اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

دوسالانه عکس غار برگزیدگان خود را شناخت

راه‌یافتگان و برگزیدگان دومین دوسالانه «عکس غار» معرفی شدند.

به گزارش ایسنا، در مراسمی که با هدف معرفی برگزیدگان این دوسالانه برپا شد، محمدعلی فیاضی - مدیرکل کمیته‌های ملی گردشگری - دوسالانه‌ی عکس غار را یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای معرفی غارها دانست و گفت: عکاسی از جاذبه‌های طبیعی در دل غارها کار ساده ای نیست. در بسیاری از موارد بدون تجهیزات وارد غار شدن امکان‌پذیر نیست. این عکس‌ها نشانگر عظمت یکی از آفرینش‌های خداوند هستند و بیش از آن‌که ارزش گردشگری داشته باشند، یکی از عناصر هنر خالق هستی به‌شمار می‌روند.

به گفته‌ی او، غارها در برخی مواقع تعیین‌کننده‌ی مسیر تاریخ نیز بوده‌اند، چنانکه بعثت پیامبر (ع) در غار حرا اتفاق افتاد. همچنین غارهای دیگری هستند که آیات خداوند در آن مکان بر پیامبران نازل شده است.

مدیرکل کمیته‌های ملی گردشگری ادامه داد: غارها امروزه در بحث گردشگری و علمی یک مبحث مهم به‌شمار می‌روند و پتانسیل خوبی در حوزه‌ی طبیعت‌گردی هستند. چنانکه در حال حاضر 10 غار، ثبت ملی شده‌اند؛ ولی با توجه به تعداد و ظرفیتی که دارند بسیار کم است.

فیاضی با اشاره به این‌که غار نمکدان قشم ظرفیت جهانی شدن دارد، یادآوری کرد: در ایران، غارهایی مانند علیصدر امکان غواصی دارند و می‌توان از این ظرفیت‌ها بهره جست.

در ادامه‌ی این مراسم، پس از پخش کلیپی از توانمندی‌های غارنوردان، علیرضا امری کاظمی، هنرمند جامعه‌ی زمین‌شناسی کشور درباره‌ی عکاسی علوم زمین و ژئوتوریسم صحبت کرد.

او عکاسی غار را یکی از زیرشاخه‌های عکاسی زمین‌شناسی دانست که با ژئوتوریسم و زمین گردشگری در ارتباط است.

وی اهداف اصلی عکاسی از علوم زمین را معرفی یک پدیده، ارائه‌ی گزارش و مستند علمی، زیبایی‌شناسی و تور مجازی به یک منطقه‌ی دوردست دانست.


جواد نظام‌دوست - رییس انجمن غار و غارشناسی ایرانیان - دیگر سخنران این مراسم بود که پس از پخش کلیپی از فعالیت‌های غارنوردان در روز «غار پاک» روی صحنه آمد.

وی اظهار کرد: خجالت نمی‌کشم بگویم جلسه‌ی امروز با کاستی شروع شد؛ اما افتخار می‌کنم که بگویم با باور ما، این کار کلید خورد و به سرانجام رسید. چنان‌که چهار روز پیش، همایشی برای حفاظت از غارها برگزار کردیم و امروز برگزاری مراسمی برای صیانت و معرفی آن‌ها را شاهد هستیم.

نظام‌دوست با تأکید بر این‌که انجمن‌های مردم‌نهاد، مانند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گروه ویژه‌ی تشریفات ندارند، ادامه داد: این دوسالانه به همت یک NGO به نام انجمن غار و غارشناسی ایرانیان برگزار شد. بسیار خوشحال هستیم که انجمن عکاسان میراث فرهنگی، کلوپ عکس ایران را نیز در کنار خود داشتیم.

او همچنین از زحمات چهار داور ایرانی و داور فرانسوی که لطف خود را از غارنوردان دریغ نکردند، تقدیر کرد.

این فعال محیط زیست در ادامه به روز جهانی «غار پاک» و پاکسازی حدود 100 غار در ایران اشاره کرد و گفت: در این روز، اگر اغراق نکرده باشم، 80 غار را پاکسازی کردیم و حدود 5 / 3 تن زباله را از این غارها خارج کردیم که بیشتر آن‌ها مربوط به غار «پراو» بود. از پاکسازی غارها مهم‌تر، رودررو شدن با مردم محلی بود که توانستیم از این طریق اهمیت غارها را در منطقه دوچندان کنیم.

او افزود: چون زبان تصویر را گویاتر از زبان حرف می‌دانستیم، درصدد برگزاری دوسالانه‌ی عکس غار برآمدیم. در این راستا، نه بوجه دولتی داشتیم نه نیروهای کاردان و حقوق‌بگیر. در واقع، انجمن‌ها و نهادهای خصوصی از جمله مدیریت غار علیصدر، مدیریت غار کتله‌خور، ژئوپارک قشم، حامیان ما بودند.

نظام دوست در ادامه خطاب به مرتضی رمضانی - مدیرکل سابق دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد - گفت: زمانی شما برای انجمن‌های مردم‌نهاد کارگاه‌های آموزشی توانمندسازی NGOها را برگزار کردید، امروز ما توانمند شدیم و شما شاهد حاصل کار هستید؛ ولی چه خوب می‌شد کلاس‌های آموزشی را برای مدیران رأس سازمان نیز برگزار می‌کردید تا باور کنند NGOها می‌توانند کارهای بزرگ انجام دهند.


در ادامه‌ی این مراسم، ابراهیم صافی به‌عنوان دبیر بخش داوری، به دو بخش اصلی و جنبی دوسالانه‌ی عکس غار اشاره کرد و گفت: باتوجه به شرکت 114 عکاس در این دوسالانه، شاهد رشد 5 / 3 برابری در تعداد شرکت‌کنندگان بودیم. البته در میان عکاسان شرکت‌کننده 93 مرد و 21 زن حضور داشتند که حضور بانوان با توجه به دشواری‌های عکاسی در غار، قابل تقدیر است.

به گفته‌ی او، با وجود این‌که دومین دوسالانه عکس غار، بین‌المللی نبود، اما با حضور دو عکاس خارجی همراه شد، حتی یکی از این عکاسان به‌عنوان برگزیده هیئت داوران انتخاب شد. در این میان، یک داور فرانسوی نیز به‌صورت آنلاین، داوران ایرانی را در انتخاب آثار همراهی می‌کرد.

با وجود آن‌که نام بهزاد ترکی‌زاده به‌عنوان یکی از داوران این دوسالانه ذکر شده بود، صافی از حضور نداشتن او در بخش داوری به‌ دلیل مسافرت خبر داد و افزود: یونس شریعتمداری هیئت داوران را همراهی کرد.

صافی با تأکید بر این‌که عکاسی در غار، کار دشواری است، ادامه داد: اگر در برخی عکس‌ها مسائل فنی از سوی داوران در نظر گرفته نشده به‌دلیل دشواری‌های نورپردازی و عکاسی در غار است.

او همچنین به مظلومیت غارنوردان اشاره کرد و گفت: امید است مسوولان حمایت بیشتری از NGOها داشته باشند و بتوانیم هر روز بیش از گذشته شاهد پیشرفت آن‌ها باشیم.

ناصر میزبانی، دیگر داور دومین دوسالانه عکس غار نیز این حوزه را در مفهوم کلی کلمه به‌عنوان غارشناسی نامید که جزو کارهای ماجراجویانه قرار می‌گیرد. همچنین خواستار توجه ویژه به NGOها شد.

نامور عباسیان نیز خدا را شکر کرد که NGOها فعال هستند و چنین مراسمی برگزار می‌کنند و گفت: اگر بخواهیم در انتظار مسوولان باشیم، نمی‌توانیم مراسمی اینچنین را شاهد باشیم.

او با تأکید بر این‌که هنوز زیرساخت‌های لازم در حوزه غار و غارنوردی فراهم نشده است، تصریح کرد: در چنین شرایطی، مسوولان امر از تلاش برای افزایش تعداد غارهای ثبتی خبر می‌دهند. این در حالی است که هنوز در بخش آموزش با مشکلات بسیار همراه هستیم.

در نهایت، دومین دوسالانه‌ی عکس غار با دریافت 731 عکس از 114 عکاس در دور نخست داوری، توانست 100 عکس و در بخش دوم 54 عکس را به‌عنوان راه‌یافتگان به نمایشگاه معرفی کند.

