اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی و دوچرخه سواری

کویر مرنجاب منحصر به فرد ترین کویر ایران

یکی از جاذبه های منحصر به فرد کشور به ویژه در فصل بهار و پائیز کویر است. کویری که هر بار اسمش به گوش می رسد سختی، خشکی و کم آبی را به ذهن انتقال می دهد، اما واقعیت کویر این نیست.

اگر تنها یک روز را در کویر سپری کنید شاید لذت آن در مقایسه با سفرهای دیگر تا چندین سال به دهان شما شیرینی کند، به ویژه کویری که هم پوشش گیاهی دارد، هم دریاچه، هم آب، هم تمدن و هم بکری و دست نخوردگی، کویری از نوع کویر مرنجاب آران و بیدگل.

منطقه اصفهان، شهرستان کویری و کهن آران و بیدگل که بیش از 90 درصد وسعت آن را کویر تشکیل داده، همواره به علت همین خصوصیت کویری بودنش مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

مرنجاب در اصل نام کاروانسرا و قناتی بوده است که در زمان شاه عباس صفوی بنا نهاده شد و پس از آن، مناطق پیرامونی آن به کویر مرنجاب شهرت یافته است و هم اکنون از آن به عنوان کویر مرنجاب یاد می شود. کویر مرنجاب یکی از مناطق گردشگری خاص کشور است که شاید نزدیکی به پایتخت، این منطقه را همواره مورد توجه گردشگران، داخلی و خارجی و حتی فیلمسازان قرار داده است.

اغلب مردم کویر را مکانی خشک و بی آب و علف تصور می کنند، حال آن که کویر مرنجاب دارای پوشش گیاهی خاصی است که در برخی مکان ها تعجب گردشگران را بر می انگیزد، پوشش گیاهی مرنجاب عمدتا پوشیده از گیاهان شورپسند هم چون گز، تاق، ارته، اسکنبیل، قیچ، دم گاوی و … است که عموما توسط منابع طبیعی برای جلوگیری از فرسایش خاک و مهار بیابانزایی احیا شده اند.

در کنار پوشش گیاهی خاص منطقه کویری مرنجاب پوشش جانوری منطقه نیز به علت وجود آب و غذای فراوان بسیار غنی است، از جمله این تنوع زیستی می توان به گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی و بزمجه اشاره کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد