اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

آموزش تکنیک کمربند (Abseiling) در صخره نوردی


تکنیک کمربند


هنگامی که یک صخره بیش از حد شیب دار است و بدون وسایل کمکی و محافظتی نمی توان از آن پایین آمد ، صخره نوردان برای پایین آمدن از آن از تکنیک  “کمربند” استفاده می کنند.

صخره نوردان در سرتاسر جهان از تکنیک های متفاوتی برای صخره نوردی استفاده می کنند. تکنیک “کمربند” به شما کمک می کند در شرایط سخت و دشوار با استفاده از وسایل و ابزار خاص از صخره پایین بیایید. کلمه ی “Abseiling” از کلمه ی آلمانی “Abseilen” گرفته شده است که به معنای پایین آمدن از طناب است. این تکنیک در کشور های مختلف نام های متفاوتی دارد برای مثال در آمریکا به آن (Rap Jumping) ، در انگلیس به آن (Abbing) و در استرالیا به آن (Seiling) می گویند.

این تکنیک اولین بار توسط “جین استریل چارلوت” ابداع شد. وی یک راهنمای کوه نوردی بود که در سال ۱۸۷۶ ، زمانی که سعی می کرد از کوه “پتی درو” بالا برود این تکنیک را طراحی کرد. وی در سال ۱۸۷۹ به همراه دو نفر دیگر توانست به قله ی کوه صعود کند. آقای “چارلوت” در هنگام صعود به آن قله این تکنیک را تکمیل کرد.

تکنیک کمربند


راه ها و ابزار های  متفاوتی وجود دارند که یک صخره نورد می تواند از آن ها هنگام انجام این تکنیک استفاده کند. به یاد داشته باشید که کلاه مهمترین وسیله ی محافظتی شما است. کلاه می تواند از سر شما در مقابل سنگ های در حال سقوط محافظت کند. از دستکش برای محافظت از دستان در مقابل طناب استفاده می شود. طنابی که از آن برای انجام این تکنیک استفاده می شود از طناب چند رشته ساخته شده است. این طناب ، یک طناب محکم و در عین حال راحت است که مانند کمربند دور صخره نورد بسته می شود و از آن محافظت می کند. در هنگام کوه نوردی شما به یک جفت کفش یا چکمه ی محکم نیاز دارید تا هنگامی که روی سطوح ناهموار و یا مرطوب پا می گذارید بتوانید تعادل خود را حفظ کنید.

دلایل زیادی وجود دارد که افراد از این تکنیک استفاده می کنند. یکی از دلایل مهم استفاده از این تکنک خطر پایین آمدن از یک صخره بسیار دشوار است.  صخره نوردان معمولا از این تکنیک برای برگشتن به ابتدای مسیری که شروع کرده اند یا تغییر مسیر خود استفاده  می کنند. کارگرانی که شغل آن ها مربوط به ساختمان یا معادن است برای دستیابی به بخشی از ساختمان ها برای انجام تعمیرات یا تمیز کردن آن از این تکنیک استفاده می کنند. امدادگران معمولا از این تکنیک برای پایین آمدن از بالگرد برای دسترسی به افراد مجروح استفاده می کنند. نیروهای ویژه نیز برای ورود به ساختمان های بلند از این تکنیک استفاده می کنند.

وسیله ای که برای انجام تکنیک کمربند مورد نیاز است دستگاه راپل است. این دستگاه با افزایش اصطکاک طناب ، سرعت پایین آمدن را کنترل می کند. سرعت این دستگاه وابسته به نیرویی است که صخره نورد یا کوهنورد به آن وارد می کند. همچنین می توان سرعت این دستگاه را با تغییر زاویه ای که طناب با دستگاه دارد ، کنترل کرد. این دستگاه نوع های متفاوتی دارد که افراد با در نظر گرفتن نیاز خود آن را تهیه می کنند.

استفاده از این تکنیک می تواند برای افراد بی تجربه خطرناک باشد. بعضی از افراد حتی این تکنیک را خطرناک تر از خود عمل صخره نوردی می دانند زیرا در این تکنیک در همه ی مدت زمان کوهنوردی یک طناب وزن فرد را حمل می کند. درصد بالایی از تلفات و مرگ و میر ناشی از صخره نوردی مربوط به اشتباهاتی است که در انجام این تکنیک صورت می گیرد. به همین دلیل استفاده از این روش در مکان های عمومی صخره نوردی به دلیل تناقض با افرادی که در حال بالا آمدن هستند ممنوع است.

ویژگی یک اکوکمپ

با توجه به افزایش علم و آگاهی عمومی در جامعه چند سالی است که بحث های حفاظت از محیط زیست نیز در بین عموم مردم مطرح می شود. با گسترش طبیعت گردی یا اکوتوریسم در بین مردم و لزوم ساخت و تجهیز زیر ساخت های گردشگری عبارت توسعه پایدار نیز به ادبیات گردشگری و محیط زیست وارد شده است. عبارت توسعه پایدار اولین بار در دهه ۸۰ میلادی توسط سازمان جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) مطرح شد؛ توسعه پایدار به عبارت ساده یعنی ایجاد یک تعادل بین توسعه و حفظ محیط زیست.

از این رو چند سال بعد ایده ساخت و ایجاد اکوکمپ ها و اکولوژها به عنوان یکی از راه های رسیدن به توسعه پایدار مطرح شد. اکولوژها اقامت گاه های دائمی کاملا سازگار با محیط زیست هستند که در مناطق طبیعی ایجاد می شوند و اکوکمپ ها نمونه مشابه اکولوژها هستند با این تفاوت که در فصل هایی از سال از منطقه جمع آوری می شوند به عنوان مثال اکوکمپ های کویری باید در فصل تابستان جمع آوری شوند و محیط فرصت بازسازی پیدا کند و اکوکمپ های کوهستانی نیز در فصل زمستان
ایده ایجاد اکوکمپ ها و اکولوژها ایده جدیدی نیست اما نحوه مدیریت و نحوه اجرای این پروژه ها بسیار حائز اهمیت است.
اما یک اکوکمپ چیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
اکوکمپ یک اقامتگاه موقت در مناطق بکر طبیعی است که باید کاملا سازگار با محیط زیست باشد، سازگاری با محیط زیست یک عبارت کیفی و سلیقه ای نیست که هرشخصی با توجه به سلیقه، دانش و آموخته های خود آن را انجام دهد و سپس ادعا کند کاملا سازگار با محیط زیست رفتار کرده است بلکه چهارچوب مشخصی دارد. اکوکمپ ها در دنیا باید تعدادی از استانداردهای بین المللی را دارا باشند برای مثال استاندارد Iso 9000 که یک استاندارد مدیریت کیفیت است، استاندارد Iso 14000 که یک استاندارد مدیریت محیطی است و استاندارد Iso 14001 که یک استاندارد محیط زیستی است. این استانداردها یک چهارچوب فعالیتی مشخص برای یک اکوکمپ ترسیم می کند و عمل به آنها می تواند باعث شود که یک کمپ موقت به یک اکوکمپ سازگار با محیط زیست تبدیل شود. متاسفانه در کشور ما بیشتر گروه ها و ارگان ها زمانی که تصمیم به انجام فعالیت محیط زیستی می گیرند اولین و تنها کاری که انجام می دهند جمع آوری زباله ها است ولی درواقع این اولین، ساده ترین و بدیهی ترین چیزی است که می توان پیاده کرد!
برخی از ویژگی هایی که بر طبق استاندادهای بالا اکوکمپ ها ملزم به رعایت آن هستند عبارتند از:

– طراحی اکوکمپ ها باید به گونه ای باشد که کاملا سازگار با محیط اطراف باشد و کمترین میزان تولید دی اکسید کربن را داشته باشد

– اکوکمپ ها از انرژی های تجدید پذیر استفاده می کنند، انرژی خورشید و انرژی باد از موارد کاملا مناسب برای استفاده هستند، یک اکوکمپ برای تهیه انرژی خود به هیچ وجه از سوخت های نفتی استفاده نمی کند

– اکوکمپ ها به پوشش گیاهی و محیط اطراف آسیبی وارد نمی کنند، عموم اکوکمپ ها دارای مسیرهای گذر مشخص هستند تا کمترین آسیب به خاک و پوشش گیاهی وارد شود

– اکوکمپ ها کاملا منطبق با فضای اطراف هستند و با موادی که همرنگ محیط اطراف هستند برپا می شوند تا کمترین آسیب را به پوشش جانوری اطراف وارد کنند

– اکوکمپ ها بر استفاده از نیروی کار از جوامع محلی تاکید دارند و از این جهت باعث ایجاد اشتغال در جامعه محلی می شوند

– اکوکمپ ها کمترین میزان زباله را باید تولید کنند، ظروف یکبار مصرف در آنها استفاده نمی شود و زباله ها از همان ابتدا تفکیک می شود و سپس وارد چرخه بازیافت می شوند

– اکوکمپ ها از مواد شوینده طبیعی و سازگار با محیط زیست استفاده می کنند، معمولا آب مورد استفاده در اکوکمپ ها بعد از یکبار استفاده مجدد به قصد استفاده های دیگر به چرخه باز می گردد

– اکوکمپ ها از توالت های خشک بهره می برند، فضولات انسانی بعد از هربار دفع توسط خاک اره پوشیده می شوند و مخازن توالت ها بعد از پر شدن از محیط طبیعی خارج می شود و مخازن جدید جایگذاری می شود بنابراین هیچ اکوکمپی فضولات انسانی خود را در طبیعت جا نمی گذارد

و…

بنابراین اگر هر کمپ موقتی این شرایط را دارا بود می تواند نام “اکوکمپ” را یدک بکشد و در غیر این صورت صرفا یک کمپ موقت خواهد بود و نه چیزی بیشتر

عکس بالا: اکوکمپ ماترهورن در سوئیس که سه ماه در سال دایر می شود

نویسنده: مسعود فرح بخش

از وبسایت بام ایران

کشف یک «پستخانه» بزرگ ایران باستان در شمال ترکیه

باستان‌شناسانی که در شمال ترکیه سرگرم کاوش هستند اعلام کردند که در این منطقه بقایای یک «پستخانه» ایرانی و یک «آتشکده» زرتشتی را کشف کرده‌اند که مربوط به دوره هخامنشیان، یعنی ۲۵۰۰ سال پیش است.

به گزارش روزنامه‌های دیلی صباح و حریت ترکیه، این کشف در تپه تاریخی اولوز در نزدیکی روستای توکلوجاک در استان آماسیا در منطقه دریای سیاه ترکیه انجام شده است

مشاهده عکس در توییتر


پروفسور شوکت دونمز، استاد بخش باستان‌شناسی دانشگاه استانبول، که رهبری تیم حفر و کاوش در این تپه تاریخی را برعهده دارد به رسانه‌های می‌گوید که کاوش‌های این تیم طی چهار سال گذشته بر آثار دوره ایرانی آناتولی تمرکز پیدا کرده و این تیم آثار بسیاری از این دوره به‌دست آورده است.

او توضیح داد که محل کشف شده یک چاپارخانه مرکزی ایرانی‌ها در منطقه بوده است و هیئت‌های نمایندگی در آن توقف کرده و اسبان خسته در این محل تعویض می‌شدند. به گفته او، از قرائن چنین برمی‌آید که این چاپارخانه بزرگ در تابستان و زمستان و به صورت شبانه‌روزی فعال بوده است.

به گفته پروفسور دونمَز، در این چاپارخانه یک تالار ستوندار و یک آتشگاه زرتشتی نیز کشف شده که اهمیت این محل را نشان می‌دهد.

شوکت دونمز می‌افزاید: «ایرانیان نخستین تمدنی هستند که سیستم پستی را به آناتولی آوردند. آنها امپراتوری عظیمی داشتند که از یونان تا آسیای مرکزی و مصر را دربر می‌گرفت و شاهنشاهی خود را از طریق فرمانداران محلی اداره می‌کردند.»

دونمز ادامه می‌دهد که به این خاطر «ایرانی‌ها نیاز داشتند که اخبار و اطلاعات درست را به طریقی از پایتخت به ولایات بفرستند و برای این امر شبکه‌ای از راه‌های مختلف را در قلمرو خود احداث کردند.»

این باستان‌شناس می‌گوید که ایرانیان هخامنشی در این شبکه مواصلاتی، مکان‌های ویژه‌ای را برای ایجاد پستخانه مرکزی (چاپارخانه) اختصاص داده بودند که تالار ستوندار تپه امروزی اولوز یکی از این مراکز بوده است.

به گفته او تیم باستان‌شناسی وی بقایای جاده عظیمی را پیدا کرده‌اند که در این محل به یک پرستشگاه و تالار ستوندار می‌رسد. شوکت دونمز اضافه می‌کند که «از دیدگاه طرح و شکل، کشف این جاده نخستین کشف در نوع خود مربوط به عصر آهن در آناتولی است.»

او در مورد بقیه سازه‌های هخامنشی این محل نیز توضیح می‌دهد «تالار کشف‌شده شش پایه سنگی دارد که احتمالاً ستون‌های چوبی بر آنها سوار بوده و میان آنها محل همایش بوده است.»

او تأکید می‌کند که کشف یک آتشکده در این محل نیز به منزله کشف قدیمی‌ترین حضور یکتاپرستی در محدوده آناتولی است.

تپه تاریخی اولوز (اولوز هویوق) در سال ۱۹۹۹ میلادی کشف شد و کاوش‌های باستان‌شناسی در آن از سال ۲۰۰۷ آغاز شد. باستان‌شناسان تاکنون جمعاً ۱۰ سکونتگاه قدیمی را در این محل کشف کرده‌اند.


مشاهده عکس در توییتر


پنج کارشناس از پنج دانشگاه مختلف، سه باستان‌شناس و ۱۵ کارشناس کاوش و مرمت هم‌اکنون سرگرم کار بر روی لایه ایرانی این محل هستند و کار آنها تا ماه سپتامبر امسال ادامه خواهد داشت.

پروفسور شوکت دونمز، استاد بخش باستان‌شناسی دانشگاه استانبول، سال گذشته نیز در مورد کشفیات تیمش در این محل به رسانه‌های   گفته بود که اشاره مستقیمی در متون تاریخی به این محل دیده نشده اما هرودوت، مورخ یونان باستان، در نوشته‌های خود به شهری به نام «کریتالس» در شرق آناتولی اشاره کرده که به گفته او مقر لشکر خشایارشا بوده است. به گفته او بعید نیست این مقر همین تپه اولوز امروزی بوده باشد.

پیش از این از دوره ضمیمه شدن آناتولی به خاک ایران در ۲۵۰۰ سال پیش آثار دیگری در آناتولی پیدا شده که از آن‌جمله است کشف بنایی در منطقه اژه ترکیه.

در غرب ترکیه نزدیک سواحل دریای اژه بنای نسبتاً سالمی بر جای مانده که بی‌شباهت به آرامگاه کوروش بزرگ در پاسارگاد یا آرامگاه موسوم به «گوردختر» در کازرون نیست.


تور طبیعت گردی شمال




کارگروه طبیعت گردی باشگاه شیراز جوان با همکاری آژانس های کیاسان گشت پارس و آسمان فیروزه برنامه ی تور 6 روزه شمال را برگزار می کند

نوع برنامه سبک

پلان برنامه

حرکت ساعت 14 روز یک شنبه 17 شهریور

محل حرکت : جلو پارک خلدبرین .روبروی درب پارکینگ طبقاتی خلدبرین

حرکت تا کلاردشت (حدود 18 ساعت مسافت تا کلاردشت)

صبح دوشنبه 18 شهریور پس از استقرار در مجتمع کوهستانی حرکت از کلاردشت تا مازیچال  ، بازدید منطقه و گشت گزار در اطراف جنگل و غروب آفتاب بازگشت به اقامتگاه رودبارک.

صبح سه شنبه 19 شهریور بازدید جنگل عباس آباد و استفاده از تله کابین نمک آبرود و ساحل دریا غروب آفتاب بازگشت به اقامتگاه رودبارک.

صبح چهارشنبه 20 شهریور حرکت به سمت ساحل و شنا در ساحل دریای چمخاله و بازدید منطقه ، غروب آفتاب حرکت به اقامتگاه شفت.

صبح پنج شنبه حرکت از اقامتگاه شفت و بازدید و گشت شهر لاهیجان و سپس حرکت و بازدید سد و دریاچه منجیل و شب حرکت به سمت شیراز

به امید خدا حدود ظهر تا عصر روز جمعه شیراز خواهیم  بود

 

خدمات :

وسیله ی نقلیه دراختیار

بیمه حوادث

راهنمای طبیعت گردی

آموزش طبیعت گردی

 

هزینه ی برنامه :

اعضای فعال باشگاه شیرازجوان و همسفران آژانس : 420.000 هزارتومان.

 عموم شرکت کنندگان : 450.000 هزار تومان.

 کودک بدون صندلی : 50.000 هزارتومان

تمامی بلیت ها و ورودی ها مثل تله کابین و . . . به عهده خودتان می باشد

کارت عابر بانک

5894.6318.8622.8295

بنام نادر کرمی



برنامه فوق بصورت طبیعت گردی و گردشگری سبک بوده  و الویت نام نویسی با دوستانی می باشد که زودتر اقدام کنند ،

 

 در اقامتگاه ها تشک ، بالش و پتو فراهم می باشد اما برای برای رعایت بهداشت پیشنهاد می گردد که در صورت امکان کیسه خواب سبک مسافرتی یا پتوی مسافرتی و ملحفه و دیگر لوازم مورد نیاز شخصی همراه داشته باشید

همچنین اتاق های در اختیار هم دارای تخت ، کاناپه می باشد اما بدلیل زیاد بودن تعداد نفرات این تور بعضی از همراهان می بایست از امکانات کف خواب در اتاق ها استفاده کنند .

لوازم مورد نیاز و پیشنهادی:

کارت شناسایی

عینک آفتابی

کوله پشتی کوچک

کلاه آفتابگیر

کرم ضد آفتاب

کفش راحتی و یا اسپورت

جوراب و لباس اضافی

پاور بانک

حوله حمام کوچک

وعده های غذایی این برنامه  به جز صبحانه روز 21 شهریور به  عهده ی خودتان می باشد

کیسه پلاستیک جهت جمع آوری زباله خودتان

کمک های اولیه و داروهای شخصی

 

قوانین عمومی و الزامی:

حضور به موقع طبق زمانبندی اعلام شده

آگاه نمودن سرپرست از شرایط خاص مانند بیماری یا استفاده از هر نوع دارو.

رعایت مبانی و اصول محیط زیست و بهداشت فردی و گروهی

احترام به همراهان و رعایت اصول فرهنگی و اجتماعی

عدم سرپیچی از قوانین و دستورات سرپرست

جدا شدن از گروه فقط با اجازه و آگاه نمودن سرپرست

توجه : برای احترام به خود و دیگر همراهان سعی می کنیم برنامه دقیقا سر ساعت 14  آغاز گردد و امکان هماهنگی و پیگیری افراد دیر آماده نمی باشد.

پس لطفا پیش از ساعت مقرر در مکان آغاز برنامه حضور داشته باشید.

داشتن لوازم مناسب و نیاوردن لوازم خارج از کوله پشتی و دست و پا گیر و نیاوردن ظروف یکبار مصرف الزامی می باشد.

توجه : واپسین زمان نامنویسی عصر جمعه 15 شهریور

در زمان اجرای برنامه بستگی به شرایط آب و هوا احتمال تغیرات کوچکی به جز برنامه رفت و برگشت  در برنامه وجود خواهد داشت

نام نویسی فقط از طریق شماره مجازی واتساپ :   09014818416 (این شماره فقط برای ارتباط مجازی واتساپ می باشد و در تماس تلفنی پاسخگو نمی باشد)

برای نام نویسی ویژگی های خود و همراهان را همراه با عکس فیش پرداختی را ارسال فرمایید به شماره واتساپ اعلام شده:

نام و نام خانوادگی

نام پدر

کد ملی

سال تولد

شماره تلفن همراه

امیدواریم با همکاری شما این چند روز را به خوشی و تندرستی و در شرایط و محیطی خوب و با صفا طی کنیم .