در پایان این مراسم، برترین‌های دومین دوسالانه‌ی عکس غار با حضور محسن رنجبر - مدیرکل مطالعات و آموزش گردشگری -، محمدعلی فیاضی - مدیرکل کمیته‌های ملی گردشگری -، ولی تیموری - مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری -، مرتضی رمضانی - مدیرکل سابق دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد -، محمد درویش - مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست -، جواد نظامدوست - رییس انجمن غار و غارشناسی ایرانیان -، رضا زارعی - رییس فدراسیون کوهنوردی و ورزش‌های صعودی - و استاد قلم‌سیاه - پیشکسوت عکاسی در غار - تقدیر شدند.


همچنین از تمبر یادبود برترین عکس‌های دوسالانه رونمایی شد که در حوزه‌های تلاش غارنوردان، کار فنی در غار و تاریخ غارنوردی انتخاب شده بودند.

به گزارش ایسنا، برگزیدگان دوسالانه‌ی عکس غار به این ترتیب معرفی شدند:

در بخش تاریخی عکس‌های لیلا صالحی از کردستان تندیس جشنواره، تمبر یادبود و لوح تقدیر دریافت کرد و عکس‌های دهه 40 مصطفی سلاحی برنده جایزه ویژه نقدی و اطلس مناطق حفاظت‌شده، تندیس و تمبر و لوح برگزیده شد.

در بخش محیط زیست، برگزارکننده و هیئت داوران از ارسال زیاد عکس‌های تخریب که نشان‌دهنده این معضل زیست‌ محیطی است ابراز تأسف کرد و در نهایت، هیئت داوران عکس‌های عبدالرحمان مجرد از اردبیل و عکس ماهی کور غارزی از دافنی سووارز از آمریکا را لایق دانست و عکس هیوا احمدی از کردستان جایزه ویژه را در این بخش از آن خود کرد.

در بخش اصلی از ۶۰۰ عکس رسیده، عکس‌های سیدعلی حسینی‌فر، محمدحسین مسلسلی، رحمان عباسی‌پور و ماهزاد نجاز با دریافت تندیس زرین جشنواره و لوح تقدیر شدند. همچنین سه عکس مجید زراوندی از اصفهان، داوود مفاخری از کردستان و رحمان عباسپور از آذربایجان شرقی موفق به دریافت جایزه ویژه نقدی یک میلیون تومانی، تندیس زرین، اطلس نفیس زمین شناختی، تمبر یادبود، کتاب عکاسی حیاط وحش و لوح تقدیر و تحسین داوران شدند.

براساس اعلام روابط عمومی این دوسالانه، با وجود هماهنگی قبلی صورت‌گرفته برای حضور مسعود سلطانی‌فر - معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - او در این مراسم حضور نیافت.

اسامی راه‌یافتگان به دومین دوسالانه‌ی عکس غار نیز به این شرح است:

مجید زراوندی، رحمان عباسپور، مهدی عبدالله‌زاده، کمیل قاسم‌پور، افشین یوسفی، دنی یوسف منصف، امیر جلال، سیدعلی حسینی‌فر، احسان ناجی، افشین نظری، علیرضا رستمی، مرتضی محرابی، عبدالرحمن مجرد، مریم حامدی، هیوا احمدی، بیات آزادبخت، منصور آهسته، حسین ثابت‌تبار، مجید فرهمندی، داود مفاخری، محمدحسین مسلسلی، علی ثقفی، یوسف واقف، پدرام اجتماعی، روزبه فکوری، یوسف سورنی‌نیا، ماهزاده نجار، ابراهیم بیرامیان، مهرداد حاجی هاشمی، جلال زارعی و لیلا صالحی.

نظرات 1 + ارسال نظر
لیلا صالحی سه‌شنبه 7 بهمن 1393 ساعت 15:49 http://komalia.blogfa.com/

دوست گرامی: ممنون از اطلاع رسانی شما متاسفانه نام بنده را اشتباها مریم صالحی نوشتند صحیح آن لیلا صالحی می باشد
ممنون از توجه شما

درود بر شما.
با سپاس فراوان اصلاح گردید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد