اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی  و دوچرخه سواری

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ، اکوتوریسم ، اسکی و دوچرخه سواری

ورزش می تواند جایگزین داروهای ضد افسدگی باشد یا خیر؟


2

خلاصه

افسردگی شایع ترین بیماری روانی است. در جوامع صنعتی غرب، حداقل یک دهم افراد یکبار در طول عمر خود دچار افسردگی می شوند. پزشکان می گویند افسردگی بیشتر از دیابت یا التهاب مفاصل بر سلامت بدنی تاثیر می گذارد. افسردگی معمولا با روان درمانی و داروهای ضدافسردگی درمان می شود. اما تحقیقات نشان داده اند که ورزش و فعالیت بدنی همان تغییرات نوروفیزیولوژیکی ایجاد شده توسط داروهای ضدافسردگی را در بدن ایجاد می کنند؛ فراپژوهش های[i] زیادی نیز تاثیر مثبت ورزش و فعالیت بدنی بر افسردگی را نشان داده اند.

 

تغییرات نوروبیولوژیکی ناشی از ورزش و فعالیت بدنی

ورزش و فعالیت بدنی تغیرات مختلفی در مغز ایجاد می کنند که فقط داروها می توانند جایگزین ورزش نکردن شوند و این تغییرات را ایجاد کنند. داروهای ضدافسردگی، همانند ورزش و فعالیت بدنی، بر ظرفیت مغز برای جذب سروتونین تاثیر می گذارند. ورزش و فعالیت بدنی اثر اپینفرین را افزایش داده و باعث آزاد شدن عوامل مختلف مورد نیاز برای رشد رشته های عصبی می شوند. این عوامل، رشد سلولی در مغز را افزایش داده و مانع مرگ سلولی در هیپوکامپ‌ بر اثر ابتلا به افسردگی می شوند. فعالیت بدنی و ورزش علاوه بر ایجاد این تغییرات باعث فعالیت کمتر کورتیزول که هورمون استرس است نیز می شوند.

میرکو وگنر می گوید: “متاسفانه در مجموع تحقیقات صورت گرفته هنوز مشخص نشده که در هفته باید چند بار و به چه مدت ورزش انجام گیرد. اما یافته ها نشان داده فعالیت بدنی افسردگی را کاهش می­دهد و علاوه بر این به نسبت افسردگی، بیشتر در درمان اختلال اضطراب موثر است.”

براساس تحقیقات، انجام منظم فعالیت های ورزشی نشانه های افسردگی را کاهش می­دهد. بعلاوه ورزش بسیار مقرون به صرفه است و اثرات جانبی ندارد. اما باید بررسی شود که آیا ورزش و فعالیت بدنی می توانند مکمل و یا حتی جایگزین درمان دارویی در افسردگی های خفیف باشند یاخیر و اگر هستند تا چه اندازه میتوانند موثر باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد