اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

سه روستای ایران، آماده‌ی پیوستن به دهکده‌های جهانی

روستاهای روستای خرانق، استان یزد، برندق و لارک آماده‌ی پیوستن به دهکده‌های جهانی گردشگری می‌شوند.

ولی تیموری، معاون گردشگری میراث فرهنگی، از گزینش و معرفی سه روستای ایران به سازمان جهانی جهانگردی در راستای اجرای طرح ابتکاری دهکده‌های گردشگری خبر داد.


به گزارش ایسنا، ولی تیموری در این‌باره گفت: در راستای اجرایی کردن طرح ابتکاری دهکده‌های گردشگری سازمان جهانی جهانگردی، سه روستای برندق، خرانق و لارک از سوی کمیته داخلی معاونت گردشگری برابر با معیارهای اعلام‌شده از سوی UNWTO گزینش و معرفی شد.

او درباره‌ی این طرح گفت: طرح ابتکاری دهکده‌های گردشگری سازمان جهانی گردشگری ‌در راستای شعار سال این سازمان (گردشگری و توسعه‌ی روستایی) به کشورهای عضو فرستاده شد. ‌ این طرح برای شناسایی و معرفی روستاهای گردشگرپذیر و تشکیل شبکه‌ای از روستاها در سطح جهان ارایه شد. معیارهای مورد نظر در این طرح، دارا بودن جاذبه‌های تاریخی فرهنگی، جاذبه‌های طبیعی، صنایع دستی، محوریت اقتصاد روستا بر پایه گردشگری، مشارکت مردم روستا در فرایند توسعه و دارا بودن امکانات اولیه برای ورود گردشگر را در برمی‌گیرد.

معاون گردشگری افزود: با توجه به اینکه در این طرح از هر کشور تنها سه روستا باید معرفی شود، بر همین پایه کمیته‌ای درمعاونت گردشگری تشکیل و بر پایه‌ی معیارهای اعلام‌شده و در راستای معرفی روستاهای گردشگرپذیر و کمتر شناخته‌شده‌ی کشور، سه روستا به نام برندق دراستان اردبیل، خرانق در استان یزد و لارک در استان هرمزگان برای جمع‌آوری اطلاعات برگزیده شدند.

وی ادامه داد: با همکاری اداره‌های کل استانی آگاهی‌های فراگیری مانند ویژگی‌های گردشگری روستاها، سیاست‌های روستا درباره‌ی توسعه‌ی پایدار و مشارکت اجتماعی، نحوه‌ی مدیریتگردشگری در روستا، شیوه‌های بازاریابی و تبلیغ جاذبه‌ها و مزیت‌های رقابتی آن گرد‌آوری و در سامانه‌ی سازمان جهانی جهانگردی وارد شد.

تیموری گفت: طبق برنامه زمان‌بندی اعلام‌شده، قرار است آذرماه امسال آگاهی‌های فرستاده‌شده ارزیابی و نتیجه‌ی پایانی به کشورهای عضو اعلام شود.

معاون گردشگری افزود: در صورت برگزیده‌شدن و تایید پایانی هر یک از این روستاها، نام آن‌ها در شبکه روستاهای گردشگری جای می‌گیرد و به هر یک از آن‌ها، لوگو و نشان سازمان جهانی تعلق می‌گیرد و پشتیبانی «معنوی» می‌شوند.


ساحل لارک، خلیج فارس



روستای برندیق، استان اردبیل


روستای خرانق، استان یزد

گردشگری چگونه می تواند به توسعه پایدار منجر شود؟

مفهوم توسعه پایدار: «استمرار در تولید منابع و استفاده از آن ها به گونه ای باشد که علاوه بر استفاده نسل فعلی، توان استفاده نسل های آتی در معرض خطر قرار نگیرد و به محیط زیست خسارتی وارد نکند».

مفهوم کلی توسعه پایدار از جمله مفاهیمی است که بحث های طولانی درباره معنی آن وجود دارد و از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. اما آنچه در تمامی نظرات به آن اشاره شده، این است که: «استمرار در تولید منابع و استفاده از آن ها به گونه ای باشد که علاوه بر استفاده نسل فعلی، توان استفاده نسل های آتی در معرض خطر قرار نگیرد و به محیط زیست خسارتی وارد نکند». در مفهومی گسترده تر، توسعه پایدار شهری به معنی تغییرات در کاربری زمین در جهت رفع نیازها در زمینه های گوناگون حمل و نقل، مسکن، خوراک و … تاثیر می گذارد و به دنبال نگهداری منابع برای حال و آینده از طریق بهینه کردن استفاده و به حداقل رساندن ضایعات است.

از جمله موضوعاتی که در مبحث توسعه پایدار مورد توجه است، عبارتند از: کاهش آلودگی های زیست محیطی، حفاظت از محیط زیست و توجه ویژه به مساله بازیافت، کاهش و جلوگیری از توسعه های زیان آوری که به رغم رفع نیاز فعلی شهروندان، آیندگان را با مشکل همراه می کند، از بین بردن شکاف های اجتماعی و اقتصادی شدید میان فقیر و غنی، بهبود اقتصادی، توسعه فرهنگی، اجتماعی و … شهری که برای طولانی مدت قادر به ادامه حیات خود باشد، «شهر پایدار» نامیده می شود. این نکته را نیز باید در نظر داشت که شهر پایدار فقط به تمیز بودن و بقای شهر اشاره نمی کند، بلکه شهری است که انسان به راحتی می تواند در آن زندگی و کسب درآمد کند، امنیت داشته باشد، از زندگی در آن شهر احساس راحتی و رضایت کند و در یک کلام شهر ایده آلی برای زندگی باشد.

یکی از عواملی که می تواند به شدت بر توسعه پایدار شهرها نقش چشمگیری داشته باشد، گردشگری است که در حال حاضر به یک صنعت بسیار مهم تبدیل شده و دارای ابعاد مختلف فرهنگی، زیارتی، سیاحتی، سلامت، شهری و روستایی و… است. قابلیت ها و توانمندی های صنعت گردشگری همچون یک راهکار بسیار موثر است که می تواند شهرها و کشورها را در شرایط بحرانی نیز حمایت و کمک کند. بسیاری از کشورهایی که در شرایط بحرانی مالی قرار گرفته اند، توانسته اند با تمرکز بر گردشگری خود، با بحران های مالی مقابله کنند و وضعیت رو به بهبودی را برای کشور خود رقم بزنند. برای مثال دولت مالزی با جذب ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر گردشگر در سال ۲۰۰۸ میلادی، توانست با جلوگیری از اثرپذیری اقتصاد خود از بحران مالی جهان، به جمع مهم ترین کشورهای توریستی جهان بپیوندد و به بقای اقتصادی خود ادامه دهد. این کشور در سال های اخیر با توسعه صنعت توریسم و جذب دانشجویان از نقاط دور و نزدیک به خصوص خاورمیانه، درآمدهای زیادی کسب کرده است.

ترسیم وضعیت ایران

در ایران نیز با کاهش میزان وابستگی اقتصادی کشور به استخراج و صدور نفت، گردشگری می تواند جایگزین مناسبی برای توسعه اقتصادی کشور باشد. کشور ایران با داشتن آثار تاریخی و فرهنگی بی نظیر، جاذبه های اکوتوریسمی و تنوع اقلیمی، وجود دریا، کویر، چشمه های آب گرم، حیات وحش متنوع و منحصر به فرد، جاذبه های گردشگری مذهبی، تنوع گیاهی و جانوری و بسیاری موارد دیگر که می تواند کشور را به یک مقصد گردشگری همیشگی برای توریست ها تبدیل کند، ظرفیت بسیار بالایی در صنعت توریسم دارد و می تواند منبعی بسیار مطمئن در کسب درآمد داشته باشد. ایران با توسعه صنعت توریسم و با ایجاد زیرساخت های مختلف، نظیر جاده و شبکه حمل و نقل و ایجاد امکانات لازم برای گردشگران، می تواند به رشد اقتصادی دست یابد و کیفیت زندگی افراد را نیز ارتقا دهد. رشد و شکوفایی گردشگری موجب ورود ارز به کشور می شود و اشتغال زایی نیز به دنبال آن در کشور افزایش پیدا می کند و در نهایت رفاه کشور نیز بهبود پیدا می کند که نتیجه این عوامل چیزی جز توسعه پایدار کشور نخواهد بود.

نقش برندسازی شهری

برندسازی شهری از جمله موضوعاتی است که در این زمینه می تواند بسیار اثرگذار باشد. با ایجاد جایگاه و تصویر ویژه ای از شهرها در ذهن شهروندان و توریست ها می توان افراد را به اقامت بیشتر در کشور متقاعد کرد. حضور طولانی مدت به معنای ایجاد درآمد بیشتر برای کشور و درآمد بیشتر مستقیما به معنای اثرگذاری بر شرایط اقتصادی یک جامعه است که ایجاد یک فرصت شغلی در صنعت توریسم در مقایسه با دیگر صنایع، نیاز به سرمایه کمتری دارد. در این میان موضوع برندسازی شهری از موضوعات حائز اهمیت و البته جدیدی است که توجه گسترده به آن از زوایای گوناگون موجب شکوفایی و پیشرفت پایدار و سلامت شهرها می شود.

توسعه پایدار صنعت گردشگری نه تنها به تخریب محیط زیست منجر نمی شود، بلکه می تواند به بهترین شکل نیز از آن محافظت کند، رضایت ساکنان و گردشگران را فراهم آورد و تداوم و بقای شهر را برای طولانی مدت حفظ کند.

صنعت گردشگری جایگزین بسیار مناسبی برای تمامی مشاغل و فعالیت هایی است که ممکن است در طولانی مدت یا تمام شوند یا به دلیل تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی دیگر مورد توجه قرار نگیرند؛ در صورتی که گردشگری ازجمله مسائلی است که می تواند همیشگی و مستمر باشد و منافع حاصل از آن به رونق جوامع مختلف کمک کند.

نویسنده: مائده فاضلی/ کارشناس ارشد مدیریت شهری

گردشگری پایدار چیست و بر چه اصولی پایبند است؟

توسعه پایدار گردشگری دارای دو جنبه حفاظت از محیط زیست و منابع و میراث فرهنگی جوامع است.

گردشگری در مفهوم پایداری در بر گیرنده پردازش معنایی خاص خود است. در این میان زایش این مفهوم در ادبیات گردشگری حاصل تلاش در دستیابی به توسعه پایدار در تمامی زمینه های توسعه است. مخصوصا بعد از اجلاس زمین در سال 1992 در ریودوژانیرو که دولت ها را به سمت توسعه ای سوق داد که حداقل زیان و لطمه را بر محیط زیست وارد سازد؛ توافقات حاصله در دستور کار جلسه 21 (یعنی برنامه های مربوط به قرن بیست و یکم) قرار گرفت. این دستور جلسه در واقع شامل مجموعه ای از طرح ها عملی مفصل بود که نقش هر کشور در رسیدن به توسعه پایدار بیان می کرد.

از این رو بر مبنای دستور جلسه 21، از سوی سازمان های بین المللی گردشگری در سطح جهان «دستور جلسه 21 برای گردشگری» منتشر شد که در آن نیاز به رسمیت شناختن نقش گردشگری را در فرآیند توسعه مناسب گوشزد می کرد و ضرورت طرح عملی برای سازمان های گردشگری را در راستای به فعلیت در آوردن اصول گردشگری پایدار را پیش می کشید. به دنبال این روند اولین کنفرانس جهانی گردشگری پایدار در سال 1995 در مادرید برگزار شد.

برخی از نکات مطرح شده در این کنفرانس پیرامون گردشگری پایدار عبارت بودند از:

1. توسعه گردشگری باید براساس معیارهای پایداری باشد. بدین معنا که مسایل اکولوژیکی در بلندمدت، مسایل اقتصادی و تعهدات لازم نسبت به جنبه های اجتماعی و اخلاقی باید رعایت شود.

2. ماهیت پایداری گردشگری مستلزم محیط های طبیعی، فرهنگی و انسانی است.

3. گردشگری باید جنبه های فرهنگی، ارزشی و عناصر سنتی جوامع محلی را مد نظر داشت باشد.

به طور کلی این تلاش ها نشان از آن دارد که گردشگری بتواند در پردازش توسعه پایدار راهکاری عملی را شکل دهد. از این رو هدف اصلی در بسط معنایی گردشگری پایدار پیرامون ارائه روش های منطقی در بهره گیری از منابع طبیعی و انسانی و ممانعت از به کارگیری غیر علمی این منابع است.

توسعه پایدار گردشگری دارای دو جنبه حفاظت از محیط زیست و منابع و میراث فرهنگی جوامع است. از این رو گردشگری پایدار باید با سیاست مشخص و مدونی به اجرا در آید تا بتواند حرکت امیدبخشی را در توسعه همه جانبه فضاهای جغرافیایی تضمین کند. گردشگری پایدار برای کارایی بالاتر در این زمینه دارای اصولی است که هماهنگ کننده اهداف و راهکارهای عملی است.

اصول گردشگری پایدار را می توان به شرح زیر بیان کرد:

1. استفاده از ماهیت پایدارگونه منابع: حفظ و استفاده از منابع (طبیعی، اجتماعی و فرهنگی) بسیار حائز اهمیت است و به معنای تجارت درازمدت است.

2. کاهش بیش از حد مصرف و اتلاف: که جلوی هزینه های بازسازی زیان های درازمدت را گرفته و به کیفیت گردشگری کمک می کند.

3. حفظ تنوع: حفظ و ارتقای تنوع طبیعی، اجتماعی و فرهنگی برای پایداری درازمدت گردشگری اهمیت ویژه دارد و پایگاه انعطاف پذیری را برای گردشگری به وجود می آورد.

4. برنامه ریزی: بسط و توسعه گردشگری که وارد یک چارچوب برنامه ریزی راهبردی محلی و ملی شده و تاثیرات محیط زیست را مد نظر قرار می دهد، پایایی درازمدت گردشگری را افزایش می دهد.

5. حمایت از نظام اقتصاد محلی: گردشگری که تعداد زیادی از فعالیت های اقتصادی محلی را مورد حمایت و تحت پوشش خود قرار می دهد و ارزش ها و هزینه های محیط زیست را مد نظر قرار می دهد، علاوه بر حمایت از این نظام های اقتصادی جلوی انهدام محیط زیست را می گیرد.

6. مشارکت اجتماع های محلی: مشارکت کلی اجتماع های محلی در بخش گردشگری نه تنها به نفع خود آن ها و محیط است بلکه نوع تجربه گردشگری را بهبود می بخشد.

7. مشاوره با افراد ذی نفع و عامه مردم: مشاوره بین صنعت گردشگری و اجتماع ها، سازمان ها و نهادهای محلی مهم است البته در صورتی که دوشادوش هم کار کنند و اختلافات منافع را کنار بگذارند.

8. آموزش خدمه: آموزش خدمه که گردشگری پایدار را وارد روش های اشتغال می کند و در کنار آن استخدام خدمه محلی در تمامی مقاطع، سبب بهبود کیفیت گردشگری می شود.

9. مسئولیت بازار یابی صنعت گردشگری: از آنجا که بازاریابی، اطلاعات کاملی را در اختیار گردشگران قرار می دهد، نه تنها سبب افزایش احترام نسبت به محیط فرهنگی، اجتماعی وطبیعی نواحی دیدنی می شود، بلکه رضایت مشتری را نیز افزایش می دهد.

10. انجام تحقیق: پژوهش در حال پیشرفت و نظارت برآن از طریق صنعت با استفاده از تجزیه و تحلیل و جمع آوری موثر اطلاعات نه تنها ما را در حل و فصل مشکلات گردشگری یاری می کند بلکه مزایایی را برای مقاصد، صنعت ومشتریان در بر خواهد داشت.

فهرست کوه های افغانستان

افغانستان کشوری کوهستانی است که رشته کوه هندوکش ستون فقرات آن را تشکیل می دهد. بلندترین نقطهٔ افغانستان قلهٔ نوشاخ است که ۷،۴۹۲ متر ارتفاع دارد.

رشته کوه مهم دیگر در افغانستان رشته کوه کوه بابا است که بلندترین نقطۀ آن شاه فولادی است و ۵١۴۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.رشته کوه های بزرگ دیگر در افغانستان ، سلیمان، فیروزکوه، سیاه کوه، سیاه کوه (شرقی)، پامیر، تیربند ترکستان، سفیدکوه (شرقی) و رشته کوه خواجه محمد هستند.

فهرست کوه های افغانستان

کوهسار شمال شرقی

  • پامیر (تغارمه ٧،٨٩٩ متر)
  • خواجه محمد (اخوی ۵،۶٨۰ متر)
  • درواز (آرنود ۶،۰٨٣ متر)
  • سفیدخرس (۵،٣٢۶ متر)
  • میرسمیر (۶،۶۰۰ متر)
  • واخان (۵،۴۶۵ متر)
  • واکاک (٣،١٩۰ متر)

  • کوهسار مرکزی

  • کوه بابا (۵،۴۱۳ متر)
  • بالاکوه (۳،۸۷۲ متر)
  • گل کوه (۴،۵۰۰ متر)

کوهسار شرقی

  • هندوکش (تراجمیر ٧،٧۵۰ متر و نوشاخ ٧،۴٨۵ متر)
  • سفیدکوه (شرقی) (سیکارام ۴،٧۵۵ متر)
  • سیاه کوه (شرقی) (سلطان باب ۴،١۶٧ متر)
  • پغمان (تخت ترکمن ۴،٨۶٢ متر)
  • چاهل (١،۶۵۰)

کوهسار شمالی

  • تیربند ترکستان (قره جنگل ٣،٩٨۵ متر)
  • سالنگترغان (۳،۹۸۲ متر)
  • تمران (۴،۱۰۱ متر)

کوهسار جنوبی

چگایی (ملک نور ٢،۴۵٧ متر)

کوهسار غربی

  • سفیدکوه (غربی) (٣،٧۵٢ متر)
  • سیاه کوه (غربی) (٣،٩٢٣ متر)
  • چلاب دالان (٣،٨٧۰ متر)
  • جهان قله (۳،۷۴۲ متر)

کوهسار جنوبی

  • سلیمان (تخت سلیمان ٣،۴٨٧ متر)

نوشته «فهرست  مهم ترین کوه های افغانستان » با کمک گرفتن از منابع زیر بازنویسی شده است:

1. جغرافیای طبیعی افغانستان
2. مبارز، عبدالحمید، فدرالیزم و عواقب آن در افغانستان، پیشاور: سباکتابخانه، ۱۹۹۸م. صص۱-۳.

۱۰ نکته برای داشتن یک سفر پاییزی دلنشین اما مقرون‌به‌صرفه

سفر پاییزی دلنشین اما مقرون به صرفه


با پایان تابستان، افراد بسیاری پس از وقفه‌های کوتاه و بلند در کار و درس به زندگی روزمره‌شان برمی‌گردند. اگر به هر دلیلی تابستان قادر به سفرکردن نبوده‌اید، دلیل نمی‌شود که لزوما بخواهید تا عید یا تابستان سال آینده منتظر بمانید. پاییز هم می‌تواند فرصت ایدئالی برای سفرکردن باشد. مقاصد سفر و گردشگری داخلی و خارجی در این فصل از همیشه خلوت‌تر می‌شوند و علاوه بر اینکه می‌توانید با آرامش خاطر بیشتری سفر کنید، هزینه‌های سفرتان هم نسبتا کمتر خواهد شد. اگر عزم‌تان را جزم کرده‌اید تا با سفر در این فصل دل‌نشین اوقات خوشی برای خود و عزیزان‌تان رقم بزنید، در ادامهٔ این مطلب با ما همراه باشید. می‌خواهیم از نکاتی صحبت کنیم که سفرتان را مقرون‌به‌صرفه می‌کنند و از هزینه‌های آن کم می‌کنند.

۱۰ نکته برای کاهش هزینه‌های سفر

۱. پیداکردن جایگزینی به‌جای اقامت در هتل

انتخاب محل اقامت در شهر یا کشوری که به آن سفر می‌کنید، نقش بسزایی در مجموع هزینه‌های سفر دارد. اگر احساس می‌کنید رزرو هتل خیلی برای‌تان گران تمام می‌شود، به‌دنبال جایگزینی برای آن بگردید. مثلا می‌توانید برای چند شب اقامت، سوئیت کوچکی اجاره کنید یا در مسافرخانه‌ها اتاق بگیرید.

جایگزینی برای اقامت در هتل-یک سفر پاییزی دلنشین اما مقرون به صرفه

کسانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند می‌توانند با جابه‌جایی خانه با کسی از کشور مقصد، هزینه‌های محل اقامت را تا حدود زیادی کمتر کنند. روال کار به این صورت است که نخست در یکی از وب‌سایت‌های معتبر مربوط به این کار ثبت‌نام می‌کنید؛ آنگاه کسی را از کشور مقصد پیدا می‌کنید که قصد سفر به ایران را داشته باشد و از همان طریق وب‌سایت با او ارتباط برقرار می‌کنید. این روش به کمی برنامه ریزی و حوصله نیاز دارد و هزینهٔ مختصری هم بابت عضویت در وب‌سایت‌های یادشده باید پرداخت کنید (اشتراک سالانه).

۲. صرفه‌جویی در هزینه‌های غذا و خوراک

هزینه‌های غذا و خوراک-یک سفر پاییزی دلنشین اما مقرون به صرفه

وقتی برای گذراندن تعطیلات به سفر می‌روید، اگر بخواهید تمام وعده‌های غذایی را در رستوران‌ها صرف کنید، به‌سادگی کنترل هزینه‌ها را از دست می‌دهید. برای آنکه گرفتار این معضل نشوید، سعی کنید هتلی را رزرو کنید که دست‌کم وعده صبحانه را به‌رایگان در اختیارتان بگذارد. همچنین، می‌توانید به‌فکر گرفتن جایی باشید که آشپزخانه دارد تا خودتان در آن آشپزی کنید.

اگر هم قادر به انجام‌دادن این کارها نبودید، الزامی نیست که به رستوران بروید؛ با خوراکی‌های ساده‌ای مثل چند قرص نان، کنسروها، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، پنیر و میوه هم می‌توانید تا چند روز صبحانه یا ناهار مختصری داشته باشید. مثلا می‌توانید از اجاق‌های مسافرتی برای گرم‌کردن غذا استفاده کنید؛ همین‌طور می‌توانید به‌کمک منقل‌های مسافرتی، سیب‌زمینی، سوسیس یا گوشت (قرمز، مرغ، ماهی) را کباب کنید و به‌عنوان یک وعده غذایی خوشمزه نوش‌جان کنید.

راهکار دیگر هم استفاده از غذای مقرون‌به‌صرفه‌تر فست‌فودها و دکه‌های ساندویچ‌فروشی است. فقط اگر از این غذاها استفاده می‌کنید، به‌دنبال جایی باشید که موارد نظافتی را کاملا رعایت می‌کند.

در بعضی از رستوران‌ها هم وعده ناهار در مقایسه با شام ارزان‌تر درمی‌آید. اگر قصد دارید در رستوران غذا بخورید، تا جای ممکن آن را محدود به همین یک وعده کنید.

۳. مراقب هزینه‌های پنهانی باشید

هزینه‌های پنهانی-یک سفر پاییزی دلنشین اما مقرون به صرفه

نکته اول اینکه لزومی ندارد حتما با هواپیما سفر کنید. اگر مقصد شما با سفرهای زمینی یا دریایی ارزان‌تر می‌شود، بد نیست یکی از این روش‌ها را امتحان کنید. علاوه‌براین شاید بتوانید با خودروی شخصی‌تان سفر کنید که خیلی وقت‌ها بسیار کم‌هزینه‌تر و البته لذت‌بخش است. با این حال، اگر استفاده از هواپیما را برای سفرکردن انتخاب می‌کنید، لازم است چند نکته را برای کاهش برخی از هزینه‌های پنهان سفرتان بدانید. در این قسمت برخی از آنها را توضیح داده‌ایم.

پیش از آنکه برای خرید بلیت و انتخاب شرکت هواپیمایی اقدام کنید، از هزینه‌های حمل بار آنها کسب اطلاع کنید. در حالت معمول، اجازه دارید حدودا بین ۵ تا ۷ کیلوگرم بار دستی همراه داشته باشید و تا سقف ۴۰ کیلوگرم یا بیشتر بار همراه ببرید. هزینه اضافه‌بار هم معمولا به‌ازای هر کیلوگرم، ۱ درصد کل هزینه پرداختی برای بلیت است.

اگر قرار است بار زیادی همراه داشته باشید، شرکتی را انتخاب کنید که هزینه کمتری بابت اضافه‌بار دریافت می‌کند؛ در غیر این صورت، بدون اینکه متوجه موضوع بشوید، هزینه قابل‌ملاحظه‌ای بابت حمل بار پرداخت می‌کنید.

درباره هتل محل اقامت در کشور یا شهر مقصد هم مسئله به همین صورت است. پیش از رزرو هتل، راجع‌به قیمت‌ها و هزینه‌های اضافی‌ای مانند هزینه پارکینگ، اینترنت وای‌فای و صبحانه به‌طور کامل تحقیق کنید و مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

۴. انتخاب معقول مقاصد سفر

حالا که دارید برای سفر هزینه می‌کنید، ممکن است وسوسه شوید به چند شهر مختلف سر بزنید. این کار لزوما هوشمندانه‌ترین انتخاب نیست.

دو ایراد اساسی به این کار وارد است: اول آنکه به‌خاطر محدودبودن زمان، به عجله و تکاپو خواهید افتاد که بتوانید به تمامی مقاصد درنظرگرفته‌شده سر بزنید و تا حدودی آرامش‌خاطرتان سلب می‌شود؛ در کنار این مسئله هزینه‌های اضافی بابت بلیت قطار، هواپیما، سوخت خودرو و … هم به مجموع هزینه‌های سفرتان افزوده می‌شود.

اینها در حالی است که زمان قابل‌توجهی از سفرتان هم در راه‌ها تلف می‌شود.

بهتر است به یکی دو مقصد اکتفا کنید تا بتوانید در کمال آرامش‌خاطر از سفرتان لذت ببرید. اگر هم می‌خواهید به چند شهر سر بزنید، از همین حالا برنامه‌ای بریزید تا گزینه‌های‌تان در مسیر یکدیگر باشند و برای سرزدن به آنها مجبور نباشید از مسیر اصلی فاصلهٔ چندانی بگیرید.

۵. هنگام صرفه‌جویی در هزینه‌ها احتیاط کنید

بنا را بر آن گذاشته‌ایم که تا جای ممکن، سفری مقرون‌به‌صرفه داشته باشید؛ اما اگر در این صرفه‌جویی‌ها زیاده‌روی کنید، ممکن است جای دیگری مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتری شوید.

مثلا ممکن است با رزرو لحظه‌آخری صندلی‌های خالی‌ماندهٔ هواپیما از این بابت سود کنید؛ اما از سوی دیگر وقتی به مقصدتان برسید، مجبور به پرداخت هزینه قابل‌توجهی برای هتل محل اقامت خواهید شد، چراکه ازقبل رزرو نکرده‌اید.

اگر هم برای بیمهٔ مسافرتی هزینه نکرده باشید، خدای‌ناکرده اگر حادثه‌ای در طول سفر پیش بیاید، مجبور به پرداخت هزینهٔ سنگینی برای خدمات درمانی و … خواهید شد. این مشکل تمام صرفه‌جویی‌های قبلی را به باد می‌دهد.

۶. اهمیت تصمیم‌گیری‌های تغییرپذیر و انعطاف‌پذیر

هرچه تصمیم‌‌های‌تان بیشتر تغییرپذیر و انعطاف‌پذیر باشد، امکان مقرون‌به‌صرفه‌شدن سفر و صرفه جویی هم بیشتر می‌شود.

این مسئله به‌ویژه درباره تاریخ و ساعاتی صدق می‌کند که برای سفرتان انتخاب می‌کنید، همین‌طور درباره انتخاب فرودگاه‌های مبدأ و مقصد.

مثلا اگر حاضر باشید ساعت پروازتان را ۶:۳۰ صبح تعیین کنند که معمولا خلوت‌تر است و یا به‌جای روزهای تعطیل، سه‌شنبه یا چهارشنبه را برای پرواز انتخاب کنید، تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای در کاهش هزینه بلیت خواهید گذاشت.

این انعطاف‌پذیری تصمیم گیری درباره محل اقامت در شهر یا کشور مقصدتان هم صدق می‌کند. تا جای ممکن سعی کنید اصراری بر گرفتن هتل یا مکانی بخصوص نداشته باشید و مکانی را انتخاب کنید که مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

۷. ثبت‌نام برای کسب اطلاع از کاهش قیمت بلیت‌های هواپیما

اگر قصد سفر به کشوری خارجی را دارید، در وب‌سایت شرکت هواپیمایی موردنظرتان ثبت‌نام کنید تا در صورت کاهش قیمت بلیت موردنظرتان به شما اطلاع‌رسانی کنند.

در حال حاضر، اوضاع به‌گونه‌ای شده است که نمی‌توان روز یا ساعت مشخصی را برای این کاهش قیمت‌ها پیش‌بینی کرد؛ به این معنا که هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد. پس بهتر است در اسرع وقت از این مسئله آگاه شوید.

نباید فراموش کنیم که این قیمت‌ها طی روندی منظم بالا و پایین می‌شوند؛ پس اگر با پایین‌آمدن قیمت‌ها سریع اقدام کنید، می‌توانید از این حیث صرفه‌جویی کنید.

۸. ازقبل برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی-یک سفر پاییزی دلنشین اما مقرون به صرفه

اگر می‌خواهید سفری مقرون‌به‌صرفه داشته باشید، بهتر است به‌جای تصمیم‌های ناگهانی ازقبل برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید.

با این کار علاوه بر اینکه از همین حالا برای جاذبه های گردشگری محبوب جا رزرو می‌کنید، در مقایسه با کسانی که دیرتر اقدام می‌کنند، مجبور به پرداخت هزینه کمتری هم خواهید شد.

اگر قصد دارید به شهرهای داخلی ایران سفر کنید، ۲ تا ۴ هفته پیش از موعد سفر، برنامه‌ریزی کنید. اگر هم قصد سفر به خارج کشور را دارید، در حالت ایدئال بهتر است از ۳ تا ۴ ماه قبل از سفر برای آن برنامه‌ریزی کنید. این اقدام زودتر از موعد باعث می‌شود بلیت‌ها و اقامتگاه‌های ارزان‌تری گیرتان بیاید.

به‌فرض اگر قصدِ گذراندن تعطیلات در کشورهای اروپایی را داشته باشید، از نیمه دوم شهریورماه تا اوایل مهرماه برای رزرو بلیت اقدام کنید. در این صورت، هزینه بلیت‌تان به شهرهایی مثل پاریس، رُم یا مونیخ تا حدود ۴۰ درصد کمتر خواهد شد.

البته اینها همه در حالی است که عجله نداشته باشید و بتوانید اواخر پاییز یا اوایل زمستان سفر کنید. در غیر این صورت، بهتر است به‌فکر کاهش هزینه‌های بخش‌های دیگر باشید.

۹. به‌جای یک بلیت دوطرفه، دو بلیت یک‌طرفه بخرید

این هم راهکار دیگری برای مدیریت هزینه است؛ البته این راهکار درباره برخی شرکت‌های هواپیمایی صدق می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پرواز به برخی شهرها و کشورها با دو بلیت یک‌طرفه می‌تواند در مقایسه با یک بلیت دوطرفه تا ۲۲ درصد کمتر برای‌تان هزینه داشته باشد.

۱۰. سفر به شهرهای رؤیاییِ اروپایی در پاییز

شهرهای رؤیایی اروپایی-یک سفر پاییزی دلنشین اما مقرون به صرفه

اگر همیشه رؤیای از نزدیک‌ دیدن برج ایفل یا قدم‌زدن شبانه در خیابان‌های لندن را در سر می‌پرورانده‌اید و به‌خاطر هزینه‌های سرسام‌آور سفر به این شهرها پا پس می‌کشیده‌اید، حالا بهترین فرصت برای اقدام عملی است. پاییز که از راه می‌رسد، تعداد گردشگران برخی شهرهای اروپایی مثل پاریس و لندن به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند. مسئولان این شهرها هم برای جذب مسافران خارجی هزینه‌ها را کمتر می‌کنند.

چند پیشنهاد مقرون‌به‌صرفه برای سفرهای داخلی و خارجی در پاییز

در این بخش از مطلب به‌طور مختصر تعدادی از شهرهای داخلی و کشورهای خارجی را معرفی می‌کنیم که سفر به آنها در پاییز، از لحاظ هزینه‌ها در مقایسه با فصل‌های دیگر مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

۱. سری‌لانکا

با افزایش روزبه‌روز محبوبیت کشورهای جنوب‌شرق آسیا و هند، معمولا از کشورهایی که کمتر نامی از آنها برده می‌شود غافل می‌مانیم، مثل همین سری‌لانکا؛ حال آنکه با سفر پاییزه به این کشور، علاوه بر رقم‌زدن اوقاتی خوش برای خود و عزیزان‌تان، می‌توانید سفری مقرون‌به‌صرفه بروید.

سرتاسر این کشور پر است از منظره‌های زیبا. برای بازدید از آنها، هم می‌توانید تا مقصد موردنظر پیاده‌روی کنید و هم آنکه از قطارهای ارزان‌قیمت داخلی استفاده کنید. راهکار دیگر این است که به گروه‌های کوچک کوهنوردی در این کشور بپیوندید: همراهی با آنها فرصت بازدید از نقاط مختلف کشور را برای‌تان به ارمغان می‌آورد، مضاف بر اینکه از لحاظ هزینه‌ها هم بسیار به‌صرفه است. نکتهٔ آخر که سفر به این کشور در فصل پاییز را مقرون‌به‌صرفه می‌کند، قیمت مناسب هتل و نیز سیاست‌های جدید دولت این کشور برای کاهش قیمت بلیت هواپیماهای پروازهای خارجی است.

۲. کامبوج

در گذشته، کامبوج ارزان‌قیمت‌ترین مقصد سفر در جنوب‌شرق آسیا بود. امروزه سفر به کامبوج در مقایسه با گذشته چندان هم ارزان نیست؛ اما باز هم در مقایسه با کشورهای همسایه‌اش مثل تایلند، انتخابی عالی و مقرون‌به‌صرفه برای کسانی است که قصد دارند دو یا سه هفته‌ای را در کشوری خارجی بگذرانند. سواحل زیبا و جنگل‌های انبوه ازجمله جاذبه‌های طبیعی گردشگری این کشور است.

۳. کشورهای اروپای شرقی

سفر پاییزی دلنشین اما مقرون به صرفه

منظور کشورهایی است که تا پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی هنوز تحت سیطرهٔ آن بودند. کافی است کمی از کشورهای پرزرق‌وبرق نواحی غربی و مرکزی قارهٔ اروپا فاصله بگیرید و وارد کشورهایی شوید که پول رایج‌شان یورو نیست: کشورهایی مثل جمهوری چک، مجارستان، رومانی، بلغارستان، اسلواکی، آلبانی و گرجستان. در این کشورها برای اجارهٔ اتاق به‌همراه صبحانه، بیشتر از روزی ۱۰ دلار پرداخت نمی‌کنید. کشورهای اروپای شرقی ازلحاظ قیمت خوردوخوراک و سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی هم بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند.

۴. سفری مقرون‌به‌صرفه به کیش در پاییز

همان‌طور که احتمالا می‌توانید حدس بزنید، به‌واسطهٔ پایان تعطیلات، سفر به جزیره‌های پرطرفدار کیش و قشم در پاییز تا حدودی از تب‌وتاب می‌افتد. نظر به این مسئله، بسیاری از تورهای داخلی و گردشگری فعال در این نقاط، پیشنهادهای مقرون‌به‌صرفه‌تری برای مسافران در نظر می‌گیرند. با جست‌وجو در سایت‌های مربوطه و کسب اطلاع از تورهای لحظه‌آخری می‌توانید از این تخفیف‌ها استفاده کنید. نکتهٔ دیگری که سفر به کیش در پاییز را به انتخابی ایدئال تبدیل می‌کند، آب‌وهوای مناسب و معتدل آن در پاییز و جشنواره‌هایی است که مراکز مختلف برگزار می‌کنند. همۀ این امتیازها می‌توانند در رقم‌زدن سفری خاطره‌انگیز نقش داشته باشند.

۵. سفر به مناطق کویری و شمال ایران در پاییز

این هم انتخاب مقرون‌به‌صرفهٔ دیگری است که برای سفر در پاییز، پیش‌رو دارید. با سفر به جنگل‌ها و گردنه‌های شمالی ایران در پاییز، در نقاطی بخصوص امکان چادرزدن خواهید داشت و از پرداخت هزینه بابت هتل یا اقامتگاه بی‌نیاز می‌شوید؛ به‌علاوه، می‌توانید از اجارهٔ چندشبهٔ کلبه‌های جنگلی هم بهره بگیرید که در مقایسه با هتل به‌صرفه‌تر هستند. از سوی دیگر هم می‌توانید مسیر سفر را به‌سمت شهرهایی مانند اصفهان، یزد و کرمان تغییر دهید و به مناطق کویری اطراف این شهرها بروید. با پرداخت هزینه‌ای اندک بابت ورودی می‌توانید در مناطق کویری چادر بزنید و شب‌ها را در این نقاط به‌یادماندنی سر کنید.

کلام آخر

افراد بسیاری هستند که برای داشتن سفر ارزان و مقرون‌به‌صرفه چنین اشتباهی می‌کنند: جست‌وجو به‌دنبال قیمت‌ها و هزینه‌های ایدئال. به‌جای پیش‌گرفتن این رویکرد توصیه می‌شود مبلغی را که برای سفرتان کنار گذاشته‌اید در ذهن داشته باشید و با توجه به آن، به‌گونه‌ای برای رزرو بلیت و هزینه‌های دیگر تصمیم‌گیری کنید که معقول باشد تا ازلحاظ مالی چندان تحت‌فشار قرار نگیرید. قیمت‌ها هم مدام بالا و پایین می‌شوند؛ پس اگر بلیت یا اقامتگاهی با قیمت مناسب دیدید، برای رزرو آن تعلل نکنید؛ چون در این صورت احتمالا بعدا پشیمان خواهید شد.

پیش از سفرتان هم حتما تمامی موارد ایمنی را رعایت کنید. اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، معاینه فنیِ کلی انجام بدهید. همچنین، اقلام ضروری‌ای مثل کیف کمک‌های اولیه را به همراه داشته باشید. خانه را هم به یکی از همسایه‌ها بسپارید و مراقب باشید چه کسانی را از سفرتان آگاه می‌کنید. سفرکردن در پاییز می‌تواند تجربه‌ای دل‌پذیر و آرامش‌بخش برای شما و عزیزان‌تان به ارمغان بیاورد؛ پس بهتر است درخصوص این مواردِ ایمنی هم احتیاط کنید تا در حین سفر نگرانی‌ای نداشته باشید.


افغانستان؛ بهشت کوهنوردان

افغانستان سرزمینی کوهستانی است که در آن سلسله کوه های «هندوکش» و «بابا» را می توان بهشت کوهنوردان، صخره نوردان و گردشگران نامید.

بیش از 80 درصد مساحت افغانستان را رشته کوه های «هندوکش»، «کوه بابا»، «سیاه کوه»، «سفید کوه» و برخی کوه های دیگر شکل

داده است.

بیشتر کوهای افغانستان ، در مرکز، شرق و شمال شرقی این کشور واقع شدند که اکثر این مناطق در زمستان ها هوای سردی دارند و بارندگی بیشتر به شکل برف است. مناطق کوهستانی افغانستان دره های حاصلخیز فراوانی دارد که مردم در آنجا به کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

رشته کوه های عظیم و صعب العبور هندوکش که تا شبه قاره هند امتداد یافته و همچنین رشته کوه «هیمالیا» در گوشه شرقی افغانستان که به کوه های «پامیر» و هندوکش می پیوندند و رشته کوه های جانبی هندوکش، افغانستان را سرزمینی کاملا کوهستانی کردند.

گزیده ای از کتاب «اکوتوریسم در افغانستان»

«محمد عظیم عظیمی» در کتاب، «اکوتوریسم در افغانستان» نوشته است: «مطابق یک اصل بوم شناسی هر اندازه پستی و بلندی یا چین و شکستگی منطقه ای بیشتر باشد، «تنوع زیستی» یعنی گوناگونی جانوران و گیاهان آن منطقه بیشتر خواهد بود و به همین علت است که گونه های بسیار متنوع جانوری و گیاهی را در کوه ها و صخره ها مشاهده می کنیم. برخی از گونه های گیاهی در سمت سایه گیر صخره ها و برخی در سمت آفتاب گیر رشد می کنند، پاره ای دیگر در ارتفاعات بلندتر و سردتر قابلیت رویش دارند.»

بر طبق اطلاعاتی که در کتاب «اکوتوریسم در افغانستان» آمده است: «در افغانستان هرچه از شرق به سمت غرب برویم از ارتفاع کوه ها کاسته شده و کوه های مرتفع به تدریج جای خود را به دره های عمیق، فلات های خالی از درخت و دشت های باد رفته و سوزان می دهند اما در مرکز کشور تا چشم کار می کند کوه است و کوه، و دره های عمیق و ژرف که روزهایی شفاف و شب هایی به شدت سرد را دارند. حتی گذرگاه های این سرزمین در برخی مناطق دارای ارتفاعی بیش از 2000 متر از سطح دریا است.»

افغانستان بهشت کوهنوردان

افغانستان با وجود این توده های عظیم و غول پیکر، دنیای اعجاب آوری از زیبایی ها است. طبیعت بکر، قله های باشکوه، تنوع گیاهی، دره های عمیق و سرسبز، رودهای جوشان، آبشارهای بلند، وجود یخچال ها، دریاچه های شفاف فیروزه ای در دامنه کوه هایی چون بابا و هندوکش و غارهای شگفت انگیز از مهم ترین جاذبه های افغانستان محسوب می شوند.

با توجه به این قابلیت ها افغانستان را می توان بهشت کوهنوردان، صخره نوردان و گردشگران نامید. در حقیقت صعود به قله های با صلابت هندوکش که در جهان به عنوان «قله های بلند با ضریب سختی بالا در آسیا» شناخته می شوند از آرزوهای کوهنوردان به شمار می رود.

نوشاخ بلندترین قله افغانستان

یکی از این قله های صخره ای، قله «نوشاخ» در منطقه «چترال» هندوکش است که در مجموع شامل 4 قله جدا با ارتفاع 7250 متری نوشاخ غربی، 7400 متری نوشاخ مرکزی، 7480 متری نوشاخ شرقی و 7492 متری نوشاخ جنوب شرقی است.

قله نوشاخ برای اولین بار در سال 1960 توسط یک گروه ژاپنی به سرپرستی «ساکاتو» فتح شد. از سوابق صعود تا قبل از کودتای سال 1357 خورشیدی در افغانستان اطلاعاتی در دست نیست، تا این که در سال 2004 یک تیم 12 نفره بین المللی به نوشاخ صعود کردند و طبق آخرین آمار در سال های اخیر یک تیم 2 نفره ایرانی به همراه دوستان افغانستانی خود توانستند یک صعود زمستانی را تجربه کنند.

کوه های یخچالی افغانستان

کوه های یخچالی از دیگر جاذبه های افغانستان محسوب می شود، که اکثر این کوه ها در شمال شرقی افغانستان قرار دارند. خط برف در این نقاط از ارتفاع 5000 متر نیز عبور می کند. طبق تحقیقات عظیمی، کارشناس جغرافیای افغانستان، در قسمت شرق هندوکش در مجرای فوقانی رودهای «پنجشیر»، یخچال های بزرگی با اشکال عجیب و غریب مشاهده می شود.

همچنین یک سلسله یخچال در مرز جنوبی «واخان» در امتداد سلسله کوه هایی که رود «پنج» را از سمت جنوب احاطه کردند تا ارتفاع 6000 متر قرار گرفتند و یک یخچال بزرگ نیز بالای سلسله کوه واخان قرار دارد. در قسمت غربی هندوکش به خصوص در کوه های شمالی آن، تعداد زیادی فرورفتگی مربوط به دریاچه های یخچالی مشاهده می شود.

اهمیت کوه های افغانستان

اهمیت یخچال های افغانستان در این است که بسیاری از رودخانه های شمال شرقی این کشور را تغذیه می کنند. ذوب شدید یخچال ها در «بدخشان» و کوه هندوکش همراه با سرازیر شدن سیلاب ها و طغیان رودخانه ها بوده و در بسیاری از مناطق برفی، لغزش یخچال ها نیز به وقوع می پیوندد.

در آینده درباره «کوه سالنگ افغانستان»، «کوه های افغانستان pdf»، «عکس کوه های افغانستان»، «نقشه کوه های افغانستان»، «کوه سلیمان در افغانستان»، «مقاله درباره کوه های افغانستان»، «اهمیت اقتصادی کوه های افغانستان»، «کوه های هندوکش در کدام کشور است؟» نیز مطالب جداگانه ای خواهیم نوشت.

9 واقعیت جالب در مورد کبک کانادا

یکی از استان های خاص و فوق العاده جذاب این کشور، استان فرانسوی زبان کبک است. در ادامه می خواهیم شما را با برخی از واقعیت های شنیدنی و جالب و شهرهای معروف و بزرگ این ایالت مشهور آشنا کنیم.

کانادا یکی از محبوب ترین کشورهای دنیا در میان بسیاری از گردشگران و علاقه مندان به دیدن مکان ها و فرهنگ های جدید است؛ کشوری که در هر بخشش یک فرهنگ، آب و هوای متفاوت و تاریخی شنیدنی را ارائه می دهد. به همین خاطر است که بسیاری از افراد سفرهای متعددی به این کشور را برای خودشان ترتیب می دهند تا بتوانند از استان ها، شهرها و پارک های ملی معروف این کشور دیدن کنند.

آمریکا زمانی به کبک حمله کرده است

در ۲۶ اکتبر سال ۱۸۱۳ و در دوره جنگ ۱۸۱۲، آمریکا به استان کبک حمله کرد. با این که بیشتر از ۴۰۰۰ آمریکایی تلاش کردند مونترال را تصرف کنند، اما با مقاومت حدود ۱۶۳۰ سرباز کانادایی فرانسوی متوقف شدند. اگر آمریکایی ها در این حمله موفق می شدند، مطمئنا تمام تاریخ آمریکای شمالی با آن چه که امروز می دانیم متفاوت می بود و کانادا به آن شکلی که ما آن را می شناسیم دیگر وجود نداشت.

کبک قدیمی ترین خبرنامه انگلیسی زبان قاره آمریکای شمالی را دارد

با این که کبک کانادا، استانی فرانسوی زبان است، با این حال شهر کبک منزلگاه یکی از قدیمی ترین خبرنامه های انگلیسی زبان این قاره یعنی هفته نامه تلگرام کبک است. این هفته نامه در سال ۱۷۶۴ تأسیس شده و حالا به عنوان یکی از قدیمی ترین خبرنامه های باقی مانده در کانادا به حساب می آید.

از نظر مساحت کبک یکی از بزرگ ترین استان های کانادا است

با داشتن بیشتر از ۱.۵ میلیون کیلومتر مربع مساحت، کبک تقریبا ۵۰ درصد بزرگ تر از استان انتاریو و تنها کمی کوچک تر از آلاسکا است. شاید به اندازه منطقه کانادایی نوناووت (با مساحت حدود ۲ میلیون کیلومتر مربع) بزرگ نباشد، اما نوناووت در واقع جز استان های کانادا به حساب نمی آید و در نتیجه استان کبک عنوان بزرگ ترین استان این کشور را بدون رقیب از آن خود می کند.

کوه های آپالاچیان از میان کبک عبور می کنند

رشته کوه های آپالاچیان از مرز آمریکا و کانادا عبور می کنند و به استان کبک می رسند. اما راه شان به همین جا هم ختم نشده و با عبور از این استان به نیوفاندلند و لابرادور می رسند. در واقع رشته کوه آپالاچیان حدود ۳۲۰۰ کیلومتر در امتداد کشور کانادا امتداد پیدا کرده اند.

۳۰ سال طول کشید تا کبک هزینه المپیک ۱۹۷۶ را بازپرداخت کند

المپیک سال ۱۹۷۶ در مونترال برگزار شد. برگزاری این بازی ها باعث شد این استان برای تأمین هزینه ها متحمل بدهکاری های فراوانی شود. در نهایت پرداخت بدهی های بازی های المپیک تا سال ۲۰۰۶ زمان برد، یک دوره زمانی طولانی و طاقت فرسای ۳۰ ساله بعد از پایان بازی ها.

استادیوم المپیک مونترال یکی از بزرگ ترین برج های شیب دار در تمام جهان است

شاید اگر در مورد استادیوم المپیک بدانید، بتوانید حدس بزنید این همه بدهی از کجا ناشی شده اند. برای بازی های المپیک ۱۹۷۶ یکی از خاص ترین و جالب توجه ترین استادیوم های جهان (حداقل در زمان خودش) ساخته شد. برج این استادیوم که گنبد و سقف آن را نگه می دارد، با داشتن ۱۷۵ متر طول بلندترین برج شیب دار در تمام جهان است. ساخت این بنا بیشتر از ۱.۶ میلیون دلار هزینه داشت و در واقع برای بازی های آن سال تکمیل نشد. درخواست های متعددی برای خراب کردن این استادیوم داده شده است، چرا که این سازه مشکلات ساختمانی فراوانی دارد؛ با این وجود این استادیوم بر روی خط مترو قرار دارد، در نتیجه خراب کردن آن ۷۰۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

کانادایی های مونترال یکی از قدیمی ترین تیم های تاریخ NHL هستند

تیم کانادینز یکی از اولین تیم های حاضر در اتحادیه ملی هاکی کانادا در سال ۱۹۰۹ بوده است. نام مستعار این تیم، هم در زبان انگلیسی هم در زبان فرانسوی هابز است. این تیم ۲۴ بار جام استنلی را از آن خود کرده است. این تیم همچنین اولین تیم در تاریخ NHL بود که توانست ۳۰۰۰ بازی برد داشته باشد. بیش ترین تعداد قهرمانی های جام استنلی این تیم در دهه های ۵۰ و ۶۰ میلادی اتفاق افتاده اند، زمانی که آن ها ستاره های واقعی و تیمی فوق العاده قدرتمند داشتند. البته در سال های بعد آن ها تمام ابهت خود را از دست ندادند و در فصل ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ هم این جام را دوباره از آن خود کردند.

مونترال دومین شهر بزرگ در کانادا است

منطقه شهری بزرگ مونترال منزلگاه بیشتر از ۴ میلیون نفر است، شامل نیمی از جمعیت استان کبک. شما با شهری چند فرهنگی و پر جنب و جوش طرف هستید. مونترال همچنین پایتخت اقتصادی کبک است؛ جایی که برخی از بزرگ ترین شرکت های بین المللی در این کشور و همچنین مهم ترین صنایع کانادا در آن فعالیت می کنند. حوزه های علوم هوایی، علوم زیستی و تکنولوژی اطلاعات بیشترین شاغلان را در خود دارند.

شهر کبک پایتخت سیاسی استان کبک است

این شهر هم مانند مونترال، هر سال میزبان تعداد زیادی تازه وارد از نقاط مختلف جهان است. منطقه مرکزی این شهر حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. بسیاری از کسانی که در شهر کبک کار می کنند، منطقه حومه شهری و دهکده های کوچک اطراف شهر را برای زندگی انتخاب کرده اند، به این شکل بهترین های هر دو سبک زندگی را تجربه می کنند. به عنوان پایتخت استانی، این شهر کارمندان دولتی فراوانی دارد، به علاوه تعداد زیادی دانشگاه و کالج سطح برتر. صنعت گردشگری نیز یکی از اصلی ترین صنایع درآمدزا برای این شهر است، جایی که گردشگران می توانند از تاریخ و طبیعت زیبای این شهر لذت ببرند.

نکات ایمنی در سفرهای بین المللی

در این نوشته با برخی از نکات ایمنی که در سفرهای بین المللی (سفرهای خارجی) آن ها را تجربه کرده ام، آشنا خواهید شد.

هنگامی که به یک سفر بین المللی می روید، موارد بسیاری هستند که می توانند حتی از خود سفر برایتان هیجان انگیزتر باشند. وقتی از کشور خارج می شوید با فرهنگ های زیبای سراسر جهان مواجه می شوید. با این وجود بسیاری از افراد از ترس خطرناک بودن سفرهای بین المللی جوانب احتیاط را رعایت می کنند.

در اکثر موارد، سفر در سراسر جهان بسیار ایمن است. با این حال رعایت برخی اقدامات ایمنی باعث می شوند تا از سفر خود نهایت لذت را ببرید. در این نوشته با من همراه باشید تا با برخی از نکات ایمنی که در سفرهای بین المللی آن ها را تجربه کرده ام، آشنا شوید.

انجام چکاپ پزشکی و واکسن

یکی از مهم ترین نکات ایمنی قبل از شروع سفرهای بین المللی، چکاپ پزشکی است. همواره قبل از سفرهای خارجی از سلامت جسمی خود اطمینان حاصل کنید و در جریان مشکلات بهداشتی کشوری که قصد سفر به آن را دارید، قرار بگیرید. قبل از سفر به بسیاری از کشورهای خارجی حتما باید واکسن بزنید، بنابراین از اطلاعات واکسیناسیون و تزریق واکسن پیش از سفر اطمینان حاصل کنید.

پشتیبان گیری الکترونیکی از مدارک

سفر به خارج از کشور بدون مدارک شخصی و هویتی امکانپذیر نیست. قبل از عزیمت به سفر، از اطلاعات واکسیناسیون، برنامه سفر، کارت بیمه پزشکی، گذرنامه، بلیط هواپیما، بیمه سفر و ویزا پشتیبان الکترونیکی تهیه کنید. این فایل را برای خود ایمیل کنید و در صندوق ورودی ایمیل نگه دارید و یا به حافظه گوشی تان انقال دهید. رعایت این نکته ایمنی در سفرهای بین المللی باعث می شود تا در صورت از بین رفتن یا آسیب رسیدن مدارک، از طریق اطلاعات تلفن هوشمند خود به آن ها دسترسی داشته باشید.

بیمه مناسب داشته باشید

اغلب افراد گمان می کنند که حادثه برای آن ها اتفاق نمی افتد و در نتیجه برای سفر خارجی نیاز به بیمه مسافرتی ندارند. بیمه درمانی شما ممکن است برخی از پوشش های بین المللی را برای شما فراهم کند، اما این احتمال هم وجود دارد که در صورت حضور در یک کشور بیگانه، بیماری زمینه ای، آسیب دیدگی یا فوت را به طور کامل تحت پوشش قرار ندهد. حتی دارایی هایتان را هم باید از اتفاقاتی که ممکن است دلایلی بسیار ساده داشته باشند مصون نگه دارید و آن ها را بیمه کنید. قبل از عزیمت برای سفر خارجی مطمئن شوید که همسفران و کلیه مواردی که در این سفر همراه خود دارید، به درستی و با پوشش کامل بیمه شده اند.

همه وسایل تان را با هم حمل نکنید

اگر عادت دارید پول نقد، کارت های اعتباری، شناسنامه و چک های مسافرتی را در کیف پول خود نگه می دارید، در این باره تجدید نظر کنید و بهتر است از این کار اجتناب کنید. هنگام گشت و گذار در شهر، هر گونه پول، کارت اعتباری، شناسنامه و چک هایی را که به کار شما نمی آیند، در صندوق امانات اتاق هتل بگذارید و درب آن را قفل کنید. اقلام پولی و شناسایی که باید به همراه داشته باشید را به صورت جداگانه با خود حمل کنید و همه را در یک کیف قرار ندهید. با رعایت این نکته در سفرهای بین المللی، در صورت سرقت کیف پول خود، می توانید بخشی از پول و مدارک تان را از دسسفرترس سارقان دور نگه دارید.

وسایل تان جلوی جلوی چشم تان باشد

در طول سفر امکان دارد توجه تان به اطراف و جاهای دیدنی شهر جلب شود، لذا بهتر است که کیف، چمدان یا ساک تان را در کنار خود نگه دارید و یا جلوی پاهای خود زیر میز بگذارید و بندهای آن را به دور پایتان بپیچید.

اشیا گرانقیمت خود را در هتل بگذارید

جواهرات و دوربین عکاسی، ممکن است برای برخی وسوسه انگیز باشد، لذا از نمایش آن ها اجتناب کنید! اگر با پوشیدن لباس های مختلف و انواع جواهرات گرانقیمت، شروع به گشت و گذار در شهر کنید، به سارقان اعلام می کنید که هدفی مناسب برایشان هستید. سعی کنید ساده و متناسب با مکانی که از آن بازدید می کنید لباس بپوشید و دوربین خود را نیز در مواردی که از آن استفاده نمی کنید مخفی کنید.

جیب پشتی ممنوع!

جیب بری در اغلب مناطق دنیا رایج است و جیب برها در کمین گردشگران نشسته اند. لذا وسایل ضروری و اشیاء گرانبها از جمله کیف پول، کیف پول کوچک، کلیدهای اتاق و … را در جیب پشت خود قرار ندهید.

هنگام ترک مکانی، اطراف خود را چک کنید

رعایت این نکته به شما کمک می کند تا وسایل تان را جا نگذارید و اگر بند کیف خود را دور پایتان بپیچید، هنگام بلند شدن از جایتان متوجه آن خواهید شد. اما بیشتر افراد وقتی می خواهند به مقصد بعدی بروند، اغلب وسایل شخصی خود را جا می گذارند. پس در جایی که نشسته بودید نگاهی بیندازید، تا مطمئن شوید وسایلی را که همراه تان دارید، فراموش نکنید.

با غریبه ها صحبت نکنید

حتما در طول سفر خارجی با مردم آن کشور مواجه شده و صحبت خواهید کرد. اصولا ملاقات با افراد جدید، بهترین بخش سفر و جذاب است. با این حال فریب افراد را نخورید و داستان زندگی یا اطلاعات شخصی خود را برای آن ها بازگو نکنید. به آنچه به فرزندان تان می گویید بیندیشید و خودتان هم به این توصیه ها پایبند باشید. با غریبه هایی که به نظر، افراد قابل اعتمادی نمی آیند صحبت نکنید، از آن ها غذا و نوشیدنی قبول نکنید و با آن ها جایی نروید، مگر اینکه با راهنمای تور خود هماهنگ کرده باشید.

به گدایان کمک نکنید

در هر کشوری مناطقی وجود دارند که مردم آن از فقر رنج می برند. بهتر است بدون هماهنگی با افراد آگاه و یا راهنمای تور خود، از این مناطق عبور نکنید و مهم تر اینکه به افراد نیازمند این مناطق کمک نکنید.

با سارقان درگیر نشوید

حتی اگر قربانی کلاهبرداری شدید، قهرمان بازی درنیاورید. به جای تلاش برای درگیر شدن با مجرم، وسایل خود را بدون مقاومت به او بدهید. کارت های اعتباری، شناسنامه و چک مسافرتی شما ارزش جراحت یا مرگ را ندارد. به سرعت وسایل خود را به سارق بدهید و به محض اینکه خود را از مهلکه نجات دادید، برای گزارش حادثه، خود را به نزدیک ترین کنسولگری کشورتان و یا مرجعی مناسب مثل پلیس برسانید.

استفاده از کارت اعتباری در کافی نت ممنوع

با ظهور اینترنت، مجرمان راهی جدید برای سرقت هویت پیدا کرده اند. کافی نت ها در میان گردشگران بسیار محبوب هستند. در حالی که با خوردن یک فنجان قهوه و با خیال راحت، در تلاش هستید تا آخرین جزئیات ماجراجویی خود را برای خانواده و دوستان تان ایمیل کنید، مجرمان در کمین شما نشسته اند و برای به دست آوردن اطلاعات کارت اعتباری شما، از رایانه های کافی نت استفاده می کنند، لذا هزینه استفاده از کافی نت را با پول نقد پرداخت کنید.

این نوشته با هدف دلسرد کردن شما از سفر نوشته نشده بلکه به منظور انتقال تجربیات و آگاه شدن شما مخاطبان گرامی به نگارش درآمده است. اگر موارد دیگری را تجربه کرده اید و یا به نظرتان مهم است، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا ما و دیگر خوانندگان نیز از تجربه شما استفاده کنیم.