینگ را به شما گوش زد کنیم تا همچین مشکلاتی در سفرهایتان پیش نیاید. پس با الی گشت همراه باشید.متاسفانه افراد مبتدی که تازه سفرهای کمپینگ را شروع کرده اند و با اصول آن آشنایی ندارند، اشتباهات زیادی در این زمینه انجام می دهند و در واقع قوانین کمپینگ را می شکنند. البته این افراد، از روی عمد کاری را انجام نمی دهند و تنها مشکلشان اینجاست که اصول کمپینگ را نمی دانند و در واقع آموزش ندیده اند. بنابراین، بد نیست اگر در سفرهای کمپینگ خود با چنین افرادی برخورد کردید، به طرزی مودبانه نکاتی را به آن ها یاد آور شوید تا بتوانند همسایه بهتری برای شما و حتی برای محیط زیست منطقه باشند. در ادامه برخی از نبایدهای کمپینگ آورده شده است.

یک اشتباه اعصاب خورد کن!

تصور کنید که شب آرام و دلچسب شما به ناگهان به وسیله عبور یک خودرو از کنار چادرتان نابود شود. کسانی هم هستند که در طول شب خودروی خود را روشن می کنند تا از بخاری یا چراغ های آن استفاده کنند! در این موقع احتمالا به همسفر خود خواهید گفت: «این ها پیش خود چه فکری کرده اند؟!» البته احتمالا همسفرتان در سر و صدای موتور خودرو، صدایتان را نخواهد شنید! واقعا هدف از یک سفر کمپینگ چیست؟ بسیاری از ما در طبیعت کمپ می کنیم تا از محیط و زیبایی های آن لذت ببریم، آرامش را تجربه کنیم و همچنین از صرف وقت با دوستان یا خانواده هایمان لذت ببریم.

کمی توجه به همسایگانمان، حیات وحش و طبیعت تاثیر زیادی در لذت بردنمان و همچنین محافظت از طبیعت شکننده محیط خواهد داشت. محل کمپ خود را به یک زباله دان تبدیل نکنید، زمان های آرامش و سکوت را نادیده نگیرید و خواهشا نصف شب در محل کمپ دیگران پیاده روی نکنید! این ها، اشتباهات اعصاب خورد کن یک فرد مبتدی در کمپینگ هستند، شما که نمی خواهید ما فکر کنیم مبتدی هستید، می خواهید؟!

راستی چرا برای انجام حرکات موزون یا گوش دادن آهنگ با صدای بلند باید به طبیعت برویم؟! مگر جای بهتری برای اینکار ها وجود ندارد؟ من از تمامی هموطنانم خواهش می کنم که برای انجام حرکات موزون یا بلند کردن صدای آهنگ جای دیگری را انتخاب کنند، چون با این کار هم دیگران آن ها را افرادی کم فرهنگ می دانند و هم به محیط زیست آسیب جدی وارد خواهند کرد.

اشتباهات کمپ کنندگان مبتدی

درست است که مبتدیان اشتباهات زیادی انجام می دهند و نبایدهای کمپینگ را رعایت نمی کنند، اما این فقط این مبتدیان نیستند که می توانند سفر شما را خراب کنند. در هر صورت ما در مطلب نبایدهای کمپینگ قصد داریم تا از این اشتباهات جلوگیری کنیم. اگر بار اولتان است که کمپ می کنید، از کجا باید بدانید که میله های یک چادر اهمیت بسیار زیادی دارند و باید با آن ها با ملایمت رفتار کنید؟ یا اینکه بهتر است یک چادر شش نفره برای ۴ نفر بخرید تا یک چادر ۴ نفره؟

در هر صورت شاید این مطلب کمی کمک حالتان باشد، اگر هم سوالی داشتید، خجالت نکشید و از همسایگانتان که فکر می کنید با تجربه هستند بپرسید.

چیزهایی که درباره کمپینگ به شما نگفته اند!

خب، شما خود را برای شروع سفر آماده کرده اید. کوله بارتان را بسته اید و لیست خریدتان را هم دوبار چک کرده اید. حتی یک نقشه هم به همراه دارید. همه چیز خوب است و در هنگام رانندگی آهنگ های سیروان خسروی گوش می دهید و با آن همخوانی هم می کنید. امابه ناگاه یکی از شما مریض می شود. ولی باز هم خدارو شکر! همه با خوشحالی در حال بر پا کردن چادرها هستند. خب، الآن است که پشه ها به سمت شما هجوم بیاورند و بر روی گردن شما جشن بگیرند! تازه، فراموش کرده اید که به اندازه کافی یخ بگیرید و ساندویج هایتان در گرما فاسد شده اند!

ناگواری های زیادی ممکن است در طول کمپینگ شما اتفاق بیفتد. اتفاقاتی که تا به حال کسی از آن ها به شما چیزی نگفته، ولی باید آمادگی آن ها را داشته باشید.

بیان یک خاطره

خاطرم هست که یکبار با جمعی از دوستان به سفری کمپینگ رفته بودم. هنگامی که به مقصد مورد نظرمان رسیدیم، متوجه شدیم که یکی از همسفرانمان هراهمان نیست! او ساعت ها پیدایش نبود و ما از نگرانی در حال مردن بودیم! خوشبختانه او قبل از تاریکی هوا راهش را به سمت محل کمپ پیدا کرد و خود را به ما رساند. ولی این ماجرا، درس های زیادی برای ما به همراه داشت. در سفرهای طبیعت گردی همواره باید حواستان به همه چیز و همه کس باشد. به یاد داشته باشید که شما یک تیم هستید و باید با هم همکاری کنید. فراموش نکنید که به میزان لازم آب آشامیدنی و لباس گرم به همراه داشته باشید. پس، یکی دیگر از نبایدهای کمپینگ نادیده گرفتن همسفرانتان است.

هیچ ردی از خود بر جای نگذارید: اخلاق کمپینگ

بله بله، می دانیم که این را زیاد شنیده اید: هیچ ردی از خود بر جای نگذارید! ولی کو گوش شنوا؟! اما واقعا این جمله به چه معناست؟ چطور هیچ ردی از خود بر جای نگذاریم؟! “هیچ ردی از خود بر جای نگذارید” یک دستور کار جهانی و مجموعه ای از اصول اخلاقی است که همه جهانیان برای سفر به طبیعت آن را قبول کرده اند. حتی بنیادی هم با این نام در جهان تشکیل شده است. بنیادی که هدفش به حداقل رساندن اثرات ناشی از حضور و فعالیت انسان در طبیعت و محیط زیست است. پیشنهاد می کنم هر بار که به سفر می روید، به این عبارت خوب فکر کنید.

در ادامه مطلب نبایدهای کمپینگ اصول اصلی “هیچ ردی از خود بر جای نگذارید” را آورده ایم:

  • دفع زباله ها به طور مناسب (آن ها را همراه خود به شهر باز گردانید)
  • هر چیز زیبایی که دیدی را از جای نکنید یا با خود نبرید
  • به حداقل رساندن اثرات آتش (آتش را در محلی بر پا کنید که گیاهی نروییده باشد و از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنید)
  • به طبیعت و موجودات درونش احترام بگذارید
  • در سطوح صاف، پایدار و بدون گیاه چادر بر پا کنید
  • همواره همسایگانتان را در نظر بگیرید و به آن ها احترام بگذارید
  • برای سفرهایتان برنامه ریزی کنید و به خوبی آماده شوید

لوازم مورد نیاز برای کمپینگ یک شبه

برای تمام افرادی که عاشق طبیعت هستند و می خواهند کمپینگ یک شبه در طبیعت را برای اولین بار تجربه کنند، همواره سوال پیش می آید که چه وسایلی بردارند. اگر با فردی اشنا به طبیعت یا راهنمایی ماهر و زبده به درون طبیعت پا می گذارید، می توانید بسیاری از پرسش های خود را از اول بپرسید. با این وجود دانستن اینکه چه وسایلی باید برای کمپینگ یک شبه خود بردارید، جزو بدیهیات بوده و بهتر است که از قبل بدانید چه وسایلی به کارتان می آید. همیشه مطالعه و خواندن و بالا بردن آگاهیتان نسبت به طبیعتی که به درون آن پا می گذارید، قبل از ورود به طبیعت برایتان مفید خواهد بود. در این مطلب از مجله الی گشت وسایل لازم برای کمپینگ یک شبه در درون طبیعت را برای شما معرفی می نماییم. پس از خواندن این مطلب می توانید با خیال راحت، به دنبال جمع کردن وسایل و کوله خود بروید. چرا که چیزی را از قلم نخواهید انداخت.

دانستن اینکه چه لوازمی واقعا برای سفر یک روزه و کمپینگ یک شبه شما لازم و ضروری است گاهی می تواند سخت باشد. مخصوصا اگر اولین تجربه کمپینگ خود را می گذرانید. همچنین بسته به طبیعتی که وارد آن می شوید و شرایط مختلفی که ممکن است تجربه کنید، وسایل بسیاری در بازار وجود دارد. باید تمام شرایط سفر خود را بدانید. اینکه تنها سفر می کنید یا اینکه همراه دارید و با گروه به درون طبیعت پا می گذارید؟ آیا به درون طبیعت هایی که در نزدیکی جاده و مسیرهای دسترسی به شهرها هستند می روید یا اینکه به درون دنیای کاملا وحشی و به دور از شهرها قدم می گذارید؟

آیا در منطقه ای که به آن وارد می شوید، حیوانات خطرناکی هم وجود دارند یا خطرناک ترین و وحشتناک ترین موجودی که با آن سر و کار خواهید داشت، پشه ها هستند؟

آیا تنها یک شب را در چادر سپری خواهید نمود یا اینکه به فکر سفری چند روزه به درون طبیعت هستید؟ در هر صورت اشتباهات فاحش برای افرادی که برای اولین بار وارد طبیعت می شوند و به فکر کمپینگ یک شبه در طبیعت هستند، موضوعی عادی است. همچنین هیچ چیزی به اندازه کوله پشتی سنگین شما را در حین پیاده روی عذاب نخواهد داد! با این حال، باید بتوانید وسایل ضروری خود را بردارید تا به خاطر کوچک ترین نیاز به مشکل برنخورید. به همین خاطر دانستن وسایل لازم برای کمپینگ یک شبه در طبیعت اهمیت دارد. در این مطلب از مجله الی گشت وسایل مورد نیاز برای سفر یک روزه به درون طبیعت را برای شما بیان می نماییم. این وسایل برای کمپینگ یک شبه درون طبیعت نیز مناسب است. آن ها را بخوانید. سپس بسته به سلیقه و وسایلی که دارید یا شرایطی که به آنجا می روید، تطابق دهید. این موضوع که باید در نهایت خودتان وسایل مورد نیازتان را تشخیص دهید، در اولویت است.

سرپناه

خوابیدن در میان طبیعت و در زیر آسمان پرستاره قطعا بسیاری لذت بخش است اما حداقل باید به فکر سرپناهی در کمپینگ یک شبه خود باشید. دور بودن از حشرات و عناصری که در خواب باعث آزار و اذیت شما می شود، بسیار اهمیت دارد. باید بتوانید خستگی روزانه خود را در هنگام خواب رفع کنید تا دوباره صبح توان حرکت داشته باشید.

  • حداقل باید یک چادر مسافرتی با خود به همراه داشته باشید. اگر به تنهایی به کمپینگ می روید، یک  چادر جمع و جور تک نفره عالیست.
  • همچنین باید کیسه خوابی مناسب با دمایی که در شب در منطقه کمپینگ با آن مواجه می شوید، به همراه داشته باشید.
  • به همراه داشتن پدهای گرمایی نیز می تواند شما را در طول شب و به هنگام خواب گرم نگه دارد.

نکته: در جایی که چادر خود را برپا می کنید، مراقب باشید که زمینی خشک و به دور از رطوبت داشته باشد.

لباس

بسته به اینکه در کدام اقلیم زندگی می کنید و می خواهید به کدام منطقه و با چه شرایط آب و هوایی سفر کنید، تعداد لباس ها و نوع لباسی که برمی دارید، متفاوت خواهد بود. با این وجود برای انتخاب لباس مورد نیاز برای کمپینک یک شبه می توان یک کار هوشمندانه انجام داد! می توانید به صورت لایه لایه لباس بپوشید. لباس هایتان را در یک کت حجیم یا کاپشنی بزرگ خلاصه نکنید. سعی کنید که چندین دست لباس نازک را بر روی هم بپوشید. لباس هایی را بردارید که نه تنها سبک بوده و حجم کمی را در کوله شما اشغال می کنند، بلکه در صورت خیس شدن، به راحتی و سریع خشک می شوند.

  • همیشه لباس زیرپوش می تواند بهترین گرم کن برای شما باشد.
  • یک لباس میانی آستین دار که هم نازک و سبک بوده و هم گرم باشد بر روی زیرپوش بپوشید.
  • برای زمانی که هوا خنک می شود یا باد سردی می وزد، یک لباس یا پلیور می تواند جوابگو باشد.
  • شلواری انتخاب کنید که با آن به راحتی به پیاده روی می روید. اگر فکر می کنید که هوا سردتر می شود، بهتر است شلواری گرم هم بپوشید.
  • حداقل یک دست جوراب اضافه داشته باشید. همیشه به جوراب ها در سفر اهمیت بدهید. پاهای شما به راحتی با کمی پیاده روی خسته می شود. دقت کنید که جوراب های گرم و نرمی بپوشید. جوراب های پشمی قطعا بهتر از جوراب های نخی و پنبه ای هستند.
  • کلاه و دستکش. کلاه برای جلوگیری از آفتاب و کلاهی برای  گرم نگه داشتن سر و پیشانی لازم دارید. همچنین دستکش هم بردارید.
  • عینک دودی می تواند به دردتان بخورد.

نکته: اگر به مناطقی سفر می کنید که خرس دارد، برای هنگام خواب، یک دست لباس اضافه جداگانه داشته باشید.

غذا

زمانی که به پیاده روی در طبیعت می روید، در حقیقت کالری بسیاری می سوزانید و در نتیجه سریع گشنه می شوید. به همین دلیل باید مواد غذایی مناسبی برای برگرداندن انرژی و کالری به بدنتان به همراه داشته باشید. همچنین برای بسیاری از افراد که به کمپینگ یک شبه درون طبیعت می روند، نوشیدن غذاها و نوشیدنی های گرم بسیار اهمیت دارد. چرا که دمای بدنشان را این گونه گرم نگه می دارند. بعضی از افراد نیز تنها با مواد غذایی سرد همانند آجیل، ماهی یا گوشت سیر شده و این مواد برایشان کافیست. بدن خود را بشناسید. به جای اینکه غذاهای بسیاری را درون کوله پشتی خود بگذارید، به دنبال یک غذای سالم، کافی و مقوی باشید. کمی حساب شده پیش بروید. دقیقا بدانید که برای ناهار و شام چه می خواهید بخورید. بسیاری از کسانی که پیاده روی در طبیعت می روند، روز خود را با صبحانه ای گرم شروع کرده، ناهار را ساندویچی آماده و سرد می خورند و برای شب خود را مهمان غذایی آتیشی و گرم در کمپینگ یک شبه درون طبیعت می کنند. گاهی حتی خوردن تنقلاتی انرژی زا را به جای ناهار ترجیح می دهند. در اینجا نمونه ای از غذاهای مورد نیازتان را می آوریم که می توانید بر طبق آن برنامه غذایی طبیعت گردی خود را بچینید.

یک صبحانه قابل پخت راحت همانند املت، یک غذای سرد و یک غذای قابل پخت دیگر همانند انواع جوجه ها و گوشت ها برای شام مناسب است. تنها یادتان باشد که کیسه و فلاسک آب گرم را هم همراهتان داشته باشید.

اسنک و تنقلات برای زمان هایی که پخت غذای شما دیر می شود، می تواند ضعف و سستی را از شما دورتر کند.

وسایل آشپزی و خوردن غذا، همانند یک بشقاب، لیوانی برای نوشیدن چای، زغال یا سوخت برای برپایی اجاق، قاشق و چنگال، چاقو، ظرفی همانند قابلمه سفری برای پخت غذا بر روی آتش، فلاسک یا کتری برای جوشاندن آب و شاید یک اجاق گاز سفری برای مواقعی که به دنبال روشن کردن آتش نیستید.

آب

خوردن آب در هنگام پیاده روی بسیار اهمیت دارد. تامین آب بدنتان بسیار مهم تر از غذا خوردن است. دو راه برای این مورد دارید. برای کمپینگ یک شبه می توانید تمام آب مورد نیاز خود را به همراه داشته و با خود بردارید. بطری های آب خود را پرکنید و درون کوله پشتی بگذارید. همچنین اگر فیلتر تصفیه آب دارید، آن را با خود به همراه داشته باشید. فیلترهای آب به شما اجازه می دهد که از آب دریاچه یا رودخانه استفاده کنید. اگر نیاز به حمل بطری آب دارید، آن ها را بسته بندی کنید. یادتان باشد حتما به آب نیاز خواهید داشت. آب را برای نوشیدن، غذا درست کردن، شستشو و حتی برای مواقع اضطراری لازم دارید.

لوازم راحتی

هر چند در ابتدا ممکن است که این لوازم به خاطرتان نیاید اما بعدا و در حین پیاده روی در طبیعت متوجه خواهید شد که وجود این لوازم کمک کننده شما خواهد بود و سفرتان را دلچسب تر خواهد کرد. از جمله این  وسایل می توانید به کرم یا اسپری ضد حشره، دستمال کاغذی، صابون هایی همانند کاغذ صابونی، بیل دستی برای کندن زمین و ایجاد چاله و … .

برای مواقع ضروری

در کمپینگ ها همیشه به همراه داشتن یک سری از وسایل ضروری و کمک کننده خواهد بود. گوشی همراه با باتری کاملا شارژ شده، لامپ و چراغ قوه دستی با باتری های اضافه و کیف کمک های اولیه را به همراه داشته باشید.

نقشه راه و شماره تلفن های مواقع ضروری را با خود داشته باشید. در هنگام بسته بندی وسایل کوله پشتی، هم می توانید از بسته ها یا کیسه های بسته بندی برای مرتب چیدن وسایل درون کوله پشتی استفاده کنید.

منبع: thoughtco.com

نکات مفید در کمپینگ

کمپینگ یکی از فعالیت های تفریحی است که می تواند به شکل گروهی یا فردی برگزار شود. با این حال بدون دانستن نکات مفید در کمپینگ نمی توانید خاطرات خوشی در سفر بسازید. در هر نقطه ای درون طبیعت می توانید کمپ خود را برپا کنید. شما می توانید در کنار رودخانه ها، در بالای صخره ها، در قلل برفی کوه های مرتفع، در کنار دریاچه های آرام یا جنگل هایی پر از صدای دلنشین پرندگان چادر و کمپ خود را برپا سازید و از طبیعت لذت ببرید. می توانید درون طبیعت آرامش را بیابید، مطالعه کنید، آشپزی کنید یا حتی در ننویی که به دو درخت آویخته اید، چرتی نیم روزی بزنید. در مجله الی گشت سعی می کنیم تا برای کمپینگ های بهاری یا دیگر سفرهایی که در طول سال برای مقاصد طبیعت گردی انتخاب می کنید، به شما نکات مفید در کمپینگ را بگوییم.

روش های فراوانی برای کمپ زدن درون طبیعت وجود دارد. طبعا بسته به افراد و علایق گردشگران نوع کمپینگ و روش های کمپ زدن متفاوت خواهد شد. در اینجا به چند روش به همراه نکات مفید در کمپینگ اشاره می کنیم:

  • بعضی افراد ترجیح می دهند که تنها با یک کوله پشتی بر دوش به کوهپیمایی و راهپیمایی بروند و در نتیجه وسایل کمتری به نسبت دیگر گردشگران با خود برای کمپینگ حمل می کنند.
  • گردشگری با دوچرخه و موتوسیکلت یا همان سایکل توریسم روش دیگری برای کمپینگ است.
  • بعضی از افراد علاقه مند به قایقرانی در رودخانه ها هستند و ترجیح می دهند که بیشتر از یک روز را درون طبیعت سپری کنند. همراه داشتن لوازم مورد نیاز برای گذراندن چند روز در طبیعت برای این افراد بسیار واجب است.
  • بعضی ها با اتومبیل های شخصی خود به سفر و کمپینگ می روند؛ در نتیجه امکان حمل چادرهای یک اتاقه تا چند اتاقه و بزرگ و سنگین را دارند. این گردشگران می توانند تمام وسایل مورد نیاز خود در سفر به طبیعت را به همراه داشته باشند و محدودیت کمتری در این زمینه خواهند داشت.
  • اگر جزو افرادی هستند که در چادرهای مسافرتی نمی توانید به خوبی استراحت کنید، بهتر است که به سراغ تریلر، کاروان و وسایل نقلیه کمپی، بروید.

توان مالی هر گردشگری شیوه و روش انتخاب سفر و کمپینگ را تعیین می کند. ولی به هر حال اقدام به سفر و توجه به نکات مفید در کمپینگ باید با توجه به شرایط مناسب و وضعیت مالی شما و راحتی خانواده و گروه همراه انجام شود.

مشتاقان فضای آزاد خواهان راهنمایی های مؤثری هستند. آن ها خواهان اطلاعات صحیح درباره وسایل و تجهیزات، هستند، به خصوص اگر این لوازم سبک وزن، قابل حمل و کاربردی باشند. ممکن است تنوع لوازم کمپی موجب آشفتگی ذهنی و بی تکلیفی شود و برای انتخاب وسایل مناسب دچار مشکل شوید. پس در نکات مفید کمپینگ تاکید می کنیم برای غلبه بر آشفتگی ذهنی خود نیاز به اطلاعات کافی در مورد این تجهیزات دارید.

انتخاب محل کمپینگ

اولین کاری که باید انجام دهید این است؛ تصمیم بگیرید که اساسا به کجا بروید، چه وقت و با چه کسی و برای چه مدتی می روید. وقتی به همه سؤالات خود جواب دادید، حالا در مورد محلی که قرار است چادر بزنید یا مستقر شوید، به جمع آوری اطلاعات بپردازید. جمع آوری اطلاعات از نکات مفید در کمپینگ است.

چنانچه تمایل دارید که در داخل کمپ های دارای مجوز قانونی و مجهز اقامت کنید؛ باید بدانید که در بعضی از کمپ ها برای زدن چادر یا استفاده از فضای کمپ مجبور به پرداخت هزینه هستید. گاهی فضای کمپ خصوصاً در روزهای تعطیل به شدت شلوغ و پر ازدحام است و ممکن است اقامت شما را در کمپ با مشکل همراه سازد.

از نکات مفید در کمپینگ پرسیدن راجع به امکان مکان کمپ است. نیازهای اولیه از جمله توالت، حمام و آب تمیز باید حتماً در کمپ وجود داشته باشد. در بعضی از کمپ ها علاوه بر موارد فوق امکانات تفریحی بیشتری مثل سینما یا تئاتر نیز وجود دارد. آگاهی از تجهیزات و وسایل موجود در کمپ بسیار مهم است. برای مثال اگر زمانی تمایل به پختن غذا نداشته باشید باید از وجود رستوران یا کافی شاپ در داخل کمپ مطمئن باشید.

بسیاری از کمپ ها قوانین خاصی در مورد روشن کردن آتش، همراهی حیوانات اهلی، کودکان و میزان سر و صدا دارند.

زمانی که در دامن طبیعت قرار می گیرید تا با زدن چادر و برقراری کمپ زمانی را از زیبایی خلقت خداوند لذت ببرید، یادتان باشد که نباید به طبیعت صدمه بزنید. از نکات مفید در کمپینگ که لازمه سفر هم هست، توجه به حفظ و حراست از طبیعت است. پس با رعایت قوانین زیر ضمن لذت از طبیعت به سلامت آن نیز توجه کنید:

  • در موقع راهپیمایی از مسیر اصلی خارج نشوید و میانبر نزنید. چون با خروج از مسیرهای مشخص، بر گیاهان گام خواهید گذاشت و موجب آسیب رسانی به نشو و نمای گیاه می شوید.
  • در فاصله ۱۵ متری دورتر از ساحل هر برکه یا رودخانه چادر خود را بر پا کنید. هیچوقت گیاهان ساحل رودخانه، برکه یا دریاچه ها را لگد مال نکنید.
  • گروه های بیش از ۱۲ نفر بدون مجوز نمی توانند در طبیعت چادر بزنند. در نکات مفید در کمپینگ پیشنهاد می شود که حداکثر نفرات یک گروه ۶ نفر باشند و بیش از آن به معنای تجمع تعدادی چادر و لوازم و تجهیزات در یک نقطه و ایراد خسارت به طبیعت می باشد.
  • لوازم مختلف و مواد غذایی را در محل خاص خود قرار دهید و به آن ها نظم دهید تا به این ترتیب از ریخت و پاش آن ها و تولید زباله جلوگیری کنید.
    شما می توانید به حفظ و نگهداری طبیعت کمک کنید

    به پیروی از نکات مفید کمپینگ زیر می توانید از آسیب رساندن به طبیعت جلوگیری کنید. با رعایت این نکات اثرات مخرب حضور و اقامت انسان ها در دامن زیبا و پاک طبیعت را به حداقل می رسانید.

    زباله ها را جمع کنید

    توجه به زباله هایی که ایجاد کرده اید، از نکات مفید در کمپینگ است. زباله ها را جمع کنید و به خانه بر گردانید. حتی زباله هایی که دیگران جا گذاشته اند را نیز بردارید. اجسامی که نمی سوزند، مثل فویل نباید در اجاق باقی بمانند.

    از اجاق های موجود استفاده کنید

    اگر می خواهید آتش روشن کنید، از اجاق های موجود یا اجاق هایی که افراد قبل از شما درست کرده اند، استفاده کنید.

    چادر زدن در مناطق جنگلی

    از بریدن شاخه درختان و کندن خندق به دور چادر خودداری کنید و قبل از ترک محل، تمام علایم حضور خود را در آن محل از بین ببرید.

    از کیفیت آن حفاظت کنید

    هیچ وقت دست ها یا ظروف خود را در داخل برکه یا نهر نشویید. تمام شتشوها باید دور از هر نوع منبع و سرچشمه آب صورت گیرد.

    سکوت را مراعات کنید

    سعی کنید محل برپایی چادر شما در مقابل دید سایر چادرها نباشد و از خواندن و با صدای بلند فریاد زدن اجتناب کنید تا مزاحم دیگران نشوید.

    آب را خوب بجوشانید

    از آشامیدن آب طبیعی بدون جوشاندن آن اجتناب کنید. خوردن آب های کثیف یا پر از میکروب می تواند باعث مریض شدن شما شود. در نکات مفید در کمپینگ به این نکته توجه کنید.

    گزینه های کمپینگ

    در میان نکات مفید در کمپینگ توجه به گزینه های پیش رو می تواند انتخاب شما را راحت تر نماید. برای بعضی افراد رفتن به طبیعت به معنای فضای شلوغ و پر هیاهو با تعدای چادر به همراه کباب پزهای فراوان است. برای گروهی دیگر، به معنای روزهایی است که فرد در طبیعت و دور از شلوغی و ازدحام دیوانه کننده جامعه می گذراند. برای بسیاری نیز مفهومی بینابین دارد و عبارت از اقامت در یک پارک، کناره رودخانه یا یک کلبه کوچک و دور افتاده است. در زیر به اختصار توضیحاتی راجع به انواع شکل های کمپینگ ارائه می شود:

    • کمپینگ در وسایل نقلیه

    کمپینگ با ماشین، اقامت در طبیعت را راحت ساخته است.

    • کمپ های خانوادگی

    کمپینگ خانوادگی برای والدین با بهترین تجربه ها همراه است. چون به آن ها فرصت می دهد تا زمانی را برای گذراندن با فرزندان داشته باشند و از طرفی وقتی بچه ها مشغول فعالیت هستند، چند ساعت استراحت کوتاه برای والدین فراهم می شود. نکات مفید در کمپینگ را مانند جمع آوری زباله ها به کودکان خود آموزش دهید.

چه بخوریم تا گرم شویم؟

تغذیه سالم در زمستان برای گرم شدن در فصل سرما, علاوه بر پوشش مناسب مصرف خوراکی های بخصوصی هم باعث گرم تر شدن بدن می شود، این خوراکی ها شامل (عسل- دارچین پرتقال-هویج-چغندر-تخم مرغ-زنجبیل-زردچوبه-بادام-انار-آوکادو- کلم بروکلی) می باشد که  در ادامه  و روزهای آینده به معرفی کامل این خوراکی سالم، برای گرم شدن و سلامت بیشتر در زمستان می-پردازیم.

در کنار این خوراکی های مفید برای زمستان باید شکلات تلخ، چای سبز، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، تخمه کدو، عسل، بلغور و گریپ فروت را نیز برای افزایش دمای بدن در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

از خوردن  عسل و  دارچین غافل نشوید!

با کمی برنامه ریزی، می توانید غذاهای سالمی بخوریم تا هم مقدار زیادی از مواد مغذی به بدن برسانیم و هم بشقاب خود را در طول زمستان پر از طعم و مزه کنیم.

همچنین، خوردن غذاهای سالم می تواند از پوست ما با وجود کم شدن تدریجی دما محافظت کند و ما را گرم و پر انرژی نگه دارد.

بررسی ها نشان می دهند اگر غذاهایی مانند "عسل" و چای "دارچین" را حتما در این فصول در "رژیم غذایی" خود جای دهید، مصرف این خوراکی ها مانع از بروز بیماری هایی مانند "استرس" و "اضطراب" می شود و احساس سرما را در بدن از بین می برد.

همچنین مطالعات نشان می دهند خوردن یک لیوان آب جوش همراه با عسل در صبح ها باعث می شود احساس سرما و بی حالی در ساعات سرد روز در بدن خود نداشته باشیم.

تغذیه سالم در زمستان برای گرم شدن در فصل سرما, علاوه بر پوشش مناسب مصرف خوراکی های بخصوصی هم باعث گرم تر شدن بدن می شود این خوراکی ها شامل(عسل- دارچین پرتقال-هویج-چغندر-تخم مرغ-زنجبیل- زردچوبه-بادام-انار-آوکادو- کلم بروکلی) می باشد که  در ادامه  و روزهای آینده به معرفی کامل این خوراکی سالم،  برای گرم شدن و سلامت بیشتر در زمستان می-پردازیم.

در کنار این خوراکی های مفید برای زمستان باید شکلات تلخ، چای سبز، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، تخمه کدو، عسل، بلغور و گریپ فروت را نیز برای افزایش دمای بدن در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

پرتقال

پرتقال یکی از بهترین میوه های خانواده ی مرکبات و یک خوراکی مفید برای زمستان است. این میوه حاوی سطوح بالایی از ویتامین C است، آنتی اکسیدانی که سلول های سیستم ایمنی بدن، به خصوص بیگانه خوارها و لنفوسیت های تی، برای انجام وظایف خود به آنها نیاز دارند.

خوردن یک پرتقال در روز خطر ابتلا به کمبود ویتامین C را که ممکن است به کاهش مقاومت در برابر عوامل بیماری زا منجر شود، کاهش می دهد.

پتاسیم موجود در پرتقال کمک می کند تا از پوست خود در برابر اشعه ی مضر ماوراء بنفش محافظت کنیم.

اسیدهای آمینه¬ی موجود در این میوه نیز فوایدی برای پوست دارد.این میوه ی آبدار کالری بسیار کمی نیز دارد.

 هویج

خوردن یک هویج شیرین یا یک کاسه سوپ هویج داغ، چیزی است که بسیاری از آدم ها دوست دارند.

درواقع، هویج یکی از ابرخوراکی های اجتناب ناپذیر در فصل زمستان و درواقع یک خوراکی مفید و گرم کننده بدن برای زمستان است.

این ریشه حاوی مقادیر بالایی از بتاکاروتن است که بدن، آنها را تبدیل به ویتامین A می کند.

ویتامین A سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، و به محافظت از بدن در برابر عفونت کمک می¬کند و خطر ابتلا و مدت زمان مشکلات تنفسی را با سالم نگه داشتن ریه کاهش می دهد.

به علاوه، هویج پوست را در طول ماه های زمستانی سالم، درخشان و زنده نگه می دارد.

ویتامین A و آنتی اکسیدان های متفاوت دیگر موجود در این گیاه به ترمیم بافت پوست آسیب دیده کمک می کند. همچنین به مرطوب ماندن پوست کمک می کند و از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری می¬کند.

تغذیه سالم در زمستان برای گرم شدن در فصل سرما, علاوه بر پوشش مناسب مصرف خوراکی های بخصوصی هم باعث گرم تر شدن بدن می شود، این خوراکی ها شامل (عسل- دارچین پرتقال-هویج-چغندر-تخم مرغ-زنجبیل-زردچوبه-بادام-انار-آوکادو- کلم بروکلی) می باشد که در ادامه و روزهای آینده به معرفی کامل این خوراکی سالم، برای گرم شدن و سلامت بیشتر در زمستان می-پردازیم.

در کنار این خوراکی های مفید برای زمستان باید شکلات تلخ، چای سبز، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، تخمه کدو، عسل، بلغور و گریپ فروت را نیز برای افزایش دمای بدن در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

 چغندر

چغندر با آن رنگ قرمز روشن و برگ های سبزی که دارد، نه تنها به سالاد یا ظرف سوپ زمستانی رنگ می دهد، بلکه به ما کمک می کند سالم بمانیم و در زمستان احساس سرمای کمتری داشته باشیم.

چغندر سرشار است از مواد شیمیایی گیاهی مفید و آنتی اکسیدان هایی که با رادیکال های آزاد که به سلول های سالم و دی اِن ای(DNA)  آنها آسیب می رسانند، مبارزه و به این ترتیب از سیستم ایمنی بدن محافظت میکنند و یک خوراکی مفید برای زمستان است.

این ریشه ی خوراکی همچنین به گلبول های سفید خون سوخت می رساند، به این ترتیب آنها می توانند به میکروب های موجود در روده حمله کرده و به رشد باکتری های خوب در بدن ما کمک کنند.

حتی برگ های سبز چغندر سرشار از ویتامین C، بتاکاروتن، کلسیم، آهن و منیزیم هستند.

 تخم_مرغ

خوردن تخم مرغ کامل در طول ماه های زمستان بسیار حیاتی است.

زرده بیش از 90 درصد کلسیم و آهنِ موجود در تخم مرغ و سفیده تقریبا نیمی از پروتئین تخم مرغ را در خود دارد.

در واقع، تخم مرغ حاوی میزان مناسبی از تمام نُه اسید آمینه ی ضروری مورد نیاز بدن است.

بدن پروتئین را به عنوان سوخت برای ساختن آنتی بادی هایی استفاده می کند که به مهاجمان خارجی حمله و از عفونت جلوگیری می کنند.

به علاوه، خوردن تخم مرغ برای صبحانه به ما کمک خواهد کرد وزن مناسب بدنمان را حفظ کنیم، زیرا این ماده ی غذایی علاوه بر تامین انرژی، احساس سیری نیز می دهد.

پروتئین موجود در تخم مرغ انرژی پایداری فراهم میکند، زیرا به سادگی باعث افزایش سطح قند خون که بعدا پایین می آید، نمی شود.

یک تخم مرغ کوچک همچنین سرشار است از چند ویتامینی که برای سلامت ضروری هستند مانند ویتامینB2، B12، A و E .

تخم مرغ سرشار از آهن، روی و فسفر است: سه مواد معدنی مهم که برای بدن بسیار حیاتی هستند.

قدرت آنتی اکسیدانی تخم مرغ با رادیکال های آزاد مبارزه می کند، و همین به نوبه ی خود از بدن در برابر بیماری های مختلف محافظت می کند.

تخم مرغ را خواه آب پز کنیم، بدون پوست در آب بپزیم، با آن نیمرو درست کنیم یا در پخت املت از آن استفاده کنیم، می تواند یک صبحانه ی عالی برای شروع صبح زمستانی باشد.

*** تخم مرغ خام یا نیمه پخته ممکن است حاوی نوعی باکتری باشد که به سلامت آسیب می رساند.

تغذیه سالم در زمستان برای گرم شدن در فصل سرما, علاوه بر پوشش مناسب مصرف خوراکی های بخصوصی هم باعث گرم تر شدن بدن می شود این خوراکی ها شامل (عسل- دارچین پرتقال-هویج-چغندر-تخم مرغ-زنجبیل-زردچوبه-بادام-انار-آوکادو- کلم بروکلی) می باشد که در ادامه و روزهای آینده به معرفی کامل این خوراکی سالم، برای گرم شدن و سلامت بیشتر در زمستان می-پردازیم.

در کنار این خوراکی های مفید برای زمستان باید شکلات تلخ، چای سبز، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، تخمه کدو، عسل، بلغور و گریپ فروت را نیز برای افزایش دمای بدن در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

 زنجبیل

وقتی نوبت به نوشیدنی های گرم در طول فصل زمستان برسد، اصلا نمی توان چای زنجبیل تسکین دهنده را نادیده گرفت.

زنجبیل که سرشار از آنتی اکسیدان است یک راه عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است، به این ترتیب که رادیکال های آزاد را در بدن کاهش می دهد.

زنجبیل همچنین گردش خون را در بدن افزایش می دهد که برای سلامت بهینه بسیار مهم است.

در آغاز سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، زنجبیل به عنوان یک داروی  مؤثر عمل می کند. این ریشه ی خوراکی همچنین در کاهش علائم التهاب و ورم مفاصل که در طول ماه های زمستانی بدتر می شود، موثر است.

زنجبیل به بهبود فرآیند هضم نیز کمک  و از پوست صاف و بی عیب و نقص محافظت میکند.

علاوه بر این، زنجبیل به نرمال شدن سطح قند خون کمک می کند؛ طبیعی نبودن قند خون ممکن است توانایی ما را برای از دست دادن وزن یا خوردن مواد غذایی سالم تحت تاثیر قرار دهد.

2 یا 3 فنجان دمنوش زنجبیل سبب می شود تا در روزهای برفی به هیچ وجه احساس سرما نکنیم.

 زردچوبه

زردچوبه یکی از بالاترین سطوح آنتی اکسیدان را در میان مواد خوراکی دارد و باید یکی از ضروریات در طول ماه های زمستان باشد که باعث افزایش دمای بدن می شود.

این ادویه اگر به طور مرتب مصرف شود می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

زردچوبه با توجه به خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی اش، مزایای فراوانی نیز برای افراد مبتلا به درد مفاصل در طول روزهای زمستان دارد.

به علاوه، این ماده ی خوراکی به مبارزه با رادیکال های آزاد که به پوست آسیب می زنند و درخشش و کشسانی آن را از بین می برند، کمک می کند.

با اضافه کردن زردچوبه به یک لیوان شیر می توان یک نوشیدنی سالم تهیه کرد.

در واقع، شیر زردچوبه ی گرم یک درمان خانگی محبوب برای سرفه، احتقان، سرماخوردگی و آنفولانزا است.

این نوشیدنی به ویژه در برابر سرفه ی خشک موثر است.

طرز تهیه ی شیر زردچوبه:

1. 1 فنجان شیر را روی اجاق گاز گرم کنید.

2. وقتی شیر گرم شد، ½ قاشق چای خوری پودر زردچوبه به آن اضافه کنید. هم بزنید تا زردچوبه کامل حل شود.

3. 1 تا 2 قاشق چای خوری ریشه ی زنجبیل، 2 حبه، و 1 هل اضافه کنید.

4. اجازه بدهید که این محلول چند دقیقه بجوشد

5. شیر را از یک صافی ریز رد کنید و در حالی که هنوز گرم است، آن را بنوشید و لذت ببرید.

تغذیه سالم در زمستان برای گرم شدن در فصل سرما, علاوه بر پوشش مناسب مصرف خوراکی های بخصوصی هم باعث گرم تر شدن بدن می شود این خوراکی ها شامل(عسل- دارچین پرتقال-هویج-چغندر-تخم مرغ-زنجبیل-زردچوبه-بادام-انار-آوکادو- کلم بروکلی) می باشد که  در ادامه و روزهای آینده به معرفی کامل این خوراکی سالم، برای گرم شدن و سلامت بیشتر در زمستان می-پردازیم.

در کنار این خوراکی های مفید برای زمستان باید شکلات تلخ، چای سبز، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، تخمه کدو، عسل، بلغور و گریپ فروت را نیز برای افزایش دمای بدن در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

 بادام

خوردن یک کاسه آجیل، به خصوص بادام بوداده، در یک بعد از ظهر سرد زمستانی برای خیلی ها خوشایند است.

بادام یکی از بهترین مواد غذایی برای حفظ سلامت در طول زمستان است.

این مغز کوچک سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که می توانند با مبارزه علیه رادیکال های آزاد که سیستم ایمنی ما را ضعیف می کنند، تاثیر شگفت انگیزی روی سلامت ما بگذارند.

بادام همچنین غنی از نوع بسیار خوبی از پروتئین، منیزیم، فیبر، ویتامین B، کلسیم، پتاسیم، فسفر، روی، آهن و چربی های سالم هست.

بادام می تواند میل به خوردن قند را متوقف کند و احساس سیری را در ما افزایش دهد و به این ترتیب از افزایش وزن جلوگیری کند.

ویتامین ای موجود در بادام به تغذیه ی پوست کمک می کند و از آن در مقابل اشعه ی UV خورشید که بسیار مضر است، محافظت می کند.

به علاوه، بادام با داشتن خواص ضد پیری زیاد، به کاهش چین و چروک، خطوط ریز و نشانه های دیگر پیری کمک می-کند و از خشکی پوست به واسطه هوای خشک زمستان جلوگیری می¬کند.

با این حال، از آن جایی که بادام سرشار از چربی های اشباع نشده و کالری است، نباید در خوردن آن زیاده روی کرد.

 انار

انار، یکی از قدیمی ترین میوه های جهان، سرشار از آنتی اکسیدان هایی، مانند پلی فنل، تانن، فلاونوئیدها و آنتوسیانین ها، است که کمک خواهند کرد در طول زمستان سالم وپر انرژی بمانیم.

این میوه همچنین دارای خواص ضد التهابی است که گفته می شود مانع آنزیم هایی می شوند که به مفاصل آسیب می رسانند و باعث درد و سفتی می شوند. این خاصیت به ویژه برای افراد مبتلا به آرتریت مفید است.

انار همچنین دارای مزایای ضد پیری برای پوست است و آن را انعطاف پذیر، صاف و جوان تر نگه می دارد.

انار با توجه به میزان بالای ویتامین C که دارد، تشکیل کلاژن را افزایش می دهد، و کمک می کند که افتادگی پوست و چین و چروک دیرتر پدیدار شوند.

به علاوه، به دلیل کالری نسبتا کمی که دارد، به درد کسانی که مراقب وزن شان هستند، می خورد.

تغذیه سالم در زمستان برای گرم شدن در فصل سرما, علاوه بر پوشش مناسب مصرف خوراکی های بخصوصی هم باعث گرم تر شدن بدن می شود، این خوراکی ها شامل (عسل- دارچین پرتقال-هویج-چغندر-تخم مرغ-زنجبیل-زردچوبه-بادام-انار-آوکادو- کلم بروکلی) می باشد که در ادامه به معرفی کامل این خوراکی سالم،  برای گرم شدن و سلامت بیشتر در زمستان پرداخته ایم.

در کنار این خوراکی های مفید برای زمستان باید شکلات تلخ، چای سبز، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، تخمه کدو، عسل، بلغور و گریپ فروت را نیز برای افزایش دمای بدن در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

 آواکادو

روزهای سرد زمستان بهترین فرصت برای لذت بردن از میوه ی خامه ای آواکادو است.

آواکادو یک خوراکی مفید برای زمستان است که از بروز سرماخوردگی در روزهای سرد جلوگیری میکند.

آوکادو بدن را گرم نگه می دارد . ویتامین های A، C و E و همچنین اسید فولیک، منیزیم و پتاسیم. در واقع، چربی های تک اشباع نشده ی موجود در آن که برای قلب مفید هستند، اجازه می دهند تا بدن ما مواد مغذی بیشتری از سایر مواد خوراکی جذب کند.

همچنین کمک می کند لایه ی اپیدرمی پوست رطوبت را حفظ کند و در نتیجه از خشکی پوست جلوگیری می کند. خوردن این میوه باعث کاهش پیدایش خطوط ریز و چین و چروک و همین طور بهبود رنگ پوست می شود.

آووکادو همچنین باعث تولید کلاژن می شود، ماده ای که قابلیت ارتجاعی و استحکام پوست را حفظ می کند.

کلم بروکلی

این سبزی زیبا حاوی میزان بسیار زیادی آنتی اکسیدان و همچنین تعدادی ویتامین و مواد معدنی است.

کلم بروکلی به ویژه ویتامین C، فیبر، بتا کاروتن، فولات و پتاسیم زیادی دارد.

این سبزی همچنین فوایدی برای پوست خشک و پوسته پوسته شده ی ما در زمستان دارد. ویتامین C تولید کلاژن را برای سالم نگه داشتن پوست تحریک می کند، در حالی که ویتامین A از غشاء سلول پوست محافظت می کند و مانع از آسیب پوست در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید می شود.

به علاوه، این ماده ی خوراکی تنها 15 تا 25 کالری در هر وعده دارد، بنابراین لازم نیست در مورد افزایش سایز در طول ماه های زمستان نگران باشیم.

 

پایان

خانم دکتر حائری فر

 

 

لیست لوازم مهم سفر

سفر به سرزمین های ناشناخته و نقاط بکر و طبیعی، یکی از لذت بخش ترین نوع سفر بوده و افراد بسیاری تمایل دارند که اینگونه سفر را همواره تجربه کنند.

پا نهادن به نقاطی دوردست در دل جنگل و یا سایر نقاط طبیعت که از کمترین امکانات به روز برخوردارند و انسان را از زندگی ماشینی و مدرن حاکم بر زندگی روزمره خود دور می سازند، بی شک تجربه ای زیبا از سفر بوده و هر فردی در زندگی باید این گونه سفر هارا حتی برای یکبار هم که شده تجربه کند.

اما اینگونه سفرها، ضرورت ها و نیازمندی هایی را نیز داشته که باید با آنها قبل از پا نهادن در مسیر سفر به دل طبیعت آشنا بود؛ در غیر این صورت بی شک طبیعت گردی، خطرات و مشکلاتی را با خود به همراه خواهد آورد.


اینجا با ما  در معرفی برخی از لوازم و نیازمندی های طبیعت گردی همراه باشید.

به‌همراه داشتن تمامی لوازم ضروری سفر عادتی بسیار پسندیده است، با اینکه شاید در بسیاری از سفرها، تنها برخی از آنها استفاده شوند، اما تنها در مواقعی که به آنها نیاز پیدا کنید، اهمیت به همراه داشتن همیشگی آنها را احساس خواهید کرد.

در ادامه چند مورد از لوازم ضروری را که در طبیعت گردی و کوهنوردی باید به همراه داشته باشید برای شما معرفی می کنیم.


لباس مناسب

در سفر به دل طبیعت هیچ چیز قابل پیش بینی نیست و امکان دارد شما در سفر های طبیعت گردی خود به طور ناگهانی با تغییرات شدید آب و هوایی مواجه شوید. پس بهتر است با در نظر گرفتن هوای حاکم بر فصلی که در آن تمایل به سفر دارید، لباس مناسب به همراه داشته باشید و همچنین اگر در فصول سرد سال اقدام به این کار می کنید، به طور حتم باید کلاه و دستکش و ژاکت اضافه نیز با خود حمل کنید.



مسیر یاب

توانایی استفاده از قطب نما و خواندن نقشه بسیار ضروریست. امروزه نقشه و قطب‌نما به دو جزء از سیستم‌های پیشرفته مسیریابی GPS تبدیل شده‌اند. داشتن یک نقشه توپوگرافی، همواره دید بهتری از مسیر سفر به شما می‌دهد. حتی با داشتن پیشرفته‌ترین GPSها به همراه داشتن یک قطب‌نمای ساده می‌تواند در بعضی شرایط خاص، جان شما را نجات دهد. چون این اقلام نیازی به باتری ندارند، همواره به عنوان یک پشتیبان خوب به شمار می‌آیند.

چراغ قوه یا وسیله روشنایی مناسب

اگر می دانید در مسیر حرکت خود ممکن است به تاریکی شب برخورد کرده و یا مجبور به شب ماندن در دل طبیعت هستید، حتما وسایل روشنایی مناسب به همراه داشته باشید.

یکی از انواع لوازم روشنایی، چراغ قوه ها بوده که خود آنها نیز انواع گوناگونی دارند؛ بی شک یکی از بهترین نوع چراغ قوه ها، چراغ پیشانی است؛چراغ پیشانی همانطور که از نام آن پیداست به دلیل قرارگرفتن روی پیشانی دستانتان را  آزاد گذاشته و به شما آزادی عمل بیشتری می دهد. این چراغ‌ها اغلب کوچک و سبک بوده و عمر باتری بیشتری نیز دارند. حتما به یاد داشته باشید که اگر از این گونه لوازم برای روشنایی در شب استقاده می کنید،  همواره باتری اضافی به همرا داشته باشید. همچنین یادآور می شویم که در سفرهای گروهی هر شخصی باید چراغ و باتری جداگانه‌ای داشته باشد.

جعبه کمک های اولیه

بدون شک در زمان حضور شما در دل طبیعت، نزدیک ترین مرکز درمانی با شما فاصله چشم گیری خواهد داشت و دسترسی به آن بسیار سخت و زمان بر است. از این رو باید همواره در سفر های طبیعت گردی خود، جعبه کمک های اولیه را به همراه داشت تا بتوان در صورت بروز هر گونه حادثه، اقدامات اولیه را انجام تا از وقوع اتفاقات تلخ و جبران ناپذیر جلوگیری صورت بگیرد.

لازم به ذکر است که جعبه کمک های اولیه باید حاوی برخی محلول های ضد عفونی کننده، بعضی از داروها و وسایلی چون گاز استریل و باند باشد.


لوازم آتش زا

در سفر های خود به طبیعت همواره باید لوازمی را برای ایجاد آتش، مانند کبریت، فندک و آتش زنه همراه داشته باشید تا در زمان نیاز به روشن کردن آتش با مشکلی مواجه نشوید.

لوازم محافظ در برابر نور خورشید

در زمان حضور در طبیعت ممکن است شدت نور خورشید به حدی باشد که باعث شود شما با برخی از مشکلات مواجه شوید؛ به  همین منظور بهتر است برخی از لوازم محافظت در مقابل نور آفتاب مانند عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب به همراه داشته باشید.


سرپناه

اگر در طبیعت گردی های خود قصد شب ماندن در دل طبیعت دارید، باید برای خود به طور حتم سرپناهی را در نظر گرفته تا در طول مدت شب، شما را از سرما، حشرات و حیوانات وحشی در امان بدارد.به همین منظور پیشنهاد شده تا حتما چادر های مسافرتی مناسب با شرایط آب هوایی را که قصد سفر به آن را دارید به همراه داشته و همچنین تعدادی پتو اضافه نیز با خود به سفر ببرید.

ابزار و لوازم چند کاره

داشتن ابزاری برای تعمیر خرابی‌های احتمالی همیشه به درد می‌خورد، فرض کنید چادرتان مشکل کوچکی پیدا کند یا یکی از وسایلتان نیاز به تعمیری مختصر داشته باشد. به همراه داشتن جعبه ابزاری کوچک برای راه انداختن کارها، ضروریست.