اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

7 سال وعده برای تأسیس مأمنی در پناه آبیدر

کوهنوردان کردستانی با وجود هفت سال تلاش برای اخذ مجوز برای تأسیس خانه‌ی کوهنورد، متأسفانه تاکنون موفق به گذر از این روند طولانی نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه‌ی کردستان، مشکل اساسی کوهنوردان سنندجی در اختیار نداشتن مکانی منسجم و دارای امکانات به‌روز و مجهز به نام خانه‌ی کوهنورد است .

این مسأله هفت سال پیش مطرح شده و مسئولان این حوزه وعده‌های مختلفی در این رابطه به کوهنوردان کردستانی داده‌اند که متأسفانه پس از گذشت هفت سال از مطرح شدن آن تاکنون هیچ یک از این وعده‌ها عملی نشده است.

از سه سال پیش، این مسأله به‌طور جدی توسط کوهنوردان پیگیری شده است، اما با وجود اخذ مجوز از استاندار، فرمانداری، معاونت عمرانی، میراث فرهنگی و تربیت بدنی کردستان(در دوره‌های پیشین ریاست)، تاکنون مجوز رسمی برای احداث آن صادر نشده و این مسأله پس از طی مراحل مختلف، مدت 9 ماه است که در شورای شهر و شهرداری سنندج بی‌پاسخ مانده است.

پرونده‌ای قطور، تنها دستاورد کوهنوردان کردستانی پس از 7 سال تلاش

«صلاح حقیقیان»، مدیرعامل کانون کوهنوردان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان، در این‌باره اظهار کرد: هرچند که موضوع تأسیس خانه‌ی کوهنورد هفت سال پیش مطرح شد اما از سه سال پیش تلاش‌ها به طور جدی برای اخذ مجوز تأسیس چنین مکانی آغاز شد.

وی افزود: سه سال قبل پس از موافقت استاندار وقت کردستان، این موضوع برای بررسی‌های کارشناسی به معاونت عمرانی ارجاع داده شد و پس از اخذ موافقت آن معاونت نیز بر اساس نامه‌ای به منابع طبیعی اعلام شد که تصمیم خود را در این خصوص پس از بررسی‌های لازم اعلام کند.

مدیرعامل کانون کوهنوردان کردستان خاطرنشان کرد: پس از پیگیری‌های مکرر، اداره‌ی منابع طبیعی نیز موافقت خود را اعلام کرده و پس از آن توسط مدیرکل وقت ورزش و جوانان و شورای ورزش نیز تصویب شد که این مکان واقع در تقاطع تکیه و چمن در دامنه‌ی کوه آبیدر که به‌صورت معدنی متروکه است، به‌عنوان یک مکان ورزشی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: پس از گذراندن همه‌ی این مراحل موضوع به شهرداری سنندج که متولی آبیدر است واگذار و مقرر شد که ظرف مدت یک هفته نتیجه تصمیم خود را اعلام کنند اما متأسفانه مدت 9 ماه است که این موضوع در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری سنندج بدون پاسخ مانده است.

حقیقیان تصریح کرد: پس از گذشت 9 ماه از تسلیم این درخواست به شهرداری سنندج، تنها ادامه نامه‌نگاری‌ها به شورای شهر و ارجاع آن توسط شورا به شهرداری را شاهد بوده‌ایم.

تعیین کاربری ورزشی و کمپ کوهستان برای این مکان توسط شرکت‌های مشاور

وی ادامه داد: پیرو جانمایی کاربری و سرمایه‌گذاری که شرکت‌های مشاور برای کوه آبیدر طراحی و مشخص کرده‌اند، نقطه‌ی مورد نظر برای کاربری ورزشی و کمپ کوهستان طراحی شده و اداره‌کل منابع طبیعی و کارگروه گردشگری بر اساس این مهم موافقت خود را جهت ایجاد و تأسیس خانه‌ی کوهنورد صادر کرده‌اند.

تأسیس خانه‌ی کوهنورد نقش مهمی در ارتقای این رشته در استان دارد

وی با اشاره به اینکه خانه‌ی کوهنورد قابلیت‌های زیادی را دارد، گفت: این مکان می‌تواند همه‌ی زیر شاخه‌های رشته‌ی کوهنوردی از قبیل غارنوردی، سنگ‌نوردی، پاراگلایدر و ... را در بر گرفته و خدمات متعددی به کوهنوردان و سایر ورزشکاران ارائه دهد.

حقیقیان، تأسیس خانه‌ی کوهنورد را در ارتقای این رشته بسیار مهم دانست و گفت: در این مکان می‌توان در زیر شاخه‌های کوهنوردی به‌صورت تخصصی فعالیت کرد هم‌چنین زمینه‌ی آموزش تخصصی در عرصه‌ی صعودهای برون مرزی و هیمالیانوردی نیز فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: ساختاری که برای این تأسیس این مکان در نظر گرفته شده است شامل سالن آمفی‌تئاتر، کلاس‌های آموزشی، سالن همراه با تجهیزات ورزشی ویژه، دیواره سنگ‌نوردی داخل و خارج سالن، سوئیت‌های اقامتی و خوابگاه ورزشکاران است.

مدیرعامل کانون کوهنوردان کردستان در ادامه افزود: تأسیس این مکان می‌تواند زمینه‌ی فعالیت برای همه‌ی رشته‌هایی را که با طبیعت در ارتباط هستند فراهم کرده و نیز نقش مهمی در حفظ ساختارهای طبیعی و نگهداری از محیط زیست و حیات گونه‌های گیاهی و جانوری در منطقه به‌ویژه کوه آبیدر ایفا می‌کند.

وی اظهار کرد: طی سالیان متمادی کانون کوهنوردان به‌صورت داوطلبانه در کاشت نهال در این منطقه، احیای مسیرهای پاکوب، احداث کمپ امداد و نجات، جمع‌آوری زباله و پاکسازی کوه، تلاش برای مهار آتش‌سوزی‌ها در آبیدر و نیز بذرپاشی و احیای مراتع سوخته شده پیش قدم بوده و با ایجاد خانه‌ی کوهنوردان همه‌ی این فعالیت‌ها به صورت متمرکز و منسجم‌تر از پیش انجام می‌گیرد.

به تأخیر انداختن صدور مجوز، آسیب فراوانی به رشد موفقیت‌های این رشته وارد می‌کند

وی، با اشاره به اینکه به تأخیر انداختن صدور مجوز احداث خانه‌ی کوهنوردان آسیب‌های فراوانی به پیشرفت این رشته در کردستان وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: برآورد هزینه‌ای که در ابتدا برای احداث این مکان در نظر گرفته شد، 200 میلیون تومان بود که علاقه‌مندان به این رشته با اشتیاق آن را تقبل کردند اما متأسفانه پس از گذشت چند سال، علاوه‌بر چند برابر شدن هزینه‌ها، اسپانسرهای آن نیز دلسرد و ناامید شده‌اند.

وی افزود: تنها چیزی که مانع از دلسرد شدن کوهنوردان کردستانی بوده و تا امروز با جدیت و قاطعانه آن را پیگیری کرده‌اند، عشق و علاقه به این رشته و باور به تأثیرات مطلوب احداث این مکان است.

حقیقیان، با انتقاد از دیدگاه مسئولان به این مسأله، ادامه داد: تاکنون پس از گذشت سه سال پیگیری مکرر و پشت سر گذاشتن سختی‌های زیاد، تنها چیزی که به‌عنوان نتیجه حاصل شده است پرونده‌ای قطور و بدون عمل است.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تنها خواسته‌ی کوهنوردان کردستانی تسریع روند اخذ مجوز است تا به تأخیر انداختن آن بیش از این موجب دلسردی علاقه‌مندان آن نشود.

مدیرعامل کانون کوهنوردان کردستان با اشاره به اینکه کوهنوردان کردستانی به‌علت عدم وجود خانه‌ی کوهنورد ضررهای زیادی را متحمل شده‌اند، یادآور شد: کوه آبیدر پتانسیل لازم برای احداث چنین مکانی را دارد و به طور قطع می‌توان گفت تأثیر مطلوبی در کاهش مشکلات این رشته در استان خواهد داشت.

بی‌پاسخ ماندن موضوع در شورا و شهرداری

مدیر عامل کانون کوهنوردان کردستان در تاریخ 9 دی‌ماه در جلسه‌ای در شورای شهر سنندج این مسأله را مطرح و از اعضای شورا خواست تا در این زمینه همکاری و نتیجه‌ی تصمیم خود و شهرداری را هر چه سریع‌تر اعلام کنند.

رئیس شورای شهر سنندج نیز در همین جلسه از مدیرعامل کانون کوهنوردان خواست تا یک‌ماه برای پیگیری این موضوع به شورا فرصت دهد.

متأسفانه پس از گذشت بیش از یک‌ماه از مطرح کردن این مسأله در شورای شهر سنندج، تاکنون هیچ‌گونه اظهار نظر شفافی در این زمینه بیان نشده و این درخواست هم‌چنان بی‌پاسخ مانده است.

حال با کسب افتخارات متعدد کوهنوردان کردستانی و با وجود نداشتن مکانی مشخص و مجهز برای ارائه‌ی آموزش‌های لازم جهت موفقیت‌های هر چه بیشتر آنان، می‌توان نتیجه گرفت که این درخواست نه تنها زیاد نیست بلکه معقولانه است و کوهنوردان کردستانی سزاوار دسترسی بیشتر به امکاناتی هستند که زمینه‌ی موفقیت‌های هر چه بیشتر آنان را فراهم کند.

براساس این گزارش، در سال 91 با همت یکی از کوهنوردان خواستار احداث یک دیواره‌ی سنگ‌نوردی مصنوعی در پارک 28 دی سنندج با داشتن اسپانسری که همه‌ی هزینه‌های این دیوار را تقبل کردند، شد که در آن زمان مژده‌ای برای کوهنوردی استان بود.

پس از شش ماه تلاش برای اخذ مجوز توسط کوهنوردان کردستان متأسفانه بی‌توجهی مسئولان وقت به این مسأله مانع از اخذ مجوز شده و امکان پیگیری مجدد آن را غیرممکن کرد.

امید است این روند طولانی برای کوهنوردان کردستانی به پایان رسیده و با وجود همه مشقت‌های پیش‌روی آنان، بار دیگر با مجوز ندادن به آنان برای تأسیس خانه‌ی کوهنورد، درهای امید به روی آنان بسته نشود.

گزارش: «سرگل آرش» خبرنگار ایسنا منطقه‌ی کردستان


نقل از : ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد