اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

گرم ترین و سردترین نقاط زمین

در سال های اخیر میانگین دمای هوا کمی بیشتر شده و تأثیر آن حداقل در کشور ما و به خصوص در شهرهای بزرگ ملموس است. اما گرم ترین و سردترین نقاط زمین را می شناسید؟

تهران شهری بزرگ، آلوده و پر از ترافیک است. گرما در این روزها اوج گرفته ولی شاید برایتان جالب باشد که گرم ترین نقطه زمین در کشور خودمان است.

دشت لوت

خورشید تابان در آسمان روز می تابد و روزهای گرم تر در راه است. شب از خورشید خبری نیست اما گرمایش همچنان بیخ گوشمان است. گرمای بی سابقه در هند تاکنون جان حداقل 1000 نفر را گرفته و حتی آسفالت خیابان ها را هم در برخی نقاط ذوب کرده است. در نقطه ای دیگر از زمین اما مردم به دنبال لباس های گرم خود هستند تا مبادا دچار سرمای هوا شوند. به راستی که زمین زیبا است.

بالاترین دمای ثبت شده بر روی زمین 70.7 درجه سانتی گراد بوده که در دشت لوت به ثبت رسیده است. سردترین نقطه دنیا نیز در قطب جنوب ثبت شده است. پس از دشت لوت نیز کوه های فلامینگ ژین ژیانگ چین و دره مرگ از جمله گرم ترین نقاط زمین هستند. البته سردترین نقطه زمین در قطب جنوب جای تعجب چندانی ندارد. شهر ورخویانسک در کشور روسیه و در جمهوری یاقوتستان واقع شده است. این شهر دومین نقطه سرد بر روی زمین است.

کوه های فلامینگ

شهر یاکوتس در روسیه

در ادامه به صورت فهرست وار با گرم ترین و سردترین نقاط زمین آشنا شوید:

گرم ترین نقاط جهان

1. دشت لوت – ایران

دما: 70.7 درجه سانتی گراد
بالاترین دمای سطحی ثبت شده بر روی زمین

2. کوئینزلند – استرالیا

دما: 69.3 درجه سانتی گراد
بالاترین دمای ثبت شده در نیمکره جنوبی زمین

3. کوه های فلامینگ – چین

دما: 66.8 درجه سانتی گراد
بالاترین دمای ثبت شده در یک رشته کوه

4. غارهای بلوری – مکزیک

دما: 58 درجه سانتی گراد
گرم ترین غار جهان

5. العزیزیه – لیبی

دما: 57.8 درجه سانتی گراد

6. دره مرگ – کالیفرنیا

دما: 56.7 درجه سانتی گراد

7. قبلی – تونس

دما: 55 درجه سانتی گراد

8. دریاچه فراینگ پن – نیوزلند

دما: 50 تا 60 درجه سانتی گراد
دریاچه ماهی تابه گرم ترین دریاچه جهان

سردترین نقاط جهان

1.قطب جنوب

دما: منفی 89.2 درجه سانتی گراد
ایستگاه وستوک
پایین ترین دمای ثبت شده تاکنون

2. ورخویانسک – روسیه

دما: منفی 72 درجه سانتی گراد
این شهر به دنبال لقب خاصی است: قطب سرما

3. اویمیاکون – سیبری روسیه

دما: منفی 67.7 درجه سانتی گراد
این شهر هم به دنبال لقب خاصی است: «قطب سرما»

4. گرینلند

دما: منفی 66.1 درجه سانتی گراد
پایین ترین دمای ثبت شده در نیمکره غربی زمین

5. یاکوتسک – روسیه

دما: منفی 64.5 درجه سانتی گراد
پایین ترین دمای ثبت شده در یک شهر بزرگ

6. کوه مک کینلی – آلاسکا، ایالات متحده

دما: منفی 40 درجه سانتی گراد
سردترین کوه جهان

7. اولان باتور – مغولستان

دما: منفی 40 درجه سانتی گراد
سردترین پایتخت جهان

طولانی ترین سفرهای جهان

سفرهای طولانی همیشه ملال آور است، مخصوصا اگر آن سفر جذابیتی هم برای شما نداشته باشد. گاهی اوقات هرچند مجبوریم تن به این سفرهای طولانی دهیم.
 

 


 سفرهای درون مرزی را شاید در اکثر موارد نتوان جزو سفرهای طولانی مدت دانست چرا که همیشه جایگزینی برای آن سفر وجود دارد. مثلا اگر سفری 12 ساعت طول می کشد با تعویض وسیله نقلیه و یا استفاده از هواپیما می توان مدت آن را کمتر کرد، اما در برخی موارد چنین کاری تقریبا شدنی نیست چرا که فاصله بسیار طولانی است.

سولار ایمپالس یا نبض خورشیدی پروژه ای است که قصد دارد جهان را دور بزند و البته تنها سوخت آن انرژی خورشید است. این پروژه هنوز در ابتدای کار خود قرار دارد و هنوز مسافری را حمل نمی کند. سولار ایمپالس 2 نام دومین نمونه این پروژه است. در ادامه با 9 سفر طولانی آشنا خواهید شد.

طولانی ترین سفر برنامه ریزی شده هوایی

در سپتامبر گذشته رکوردی جدید ثبت شد: طولانی ترین سفر بدون توقف هواپیمای مسافربری. هواپیمایی کانتاس پرواز 13,803 کیلومتری بین دالاس/فورت ورث و سیدنی را شش بار در هفته در برنامه خود جای داده است. اگر با یک ایرباس A380 (مجهزترین هواپیمای مسافربری جهان) این مسیر را پرواز کنیم 17 ساعت طول خواهد کشید.

طولانی ترین تله کابین

این تله کابین در سال 1943 افتتاح شد. این مسیر 96 کیلومتری دو شهر کریستیبرگ و بولیدن در سوئد را به هم متصل می کنند. هدف از ساخت آن حمل سنگ آهک بود و در آن زمان تنها 12 کیلومتر طول داشت، اما حالا یکی از جاذبه های گردشگری این کشور است. دو ساعت طول می کشد تا به مقصد برسید و در نهایت باید با اتوبوس به مبدا خود برگردید.

طولانی ترین سفر در کانال آبی

قدمت کانال آبی بزرگ چین به قرن پنج قبل از میلاد برمی گردد. این کانال آبی بزرگ ترین کانال آبی جهان بوده و 1770 کیلومتر طول دارد، اما تنها 805 کیلومتر آن قابل استفاده برای کشتیرانى است.

طولانی ترین سفر در آب های انگلستان

اگر از بالاترین نقطه انگلستان در تویت فیلد به جنوبی ترین نقطه آن در ساری بروید در حقیقت طولانی ترین مسیر آبی انگلستان را پیموده اید. سه هفته طول خواهد کشید که با سرعت 6.5 کیلومتر در ساعت این مسیر 621 کیلومتری را طی کنید.

طولانی ترین مسیر دوچرخه سواری

بر اساس کتاب گینس، مسافت 5,942 کیلومتری مسیر دوچرخه سواری دریای شمال که در امتداد سواحل دریای شمال و در هفت کشور قرار دارد، طولانی ترین مسیر برای دوچرخه سواری است.

طولانی ترین مسیر دوچرخه سواری در بریتانیا

نکته مهم این است که در این مسیر هیچ گونه خودرویی تردد ندارد. این جاده ى کنار آبراه در ولز قرار دارد از برکن بیکنز شروع شده و از کنار رود و مزارع و روستاهایی عبور می کند. این جاده تقریبا 63 کیلومتر مسافت دارد.

طولانی ترین سفر فری (فرابر)

سفر دریایی کوتاه همیشه ضروری است. در ایران نیز لنج ها و فری ها به صورت مرتب بین جزایر خلیج فارس و شهرهای حاشیه آن در حرکت هستند. اما طولانی ترین مسافت طی شده با فری در کدام کشور قرار دارد؟ یک مسیر آبی بین برگن و کرکنس در نروژ وجود دارد که طول آن 2,414 کیلومتر است. پیمودن این مسیر به طور معمول 12 ساعت زمان می برد.

طولانی ترین سفر با قطار

سال گذشته یک قطار باربری رکورد طولانی ترین مسافت را به نام خود ثبت کرد. این قطار باربری مسافت 13,053 کیلومتری از چین حرکت کرد و به اسپانیا رسید. با این حال، بیشترین مسافت که یک قطار مسافربری تاکنون توانسته به نام خود ثبت کند مسافت 10,174 کیلومتری مسکو تا پیونگ یانگ است. این قطار دو بار در ماه حرکت کرده و سفرش هر بار 9 شب طول می کشد. گردشگران باید در فاصله 861 کیلومتری پیونگ یانگ یعنی در تومانگانگ از قطار پیاده شوند.

طولانی ترین زیپ لاین

برای سنجش زیپ لاین ها چندین عامل در نظر گرفته می شود: ارتفاع از زمین، زاویه عمودی، سرعت و مواردی دیگر. هر روز یکی از زیپ لاین ها در گوشه ای از دنیا افتتاح می شود، اما طولانی ترین زیپ لاینی که در جهان افتتاح شده در مکزیک قرار دارد و طول آن 2.57 کیلومتر است. ارتفاع این زیپ لاین 442 متر است.

طولانی ترین رودخانه های جهان



وجود آبراهه های مختلف در شهرها و کشورها، پررنگ ترین نشانه حیات است و وجودشان به هر منطقه ای سبزی و رونق می بخشد.

  


 

رودخانه نیل - آفریقا

این رود که عنوان طویل ترین رودخانه جهان را گرفته با 6 هزار و 650 کیلومتر طول، از یازده کشور مختلف عبور می کند؛ سودان، سودان جنوبی، بروندی، رواندا، کنگو کینشاسا، تانزانیا، کنیا، اتیوپی، اریتره، اوگاندا و مصر از جمله کشورهای میزبان این رود زیبا و طویل هستند.


رودخانه آمازون - آمریکای جنوبی


پرآب ترین رودخانه دنیا که عنوان طویل ترین رود قاره آمریکا را گرفته است، 6 هزار و 400 کیلومتر طول دارد. این رودخانه طویل از هفت کشور برزیل، پرو، بولیوی، کلمبیا، اکوادور، ونزوئلا و گویان در آمریکای جنوبی عبور می کند و عرض آن در برخی نقاط به 10 کیلومتر می رسد.


رودخانه یانگ تسه - چین


این رود، عنوان طولانی ترین رودخانه آسیا و سومین رودخانه طولانی جهان را با 6 هزار و 300 کیلومتر طول، از آن خود کرده است. به طور سنتی این رودخانه را مرز شمال و جنوب چین می دانند و همچنین سد سه دره، بزرگ ترین سد جهان، روی این رودخانه ساخته شده است.


رودخانه می سی سی پی - آمریکای شمالی


این رود با 6 هزار و 275 کیلومتر طول، در رده چهارمین رودخانه های طویل جهان قرار گرفته است و سرچشمه آن از ایالت مینه سوتا آغاز می شود. 5/98 درصد از این رود بسیار عظیم قبل از این که راهش را به داخل خلیج مکزیک پیدا کند، در آمریکا واقع شده است.


رودخانه ینیسى - روسیه-مغولستان


این رود آسیایی با 5 هزار و 539 کیلومتر طول، از شمال مغولستان سرچشمه می گیرد و با گذر از سیبری در روسیه به اقیانوس منجمد شمالی می ریزد. این رود زیبا که پنجمین رود جهان از نظر طول است، از شرق کوه های سایان آغاز می شود.


رودخانه زرد - چین


این رودخانه آسیایی از کوه های بایان هار چین شروع می شود و 5 هزار و 464 کیلومتر طول دارد و در پایان به دریای بوهایی می ریزد.

هم چنین این رودخانه بعد از یانگ تسه عنوان دومین رود طویل آسیا را نیز گرفته است


خطرناک‌ترین مسیر پیاده‌روی جهان

پیاده روی تفریحِ مفرّحی است؛ به ویژه اگر مسیر عبورتان از میان سرسبزی طبیعت بگذرد. اما همه‌ی مسیرها هم امنیت این فعالیت مفید را تضمین نمی‌کنند. گاهی خطر در هر گوشه و کنار آنها به کمین نشسته و کم‌ترین بی احتیاطی فاجعه می‌آفریند. این بار همراه شما، در مسیری خطرناک قدم خواهیم گذارد.
10-Piyade ravi[Nayabfun.com]
 


 گردشگاه و منطقه‌ی مورد علاقه کوهنوردانی از سراسر جهان به شمار می‌آید. این گردشگاه و مسیرعبور اندکی ترسناک و تماشایی آن که پیش‌تر به عنوان خطرناک‌ترین گردشگاه جهان اعلام شده بود، اکنون به لطف تغییرات و ایمن سازی دقیق و کامل صورت گرفته توسط مقامات اسپانیایی، به عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور شناخته می‌شود..

 

01-Piyade ravi[Nayabfun.com]

این گردشگاهِ بدنامِ سابق که در جنوب اسپانیا واقع شده است، هفته‌ها پس از اتمام عملیات ایمن سازی، مجدداً بازگشایی شد. عملیاتی که به امنیت بیشتر گردشگران و کوهنوردان منجر شده است.

02-Piyade ravi[Nayabfun.com]

به محض اعلام بازگشایی، گردشگران مشتاق به سرعت بلیط‌های رایگان بازدید از این منطقه‌ی گردشگری زیبا را به دست آورده و با اشتیاقی فراوان به این بازدید مهیج روی خوش نشان دادند. راه پیمایی و گردشی به یادماندنی در میان مسیری از جنس سنگ و چوب که آدرنالین خون را به سرعت بالا می‌برد.

03-Piyade ravi[Nayabfun.com]

El Caminito del Rey“، در شمار مناطق افسانه‌ای و جذاب برای عاشقان ماجراجویی و ترس است. گذرگاه و مسیری پرفراز و نشیب که در امتداد دره‌ای تنگ و بر فراز رودخانه‌ای آرام پیچ و تاب خورده و رهروان و بازدید کنندگان خود را به سفری جادویی و البته ترسناک می‌برد.

08-Piyade ravi[Nayabfun.com]

هر چند شاید اکنون بعد از این مرمت و بازسازی، پیمودن این مسیر اندکی باعث دلسردی و ناامیدی عاشقان آدرنالین شود، چرا که حال به جای مسیری صرفاً خطرناک، وارد گذرگاهی زیبا می‌شوند که چشم انداز آن بدیع و مسحور کننده است.

09-Piyade ravi[Nayabfun.com]

کمیته‌های محلی و منطقه‌ای مسئولیت این عملیات پرخرج و البته لازم را برعهده داشتند که مبلغی در حدود ۴ میلیون پاوند (معادل ۵٫۵ میلیون یورو) خرج برداشته است.

جذابیت و زیبایی نقاط گردشگری و مناظر شگرف ایالت مالاگا (Malaga) در اسپانیا، به لطف این گردشگاه جلوه‌ای دیگر یافته است.

11-Piyade ravi[Nayabfun.com]

تخمین زده می‌شود که روزانه در حدود ۶۰۰ بازدید کننده این مسیر را طی می‌کنند، یعنی چیزی حدود ۵۰ نفر در هر سی دقیقه.

12-Piyade ravi[Nayabfun.com]

در بسیاری از بخش‌ها، مسیر قدیمی به دست فراموشی سپرده شده و مسیری جدید و ایمن، سلامت گردشگران را به بهترین وجه ممکن تأمین می‌نماید.

13-Piyade ravi[Nayabfun.com]

هم اکنون به طور میانگین بین ۴ تا ۵ ساعت زمان لازم است تا بازدید کنندگان، تمام مسیر ۴ مایلی این گردشگاه را طی کنند که ۶ روز هفته، پذیرای علاقمندانی از سرتاسر جهان می‌باشد.

04-Piyade ravi[Nayabfun.com]

10-Piyade ravi[Nayabfun.com]

همان گونه که پیش‌تر اشاره شد، این گذرگاه در ارتفاع ۳۳ پایی رودخانه‌ی “Gualdalhurce” ساخته شده است. مسیر بتنی اولیه بسیار نا امن بوده و مملو ازحفره و خرابی‌های متعدد بود. اما اکنون با مسیری ایمن و شبکه‌ای از نرده‌های فلزی، می‌توان با خیالی آسوده به جای ترس از گام برداشتن، به مناظر دور و اطراف نگریسته و از زیبایی‌های طبیعت و کوهستان لذت برد.

05-Piyade ravi[Nayabfun.com]

این مسیر که صد سال قدمت دارد، در ابتدا برای تسهیل رفت و آمد کارگران نیروگاه‌های برقی که در آن حوالی واقع شده بودند، ساخته شد. در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ و به دنبال کشته شدن ۵ بازدید کننده، این گردش‌گاه به دلایل ایمنی بسته شد. هر چند هیچ چیز نمی‌توانست مانع ماجراجویانی شود که برای قدری هیجان بیشتر، جان خود را در معرض خطر قرار داده و حتی به جریمه‌ی ۵ هزار پوندی تعدی و ورود غیر مجاز، وقعی نمی‌نهادند. اما خوشبختانه مقامات رسمی آندلسی و مالاگایی، با بازسازی آن، به تمامی نگرانی‌ها و خطراتی که افراد را تهدید می‌کرد، پایان دادند. 

چقدر پروتئین برای تقویت ماهیچه ها نیاز است؟

برخلاف باور عمومی ، مصرف پروتئین بیش از حد نیاز بدن باعث تقویت ماهیچه ها نمی شود، بلکه باید میزان مصرف مورد نیاز هر کسی از پروتئین مشخص شود.

 کارل در فکر حجیم کردن ماهیچه هایش بود . یکی از دوستانش به او پیشنهاد کرد رژیم غذایی پروتئینی استفاده کند. صبحانه تخم مرغ، ناهار و شام و میان وعده های غذایی هم از گوشت استفاده کند. اما آیا حدود 200 تا 225 گرم پروتئین در روز که میزان 28 درصد از کل کالری مورد نیاز(3000) بدن کارل می باشد، می تواند یک رژیم غذایی مناسب باشد؟ 

بعضی از مردم به واقع متوجه نیستند که میزان مقاومت بدن با مصرف هم زمان پروتئین و کربوهیدراتها بالا می رود، نه با مصرف بیش از اندازه پروتئین به تنهایی. اگر شما پروتئین به تنهایی و به میزان بیش از نیاز بدن مصرف کنید در واقع فقط انرژی اولیه بدنتان بالا می رود و در بعضی افراد هم این انرژی تبدیل به چربی شده و باعث چاقی می شود. 

روشهای مناسب تغذیه برای ورزشکاران که شامل پروتئین خالص نباشد، این فایده ها را دارد: 

بافت ماهیچه ها را ترمیم کرده و می سازد. 

رشد موها و ناخنها. 

تولید هورمون. 

تقویت سیستم ایمنی. 

جایگزین تازه برای سلولهای خونی . 

واقعاً چقدر پروتئین نیاز دارید؟ 
ورزشکاران تنها به میزان بسیار جزیی پروتئین بیشتر از مردم عادی نیاز دارند. اگر شما به اندازه متعادل در رژیم غذایی خود از پروتئین استفاده می کنید، میزان سوخت و ساز بدنتان نیز متعادل خواهد بود. 

فقط کافی است که در موارد زیر بدن را تقویت کنید: 
ترمیم ماهیچه هایی که در اثر تمرین و تعلیم زیاد آسیب دیده اند. 

ذخیره مقداری انرژی برای تمرین و فعالیت بدنی. 

کمک به ساخت بافتهای تازه برای ماهیچه ها. 

در حقیقت، بیشتر ورزشکاران بیش از حد نیاز بدن پروتئین مصرف می کنند. 
مثلاً کارل که یک ورزشکار 170پوندی می باشد، به نظر می رسد که به دنبال افزایش حجم ماهیچه هایش است. بدون در نظر گرفتن پروتئین خالص ، رژیم غذایی روزانه به اندازه 110تا 125 گرم پروتئین وارد بدن این شخص می شود. که در واقع معادل 70 تا 80 گرم پروتئین مورد نیاز بدن شخص می باشد. که در واقع اندازه مورد نیاز بدن نیز درهمین حد است. 

دانشکده پزشکی ورزشی آمریکا و موسسه تغذیه ، رهنمودهایی را در زمینه دریافت پروتئین به اندازه نیاز بدن ( البته افراد با شرایط خاص میزان نیازشان متغیر می باشد)، ارائه نموده است: 

افراد مختلف میزان پروتئین مورد نیاز روزانه 

افراد بالغ بدون تحرک 40 گرم 

افراد بالغ کم تحرک 50 تا 70گرم 

ورزشکاران استقامتی 60 تا 70 گرم 

ورزشکار نوجوان ( در حال رشد) 70 تا 90 گرم 

ورزشکاران بدنساز 70 تا 80 گرم 

میزان پروتئین را به گرم بدانید 

حدود 4 اونس (هر اونس معادل 283 گرم) گوشت قرمز یا مرغ یا ماهی ، 28 گرم پروتئین دارد. با استفاده 2 بار در روز از این مقدار گوشت به میزان 50 گرم پروتئین ( بدون در نظر گرفتن دیگر مواد دریافتی) وارد بدن می شود. 

مواد غذایی پروتئین موجود( به گرم) 

1 اونس(هر اونسمعادل 283 گرم) گوشت قرمز،مرغ،ماهی 7 گرم 

1فنجان شیر یا ماست 8 گرم 

1 اونس پنیر 7 گرم 

5/0 فنجان حبوبات 8 گرم 

1 برش نان 2-3 گرم 

5/0 فنجان پاستا یا برنج 3 گرم 

5/0 فنجان غلات 3 گرم 

8 اونس سیب زمینی پخته 8 گرم 

1 اونس آجیل 5 گرم 

1 ملاقه پروتئین مایع 20 گرم 

و اما کربوهیدراتها 

ورزشکاران لاغر اندامی که خواهان پر شدن و عضلانی شدن هیکل خود هستند، باید روزانه 300 تا 500 کالری اضافی دریافت کنند. مصرف پروتئین ها باید تا حدی باشد، که نیاز بدن را تامین کند. کالری اضافی مورد نیاز، باید از راه مصرف کربوهیدرات ها تامین شود. 
به طور کلی وقتی صحبت از بدن سازی به میان می آید، شایعات بدی در مورد مصرف کربوهیدرات ها شنیده می شود. ولی حقیقت این است که کربوهیدرات ها هم برای ورزش های و نرمش های ایروبیک (تنفسی) مورد نیاز هستند، و هم برای فعالیت های ورزشی سنگین و بدن سازی. برخلاف پروتئین ها و چربی ها، کربوهیدرات ها بهترین منبع انرژی برای بدن سازان هستند. 

کربوهیدراتها درون ماهیچه ها برای تولید انرژی ذخیره شده اند. اگر قصد کاهش وزن داشته باشید، بدون وجود مواد کربوهیدراتی در ماهیچه ها این امکان وجود ندارد. 

مرکزیت اصلی غذاها در مورد کربوهیدرتها، شامل حبوبات، غلات، آرد جو دوسر، سیب زمینی شیرین، برنج قهوه ای و سبزیجات می باشد. استفاده از این مواد غذایی می تواند دوسوم بشقاب شما را پر کند. 

از پروتئینهای بی چربی و سبک به عنوان مکمل در ماده غذایی خود استفاده کنید. مثل ماهی، مرغ، گوشت بی چربی، تخم مرغ، پنیر کم چرب. 

سعی کنید از روغنها و چربیهای مفید استفاده کنید. آووکادو، آجیل و خشکبار، ماهی روغن دار، زیتون، روغن کانولا، گزینه های خوبی هستند. 

پروتئین پودری مثل آب پنیر، کشک، سویا . می توان در رژیم غذایی به اندازه مورد نیاز بدن از آنها استفاده کرد.