اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

دگزامتازون،مصارف و عوارض آن

در این قسمت با داروی پرمصرف دگزامتازون که اکثر ما فکر میکنیم بی عارضه است و معمولا به صورت گستره از آن استفاده میشود آشنا خواهید شد..

دگزامتازون،مصارف و عوارض آن


{multithumb}کورتیکواستروئیدها و از آن جمله داروی دگزامتازون ، پردنیزولون ، بتامتازون و … داروهایی هستند که عملشان ….

کورتیکواستروئیدها ( ضد التهاب استروئیدی )

 

 

کورتیکواستروئیدها و از آن جمله داروی دگزامتازون ، پردنیزولون ، بتامتازون و … داروهایی هستند که عملشان مشابه با عمل هورمونهای مترشحه از قشر فوق کلیوی انسان است و اغلب در مواردی استفاده می شود که بدن اتسان قادر به ساخت کافی این هورمونها نمی باشد .

همچنین این داروها در موارد التهاب ( تورم ، قرمزی ، درد)  درمان فرم های خاص آرتزیتیس ( بیماری التهابی مفاصل ) بیماریهای پوستی ، خونی ، کلیوی ، چشم ، تیروئید ، روده ای ، آلرژی ( حساسیت ) شدید و آسم استفاده می شود .

این دارو در درمان انواع ویژه سرطانها نیز کاربرد دارد .

این دسته دارویی همچنین یکی از انواع داروهای دوپینگ رایج در میان ورزشکاران دوپینگی است که متاسفانه مدتی است که در برخی باشگاههای بدنسازی به همراه سایر استروییدهای آنابولیک ( هورمون های مردانه ) با وعده های دروغین  و با قیمت های گزاف به افراد تزریق می شود .

در این مطلب سعی بر آن شده است که نکاتی کلیدی در مورد داروی خوراکی دگزامتازون برای بیمارانی که به صورت طولانی مدت از این دارو استفاده می کنند توضیح داده شود .

چگونگی استفاده از داروی دگزامتازون :‌

 

در صورتی که پزشک مقدار معینی از دارو را تجویز نموده است هرگز مقدار مصرف آن را کم و زیاد نکنید و به طور ناگهانی آن را قطع نکنید . قطع مصرف ناگهانی دارو می تواند باعث کاهش اشتها ، ناراحتی معده ، استفراغ ، گیجی و حواس پرتی ، سردرد ، تب و درد مفاصل و ماهیچه ها  ، پوسته ریزی و کاهش وزن شود در صورتی که دارو به صورت طولانی مدت مصرف شود پزشک شما حتماً مصرف آن را به تدریج برای شما کاهش خواهد داد تا زمانی که مقادیر مصرف ( دوزاژ دارو ) کاملاً سازگار با بدن شما شود .

( پس بنابراین هرگز آن را ناگهانی قطع نکنید . )

 

 

قبل از مصرف دگزامتازون به موارد زیر توجه داشته باشید :

 

۱-     در صورت حساسیت به دگزامتازون ، آسپرین یا هر داروی دیگری به پزشکتان توضیح دهید .

۲-   به پزشکتان در مورد همه داروهایی که استفاده می نمائید توضیح دهید مخصوصاً داروهایی مانند رقیق کننده های خون یا آنتی کواگولانت مانند وارفارین ، داروهای ضد روماتیسم ،آسپرین ، سیکلوسپورین ، دیگوکسین ، دیورتیک ها ، افدرین ، استروژن ، کتوکونازول ، قرصهای
ضد بارداری خوراکی ،فنوباربیتال ،فنی توئین ، ریفامپین ، تئوفیلین ، ویتامین ها

۳-     در صورتی که شما بیماری قارچی دارید ( به غیر از روی پوستتان ) نباید بدون اجازه پزشک از داروی دگزامتازون استفاده کنید .

۴-   در صورت داشتن هر یک از بیماریهای کبدی ، کلیوی ، روده ای ، بیماری قلبی ، دیابت ، اختلال در عملکرد غده تیروئید ، فشار خون بالا ، بیماریهای روانی ، میاستنی گراویس ، پوکی استخوان ، عفونت چشمی ، هرپس ، صرع و سل را مطلع سازید .

۵-     در صورت حاملگی و شیر دهی پزشک خود را مطلع سازید .

۶-     در صورت داشتن هر گونه عمل جراحی شامل عمل جراحی دندان و … پزشکتان را باید باخبر باشد .

۷-   در صورت داشتن سابقه هر گونه زخم ( زخم گوارشی ، زخم های باز و … ) و یا دریافت مقادیر مصرف ( دوزهای ) بالا از آسپیرین و یا داروهای ضد روماتیسم پزشکان را مطلع سازید .

محدودیت رژیم غذایی  هنگام مصرف :

 

بیمار باید در هنگام مصرف دارو یک رژیم کم سدیم ، کم نمک ، سرشاراز پتاسیم یا یک رژیم پروتئین داشته باشد .

دگزامتارون می تواند باعث ناراحتی معده نیزشود بنابراین بهتر است دارو با غذا یا شیر مصرف شود .

در صورت فراموش کردن یک نوبت از دارو به شرط آنکه فاصله زیادی تا زمان مصرف نوبت بعدی از دارو وجود داشته باشد آن نوبت به محض یاد آوری مصرف شود در غیر این صورت تنها نوبت دوم مصرف گردد .

عوارض جانبی دارو :‌

 

داروی دگزامتازون می توان باعث عوارض جانبی نیز بشود که در صورت طولانی شدن ویا از بین رفتن هر گونه ازاین علائم بایدپزشک را مطلع ساخت عوارض جانبی شامل :‌

۱-       تحریک پذیری و ناراحتی معده

۲-       استفراغ

۳-       سردرد

۴-       گیجی

۵-       بی خوابی

۶-       بی قراری

۷-       افسردگی

۸-       اضطراب

۹-       آکنه و جوش

۱۰-   افزایش رشد مو

۱۱-   بدن به آسانی کبود و کوفته می شود .

۱۲-   دوره های قاعدگی نامنظم یا غایب خواهد شد .

در صورت رویت هر یک از علائم زیر پزشک را فوری مطلع سازید :‌

۱ – راش پوستی       ۲- تورم در صورت ، اندام های انتهایی قوزک پا  ۳- اشکال و اختلال در بینایی ۴- سرماخوردگی یا عفونتی که برای مدت طولانی ادامه دار است .   ۵- ضعف عضلات   ۶- مدفوع سیاه یا قیری رنگ

سایرعوارض کورتیکواستروییدها :

 

پوکی استخوان ، چاقی ، اختلال حافظه ، قرمزی پوست ، افزایش میزان چربی که باعث پف کردن فرد و علامتی به نام صورت ماه شکل ( صورت گرد ) و تنه بوفالو ( تجمع چربی در نقاطی مانند سینه و پهلو ) افزایش تحلیل پروتئینی بافتی و اختلال ضربان قلب می گردد .

 

 

سایر اطلاعاتی که یک بیمار باید بداند :

 

  • پزشک شما ممکن است آزمایشاتی را بنویسد که دوز دارو و پاسخ بدن به داروی دگزامتازون را چک کنند این آزمایشات مخصوصا در کودکان به دلیل اثرات کاهش دهنده رشد استخوانی دگزامتازون اهمیت دارد .
  • در صورت بدتر شدن وضعیتتان سریعا پزشک را مطلع سازید .
  • هنکام مراجعه به پزشک به همراه خود کارتی را داشته باشید که بر روی آن مورد بادداشت شده باشد : تعداد دوزهای دریافتی به همراه تاریخ که در صورت افزایش و یا کاهش تدریجی آن به دقت نوشته شود .
  • این دارو ممکن  است شما را نسبت به بیماری مستعد و آسیب پذیر کند اگربیمار شما در معرض بیماری آبله مرغان ، سرخک ، و یا سل در هنگام دریافت این دارو است به پزشک گزارش دهید . انجام واکسیناسیون یا هر گونه ایمن سازی دیگری و یا حتی انجام هر گونه تست پوستی تنها باید اجازه پزشک باشد .
  • هر گونه صدمه و آسیب یا نشانه های عفونت را ( تب ، درمان اتفاق می افتد ) را گزارش دهید .
  • پزشک امکان دارد وزن روزانه را از شما بخواهد بنابراین خو درا هر روز وزن کرده و هر گونه تغییر غیر طبیعی را به پزشک گزارش دهید .
  • اگر خلط بیمار شما ضخیم شده یا رنگش تغییر کرده است و به رنگ سبز با زرد درآمده ، پزشک را مطلع سازید زیرا این موارد می تواند نشانه عفونت باشد .
  • دگزامتازون می تواند باعث افزایش سطح خون شود بنابراین در صورتی که به بیماری دیابت (قند خون ) مبتلا هستید و همزمان این دارو را نیز  استفاده می کنید سطح قند خونتان را در منزل کنترل و پیگیری کنید تست گلوکز ( قند ) خون و تست ادراری گلوکز را به دفعات بیشتر انجام دهید و سپس به پزشکتان در مورد افزایش قند خونتان و یا وجود قند در ادرار حتماگزارش دهید بنابراین با توجه به مقادیر آزمایشات و البته با صلاحدید پزشکتان دوزداروهای دیابت شما و همچنین رژیم غذایی تان ممکن است تغییر یابد .
  •  نقل از: سایت تفریحی قشنگ فان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد