اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی
اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

اکوتور شیراز جوان مجری تورهای : کوهنوردی ،طبیعت گردی ،کمپینگ ، دوچرخه سواری و تورهای اختصاصی

یخ های آلپ ناپدید شد

کارشناسان موسسه ملی تحقیقات آب و هوای نیوزیلند اعلام کردند: یک سوم حجم برف‌های دائمی و یخ‌های رشته کوه آلپ واقع در نیوزیلند جنوبی ناپدید شده است. 

کارشناسان می‌گویند: از سال ۱۹۷۷ میلادی تاکنون حجم یخ‌های آلپ در نیوزیلند جنوبی بیش از ۱۸ کیلومترمکعب یا ۳۴ درصد کاهش یافته که شدت کاهش حجم یخ‌ها طی ۱۵ سال اخیر افزایش بیشتری یافته است. ناپدید شدن این حجم وسیع از یخ‌ها با این سرعت بسیار نگران کننده است. به ویژه وقتی که این میزان ذوب‌ یخ‌ها را به ذوب یخ‌های قطبی اضافه کنیم یک سوال جدی و نگران کننده درباره آینده افزایش سطح آب دریاها و تاثیرات جوی ناشی از آن به ذهن می‌رسد.
به نقل از یونیورسیتی ورلد نیوز،‌ کارشناسان می‌گویند: یخچال‌های طبیعی کوچک تا متوسط در مقابل تغییرات هوا و تغییرات جوی سالیانه سریعتر واکنش نشان می‌دهند. از سال ۱۹۶۱ تا ۲۰۰۵ میلادی ضخامت صفحات یخچال‌های وسیعی در سراسر جهان به طور میانگین ۱۲ متر معادل ۹۰۰۰ کیلومتر مکعب آب، کاهش یافته است.
«
مارتین هوئلزل» و همکارانش در اداره خدمات سنجش یخچال‌های طبیعی‌، حجم یخ‌های یخچال‌های طبیعی در کوه‌های آلپ نیوزیلند جنوبی را در دهه ۹۰ قرن ۱۹ میلادی،‌ حدود ۱۷۰ کیلومترمکعب برآورد کرده که این حجم اکنون ۳۶ کیلومترمکعب است.
«
جیم سالینجر»،‌ استاد دانشگاه «آکلند» و همکارانش نیز دراین‌باره می‌گویند: از دست رفتن ۷۵ الی ۸۰ درصد از یخ‌های رشته کوه آلپ شاهدی بر تاثیرات منطقه‌ای گرمای جهانی است.در سال ۲۰۱۳ میلادی، هیئت کارشناسان بین‌دولتی سازمان ملل در امور آب و هوا برآورد کردند که ذوب یخچال‌های طبیعی از ابتدای قرن بیستم تاکنون حدود شش الی هفت سانتیمتر به ارتفاع آب اقیانوس‌ها افزوده و پیش بینی می‌شود این روند تا سال ۲۱۰۰ میلادی حدود ۱۰ الی ۲۰ سانتیمتر بیشتر به ارتفاع سطح آب اقیانوس‌ها بیفزاید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد